Zomaar een vraagje mbt de waterdruk


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

25-10-2012 13:20

Ik heb een dusdanig onderlijntje in elkaar geflanst niets bijzonders, eentje van Rigmarole Hydrolink icm een kurvshank hook, en een snowman dusdanig uitgebalanceerd zodat hij in mijn testbakje alleen de cm die tussen de knoop en en onderste bol zit boven de grond zweeft. Dit allemaal zonder loodhagel of anderszins, omdat ik die eigenlijk niet wil gebruiken. Zou zo'n onderlijn ook op een diepte van zes meter het zelfde effect geven als in mijn testbak of zou door de waterdruk op zes of meer meter het er heel uit zien.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

25-10-2012 15:59

Beste Jan,

Op deze dieptes heeft de zwaartekracht hetzelfde effect als in jouw testbak. Werkt dus hetzelfde
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-10-2012 17:03

Mmmmm, en wat doet die 0,6 atm. druk dan die extra op het oppervlak van de boilie drukt?

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

25-10-2012 22:00

Extra druk op het opp.vlak zorgt er wellicht voor dat smaakjes minder makkelijk uitwasemen maar doet niets met het drijfvermogen
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-10-2012 22:06

Vreemd... wanneer de opwaartse kracht gelijk blijft en de neerwaartse druk toe neemt.... terwijl het volume van de boilie ook nog eens fractioneel zal afnemen waardoor de waterverplaatsing, lees ook opwaartse druk, minder zal worden....

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-10-2012 22:17

Erwin

De neerwaartse druk neem NIET toe, de druk op het oppervlak wel. De op waartse druk is die van de verplaatste hoeveelheid water. Een popup zou theoretisch ietsje kleiner kunnen worden, hoewel ik denk dat de druk daarvoor nog veel te laag is om een significant verschil te merken. Hooguit zweeft je aas ietsje minder maar dat is marginaal
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

25-10-2012 22:18

Het is toch geen neerwaartse druk? De druk wordt wel hoger, maar drukt aan alle kanten tegen de boillie. Dus in theorie moet de diepte voor het drijfvermogen niet uitmaken. Want stel dat je een pingpong balletje hebt die niet zou knappen door de druk, dan zal hij op een km diepte nog steeds naar boven komen drijven. Toch?

Mvg tino
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

25-10-2012 22:19

Je was me net voor martijn. :wink:
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-10-2012 22:27

"De neerwaartse druk neem NIET toe, de druk op het oppervlak wel"
en dus, wanneer er 6 meter waterkolom met een diameter van 16mm op een boilie van boven naar beneden drukt noem je dat....

"Hooguit zweeft je aas ietsje minder maar dat is marginaal"
dat ligt er dus aan hoe kritisch hij zweeft... doet hij dat net in de badkuip dan kan dat op 6 mtr wel eens net niet zijn.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

25-10-2012 22:34

Maar de druk komt niet alleen van boven Erwin, de druk komt ook van onder en de zijkant, kortom van alle kanten. Dus de druk op het oppervlak van de boillie duwt de boillie net zo hard naar beneden als naar boven.

Mvg tino
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

25-10-2012 23:05

6 meter waterkom van boven= 0.6 atm= is neerwaartse druk, opwaartse kracht is de water verplaatsing door massa plus het drijf vermogen van de boilie. Opwaartse waterkolom druk is er niet en bestaat ook niet.

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-10-2012 23:34

Drijfvermogen of opwaartse kracht (Archimedes) staat los van diepte. Is verschil dichtheid boilie en dichtheid water. Geen verschil dus die afhangt van de diepte, ook niet een klein beetje omdat een boilie niet kleiner wordt bij een druk van maar 0.6 bar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-10-2012 07:25

Erwin

Het spijt me maar je hebt deze keer geen gelijk. De druk die opo de boilie word niet van boven naar beneden uitgeoefend Als dat het geval zou zijn dan hoeft een duiker ook geen duikgordel met lood te dragen want na een paar meter word ie vanzelf tegen de bodem aangedrukt. Het werkt hetzelfde als lucht druk, de druk word aan alle kanten op het oppervlak uitgeoefend.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-10-2012 08:24

Haha, Archimedes leefde een paar honderd jaar voor Christus en schept nog steeds verwarring. Omdat het volume van de duiker zonder lood lichter is als hetzelfde volume water, is de druk opwaarts. Het zwaardere water duwt de duiker als het ware omhoog. De druk op de boilie is echter 0,6 bar hoger dan boven water. Maar dat geldt net zo goed voor het water op 6 meter diepte. Er is wat dat betreft geen drukverschil tussen de boilie met zijn omgeving. Een pop-up blijft dieper nog steeds een pop-up en wordt geen platte sinker. Voor de goede orde, de druk op de boilie is dus wel 0,6 bar groter dan in lucht. De zorgvuldig aangelegde balans in het aquarium wordt in de praktijk niet opgeheven. Met verloop van tijd kunnen de poriën wel water opnemen waardoor de boilie zwaarder wordt en gaat zweven/zinken. Een goede pop-up is lichter dan water met zo klein mogelijk porievolume.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

26-10-2012 09:20

Martijn,
Die duiker doet een loodgordel om omdat hij anders met een droog of natpak en trimvest zou blijven drijven. Hoe dieper hij komt zal er meer lucht in zijn trimvest gaan om te voorkomen dat hij steeds harder afzinkt en tegen de bodem aangeplakt wordt.... kortom, hij compenseert met lucht het volume wat ingedrukt wordt (pak en alle lucht houdende kamers in zijn lichaam) door toenemende atmosferische druk.
Aangezien er in een boilie weinig lucht houdende kamers zitten zal ik deze keer! geen gelijk hebben.... HHHahahahaaa, een leuk topic geworden, vang ze allemaal

Mvg Erwin
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

26-10-2012 12:47

Dus ga ik het na deze reacties zo meteen proberen, en als ik niks vang is het jullie schuld...... :wink: :lol:

Hastala vista boyssssss

Jullie horen morgen meer waarschijnlijk als ik niet ben vastgevroren aan m'n stretcher...!!!!!
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

26-10-2012 14:55

Dus een 100 grams loodje is op de bodem van een plas dus zwaarder door het water wat erop drukt Erwin??

Mvg tino
Gerrit v Schalm
Berichten: 51
Lid geworden op: 25-10-2007 21:02
Locatie: Hoogland

26-10-2012 21:08

Volgens mij worden hier 2 dingen door elkaar gehaald, wat Erwin zegt over die duiker klopt helemaal, maar lucht is samen persbaar dus de duiker zal steeds meer lucht in zijn vest moeten pompen om niet op de bodem terecht te komen (neutraal)

Tino in dat lood zit geen lucht dus dat heeft dan ook geen invloed maar wel de druk en het te verplaatsen water en volume kolom (volume voorwerp) en daar wordt dan wel de wet van Archimedes op losgelaten

Uit een duik ervaring weet ik dat een goed uit gebalanceerde bolie van 16 mm op 10 meter diepte dan net tegen de bodem licht . waar hij in een bakje water ong 1 cm los komt van die bodem

mvgr Gerrit
Leuk dat vissen alleen ik kom tijd te kort
Gebruikersavatar
Erwin Krijgsman
Berichten: 575
Lid geworden op: 20-02-2008 23:24
Locatie: Capelle ad IJssel
Contacteer:

26-10-2012 21:16

Dat bedoel ik.... 10 jaar gedoken en ook dat soort testjes gedaan :)

Mvg Erwin :wink:
http://markerworld.nl/ Your Carp Tackle Store
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-10-2012 21:32

Dan suggereer je slechts dat de boilie die je gebruikte bij 1 bar licht wordt ingedrukt. Dat zal dan van de boilie afhangen. Meeste kantenklare pop-ups hebben een dichte structuur en zijn keihard. Niet geheel toevallig mag ik hopen.

De lucht in de duiker wordt samengeperst en daarvoor compenseert het trimvest de gerelateerde volumevermindering.

Wordt niks door elkaar gehaald, alleen een beetje te veel bijgehaald. In het duikvoorbeeld wordt een lichaam dat per definitie samendrukbaar is gebruikt. Dat is minder relevant bij een goede pop-up. Maar licht samendrukbaar is niet helemaal uitgesloten. Weet je direct wat een eigenschap is van een goede pop-up.

Blijft de verhouding tussen volume en gewicht in alle gevallen. Wordt iets ingedrukt, dan neemt het volume af en daarmee de dichtheid toe. Het drijfvermogen neemt dan af. Dat kan, maar wordt niet nagestreefd bij een pop-up.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie