wel of geen rig tube


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-06-2013 08:08

Afbeelding

Blauw dus
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

18-06-2013 08:10

Theorien worden achteraf verzonnen. Leuk voor de boekies.

Helaas lees je weinig over falen, daar kan ik nl veel meer van leren
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

18-06-2013 08:19

Maar ergh, ziet een karper wel dezelfde kleuren als ons? Ze zitten ook aardig in het ultra violet bereik.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-06-2013 07:31

Ik heb mij exemplaar aan het archief van de ksn afgestaan. Rood was het best zicht
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2013 08:01

Mooi plaatje Maurice, maar dit had ik jou als duiker wel kunnen vertellen. Zonder context is het misschien niet helemaal duidelijk?

Rood valt het eerst weg en blauw als laatste, exact de reden waarom ik altijd blauwe vinnen had, die kon je tenminste wel terug vinden.
De vraag is, is dit voor een karper hetzelfde? Ik denk van wel, omdat het onafhankelijk van de 'kijker' gaat om golflengte van licht en het in staat zijn te penetreren van datzelfde licht.

De blauwe lijn van Klaas zou in principe dus tot op 25 mtr (zeer) goed zichtbaar moeten zijn. Nu weet ik stiekem dat Klaas wel eens iets vangt, zouden ze het als bewegwijzering naar zijn aas gebruiken? Of kan het ze niet bommen en vinden ze niets van de dingen die ze zien?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

19-06-2013 08:18

goh waarom komen biologen tot een andere conclusie?

Zelfs mijn blauwe lijn was na een paar meter niet meer zichtbaar. Andere lijnen leken wel kabels.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-06-2013 09:35

Vertel Klaas, waarom?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

20-06-2013 07:23

omdat ze er verstand van hebben? En niet alles zo maar aannemen?


Die blauwe lijn kon ik zien of eigenlijk... niet

Misschien is er een KSN lid in bezit van het rapport en wil dat delen. Ik weet niet wie mijn exemplaar heeft, maar zou die best, in pdf terug willen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

21-06-2013 13:58

Had mooie tekst gevonden waarom blauw minder zichtbaar zou zijn, uiteraard linkje weer kwijt. Als ik weer tijd heb zal ik eens gluren en posten.
In het kort kwam het er op neer dat ondanks dat blauw in helder water langer zichtbaar is, het in troebel water eerder fractioneert waardoor je het slechter ziet.

edit: Een mens moet toch eten, dan kan ik ook even zoeken.
http://www.rocheac.org.uk/Colour%20unde ... ouster.pdf
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-06-2013 09:49

Gebruik als hoofdlijn een lichtbruin doorschijnend nylon. Past over het algemeen het best bij mijn waterkeuze. Viel ook zeer slecht te zien onder water van een putje toen ik er een paar maandjes viste. Een paar jaar later maakte ik m'n lijntje weer een keertje op dat water nat en ik had bij wijze van spreken net zo goed zwarte of fluo lijn kunnen nemen.

Situaties veranderen en soms van dag tot dag of van uur tot uur. Mocht ik alleen 's nachts vissen, dan zou de kleur van m'n lijn me compleet niet kunnen uitmaken. Zelfde idee voor modderbruin water. Heb trouwens vroeger een visser meegemaakt die standaard die fluo groene nylon op z'n spoelen had. Ving gewoon z'n vis.., voornamelijk 's nachts. Nachtwateren !? :wink:

Overigens kleurt lijn op een spoel vaak veel intenser dan puur één nylon streng. Denk dat een 'blauw' nylon lijntje ook op helder water best weleens mee zal kunnen vallen.

Over leaders; Helder water er een zandboden.., dan maak ik m'n 0.70mm FC leaders zelf, want daar kan geen zandkleur tube tegenop.

0.40mm (of dikker nylon) rechtdoor is ook een optie. Zinkt over het algemeen ook gelijk weer wat beter af dan dunner nylon. Hoewel ik met dun nylon en ontschubben ook niet veel problemen heb tijdens het vissen met een vrijloop systeempje. Zal de intensiteit van de dril (minder spanning op de lijn) ook mee te maken hebben. Bij 'obstakelvissen' heb ik liever een leader of tube op de lijn...

En fijn dat er gereageerd werd op dat loodje op de hoofdlijn!

Het 'probleem' van een slider en 'rechtdoor' vissen van nylon zonder zonder tube, valt namelijk gewoon op te lossen door een tarwe/PVA wokkel op een metertje strak rond je hoofdlijn te draaien. Blijft het slidertje prima op liggen en werkt tijdens de worp perfect!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-06-2013 10:29

Schoot me net te binnen dat ik ook getuige ben geweest van een aanbeet en landing van een vis op een 3 meter diep en redelijk helder water waarbij er strak op het lood werd gevist met zwarte S.T. lijn.

Als belangrijke info kan ik meegeven dat ik er al wel een paar winter maanden 2 x per week een pondje 18mm's over ruim 50x50 meter voerde en dat ook net deed voor die persoon ging vissen. Het nut van het feit dat hij ondanks de zwarte lijn wel zo'n G carp met groene pluis gecamoufleerde haak gebruikte ontging me...

Evenals het nut van een eigen smaak aan de bol meegeven en mijn slecht zichtbare en met toplood en slider gedropte lijn op een goed aangevoerde voerplek/strook :roll: . Blijft vaak de situatie over;

Baat het niet, dan schaadt het niet.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Frank Oortman
Berichten: 40
Lid geworden op: 21-06-2011 00:00

22-06-2013 10:39

Hallo,

Heb eens gelezen over een theorie om een flink opvallende lijn te gebruiken zodat de vis niet zou schrikken door er per ongeluk tegenaan te zwemmen omdat ze deze gewoon kunnen zien!?

M.v.g. Frank
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

22-06-2013 10:44

Hele goede vraag frank, heb deze theorie ook al vaker gehoord.
Ben hier ook wel zeer benieuwd naar !
Wannie Wedduh?!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-06-2013 10:49

En gedurende de nacht, wanneer ze b.v. een zone binnen komen zwemmen..., dan wel ellende omdat er niets te zien valt, maar des te meer te voelen?

De kerel in mijn voorbeeld viste overigens mid '90-er jaren al met slappe lijn, maar wel met fluo...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

22-06-2013 11:12

hier hebben we het dus over het beoogde effect wat men wil bereiken door het gebruik van weed-effect van solar, kan in sommige situaties wel een oplossing bieden, maar het enthousiasme over dit materiaal is tegen gevallen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-06-2013 11:41

Heb het in twee kleuren liggen, maar het lastige blijft er een redelijk veilig systeempje mee te maken. Overigens zal ik m'n rig er nooit mee camoufleren. Beetje dwarrelen en je haakpunt kan wel eens het materiaal pakken wat op de onderlijn geregen zit.

Op wateren met aardig wat groen en toch keien en mosselen op de bodem vindt ik een metertje en nog verder daarboven een VERLIESBARE float met verschuifbaar stoppertje wel wat hebben. Zeker als je die beesten met wat voer de kop naar beneden hebt weten te krijgen.

Mocht het op stromend water of wat dichter tegen de kant zijn, dan geen float, maar tegen de stroming met de top omhoog vissen. Wier wat tegen de stroomrichting ingaat lijkt in mijn ogen tegennatuurlijk.., of vis dat interesseerd is een tweede natuurlijk :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).