rig voor niet zwemmende karper


Gebruikersavatar
Tom ter weele
Berichten: 675
Lid geworden op: 20-02-2011 21:46

07-09-2013 22:57

Of als je niet houdt van chods of dergelijke; verleng dan gewoon je onderlijn, zet er een uitgebalanceerd haakaasje aan en stop dit in een pva zakje, dit vul je bijvoorbeeld aan met boiliekruimels en je knoopt 'm dicht maar prikt er geen gaatjes in. zo krijg je een soort parachute en dit land waarschijnlijk heel mooi bovenop de blubber..
sander balkema
Berichten: 14
Lid geworden op: 14-06-2010 11:23
Locatie: froombosch

11-09-2013 10:07

als ik dit zo lees en de chod rig 2 vissen heeft gehaakt maar niet perfect.. zou ik zelf een kleine aanpassing maken..
de chod weg laten. maar dus wel de leader behouden. dus het helicoptersysteem. dit zou ik in combinatie vissen met een kort combie rigje van 10-15 cm en dan als haak aas een wafter boilie of snowman natuurlijk kan een tijgernootje uitgeballanceerd met een nep maisje ook. zodat alles rustig zinkt op het gewicht van de haak. voor dat je ingooit wel een pva foampje er op doen om de boel niet in de war te gooien.. en probeer eens iets verspreider te voeren zodat de vis gaat zwemmen.. bvb op een strook van 15 meter om de 2-3 meter een klein handje voer. zodat ze van plekje naar plekje zwemmen en alles gewoon leeg zuigen.

probeer het eens

grt sander
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-09-2013 12:18

Even niet gereageerd maar het stukje kanaal ligt even uit de picture.

We hebben 2 tickits gewonnen voor masters of carp 2013 op pimprez en nu dus even wat dingen aan het proberen.

Wat aanpassingen op het materiaal en steeds een paar dagen proberen op voor ons vreemd water.
Een soort van alternatief pimprez zeg maar.

Ik heb inmiddels alle ideeen wel even op mijn kladblaadje gekalkt en nog ideeen zat dus voor de volgende keer.

Thanx allemaal voor het mee denken
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-09-2013 15:34

Ga ik door voor de koelkast? :lol: :lol:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-09-2013 10:00

ik zeg niets nieuws, maar om de suggestie nog iets meer kracht bij te zetten: chod! laatste sessie weer 3 vissen gehaakt en gevangen op de chod. Mits goed 'afgesteld' echt een killer. De rig prikt meteen na opzuigen en hoeft niet eerst strak gezwommen te worden oid.
Gust de Backer
Berichten: 69
Lid geworden op: 02-01-2014 19:33

26-03-2014 12:03

Camiel Driehuis schreef:Goede middag allemaal.

De titel is een beetke vreemd, maar dat verklaard zichzelf zo wel.

De situatie:
Een zijtak van een kanaal, waar haast geen stroming staat en geen bootjes door heen komen
De bodem bestaat uit blubber en zooi(ingewaait gras,blad,takjes enz enz) en varieerd van 10 drap tot wel 20 cm drap.
50 gram lood zakt als je het langzaam laat zakken gewoon weg.

Karper zwemt er in grote getallen en aast er ook goed.
Mooie bellen plakaten en lekkere modder zie je opwaaien van de bodem.

De vis aast er goed op het natuurlijke voedsel maar lust ook zeker een boillie.
In de afgelope weken extreem veel lijnzwemmers gehad ondanks het toplood en de flying backlead.
Je ziet gewoon de bellenplakaten op de lijn naar boven komen om vervalgens 5 minuten lang je wakertje te zien dansen voordat de vis weer verder gaat.
Bellen plakaten op de stek leverden de laatste weken 3 vissen op.
1 gehaakt in de wang en 2 in de bovenlip, op mijn onderlijntje die eigenlijk nooit anders haakt dan de onderlip.

geprobeerde onderlijntjes:
Mijn staandaard soepel gevlochten onderlijntje met fox sssp (maat 4 6 en 8 geprobeerd) en line-alligner. hier had ik ze alle 3 op.
een combirigje met dezelfde haak, maar door de extreem zachte blubber komt hij niet mooi vlak te liggen
een stiffrigje, zelfde verhaal en word een soort pop-up op een stokje
Een pop-upje, duidelijk gezien dat ze er voor om zwemmen.
kd-rig, maar dus ook nog zonder reultaat

Ik heb inmiddels 2 maal gezien dat ze me haakaas oppakken en zonder verder te zwemmen weer uitspuwen, ze staan met hun kop in de blubber gewoon stil.

wie heeft er een leuk idee, met een onderlijn die vrij agressief haakt.
Ik ben op het moment door mijn ideeen heen.

gespreid voeren heeft geen effect, ze willen gewoon niet gaan zwemmen.

Alvast bedankt,

gr Camiel


Ik ken het kanaaltje niet, maar wat ik ervan hoor zou ik een Chod-rig 10-30cm naar boven zetten kan je lood lekker in de blubber zakken en hangt de chod mooi boven de modder.

Mvg.
Jan Zwarthoed
Berichten: 355
Lid geworden op: 15-09-2003 02:00
Locatie: Volendam

29-03-2014 13:39

Ze azen op natuurlijk aas diep in de bagger. Als ze zijdelings langs je onderlijn bewegen haak je ze buiten de bek. Ik denk dat je ze eerst op je voer moet krijgen voordat je ze vangt met je aas op de modder. Als je in de bagger vist en ze hebben wel de intentie om je aas te pakken kan het nog steeds mis gaan tijdens het wroeten. Denk dus voeren met licht aas en verspreid ze wennen dan aan om te zwemmen en om voedsel van op de blubber te pakken. Chod rig is dan meest ideaal.
blub blub
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-03-2014 17:25

Toplood is het antwoord en een nylon onderlijn.

Ik heb honderden vissen gevangen op een heel zachte bodem en als je geen toplood gebruikt, gaan ze met de kop in de modder, zwemmen tegen je lijn aan en dan zullen de boeggolven niet van de lucht zijn.

Mijn toplood op zulke bodems is even zwaar als m'n gewone lood ( gewoon wartelloodje), zodat de lijn diep komt te liggen. Dan raken zer die niet tijdens het azen.

Dan de onderlijn... Nylon. Gewoon iets van 30/100 of zo. Het voordeel daarvan is dat de de haak altijd in de gewenste hoek staat, wat je met een soepele onderlijn niet kunt zeggen op (in) een zachte bodem.

Tis allemaal niet zo moeilijk