Zelfhaaksysteem oppervlakte?


Plaats reactie
joey lunenburg
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-01-2011 19:05

29-01-2013 19:22

Bestaat er een montage om te oppervlaktevissen waarbij de vis zichzelf haakt, dus op de rodpod, GEEN ZIG RIG,
En heeft iemand er ervaring mee?


alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-01-2013 19:26

Zoiets:

http://karpernieuws.com/zelfhaak-systee ... met-brood/

Voor het systeem effe door naar 4:47

Wel interessant trouwens, ik ga ook gelijk verder zoeken
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-01-2013 20:08

Lijkt me echt een fijn systeem.

Een stuk brood op het water en een visser die lang uit in zijn stoel ligt te wachten op wat piepen van zijn pieper.
Leuk met wat eenden en meeuwen in de buurt.

Misxhien kijk ik er raar tegen aan maar oppervlakte vissen is volgens mij niet wachten tot de pieper gaat.
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

29-01-2013 20:33

de Korda interceptor
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-01-2013 20:37

@ Camiel: Niemand heeft het erover gehad dat ie languit op een stoel op z'n pieper wil wachten, TS vroeg zich
alleen af of er een zelfhaaksysteem voor oppervlaktevissen bestaat.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-01-2013 21:34

In de eerste post lees ik toch duidelijk "op de rodpod"

dat klinkt mij dus in de oren als....hengeltje neerleggen en wachten tot het piepertje gaat.

Waarom wil je anders een zelfhaaksysteem voor op de rodpod....niet omdat je lekker actief achter je hengel gaat zitten
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

29-01-2013 21:52

Ja wel op de rodpod ja, heb je gelijk in.

Ik kan echter ook heel goed actief met vissen bezig zijn achter m'n rodpod en zo bijzonder ben ik niet.
Ik ben het er zeker mee eens dat je goed op moet letten met eenden en meeuwen maar ik vind het jammer
dat er aangenomen wordt dat 'rodpodvissen' niet kan worden gezien als actief met vissen bezig te zijn.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-01-2013 22:43

Ik weet niet hoe ik het moet zien dan.

Zelfhaaksysteem zodat je minder snel mis slaat.....rodpod om je handen vrij te hebben.......
Past idd in mijn ogen echt super bij oppervlakte vissen met meeuwen eenden en meerkoetjes waar je over struikelt hier in nederland.
Het komt in mijn ogen gewoon neer op lekker zitten naast je rodpodje en vrolijk wachten op de piep.

Of ga je me nu vertellen dat je al oplettend op je broodkorstje op je andere hengel een karper kan drillen.
Of neemt iemand zijn complete rodpod mee voor alleen zijn "korst" hengel. handig met struinen dan ook.

Mischien ben ik een beetje een vreemde dat ik vind dat zeker als je met iets drijvends vist je goed moet opletten dat je niet per ongeluk een vogel of iets dergelijks haakt.
Zeker met meerdere hengels(lees rodpod) word het een lastig verhaal, maar met het zelfhaaksysteem weet je zeker dat je ook de eend haakt
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

29-01-2013 23:00

Nee want stel je toch eens voor dat we eendjes hetzelfde leed aandoen als de o zo beminde karpers.
Gebruikersavatar
Marc vdWoude
Berichten: 225
Lid geworden op: 22-10-2012 22:20

30-01-2013 02:20

Zwanen zijn nog leuker!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-01-2013 08:40

Nee want stel je toch eens voor dat we eendjes hetzelfde leed aandoen als de o zo beminde karpers.


Een eend is geen karper. Dat moet zelfs een karpervisser snappen.

Verder is een rodpod-geschikt zelfhaaksysteem voor de oppervlaktevisserij niet te verzinnen zonder zekering op de bodem. En dan praten we dus toch over zig-rigs.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

30-01-2013 09:06

Drijvend systeem gaat inderdaad alleen werken als er niet te veel wind /stroming is.

Toch lijkt het me een leuk idee voor op de rodpod hoor, bijvoorbeeld 1 hengel bodemhaas
en eentje met drijvend aas.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-01-2013 09:47

Op zich geen gek idee Remco, maar wat als je een visje staat te drillen op de bodemaas-hengel en er komt een eendje langs? Dan ben je gezien…
Komt bij dat, zelfs al heb je een zelfhaaksysteem, je toch heel regelmatig een bocht uit de lijn zult moeten draaien. Want het lijkt me niet effectief vissen als je bij een aanbeet eerst effe 20 meter slappe lijn moet binnendraaien. Zit je in de praktijk dus nog steeds heel vaak met je oppervlakte hengel in de hand.
Dan de beetregistratie: die gebeurt op zicht. Lijkt me logisch. Want een terugzwemmer ga je anders niet waarnemen. Hoe licht ook, een swinger of hanger zal je drijvende montage naar de kant doen komen, dus zakken en daardoor geen effect meer hebben.
Puntje bij paaltje is het enige verschil met traditioneel oppervlakte vissen met de hengel in de hand, dat je af en toe je hengel weg legt op de rod-pod en door het gebruik van een tweede hengel met bodem-aas (of erger, een tweede hengel met oppervlakte aas) een onnodig risico neemt. .
Ik zeg: neem dat risico niet en leg je hengel niet op de rod-pod, maar leg ‘m op de grond. Of hou ‘m gewoon vast. En zo zijn we weer terug bij af.
Ik weet het ook allemaal niet...
joey lunenburg
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-01-2011 19:05

31-01-2013 10:59

Even voor de duidelijkheid , ik let gewoon op me korst maar ik wil het met 2 hengels proberen en dan kan ik niet op allebei tegelijk letten, en ik vis onder de kant, dus eenden krijgen geen kans, dus snap niet waar sommige mensen een probleem van maken,.
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

31-01-2013 12:33

mss had je in je beginpost meteen duidelijk moeten maken wat je van plan was.

maar de hengels op de steunen lijkt mij niks, vis nu al een paar jaar alleen nog maar aan de oppervlakte, en heb vaak genoeg aanbeten waar je meteen op moet slaan, een seconde langer wachten dan heeft de karper al je aas uitgespuugd
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

31-01-2013 13:16

Ik maak nergens een probleem van, ik probeer gewoon aan te geven welke knelpunten je tegen kunt komen bij het vissen met 2 hengels met oppervlakte-aas. Dat de uitkomst dat oppervlakte vissen met 2 hengels niet praktisch is jou niet aanstaat, dat is jouw probleem. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet op een juiste manier.

Zal ik eens een ideetje opperen? Gewoon één hengel op de bodem vissen. De andere aan de oppervlakte, uit het handje. Als aas een broodkorst of iets ander dat je er makkelijk af slaat. Krijg je een run op je bodem-hengel, sla je het aas (aan je oppervlakte-hengel) van de haak en open je de beugel. Duurt 3 seconden of zo, dus kun je vlug genoeg je vis gaan drillen.

Zie je? Geen probleem...
Ik weet het ook allemaal niet...
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

31-01-2013 20:53

joey lunenburg schreef:Even voor de duidelijkheid , ik let gewoon op me korst maar ik wil het met 2 hengels proberen en dan kan ik niet op allebei tegelijk letten.

Hier wordt het voor mij niet duidelijker van :roll:
Drijvend vissen is jagen en jagen doe je struinend, geloof er weinig van dat je meer gaat vangen met 2 hengels op 1 plekkie.
joey lunenburg
Berichten: 39
Lid geworden op: 27-01-2011 19:05

01-02-2013 09:39

Mart Honen schreef:Ik maak nergens een probleem van, ik probeer gewoon aan te geven welke knelpunten je tegen kunt komen bij het vissen met 2 hengels met oppervlakte-aas. Dat de uitkomst dat oppervlakte vissen met 2 hengels niet praktisch is jou niet aanstaat, dat is jouw probleem. Sommige dingen gaan nu eenmaal niet op een juiste manier.

Zal ik eens een ideetje opperen? Gewoon één hengel op de bodem vissen. De andere aan de oppervlakte, uit het handje. Als aas een broodkorst of iets ander dat je er makkelijk af slaat. Krijg je een run op je bodem-hengel, sla je het aas (aan je oppervlakte-hengel) van de haak en open je de beugel. Duurt 3 seconden of zo, dus kun je vlug genoeg je vis gaan drillen.

Zie je? Geen probleem...





Waar ik het van plan ben valt er niet te vissen op de bodem dat is het juist,
De vissen liggen vrijwel altijd onder de lelies onder me eigen kant, dus ik let goed op de vissen , maar ik sla met de korst vaak in het niets dat is het vervelende juist. daarom dacht ik aan de zelfhaaksysteem,
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

01-02-2013 10:44

Aha, dus dat is het probleem... Wellicht moet je dit eens voorleggen aan de experts, in het pen gedeelte. Die hebben vast wel wat tips om vaker raak te slaan!
Ik weet het ook allemaal niet...
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

01-02-2013 10:50

De truc is juist om geduldig te zijn met aanslaan. Ik weet dat dat best lastig is als je adrenaline door je lijf pompt maar is in deze visserij echt wel noodzakelijk, met pennen ook trouwens.

Soms wacht(te) ik weleens 5,6,7 seconden met aanslaan na opname van het aas. Het is ook een gevoelskwestie en goed kijken wat er met je aas gebeurt is erg belangrijk. Daarom denk ik dat een dergelijk systeem als hierboven wel leuk op papier werkt maar in de praktijk zal falen. Wat je ook kan helpen is eerst wat korsten te voeren en dan te kijken wat er gebeurt, hoe snel nemen ze het aas op en zijn ze er vertrouwd mee? Zo wek je ook een beetje vertrouwen bij de Karpers.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

01-02-2013 11:00

Niet naar de korst kijken maar naar je drijvende lijn, zie je die weglopen dan aanslaan.
Hoe spannend het ook is je moet op dat moment even een koele kikker zijn.
Plaats reactie