welke aanpassingen aan snowman rig ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

27-08-2013 19:22

Beste karper vrienden,
Wat is jullie favoriete afstand tussen haakbocht en de snowman,vis met een klauwhaak(Wide Gape van Korda)in verband met riviervissen en obstakels.
Heb verleden weekend twee van de vier vissen in de zijkant van de bek gehaakt en twee onderaan in de bek waar het hoort. :(
Mijn rig is een combi rig,afstand tussen de haakbocht en snowman bedraagt nu 1cm,klein stukje krimpkous op de haak om de haak beter doen te draaien en redelijk bolletje putty op een 3-tal cm van de haak,mijn rig is zo'n 17cm lang,in combinatie met helikoptersysteem(visveiligheid)met een lood van 130gr.
Heb hiermee nog nooit problemen gehad....tot nu!
Wat doe ik verkeerd,wat kan ik het best veranderen? :roll:
Alvast bedankt voor de info!
Hoor graag van jullie! :wink:
Groeten Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-08-2013 21:41

Beste Peter,

Ik vind je hair inderdaad aan de korte kant. Zeker voor een relatief groot aas als een snowman. Als stelregel kan je ongeveer aanhouden dat je 75 % van je aaslengte tussen boilie en haakbocht moet houden. Uiteraard heeft zo iedereen zijn voorkeuren maar een cm is wel erg weinig denk ik.

Gr.
Jeroen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-08-2013 05:44

Ik denk idd dat die hair nog wel eens te kort kan zijn. Met wat langere rigs en vissen die zwemmen bij het azen pak ik graag minimaal de diameter van het aas er tussen, meer mag ook.
In Frankrijk visten mijn maat en ik vorig jaar enorme snowmans met 6-8cm tussenruimte op rigs van een goeie 20cm. Karper haakten we er prima mee, maar door deze presentatie vingen we wel zo'n 90% minder kopvoorns.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

28-08-2013 10:57

Hair zou ik ook wat langer maken. Ik weet niet wat de afmetingen van je snowman zijn, maar ik gok minimaal 3 cm. qua lengte. Ik zou dan zo'n 3 cm. tussen haakbocht en snowman pakken.

Of met bovenstaande aanpassing de vissen beter gehaakt worden? Het valt te proberen.

Wat ook kan werken: je rig inkorten. Ik stel me voor dat de vis je aas pakt, een stukje van de bodem "stijgt" (onvoldoende om de onderlijn te strekken) en dan zijwaarts wegdraait. Hierdoor kan de haak richting zijkant bek gestuurd worden. Een kortere rig zou ervoor kunnen zorgen dat de boel al tijdens het "stijgen" gestrekt wordt, waardoor de haak meer richting onderlip gestuurd wordt.

Je geeft aan dat je verder nog nooit problemen hebt gehad. Over hoeveel goed gehaakte vissen praten we dan (ongeveer) in totaal? Want wellicht zijn die 2 een uitzondering en doe je er het beste aan helemaal niks aan te passen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

29-08-2013 22:21

Beste karper vrienden,
Alvast heel erg bedankt voor jullie meningen en eventuele aanpassingen hierop! :lol:
Groeten,Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Erik da Costa
Berichten: 97
Lid geworden op: 13-07-2011 19:47

30-08-2013 09:09

Heb het zelfde probleem gehad, vistte extreem groot (24mm + 20mm) ivm hoog brasemgehalte. In het begin kreeg ik een hoop piepjes maar geen echte run, daarna mn hair steeds iets verlengt tot ik vis kreeg. Mn hair is nu 3.7cm en alle vissen worden perfect gehaakt!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

30-08-2013 09:34

Ik vraag me weleens af waar al die korte hairlengtes en de terughoudendheid om deze langer te maken vandaan komen?

Staat dat ergens opgetekend? Brasems vang je regelmatig met 20mm met 15 mm hair, zet nu het bekkie van een brasem eens af tegen die van een karper en trek dan de maten van je hair icm aas eens door?

Ik moet toegeven dat ik ook altijd van kort naar langer ga, en als ik dit doe dan voornamelijk om brasem uit te sluiten. Maar zouden we dit nu niet juist andersom moeten doen?

Wat en wanneer is het te lang?

Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-09-2013 18:26

Wat ik me meen te herinneren is dat de ruimte tussen de keeltanden van de karper ongeveer een tiende van zijn/har lichaamslengte is (kan me een artikeltje vaag herinneren over een aardappel van 8 centimeter en een karper van 80 centimeter). Aas wordt over het algemeen direct naar de keeltanden gezogen. De afstand van de lip naar de keeltanden zou dus tekenend kunnen zijn voor de lengte van de hair.

Stel dat die afstand ook rond de 8 a 12 procent van de lichaamslengte van de karper is (dit is een aanname, kan zo even niet snel iets erover vinden) dan zou dat voor een karper van 75 centimeter 6 tot 9 centimeter zijn. Dat geeft een heleboel speelruimte met betrekking tot de lengte van de hair..

Capice?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

17-09-2013 19:04

Beste,
Ja capice :lol:
Ja, dat geeft inderdaad heel wat speelruimte!
Bedankt voor jouw nuttige info! :lol:
Groeten,
Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-09-2013 09:38

Sven van Anrooy schreef:Aas wordt over het algemeen direct naar de keeltanden gezogen


Deze aanname vind ik persoonlijk toch net iets te riskant. Ik durf zelf niet uit te sluiten dat het voorkomt dat de karper het aas alleen even oppakt tussen zn lippen oid, zonder deze op te zuigen. Ik vis daarom de hair niet persé langer dan noodzakelijk, of zoals de situatie toelaat. Ik heb toch het idee dat je dan scherper vist. let wel, de hair moet altijd lang genoeg zijn om de haakpunt niet te kunnen blokkeren.

Overigens, bij het gebruik van een snowman sluit je uit dat het aas kan rollen en de haakpunt daardoor blokkeert. Is het niet zo dat je een snowman daarom met een kortere hair zou kunnen vissen dan wanneer het een losse bol betreft van gelijk formaat?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

23-09-2013 10:54

André,

Ik geloof niet zo in die 'tussen-de-lippen' theorieën. Bij het oppervlaktevissen zou het kunnen omdat het vacuüm wordt opgeheven door meegezogen lucht, maar ik persoonlijk heb zulk iets nog nooit op onderwaterbeelden bij bodemaas gezien. Als dat zo is, dan zou ik dat wel willen zien.

Over het 'niet rollen van een snowman':

Nooit over nagedacht, zou het echt zo zijn of is het de wens dat het zo zou kunnen zijn? Vis trouwens nauwelijks meer met enig fluogebeuren/ pop-up dus voor mij op dit moment niet zo van belang.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie