Tips en tops 1e rigs


Plaats reactie
Hendrik Oldewening
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-05-2013 16:50

12-07-2013 19:40

Om af te trappen, wat een drama dat knopen :wink: Ik heb altijd geweten niet handig te zijn, spijtig genoeg werd dit tijdens het knopen van mijn 1e rigs dubbel en dwars bevestigd. Vol trots toon ik dan ook mijn eerste twee rigs. Ik zou graag tips en/of tops ontvangen, daarmee ga ik dan verder aan de slag. Idee was om een "blowback rig" te knopen. Heb me zo goed als mogelijk ingelezen en filmpjes bekeken.

* goed om toe te voegen. De ene onderlijn is gemaakt met Fox coretex matt, eerste paar cms gestript. De andere is een geheel soepele rig gemaakt met select soft braided.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brand los, alvast bedankt!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-07-2013 21:40

Hallo hendrik ,

Je rigs zien er op het eerst oogopslag niet verkeerd uit .
Er zijn echter een paar verbeter puntjes .

Ik zou ten eerste je hair iets langer maken omdat je in totaliteit een vrij groot aas gebruikt , dit komt het kantel effect van de haak ten goede .
Ook prik je ze waarschijnlijk wat beter .

Ten tweede zou ik wat putty of een sinker op de overgang van gecoat naar soepel plaatsen , zaodat de rig wil zakken en daardoor je haak mooi draait in de bek .
Ook helpt het je onderlijn mooi vlak op de grond te houden op je stek .

Je zou er eventueel ook nog een anti tangle sleeve op kunnen doen om je onderlijn te zekeren en om je onderlijn weg van het lood te laten gaan .

In een wat verder stadium zou je eens kunnen kijken naar shrinktube , deze kun je zelf stomen en de juiste curve mee geven die jij wilt .

Succes !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hendrik Oldewening
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-05-2013 16:50

12-07-2013 21:51

Hi Jeffrey,

Super, dat zijn tips met onderbouwing waar ik zeker iets mee kan! Ik ga morgen nog eens een poging wagen.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-07-2013 09:29

Je bent niet onhandig, of niet handig ..... je hebt nog niet genoeg geoefend.
Ik lees steeds vaker dat men vanaf de 1e rig het knopen perfect in de vingers wil hebben, maar hoe ging dat vroeger met lopen? Eerst lag jij, toen soort van zitten, toen een beetje kruipen .... het vertrouwen groeide ..... toen ging je staan en na een tijdje durfde jij eindelijk los te laten. Plat op je snufferd ging jij ...... maar toch moet en zou jij lopen. Nu beheers jij het (naar ik aanneem) redelijk dat vallen zonder op je bek te gaan wat wij lopen noemen.
-
Knopen van onderlijnen is net zoiets. Je zit nu eenmaal met kleine draadjes / ringetjes en god mag weten waar nog meer mee te prutsen. Er komt een moment dat jij een knoop opeens met je ogen dicht kan doen .... dan en niet niet eerder ben je op de juiste weg.
-
Rigs zien er meer dan fatsoenlijk uit voor een beginnende knoper en verder ga ik met de al gegeven tips mee.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hendrik Oldewening
Berichten: 17
Lid geworden op: 23-05-2013 16:50

13-07-2013 11:40

@Marc, gedeeltelijk mee eens :) Uiteraard, alles heeft tijd nodig om er behendig(er) in te worden. Je hebt alleen verschillende gradaties in handig, hardlopen, goed kunnen voetballen etc. Wanneer ik handig in deel in een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 heel handig. Dan scoor ik over het algemeen al snel een 4 ;) Ieder zo zijn kwaliteiten! Mijn 1e post is ook om met een korreltje zout te nemen, ik vind het verrekte leuk werk ben ik achter gekomen. Ik ga vanmiddag nog eens aan de slag en zal het hopelijk verbeterde resultaat hier nog eens tonen.
Plaats reactie