Korda COG System


Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

26-05-2013 13:03

Heren, ik heb dit topic doorgelezen, vind het zelf wel een mooi systeem opzich.
Dat even terzijde.
Ik zelf ben ook van mening dat het punt van inhaking afhankelijk is van verschillende factoren, zoals: lengte onderlijn, lengte hair, vertrekpunt hair, haaktype, lengte en stand krimpkous.

Nu werd er een discussie aangehaald over loodtype en loodgewicht, die van invloed zouden zijn op het punt van inhaking, zelf dacht ik dat dit geen invloed zou hebben.
Wel op de diepte van penetratie.
Nu ik hier eens over na heb zitten denken, denk ik dat dit mischien toch ook wel invloed zou kunnen hebben op het punt van inhaking.

Stel je gebruikt een onderlijn van 15 cm, widegape maatje 8 krimpkousje blabla, je gebruikt 100 gram lood, de vis zuigt het aas op, het lood komt van de bodem, krimpkous zorgt ervoor dat de haak kantelt net voor hij de bek verlaat, en de vis wordt gehaakt voorin de bek achter het harde randje van de onderlip.

Nu gebruik je precies dezelfde onderlijn met 50 gram lood, de vis zuigt weer het aas op, doordat je nu 50 gram lood gebruikt, zal het lood waarschijnlijk eerder van de bodem afkomen, nog steeds zorgt het krimpkousje ervoor dat de haak op het juiste moment kantelt.

Wat gebeurd er nu als je beide gevallen nog eens zou testen, zonder krimpkousje, ervan uitgaande dat de haak prikt op het moment dat het lood van de bodem getild wordt, en het lood van 50 gram dus eerder los komt van de bodem dan het lood van 100 gram.
Zou de vis dan niet verder achter in de bek gehaakt worden bij het lood van 50 gram?

Dit is slechts een theorie die ik bedacht heb, theorie is uiteraard anders dan de praktijk, en het moment van inhaking is van meerdere factoren afhankelijk uiteraard, maar wat denken jullie?
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

26-05-2013 18:28

Het lood komt pas van de grond als de vis gaat zwemmen of kopschudden .
De vis is dan al geprikt .
Loodgewicht heeft voor mij geen invloed op het prikpunt , wel de vorm ervan .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

27-05-2013 09:27

nog even over het al dan niet verliezen van het lood. Lijkt mij toch dat je dit loodje ook gewoon kunt gebruiken zonder loodclipje, maar gewoon rechtstreeks aan een leader. De onderlijn laat je dan als een helicoptersysteem over de leader lopen, eventueel gefixeerd met een chodkraaltje ofzo.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-05-2013 12:02

Davy, ik denk niet dat een karper in staat is om 50 gram lood van de bodem te zuigen. Het is niet dat een vis een vacuum pomp is met verschrikkelijk veel zuigkracht. Boilies etc. wegen onder water nagenoeg niets, die kan de vis wel mannen, maar lood niet. Overigens heb je wel de enige manier beschreven waardoor de haak eventueel dieper kan haken. Danny praat poep als hij zegt "look how far back the fish was hooked" Dat ligt dan eerder aan een te lange onderlijn in combinatie met een te agressief prikkende haak.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

27-05-2013 12:48

Marc, je hebt gelijk de vis kan waarschijnlijk het lood niet van de bodem zuigen, de stap: de vis komt omhoog, of zwemt weg of schudt met zijn kop had ik er nog tussen moeten zetten.
En ben het er inderdaad mee eens dat het loodgewicht geen rol speelt bij het inhakingsmoment, maar doordat ik dit topic doorlas ging ik er over nadenken, vandaar dat ik met deze theorie kwam.

maar kan het dan nog niet zo zijn doordat de vis omhoog komt, dat het 50 gram lood dan nog eerder los komt van de bodem dan het 100 gram lood, waardoor hij dus eerder geprikt wordt bij het 50 gram lood, en de haak dus verder achter in de bek haakt, ofwel doordat het gewicht mischien te laag is deze gaat snijden tot voor in de bek alvorens te penetreren?
(Ervan uitgaande, dat je weer de onderlijn zonder krimpkous gebruikt, en dat de haak pas kantelt op het moment dat het lood los komt, of kantelt hij zowiezo pas voor hij de bek verlaat?)

Zelf denk ik ook dat dit helemaal niks uitmaakt, maar mischien toch iets om over na te denken?
Laatst gewijzigd door Davy Meulenberg op 27-05-2013 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-05-2013 12:51

Uiteraard kan dat wel! Vandaar ook mijn tekst m.b.t. lengte onderlijn en of agressief prikkende haak. Als toevoeging zou ik lengte hair nog willen noemen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

27-05-2013 13:03

Lengte van de hair speelt idd ook een rol in combinatie met de lengte van de onderlijn.
Ik zelf houd ook altijd wel rekening met de grootte van het haakaas, bij een 20 mm boilie houd ik meer afstand tussen de bovenkant van de bol, en de onderkant van de haak, dan bij een 15 mm bol.
Ik heb hier ook weer een teorie voor, maar denk ook dat het grotendeels tussen m'n oren zit :)
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-05-2013 19:10

Andre Jacobs schreef:nog even over het al dan niet verliezen van het lood. Lijkt mij toch dat je dit loodje ook gewoon kunt gebruiken zonder loodclipje, maar gewoon rechtstreeks aan een leader. De onderlijn laat je dan als een helicoptersysteem over de leader lopen, eventueel gefixeerd met een chodkraaltje ofzo.


Exact dit had ik me ook al bedacht, lijkt me veel mooier en veiliger werken dan een drop off clip.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

31-05-2013 19:30

ik vind het een vrij moeilijk gebeuren allemaal,ik hou het liefste alles simpel,en dat levert me echt niet minder vissen op hoor !
http://www.carpsupplies.com/651-leon-ho ... -lood.html

en klaar is kees.met hetzelfde principe
Gebruikersavatar
Willem de Bruin
Berichten: 286
Lid geworden op: 12-09-2010 23:23
Locatie: Schloss Ehmanns

01-06-2013 10:26

Andre Jacobs schreef:nog even over het al dan niet verliezen van het lood. Lijkt mij toch dat je dit loodje ook gewoon kunt gebruiken zonder loodclipje, maar gewoon rechtstreeks aan een leader. De onderlijn laat je dan als een helicoptersysteem over de leader lopen, eventueel gefixeerd met een chodkraaltje ofzo.


Helemaal waar!
Ik wil alleen lood verliezen bij lijnbreuk.
Bij het gepresenteerde systeem blijft de vis rondzwemmen met 40lb leader en stuk hoofdlijn. :evil:
Dat lijkt me niet erg "come on, wicked".
Gebruikt zoals een JRC Asis lood systeem zie ik er wel toekomst in.
Groeten, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)