Stand van de haak


Plaats reactie
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-07-2013 02:01

Wat is meest effectief.

Hoe je haak bij het aanzuigen naar binnen gaat, of als er iets gebeurt bij het strekken van je onderlijn.

Ja, ik weet het, er zijn heel veel variabelen.

Uitgangspunt is natuurlijk simpel, twee opties. En de meeste ideeën zijn vooral gebaseerd op de laatste?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

12-07-2013 08:26

Bij het opzuigen haak je de vis niet. In principe.
Dus mijn eerste ingeving is: baseer de werking van je rig op het strekken van de onderlijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

12-07-2013 13:18

Bij een kd gaat de haak anders naar binnen bij inzuigen.
Ben hier vanaf gestapt omdat ik vaker vissen op verkeerde plekken haakte.

Verder ga ik mee in strekken vd onderlijn.
(met uitzondering vd chod :wink: )
Ach man..Ga toch vissen !!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-07-2013 00:57

Aan het strekken van de onderlijn kleven nogal wat nadelen. Onderlijn te lang en de handel wordt uitgespuwd, te kort en de boel gaat niet ver genoeg naar binnen. De discussie daarover is denk ik al tig keer gevoerd.
Meest logische manier om dat op lossen is natuurlijk om met een running lead systeem te vissen (of iets anders dat ruimte geeft) en er daarnaast voor te zorgen dat de handel niet wordt uitgespuwd en dat laatste moet binnen maximaal één seconde. Hoe krijgen we dat voor elkaar en aantal slimmeriken doen dat al? We hebben een bol, een weerstand en een haak, lijkt simpel, maar is het niet.

Gaat mij overigens puur om het principe, dus soort water, manier van voeren, druk bevist etc. laat ik buiten beschouwing.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-07-2013 03:47

Het draait puur om aanzuiging van je bol en dat moet altijd de grootste kracht zijn.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-07-2013 09:01

Meest logische manier om dat op lossen is natuurlijk om met een running lead systeem te vissen


Daar creëer je in de praktijk geen extra aanzuigruimte mee. Knappe vis die met zoveel kracht zuigt, dat al je uitstaande lijn verplaatst wordt. Wellicht op heel korte afstand nog mogelijk, al betwijfel ik dat.

Aanzuiging als belangrijkste kracht? Als je voor opnames gaat wel. Maar ik ga voor inhaking, iets waarbij de aanzuiging slechts indirect een rol speelt. Belangrijk vind ik, dat de haak mee naar binnen gaat, liefst niet, of zo min mogelijk, opgemerkt.

Je zou moeten kunnen haken, zonder strekken.
We hebben een bol, een weerstand en een haak, lijkt simpel, maar is het niet.

Niet echt nee. Ik ga er nog eens over nadenken.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

16-07-2013 00:33

Mart,

Ik denk dat veel vissers de aanzuigkracht van een karper onderschatten. Zou wel eens onderwaterbeelden willen zien van een grote bol aan een kort onderlijntje en een vast loodje van 28 gram.
Als ik de onderlijn overload met het juiste gewicht (verschilt per grootte van je gevoerde bol) op een running lead systeem, dan heeft het laatste alleen nog functie als werpgewicht.
En die overload heeft natuurlijk nog een aantal belangrijke voordelen!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

16-07-2013 08:27

Welke kracht zorgt dan voor de prik, Hilco? Het overload-loodje? Want daar geloof ik niet in. Onder water verplaats ik 80 gram lood met de haakpunt op mijn vingertop, zonder te prikken. Nu is mijn vingertop wat harder dan een karperbek, maar waar het me om gaat is dat de druk van het lood me nogal tegenvalt.

Die zuigkracht zou ik wel eens in cijfers uitgedrukt willen zien. Dat zou weleens zeer interessant kunnen zijn.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-07-2013 10:32

Mart,

80 gram verplaatsen zonder jezelf te prikken? Ga ik dadelijk eens proberen, maar lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk ben benieuwd. Doe jij heel voorzichtig, middelmatig of simuleer jij uitspuwen dus met een redelijke snelheid?

Als ik jouw gedachten gang volg, prikt de vis dus niet op het overload loodje, niet op het lood maar op de weerstand van de lijn in het water? Of misschien wel een combinatie van die dingen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-07-2013 10:43

Marc,

Ik heb dat getest in de badkuip, met lage snelheid. Want ik ga uit van prikken bij het strekken van de onderlijn, tijdens het weg zwemmen, nog voordat er stront aan de knikker is.
De bodem van de badkuip is glad, het lood ook, dus nauwelijks een waarheidsgetrouwe situatie. Maar het loodje van 80 gram lichtte ik wel deels op van de bodem zonder prik. Oftewel: het gewicht alleen zorgt m.i. niet voor voldoende kracht om te prikken. Gelukkig is de karper een behoorlijk dynamische azer. Zwemt een vis met een beetje snelheid weg, dan licht ie het lood op en versleept het tegelijkertijd. Dat zal wel voor een prikje zorgen en als de vis dan ook nog eens met de kop gaat schudden...
En mijn vingertoppen zijn qua taaiheid totaal niet te vergelijken met een weke karperbek hè, laten we dat vooral niet vergeten.
Prikken op het overload-loodje? Nog in geen honderd jaar.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-07-2013 12:50

Ik denk dat het inderdaad de snelheid van de karper is die voor de inhaking zorgt. Lood is alleen bedoeld om beest het gevoel te geven dat hij 'vast' zit, vervolgens bolt hij en presto dan ramt hij er in.

Ik denk trouwens dat jouw velletje redelijk representatief is hoor, anders zouden de mosseleters de hele dag leeg bloeden.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-07-2013 14:46

Mmmhhh, goed punt, van die mosselen.
Ik weet het ook allemaal niet...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

18-07-2013 01:08

Ik praat natuurlijk niet over een loodje, maar over iets van tussen de 5 en 15 gram.
Ik denk dat dat genoeg is voor de eerste prik, volgens mij is die bek van binnen juist heel zacht en daarnaast zit ie ook nog eens vol met zenuwcellen. Dus heel gevoelig, ook voor een heel klein prikje! Spuwen is dan een natuurlijke reflex en als het vertrekpunt van je hair dan ergens vooraan op de haaksteel zit, dan wordt de prik alleen maar groter (door het gewicht van je bol die dan aan het haakoog trekt) Vervolgens raakt ie in paniek, want hij kan die haak niet meer kwijt. En kopschudden maakt het probleem alleen maar erger.

De truc is, hoe krijgen we die hele snelle eerste prik?
Als ik er nou voor zorg dat door de overload de haak niet verder dan zo’n 1,5 à 2 cm. in zijn bek kan komen en daarna de handel weer naar buiten gaat trekken.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-07-2013 08:59

Hilco,

Nu wordt het al dynamischer en daarmee (voor mij) aannemelijker dat er een visje te haken valt voordat de onderlijn gestrekt is.
Feitelijk heb je het dus over een (soort van) blowback-rig? In combinatie met het overloaden wil dat wellicht werken. De haak moet m.i. namelijk al geprikt hebben om het blowback-principe te laten werken. Ongeprikt vliegt alles volgens mij namelijk in de meeste gevallen met haak en al de bek uit als er gespuwd wordt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

18-07-2013 10:24

Ik geloof nooit dat het uitblazen van het aas voor een inhaking of diepere prik kan zorgen. Eerder het tegendeel, alle blowback inspanningen ten spijt. Dat gaat met zo'n kracht en snelheid en dan zou die kracht in een fractie van een seconde in precies de goede richting op de punt moeten komen te staan? De kans lijkt mij vele malen groter dat die boilie een licht ingeprikte haak vrolijk weer mee sleurt de bek uit, slechts een klein krasje achterlatend.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

18-07-2013 10:43

Dat is m.i. net zo goed mogelijk als dat de punt er wel iets dieper in gaat Daaf. Hoe dan ook lijkt het me vooralsnog te weinig beïnvloedbaar om er de inhaking op te baseren.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

18-07-2013 13:15

als ik dit zo allemaal lees ga ik weer met strakke lijnen vissen denk ik.
als de vis dan het aas en het lood optilt dan wordt door de spanning van de lijn en de kromming van de top de vis wel gehaakt.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

20-07-2013 00:47

Ik geloof natuurlijk ook niet in het blowback-principe zoals dat gepredikt wordt. De haak moet idd. al geprikt hebben. Dat het vertrekpunt van je hair bij het uitspuwen verschil maakt, daar geloof ik wel degelijk in. Dat uitspuwen gebeurt overigens met relatief weinig kracht en een licht ingeprikte haak (achter de onderlip!!) krijgt ie er volgens mij bijna nooit meer uit.
Vis komt horizontaal (vaak zelfs al voor het spuwen) en het kopschudden (de ware snelheid en kracht) doet de rest.

Zal de rig even beschrijven.
Onderlijn van 25 lbs. Mouthtrap, haak met een “D” met een rig ring, hair lang genoeg, zodat die je bol niet in de weg kan zitten. De overload op ongeveer 3 à 4 cm. van je haakoog. Eerste deel Mouth trap ongeveer recht (op de lengteas van je haak!), dan naar onderen buigen tot aan de overload. Voor het tweede deel van de rig (met je running lead) een stukje soepel, dat heeft geen invloed op het eerste deel en daardoor kan die 360 graden draaien. Een cm. of dertig tot vijftig? en aan beide kanten met een lusje voor het bevestigen van de onder- en hoofdlijn. Voor het bevestigen van de onderlijn een bloedknoop (2 of 3 slagen), waar je overload tegen aan zit. Ook zou je nog een kraal op het stukje soepel kunnen zetten (een ouderwetse backstop zeg maar).
De bol zelf uitgebalanceerd.

De werking? Die punt moet zo snel mogelijk achter de onderlip!

De wonderrig bestaat overigens natuurlijk niet, maar ….
Gebruikersavatar
wally de weijer
Berichten: 462
Lid geworden op: 03-06-2011 23:33

20-07-2013 08:23

doe eens een fotootje van je rigje dat is gemakkelijker dan een uitleg....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

20-07-2013 10:01

Een karper die na het opzuigen van je aas niet wil zwemmen of met zijn kop geen beweging maakt zal je nooit vangen. De rede dat sommige aanwezige karpers niet te vangen zijn. Zou de punt van de haak tijdens het uitspugen net de andere kant op staan heb je misschien nog een kans nu niet.

Een prettig weekeind gewenst,
Peter
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

21-07-2013 01:56

pj otte schreef:Een karper die na het opzuigen van je aas niet wil zwemmen of met zijn kop geen beweging maakt zal je nooit vangen. De rede dat sommige aanwezige karpers niet te vangen zijn. Zou de punt van de haak tijdens het uitspugen net de andere kant op staan heb je misschien nog een kans nu niet.

Een prettig weekeind gewenst,
Peter


Heb heel veel onderwaterbeelden bekeken en dat zie je eigenlijk maar heel weinig. Jij denkt dat het bewust gedaan wordt? Houdini? Lijkt mij niet echt logisch.
Wat je wel ziet is dat karpers altijd verschillend azen op klein of groot aas en op compact of verspreid liggend aas. Verbaasd me altijd weer hoe efficiënt dat beest is en wat ie allemaal wel niet kan met die toeter.
Die toeter is natuurlijk ook zijn enige echte wapen tegen ons en heeft gelukkig wel een aantal beperkingen. Groot aas moet ie altijd! van heel dichtbij aan zuigen, de grootste aanzuigkracht zit n.l. precies in het voorste deel van zijn bek.

Grote bollen hebben daarom een voordeel??
dave staal

21-07-2013 23:34

@Wally met hele strakke lijnen vissen is helemaal niet verkeerd in veel situaties. :oops:
Doe dat meestal binnen mijn visserij zou haast zeggen The Thighter The Better. 8) :lol:
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

29-07-2013 01:09

Heb verschillende loodjes uit geprobeerd voor het overloden van de onderlijn. Gisteren wat van die kogelloodjes met centraal gat gekocht en die lijken mij ideaal. Mooi compact en dan kun je ook een lusje aan het begin van je onderlijn gebruiken. Het loodje zet ik dan op de lus, dat komt nooit over die achtknoop (is geen lusknoop!) heen en op de eerste knoop van het stukje soepel met de onderlijn een kleine kraal. Gaat ie kopschudden …
Overigens, als je de onderlijn na het eerste rechte stukje, bijna haaks naar beneden buigt krijg ie ook nog elastieken benen.

Was vanavond brasemkoning. Onvoorstelbaar hoe makkelijk dat ging. Eerst waren ze verspreid aan het azen, door slim te voeren had ik ze aan het eind van de avond bijna allemaal op mijn stek. Of dat nou aan de blikmaïs, of aan de flinke scheut Kikkoman lag dat laat ik maar in het midden.
Heel opvallend en ik vond het daarnaast ook nog eens heel leuk om te doen.
Plaats reactie