Shocker rig bij obstakelvissen


Plaats reactie
Rene Heidotting
Berichten: 8
Lid geworden op: 28-06-2013 12:57

06-08-2013 20:15

Is het een goede keus om een shockerrig met semi-strakke lijnen te vissen tegen obstakels?
Wat is jullie mening/visie hierover?
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

06-08-2013 21:11

De shocker rig kan prima bij obstakels. Ik zou echter met strakke lijnen vissen en een dichte slip vissen. Wat je wil voorkomen is dat de vis in de obstakels zwemt. Dus achter de hengels zitten en direct achteruit lopen bij een aanbeet.

Bij geval van lijnbreuk moet je zeker zijn dat de karper het lood kwijt kan raken, dit moet je altijd garanderen maar zeker bij obstakels omdat daar de kans van lijnbreuk vele malen groter is.
Rene Heidotting
Berichten: 8
Lid geworden op: 28-06-2013 12:57

06-08-2013 22:06

Oke,

Bedankt voor je reply sjoerd.

Gr
rene
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 08:36

Bij geval van lijnbreuk moet je zeker zijn dat de karper het lood kwijt kan raken, dit moet je altijd garanderen maar zeker bij obstakels omdat daar de kans van lijnbreuk vele malen groter is.


Sjoerd, niets ten nadele van jou hoor, maar met bovenstaande ben ik het toch niet helemaal eens. Ik vind het namelijk de verkeerde benadering.

Je gaat er vanuit, dat de karper eventueel het obstakel kan bereiken, waardoor de kans op lijnbreuk toeneemt. Logisch, maar in mijn optiek mag het geen optie zijn dat de vis het obstakel überhaupt bereikt.
Bovendien is een vis die zich vast zwemt, niet gered met het kwijtspelen van het lood. En laten we wel wezen, vissen die je nabij obstakels verspeelt (met een x-aantal meters hoofdlijn als aandenken), hebben een relatief grote kans zich vast te zwemmen. Een systeem waarbij de vis alles behalve de onderlijn kwijt kan raken, is wellicht iets veiliger. Maar ook dan: geen redding als ie zich vast zwemt.

Uiteindelijk is er m.i. maar één juiste benadering van obstakels: lijnbreuk en het bereiken van de obstakels uitsluiten.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

07-08-2013 08:47

Je zou zoiets kunnen gebruiken:
Afbeelding

Afbeelding

Loodje kan over de tube schuiven.

Bij lijnbreuk is het lood in ieder geval zo weg en ook geen last van een leader.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-08-2013 09:08

En hoe is dat veilig?

Als ik dan toch zou moeten kiezen: liever een vis met lood, zonder hoofdlijn laten zwemmen, dan zonder lood en met hoofdlijn.

Geen lijnbreuk is veilig.
Niet vast laten zwemmen is veilig.

De rest is allemaal behelpen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

07-08-2013 09:26

Het is veiliger dan andere vaak gebruikte montages.

Maar wat je zegt het blijft inderdaad behelpen en het beste is natuurlijk om lijnbreuk zoveel mogelijk te voorkomen.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-08-2013 11:47

sjoerd blauw schreef:met strakke lijnen vissen en een dichte slip vissen. Wat je wil voorkomen is dat de vis in de obstakels zwemt. Dus achter de hengels zitten en direct achteruit lopen bij een aanbeet.


dit.

of gewoon iets verder van het obstakel vandaan vissen...
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Mike Visser123
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-08-2013 20:18

23-08-2013 22:20

Ik heb net toevallig een filmpje zitten kijken van Piet Vogel. Ikzelf denk dat dit systeem echt perfect is voor jouw situatie.

Leadclip en rubbertje om lood vast te houden (Piet Vogel, of anders, als er maar 2 gaatjes in zitten)
Warteltje (of onderlijn met je wartel er al aan.)
Freefall leader die aan 2 kanten gesplicet is. (Grote en kleine lus)

Doe de Freefall aan 1 kant met de grote lus door het gaatje tegenover de loodbevestiging van je leadclip.
Schuif de lus over de clip heen en trek het strak.
Doe nu de andere kant van je leader door het wartel totdat deze onder je leadclip zit.
Nu doe je de andere kant van je leader door je leadclip, en hang je lood aan de clip.
Pak het rubbertje en knip de bovenkant iets af, zodat het deel waar dalijk de leader uitkomt groter is.
Doe het rubbertje om je leader en schuif hem op de leadclip.
Verbind nu je hoofdlijn aan de leader, maar zorg dat je knoop niet al te dik is.

Wat er gebeurt bij lijnbreuk:
Doordat de vis door blijft zwemmen, trekt hij je leader en afgebroken nylon zelf door de leadclip, en vervolgens door de wartel, waardoor de vis bij lijnbreuk alleen je rig nog in zijn bek heeft.

PS: Zie nu pas dat dit topic al 2 weken niet meer gebruikt is. Maar ja, misschien toch informatief voor anderen. :lol:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-08-2013 23:14

+ platknijpen weerhaak!!!
Gegeven tips zijn een goede leidraad.
Heb echter situatie,s meegemaakt met ACHTER m,n hengels zitten, 2 piepen(kijkend naar m,n lijn)
Hengel oppakken, en ik werd uit balans getrokken voordat ik naar achter kon lopen! (1.90mtr-80kg)
Was blij met mijn +je :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Mike Visser123
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-08-2013 20:18

23-08-2013 23:46

Fred Hazenbroek schreef:+ platknijpen weerhaak!!!


Inderdaad, was ik even vergeten! :oops:
Plaats reactie