Zelf mijn rigs maken


Plaats reactie
laurens scheerders
Berichten: 19
Lid geworden op: 23-07-2013 21:28

05-08-2013 21:55

Hallo.
Ik wil zelf mijn rigs gaan knopen,en heb nog gevochten lijn van power pro liggen 0.19 (13kg).
Is dit een geschikte lijn om rigs van te maken of kan ik beter voor een andere gevochten lijn gaan.
Ik vis met n nylon hoofdlijn van 0.30
Alvast bedankt.
Grt,
Laurens
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

05-08-2013 22:23

Laurens, je zou dat prima kunnen gebruiken voor een onderlijntje. De breeksterkte is misschien wat aan de zware kant maar moet geen probleem zijn.

Gewoon eenvoudig beginnen: hair knopen, knot-less-knot om de haak eraan te zetten, lengte van 15cm en een lusje of een wartel op het einde. Prima rig en vangt zeker vis!
Mike Visser123
Berichten: 38
Lid geworden op: 02-08-2013 20:18

17-08-2013 01:34

Ja hoor, kan je best als onderlijn gebruiken. Ik zou wel een gecoate onderlijn aanraden, daar een normaal onderlijntje om je lood kan slaan en je dus voor jan met de korte achternaam aan het vissen bent.

Voor de rig zou ik beginnen met een bloedknoop om de haak, in de haakbocht, deze er maar 2 of 3 keer er omheen wikkelen.

Daarna de lus maken voor de hair, als je met 20mm boilies vist, zou ik 25mm afstand bewaren van de onderkant van de haak. Idem dito voor 16 mm boilies, dan is dit natuurlijk 21mm afstand.

Daarna zoals Sjoerd zei, een Knotless-knot, door de onderlijn door de achterkant van het oogje te steken, deze 8 keer er omheen wikkelen (om de haaksteel) en deze dan weer via achter door de oog heen.

Dan op ongeveer 15-20 centimeter lengte nog een lusje of knoop voor de wartel, kan je gewoon de bloedknoop voor gebruiken, of een "dubbele krakeling" (eigen benaming, weet niet zeker wat de echte naam is, door een lus te maken, een keer rond te draaien en dan het draad door de lus halen en stevig aantrekken. Deze is voor nylon imo ook geschikter dan de bloedknoop, aangezien deze het draad niet beschadigt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-08-2013 10:41

Ik zou dat niet als onderlijn gebruiken. Powerpro drijft als de ziekte, is erg dun voor zijn trekkracht, waardoor het als je een vis ooit wat dieper haakt als een mes in de mondhoeken gaat snijden. Daarnaast is de schuurbestendigheid veel, heel veel minder dan van goede onderlijn materialen. Als dat onder druk langs wat steentjes of mosselen komt ligt het zo doormidden. Voor sommige toepassingen prima geschikt als hoofdlijn, maar voor onderlijnen zou ik wat anders pakken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bennie Doorakkers
Berichten: 12
Lid geworden op: 18-06-2013 20:45

07-11-2013 11:59

Mag ik je aanraden om een iets dikkere bovenlijn te nemen en dan met fluorocarbon 0.36 je rigs te maken werkt voor mij persoonlijk veel beter als gevlochten lijn ... en als ik dan toch bezig ben is het mischien ook een goeie tip om je leader van zinkende draad te maken zoals bijvoorbeeld leadcore of een dergelijke zinkende stevige leader.
Schub : 5
Spiegel : 2
Leder : 0
Volschub : 1
Rijen : 2
Graskarper : 0
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

15-11-2013 18:58

Daaf Wolters schreef: is erg dun voor zijn trekkracht, waardoor het als je een vis ooit wat dieper haakt als een mes in de mondhoeken gaat snijden.


Dit was ook mijn eerste gedachte bij power-pro als onderlijn. Neem eens een gespannen power-pro in de hand, daar wil je geen druk op uitoefenen.
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
dave pronk
Berichten: 66
Lid geworden op: 25-04-2007 18:32
Locatie: Scheveningen

22-12-2013 22:28

Kijk even op youtube, er staan verschillende rigs van korda die jou inspiriratie kunnen geven om een leuke rig te maken. Op de site van korda staan ze ook stap voor stap uitgelegt met fotos en dan kan je lekker de tijd nemen. Je hoeft niet het dure materiaal aan te schaffen wat ze gebruiken maar bij iedere rig wordt de basis gewoon goed uitgelegt. Ik neem niet zo veel moeite meer voor mn onderlijntjes, zolang er een kleine rigring aan de haak zit en een krimpkousje heb ik er vertrouwen in en vang er niet minder door. Een gecoate draadje zou ik wel doen en ik gebruik zelf altijd een extra knijploodje 2 cm van mn haak af voor een snellere inhaking.
weet je wat het is

zonder hengels geen vis
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

22-12-2013 22:41

Beste,
Ik persoonlijk zorg er steeds voor dat mijn onderlijn een kleinere breeksterkte heeft tegen over mijn hoofdlijn, wanneer je eens ergens aan vasthangt(vb bodem)trek je alleen het rigje stuk en haal je je montage incl. lood terug binnen. :wink:
Ik zou dat spul van jou hoofdlijn niet gebruiken ivm drijfvermogen en dergelijke. :roll:
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

23-12-2013 07:37

Mag ik nog iets toevoegen?

Er werd gepraat over voorslag fluor carbon, super goed voor opstakel vissen.

Tussen de lelies gebruik ik altijd leadcore!! Waarom? Ik gebruik deze als zaag, als de vis als een gek door het veld heen raast. Beetje geven/ nemen zaag zaag en ploep hij is weer los.

Die onderlijn die je knoopt kan lekker simpel blijven zoals je zelf aan geeft. Houd rekening met de lengte vanaf het lood tot je haak.
Of je in het modder vist of op een harde plaat. Wanneer je in modder vist zou jij je onderlijn wat langer moeten maken aangezien door het lood je montage weg zakt.
Dit is een kwestie van proberen en uitvogelen.

Suc 6 Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
rene de graaf

23-12-2013 21:19

Sinds wanneer fungeert leadcore als zaag?

Groet, Rene

ps leadcore in die omstandigheid fungeert eerder als "muilensloper".
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

23-12-2013 21:48

Volgens mij gebruikt hij een normale onderlijn dus lijkt me niks aan de hand.
Bert van Dam
Berichten: 7
Lid geworden op: 30-12-2013 00:32

30-12-2013 09:31

Goeden dag,

Ik ben pas aan het kijken wat ik allemaal nodig heb om te gaan karpervissen. Wil eraan beginnen maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer, zoveel is er te krijgen. Heb dit forum eens even zitten doorlezen v.w.b. het maken van rigs. Misschien is deze site wel wat. Hier staat alles over het maken van rigs, welke onderdelen etc.

http://www.karpervissersonline.nl/index ... ics-deel-1

Je hebt ook nog deel 2 en 3. Misschien kan een ieder hier wel iets mee.

Succes.

Bert
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2013 21:40

Bert, ik zou me niet al te druk maken.

Hoewel ik dun gevlochten materiaal tegenwoordig alleen nog gebruik voor pen-onderlijntjes (albright knoop), waar ik diep gehaakte vis al vissend op een opsteker niet meemaak, en er vroeger ook met vast-lood op vrij water (web wizzard, fire line) geen slechte ervaringen mee heb gehad, zou ik er met kans op veel slijtage, groter wild of harde dril situatie ook zeker nooit voor kiezen.

Dus dan kom je uit bij zoiets betaalbaars;

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr

Rigs maken van 15-25cm met een paar centimeter verwijderde coating, welke je eventueel ook aan de waterkant nog helemaal kan strippen wanneer de bodem wat modderig is of bezaaid met draadwier. No-knot aan de haak kant met een line alighner (LA) en een 8-, of drie kamerknoop lusje aan de andere kant. Evt. een BB loodje of wat tungsten putty / kneedbaar lood erop...

Die lus kan aan een normale flexi ring wartel verbonden worden, maar onderstaande is wat makkelijker met behoudt van scharnierpunt (sorry voor de winkel :D );

http://www.bol.com/nl/p/ace-qc-flexi-ri ... 018350199/

Type lood zou ik zeker op inline houden, zolang je maar op harde bodem vist. Van mij part het ouderwetse zachte zwarte tube lood met een stoppertje er achter. In donker water en 's nachts valt het toch niet op (evt toplood of slidertje tegen aanraking). Inline lood houd voor mij in; zeer weinig knopen gooien!

Wordt de bodem zachter, dan een VEILIG lood clip systeem (Piet Vogel). Wel met een freeefall leader oid, want leadcore is niet soepel genoeg om het veilig te maken! Ik heb ook gezien (lijn gehaakt) dat het lood, na lijnbreuk, niet los was gekomen bij een Korda safety clip, terwijl het beestje al een paar dagen met het gehele spul rond zwom (vis dus nog geluk gehad). Als de wartel SOEPEL uit een korda clip kan komen en je gebruikt geen voorslag, dan is het gebruik ervan op open water geen schande. Kan beter...

PS; wat voor type hengels en molens heb je, aangezien je net begint?
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 30-12-2013 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-12-2013 22:13

PS; 'n stuk goedkoper en maatje 8.

MarkerWorld Flex Link Ring Swivel mt 8. euro 4.50...

http://www.markerworld.nl/
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bert van Dam
Berichten: 7
Lid geworden op: 30-12-2013 00:32

31-12-2013 17:10

Marco Mostard schreef:Bert, ik zou me niet al te druk maken.

Hoewel ik dun gevlochten materiaal tegenwoordig alleen nog gebruik voor pen-onderlijntjes (albright knoop), waar ik diep gehaakte vis al vissend op een opsteker niet meemaak, en er vroeger ook met vast-lood op vrij water (web wizzard, fire line) geen slechte ervaringen mee heb gehad, zou ik er met kans op veel slijtage, groter wild of harde dril situatie ook zeker nooit voor kiezen.

Dus dan kom je uit bij zoiets betaalbaars;

http://www.marktplaats.nl/a/watersport- ... ousPage=lr

Rigs maken van 15-25cm met een paar centimeter verwijderde coating, welke je eventueel ook aan de waterkant nog helemaal kan strippen wanneer de bodem wat modderig is of bezaaid met draadwier. No-knot aan de haak kant met een line alighner (LA) en een 8-, of drie kamerknoop lusje aan de andere kant. Evt. een BB loodje of wat tungsten putty / kneedbaar lood erop...

Die lus kan aan een normale flexi ring wartel verbonden worden, maar onderstaande is wat makkelijker met behoudt van scharnierpunt (sorry voor de winkel :D );

http://www.bol.com/nl/p/ace-qc-flexi-ri ... 018350199/

Type lood zou ik zeker op inline houden, zolang je maar op harde bodem vist. Van mij part het ouderwetse zachte zwarte tube lood met een stoppertje er achter. In donker water en 's nachts valt het toch niet op (evt toplood of slidertje tegen aanraking). Inline lood houd voor mij in; zeer weinig knopen gooien!

Wordt de bodem zachter, dan een VEILIG lood clip systeem (Piet Vogel). Wel met een freeefall leader oid, want leadcore is niet soepel genoeg om het veilig te maken! Ik heb ook gezien (lijn gehaakt) dat het lood, na lijnbreuk, niet los was gekomen bij een Korda safety clip, terwijl het beestje al een paar dagen met het gehele spul rond zwom (vis dus nog geluk gehad). Als de wartel SOEPEL uit een korda clip kan komen en je gebruikt geen voorslag, dan is het gebruik ervan op open water geen schande. Kan beter...

PS; wat voor type hengels en molens heb je, aangezien je net begint?


Ik moet alles nog kopen en ben dus op het moment het internet aan het zoeken waar ik voor een redelijke prijs een karperset kan bemachtigen. Ben in ieder geval bezig op marktplaats, daar worden al diverse setjes aangeboden. Op dit moment heb ik dus nog niets.
Rene Zoeter
Berichten: 477
Lid geworden op: 14-12-2013 14:07
Locatie: Hoeksche Waard

31-12-2013 17:52

Je kunt op youtube jezelf abonneren op het kanaal van Korda. Geweldig veel goede films. De Thinking Tackle films zijn erg leerzaam, en hier wordt perfect uitgelegd wanneer je een bepaalde rig gebruikt en hoe je deze moet maken. Ik ben inmiddels een fan. 8)
Gewoon, lekker vissen.
Plaats reactie