Benieuwd naar jullie inline lood montages


Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

15-05-2013 08:30

Alles staat of valt met het loskomen van het rubbertje bij kopschudden. Bij mij heeft het niet altijd gewerkt, eerlijk is eerlijk. Reden: te strak rubbertje. 8) Een te ruim rubbertje is ook klote, dan kan het al los komen tijdens de worp of bij "aandacht" van brasem.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-05-2013 09:15

jeffrey van osch schreef:
[Plaatjes Jeffrey]

Mijn inline setup .
Metertje freefall .
Bij lijnbreuk zal wartel uit insert komen en lijn ook waardoor onderlijn eraf valt en de karper enkel met onderlijntje zwemt.
Let wel op knoop diktes en test voordat t boeltje te water gaat


Op het moment dat het lood eerder lost dan je leader door de insert is getrokken denk ik toch dat die leader wel blijft hangen. Zeker na een stukje dril knelt die lus buiten om je leader de insert zo af dat het helemaal niet zo soepel meer gaat.

Ook proefondervindelijk vastgesteld namelijk. Zonder het gewicht van het lood werkt namelijk geen enkel Hit 'n Run systeem ;)

Het systeem van Mart en Philip heb ik al eens veel eerder (in een vroeg stadium) neergeplempt toen het nog niet op de markt was. Ervaring leert, dat bij steile taluds en vastlopers het ook nog eens positief kan werken op het loskomen van de vis vanachter zo'n talud als je de lijn laat slapvallen en het lood op de bodem laat neerkomen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-05-2013 09:23

Klopt sven , ik ( gebruiker van dit systeem ) moet er zeker voor zorgen dat lood niet van de insert afkomt .
Door de insert strak erin te trekken zal deze erg vast zitten .
Beter zou een druppie sec lijm zijn .

Gelukkig vis ik vrijwel nooit inline maar vooral wartel en chod
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

20-05-2013 14:39

Ik blijf ook maar een beetje zoekend naar wat nou het beste loodsysteem is. Ik wil wel het voordeel van die eerste prik, maar bij de meeste systemen blijft het lood vaak toch te lang hangen. Tot zover bevallen die eeuh sleeve dingetjes van fox mij het beste voor zowel clip als inline.

die dingen passen precies op foxinline lood en je kunt ze ook als loodclips gebruiken

Afbeelding
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

20-05-2013 14:48

Na wat lezen hier ook maar eens geprobeerd op mijn quicklink rechtstreeks in het rubbertje te trekken.

Ik was wat sceptisch omdat het niet echt superstrak in elkaar zat voor mijn gevoel.

na 4 aanbeten was ik dan toch overtuigt, de eerste prik lijkt prima te zijn en in alle 4 de gevallen was het lood netjes los van de quicklink.

Wel valt me op dat de ''run'' anders verloopt, waar ik in het verleden meestal een volgasweg fluiter krijg, lijkt het er op dat de vis energsinds verrast is door de manier van prikken.
Bij alle 4 eerst wat tikken op de top alsof er een brasem aan het touwtrekken is en vervolgens vol gas er van door.

Tot op heden dus geen klagen
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

20-05-2013 23:10

ik gebruik geen inline maar vis ook alleen op rivieren en heb na mijn idee geen inline
nodig aangezien wartellood op een line-clip prima volstaat en kwa bodem beter is want
op de stek die ik vis ligt een grote berg basalt keien reken maar uit het lood blijft steken en de
vis komt wel op de kant
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

21-05-2013 02:21

Camiel Driehuis schreef:
Tot op heden dus geen klagen



En gebruik je dit systeem al het hele jaar ? Want in je onderschrift staat dat je 21 vissen hebt gevangen maar ook 9 lossers hebt gehad. Aantal lossers en vis op de mat is bijna gelijk.

Lijkt mij dat er iets niet klopt in je laatste meter.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

21-05-2013 06:48

Haha....nee alleen de laatste 4 vissen had ik zo op deze manier.


Het probleem van mijn lossers zat in de onderlijntjes en dat is inmiddels ook weer opgelost.

Als ik al die lossers zo had gehad met die quicklink was ik er snel mee gestopt
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

21-05-2013 07:58

Net als Philip en Mart gebruik ik ook het inline systeem zoals hun dat aangeven.

Hier wordt het allemaal beschreven voor mensen die het niet snappen.
http://www.carpfeeling.com/Systemen/1797/Asis-systeem
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

29-05-2013 20:26

Elwin, maja met deze methode heb je dus wel een ander soort lood nodig dan regulier inline. Ik probeer een makkelijk visveilig inloodysteem te vinden met het liefst regulier inline lood.
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

29-05-2013 21:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Persoonlijk ben ik gecharmeerd van het JRC Asis systeem (ff google), bij lijnbreuk blijft de vis alleen achter met de rig.
Het werkt het zelfde als inline lood.
Het insertje wat er origineel bijzit vervangen voor een afgeknipte sleeve, die zijn van een veel zachter materiaal en lossen zeer snel.
(het moet natuurlijk niet te los)
Zo vang je ook het kopschudden op.
Wartel er af knippen en vervangen voor een quick link, helicoptersleeve er op.
Lood vervangen of verwijderen voor transport is fluitje van een cent.
Bij alle vissen die ik gevangen heb met dit systeem is de insert los gekomen, door kopschudden of door lijndruk.
Maar bij lijnbreuk zal de vis zeker geen lood, leader of hoofdlijn achter zich aan slepen, hou het ringetje of lus natuurlijk altijd een stuk ruimer dan de de leader of voorslag knoop.
Helaas kom ik deze loodjes steeds minder tegen bij de tackleshops, maar zoals Mart Honen het oplost is dus ook een optie.
Mvg, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-05-2013 21:21

Leuk :roll: vooral het transport van "mijn" inline versie doet pijn tijdens transport .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-05-2013 22:14

jeffrey van osch schreef:Afbeelding

Afbeelding

Mijn inline setup .
Metertje freefall .
Bij lijnbreuk zal wartel uit insert komen en lijn ook waardoor onderlijn eraf valt en de karper enkel met onderlijntje zwemt.
Let wel op knoop diktes en test voordat t boeltje te water gaat



Ik vind dit nog de mooiste oplossing ( mits het lood goed vast zit aan de insert).
Ik ben niet zo gecharmeerd van al die stukjes lijn en extra wartels aan de buitenkant van een inlinelood.

Daarom vis ik zelf met wartellood en safetyclips, die zijn makkelijk veilig te maken, maar die inlineversie van Jeffrey
vind ik echt een goeie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-05-2013 23:07

Ik niet want de binnendiameter is te smal waardoor de knoop er maar moeilijk doorloopt helemaal als je met wat dikkere lijnen vist
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-05-2013 23:41

De 40 lb freefall komt er goed doorheen .
En een hoofdlijn van 0,40 met een halve bloedknoop is niet dikker dan de gesplicede freefall.
Mochten er ergens problemen ontstaan is het inderdaad als de insert loslaat .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

30-05-2013 00:00

Jeffrey, ik heb bijna dezelfde inline montage als jij. Ik gebruik ook een Fox loodje en de PV Freefall. Ik heb de insert erin vast gelijmd met secondelijm, dit om te voorkomen dat de insert los komt want dat doet anders gelijk het hele safety systeem teniet. Ook heb ik de insert iets boven het lood af geknipt, zodat de lijn er nog makkelijker door komt. Ik gebruik een 0.35 lijn. Dit werkt goed voor mij en ik heb gebruik hetzelfde principe voor wartel lood.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-05-2013 22:10

M'n eigen variant op het veilige idee (niet vissen is veilig) waarbij de vis slechts met onderlijn overblijft in geval van breuk. Simpel te maken en het zorgt voor een hele snelle beetregistratie via volle fluiters, omdat er net als andere systemen dubbele lijn wordt gepakt waar het lood direct aan meewerkt.

Afbeelding

De insert verwijderen en let op dat het gedeelte Solar of PV leader wat door het kanaal van het lood gaat ook door het andere lus uiteinde gaat en NIET andersom, want dan werkt het systeem niet!

Ik zit sowieso meestal op m'n stokken, maar aangezien het lood tijdens een run een lus creëert wil ik deze zsm opheffen en de hengel gepakt hebben waarbij wartel en lood direct terug naar elkaar schuiven en de dril niets meer in de weg zit.

Onderstaande foto toont aan hoe het zit voor de worp. Keuze aan type onderlijn is vrij en een lus verbinding is makkelijk en voor mij afdoende of ik gebruik een quicklink.

Afbeelding

Ook vis ik nog steeds met een aantal andere systemen;

-Vrijlopend inline systeem van 0.25/0.30mm nylon en een 40grams inline loodje bij harde bodem met of zonder stopper.
-Tube met conisch rubber via de voorkant van een lood zonder insert ingebracht in combi met nylon.
-De leader, bijvoorbeeld 1m. 0.70mm FC leader, ism een conisch rubber simpelweg door het insert loze loodkanaal.
-Helicoptersysteem met een kraal op bijpassend rubbertje via het bovenstaande inline systeem op de foto of met een wartellood, maar wel zodat de onderlijn makkelijk los kan komen.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 30-05-2013 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

30-05-2013 22:28

Kun je de leader niet terug laten gaan door het lood zelf Marco?

Ik wou dit eens uitproberen maar misschien heb jij dat al eens gedaan.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-05-2013 22:59

Kom je toch weer uit bij systemen die hier al besproken zijn.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-05-2013 23:16

Remco Kulk schreef:Kun je de leader niet terug laten gaan door het lood zelf Marco?

Ik wou dit eens uitproberen maar misschien heb jij dat al eens gedaan.


Waarom zou je? Het staat mooi en thats it.....
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

30-05-2013 23:23

Je gooit het ook minder snel in de koop i.c.m. soepele onderlijntjes
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-06-2013 11:03

Die mag je even uitleggen?

Ik heb mijn systeempje tot nu toe gebruikt met soepele onderlijnen tot 25cm, Korda's 18lb supernatural en 15-25lb armabraid van PB, en gewoon met een pva foampje op de hair/haak zoals ik altijd doe. Dat heeft nog geen enkel probleem gegeven. Gisteren op een paar uurtjes nog een worp of 6 (brasem) en niets in de war.

Daar is nog geen gecoat rigje aan te pas gekomen (gebruik ze niet standaard zoals vele).

Wat ik wel als pluspunt aan de andere inline systemen moet geven is dat daar de leader, nadat de wartel uit het lood gekomen is, parallel aan elkaar blijft, terwijl het bij mij een 'P' gevormde lus geeft (kantel de 'P' 90 graden naar rechts en het lood hangt in de U vorm). Maar ik zit toch op m'n stokken en heb die hengel binnen enkele seconden beet, dus de lus is er direct weer uit.

Niet dat ik al uitgedacht ben, want het zoeken naar opties zoals multipele inzetbaarheid van het lood / type montage gaat gewoon door :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

01-06-2013 17:26

Is het niet zo dat het door het PVA'tje komt dat je nooit knopen hebt?

Maar eerlijk gezegd heb ik dat systeem nog nooit geprobeerd maar ik heb het weleens met wartellood
dat het onderlijntje om het warteltje draait.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-06-2013 19:29

Een wat langere hair is een beetje lastig zonder foampje te vissen of je moet het spul niet hoeven te werpen. Maar een beetje afremmen en alles op een redelijk strakke lijn naar de bodem laten vlijen scheelt ook al een berg. Stringer met een paar hele/halve boilies werkt ook prettig.

Ik vis hoofdzakelijk met inlinelood, en wartellood met een soepele onderlijn zal 'm al werpend voor mij ook niet worden. Ook niet met 'n rubberen afhouder oid :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).