hoofdlijn + onderlijn?


Plaats reactie
ben haesen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-12-2012 20:53

07-12-2012 21:00

Zou het kunnen dat je een gevlochten hoofdlijn combineert met een fluorcarbonnen rig van 80 cm
(de fluorcarbon rig, zou ik nemen zodat de vis zich niet beschadigd met de lijn. als je braid neemt als onderlijn bestaat de kans dat de vis zijn schubben gaat afsnijden.) :-?

wat vinden jullie hiervan discussieer.
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

19-12-2012 23:21

Waarom een onderlijn van 80cm? En op welke afstand komt het lood? Persoonlijk zou ik als het kan gewoon een meter leadcore gebruiken, zelf vis ik ook wel is met gevlochten lijn, en ik doe het dus ook op die manier, dus gevlochtenlijn dan leadcore, inlinelood en dan een onderlijn achter het lood, en dan bevestigd, met een rubbertje aan de andere kant van het lood (aan het einde van het leadcore, doe ik een wartel, waar het lood kan inklikken en dan, aan het stukje wat overblijft, doe ik het rubbertje waar mijn rig doorheen loopt). Als je vragen hebt, hoor ik het wel, oja, wel visveilig vissen en niet te hard drillen met de gevlochten lijn he :wink:
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-12-2012 00:04

Het aas valt op het lood, dus ongeveer 40 vrije cm's. Ruimte die je kan geven als je denkt dat een karper op een bepaalde manier aast.

Braid dat schubben doorsnijdt?

Fluorcarbon als onderlijn is mij te kwetsbaar. Maar wat moet ik er waarvan vinden?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

20-12-2012 11:30

stefan laurijssens schreef:Waarom een onderlijn van 80cm? En op welke afstand komt het lood? Persoonlijk zou ik als het kan gewoon een meter leadcore gebruiken, zelf vis ik ook wel is met gevlochten lijn, en ik doe het dus ook op die manier, dus gevlochtenlijn dan leadcore, inlinelood en dan een onderlijn achter het lood, en dan bevestigd, met een rubbertje aan de andere kant van het lood (aan het einde van het leadcore, doe ik een wartel, waar het lood kan inklikken en dan, aan het stukje wat overblijft, doe ik het rubbertje waar mijn rig doorheen loopt). Als je vragen hebt, hoor ik het wel, oja, wel visveilig vissen en niet te hard drillen met de gevlochten lijn he :wink:


Dus gevlochten onderlijn zonder ook maar een stukje extra nylon lijn om toch een beetje demping te geven aan de vis?

Echt hoor...

Om op de OP terug te komen, in mijn ogen vis je ALS je al met gevlochten lijn wilt vissen ALTIJD met een nylon voorslag van een hengellengte of twee om de klappen van de vis op te vangen. Daarnaast maak je alles zo VISVEILIG mogelijk, dus als er lijnbreuk optreedt dan mag de vis uiteindelijk alleen maar met de rig rondzwemmen en verder NIKS...

Een onderlijn kan overigens ook langer zijn dan die 80cm, het kan je extra vis opleveren maar even zo goed ook helemaal niks...

Maar waarom vis je niet 'gewoon' met nylon, Ben?
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...
ben haesen
Berichten: 3
Lid geworden op: 07-12-2012 20:53

07-01-2013 19:45

hallo

bedankt voor de reacties. Op aangeven van jullie hoe ik het maar simpel, het wordt een nylon onderlijn met een safetyclip voor het lood.

mvg.
Ben
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

08-01-2013 12:47

Om nog maar een keer op de vraag van Marco terug te komen, waarom vis je met gevlochten lijn?
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

09-01-2013 21:39

Marco Boer, Sorry dat ik ruim 20 dagen later reageer :oops: . Ik was dit topic gewoon vergeten eerlijk gezegd. Op het water waar ik viste, daar is het niet echt goed/makkelijk om met een voorslag te vissen, en een voorslag breekt toch ook niet snel. Stel je voor, je hebt beet maar je lijn breekt net boven je voorslag. Een voorslag is toch al ruim 1x de lengte van je hengel met een paar wikkelingen om je spoel heen, dus dan zwemt de karper met die +/- 5 meter voorslag achter zich aan (ik ga er vanuit dat de rig aan de voorslag geknoopt wordt).

Jeroen Visser, bedoelde u mij toevallig, met uw reactie?
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

11-01-2013 10:24

daar is het niet echt goed/makkelijk om met een voorslag te vissen


Hoe komt dat? Ik begrijp het niet helemaal, vandaar mijn vraag.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

12-01-2013 03:04

Mark, op de knoop van de voorslag kan wier ophopen, en als ik dan een vis aan het drillen ben, ga ik niet het wier er af zitten halen en kans op verspelen laten toenemen, dus vandaar.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Remco Jansen
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2013 17:14

12-01-2013 10:14

Nu lees ik hier zo vis veilig maken, hoe valt dit te doen? Want ik vis echt nog doodsimpel lood/korf met een lus aan mijn lijn en aan die lus maak ik dan mijn onderlijn vast?
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

12-01-2013 14:38

Remco, zo vis ik ook met de feeder, alleen met karper krijg je dan minder snel (minder directe) inhaking. Omdat de karper eerst je onderlijn moet strekken, dan het stukje lijn wat loopt van je lood naar je hoofdlijn. Dus eigelijk 2x strekken en dat lijkt mij wat onlogish eerlijk gezegd. Persoonlijk zou ik als ik jou was en je vist met lood, gewoon een safety clip gebruiken.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Plaats reactie