Langwerpig aas


Plaats reactie
dave staal

05-02-2013 11:54

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ik las dit stukje in een boekje wat ik op de beurs kreeg.

Wat denken jullie van de theorie dat langwerpig aas de inhaking in de onderlip bevorderd doordat het de haak beter richting onderlip stuurt?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-02-2013 21:27

Dat hele uitspuw verhaal is gewoon kul. Als een vis iets opzuigt dan spuugt ie het net zo makkelijk uit. Ongeacht de vorm aas of type rig dan ook, die beesten lachen ons gewoon uit. Wat je eigenlijk wil doen is de vissen de kans niet geven de boel uit te spuwen door ervoor te zorgen dat de prik eerder komt dan het besef dat er iets.mis is.
Wat wel een voordeel is, is dat je aas "stabieler" in de bek licht bij het strekken van de onderlijn. Om die reden vis ik ook mijn tijgernoten in de lengte op de hair. Daarnaast is een andere vorm dan rond nooit verkeerd. IkElf.maak ook popworsten. Daar snij ik een stukje af van het formaat dat ik wil
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2013 22:12

Verkoopargument. Dressuur water, andere vorm en erg goed gevangen met boilie X. Uitgekauwde argumentatie waar je in de praktijk weinig van merkt. Wat moet je er meer over zeggen. Variatie in aas en vorm is prima. Maar verwacht geen gouden bergen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
peter de buyser
Berichten: 61
Lid geworden op: 07-08-2010 17:26

16-02-2013 12:54

Vind reactie wel wat scherp! Persoonlijk denk ik juist dat afwijkende vorm idd voor problemen bij het uitspuwen kan zorgen(lees betere inhakingskans). Als men de muilholte van een karper bekijkt dat lijkt het me logisch dat ronde bol best in en uit die opening gaat. Andere vormen lang,vierkant zullen toch meer botsen. Ik denk ook dat de snowman hiervan een voorbeeld is. Rare vorm en dus moeilijker uit te spuwen. Probeer het anders eens zelf. In bad onder water ronde of sticks opnemen en uitspuwen :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-02-2013 14:00

Spuwen lastiger? Wat de denken van de opname voordat er uberhaupt wat gespuwd kan worden!

Alles wel afhankelijk van formaat bek, lengte rig en lengte / diameter van het aas etc. natuurlijk.

1e x dat ik met 3 stuks 18mm's aan een triggerrig van 15cm viste, zonder bij te voeren, was het beestje buiten de bek gehaakt en dat vond toen ik wel opmerkelijk.

De opname zal beter worden naarmate je meer vormen aas door elkaar heen gebruikt. Stelt de vis zich tijdens opname niet af op een bepaald formaat / vorm aas, voor zover mogelijk.

Trouwens idd altijd in de lengte vissen omdat anders niet alleen de aasopname bemoeilijkt wordt, maar ook de inhaking omdat de haak anders naar alle waarschijnlijkheid wat minder inhakingskans heeft. De vis tilt z'n kop, zwemt door en vanwege de weerstand van het lood komt het aas dwars in de bek te liggen waarbij de zijkanten van de bekholte het lange aas lift en bij een korte hair de kans bestaat dat de haak vrijkomt van het vlees.

Wederom afhankelijk van de variabelen en de lengte / diameter van de cilinder. Een cilindertje van diameter 15mm met een lengte van 20mm is heel wat anders dan 15mm bij een lengte 5cm...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-02-2013 14:54

Geloof er ook helemaal niets van.

Mijn kois spuwen partjes mandarijn uit net zo hard als boillies.
Zonder enkel probleem, nog nooit ze kunnen betrappen op moeite ermee.


Denk dat de vlieger pas op gaat als het aas zo groot is dat het niet meer kan bewegen in de mond.

Probeer het zelf eens.

Pvc pijp van 32 mm doorsnee.
Neem een bol en een stick.
Gaan beide net zo makkelijk er in als er uit.

Niets met de vorm te maken simpel door de wayer stroom.
De karper bijt echt niet eerst een paar keer voordat hij merkt dat er wat mis is, hij weet dat zodra hij het opneemt.

Kiwi lusten de koi hier niet maar als je er een stukje in gooit pakken ze het altijd, en binnen een seconde is het weer buiten.
Maar wel een mooi verkoop argument
justin vd heuvel
Berichten: 74
Lid geworden op: 11-01-2013 17:52
Locatie: Lelystad

22-02-2013 23:03

Ik vis ook nog wel is met kusentjes of dumbels. Maar je vist tog anders dan de rest want als er 10 mensen op de vaart met ronde bollies vissen en ik zite er met een ronde bol dan denk ik omdat het anders is dat ik dan eerder een run heb want dat van mij is een kusentje in plaats van rond


en mischien werkt het ook dresuur doorbrekend


mvg justin van den heuvel
mvg Justin van den heuvel :D

Vissen zijn het mooist als ze zwemmen niet als ze gemarteld worden
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-02-2013 11:13

belangrijker is je hair die soepel genoeg is,de haak die genoeg afstand van het aas heeft om bewegings vrijheid te hebben, en het juiste kantelpunt in samenstelling met een line aligner,dit alles waardoor deze direct kan prikken,en er niets tegen de haak aan zit die het draaien belemmeren kan bij het strekken van de onderlijn.

ook het vertrouwen van vis om het aas op te pakken speelt uiteraard een belangrijke rol.
uitspugen en naar binnen zuigen is nooit geen probleem voor een karper,ik heb ze met 50mm bollen gevangen en dat is best groot !
ook zijn er onderwater films waar letterlijk 150 gram lood opgezogen word,en weer net zo makkelijk uitgespuugd word.

net als de anti blowout rig,dat zogenaamd zorgt dat de vis alleen de boilie uit kan spugen,uiteraard alleen de bol want de haak penetreerd daarvoor al,en dit gebeurt dus met iedere rig die zijn werk goed doet,er zijn namelijk gewoon ten allen tijde 3 stappen voor je een run krijgt.

-vis pakt aas op en strekt de onderlijn.
-haak prikt, vis spuugt uit nature en schud van nature met het hoofd. ( verbrand je klauw maar eens en zie wat wij doen uit nature )
-vis is in paniek,en knalt er met een rotvaart vandoor !

de meerwaarde van die anti blowout rig,is de bewegings vrijheid die je haak krijgt vanwege het ringetje,plaats je dit ringetje op de juiste plaats van een haak,en pak je de bol beet,kantelt de haak zonder wrikken of stribbeling in prikstand.daarom werkt die rig zo goed,en niet vanwege het uitspugen van enkel de boilie wat er veelal beweert word.

-------------------------------------------

dressuur water en vis vangen komt vaak niet eens zozeer op aas aan,ik ken wel wat dressuur wateren en ik bevis ze al een hele tijd.
veelal korte sessies,om even een visje op de mat te tikken na een zoveelste blank op de grote plons.vandaar dat voor bereiding en stekkeuze zeer belangrijk zijn om in korte tijd vis op de mat te krijgen.
wat ik hierop uit maak,is dat het voor 95% kans uitmaakt op welke plek het haakaas ligt.
ik ga hier niet verder op in om beginnende karpervissers een kant op te sturen die een gevaar kan vormen voor onze vriend karper,neem aan dat de meeste dit wel begrijpen om welke soort stek keuze ik praat dan ?


we hebben het wel eens getest,je kent het wel als er vier hengels in liggen,en 1 hengel gaat constant af op 1 bepaalde plek.
deze stek gaf 19 karpers in slechts een dagsessie op 1 hengel.hierop hebben wij alle soorten popups,alle soorten maten,alle soorten gesneden aas,kunstof aas,en weet ik het wat allemaal niet aangehangen !

conclusie is dus,de juiste stek.uiteraard moet de vis vreten,en je heb dagen dat het helemaal los gaat,en uiteraard heb je dagen dat je moet ploeteren om een visje te pakken,en is een fluo mischien een uitkomst.maar soms gaan we te ver in de commercie mee,en ook al klinkt het intressant en kan er een vorm van waarheid achter zitten,ik geloof meer in stek keuzes,tijden van het jaar,en juiste momenten.

wat ik belangrijk vind is een goede rig,een scherpe haak,de juiste stek,het juiste aas.
want er bestaat niet 1 bol die het altijd overal maar goed doet,soms moet je gewoon eens even die slijmtijgers pakken.
die zak met duivenvoer koken en 25 kg voeren,of een single popupje inzetten.

fijn weekend mannen :)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-02-2013 12:02

Hoe heet die film, en waar is ie te vinden Rick?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-02-2013 13:46

zowiezo op 1 van die korda onder water films,maar heb het ook in 1 van die andere filmpjes op youtube gezien.
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

23-02-2013 22:34

@erik,
mijn vriend heeft dezelfde mening als jij:

de juiste stek
het juiste jaargetijde
het juiste aas

dat is het hele vissen

de gouden bol bestaat niet

en ik ben het met hem eens, heb het zelf ook meegemaakt sinds ik vis(we vissen altijd samen op karper)

to the bone
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-03-2013 23:26

@ Janet,

De eerste twee ben ik het totaal mee eens, met de derde spreek je jezelf tegen. Want je zegt zelf "DE GOUDEN BOL BESTAAT NIET"

Karpervissen is niets meer en niets minder, op de juiste tijd, op de juiste plek zijn, en dan een gouwe l*l hebben. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

09-03-2013 01:20

@ jan,
ik bedoel met de gouden bol bestaat niet:
ieder water heeft zijn eigen vraag naar boillies,
en er zijn er bij waar je door het seizoen heen wel met 3 verschillende kwaliteiten
(van lichtverteerbaar tot voedzaam voor de winter) bollen kan vissen
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie