50% losschieters


Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-09-2012 17:12

50% losschieters zal in mijn beleving hoofdzakelijk voorkomen door met botte haken te vissen en verhouding aas haak niet klopt. Ben wel blij dat losschieters bij mij zelden voorkomt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-09-2012 21:04

Scherpte van de haken is idd een zeer belangrijk punt, tevens iets waar veel mensen nog een hoop laten liggen. Leer je haken goed controleren en vervang bij twijfel, daar valt imo veel meer winst te halen dan in een LA een paar mm langer of korter maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Michel Paassen
Berichten: 289
Lid geworden op: 10-09-2012 18:04
Locatie: leeuwarden

25-09-2012 21:36

Hier op "inhakend"... hoe kan je dat het beste doen, de scherpte controleren ?? behalve dan de haak in je vinger prikken ??
Vissende vader, die koi's houdt
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

25-09-2012 21:51

Michel Paassen schreef:Hier op "inhakend"... hoe kan je dat het beste doen, de scherpte controleren ?? behalve dan de haak in je vinger prikken ??


Goeie vraag! Is al een topic over volgens mij. Ik doe het met mijn nagels door hem lichtjes met de punt op je nagel naar je vingertop te trekken. Als hij direct stokt is hij scherp en als hij een streep op je nagel achterlaat eigenlijk al te bot. Vraag me zelf af of zo een hookscharpener nou echt werkt. De haak is toch een stuk minder afgewerkt na het "sharpen".
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

26-09-2012 00:11

Haken slijpers werken voor grote haken niet voor karperhaken.
Tja met ervaring weet je wanneer een haak scherp is.

Maar inderdaad, Sem als de haak na lichte aanraking door glijd is deze niet scherp genoeg.
Zodra je twijfelt is dumpen van de haak.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-09-2012 01:03

Hakenslijpers werken wel degelijk voor karperhaken. Je moet echter ook weten wanneer je een haak met een slijper beter kan maken en wanneer hij gewoon de prullenbak in moet. Ik slijp hoogst zelden een gebruikte haak, echter regelmatig nieuwe haken. Die kan je daadwerkelijk scherper maken dan ze al zijn. Als echter de punt al bot is moet je om de boel weer scherp te krijgen zo veel materiaal weg slijpen dat de verhoudingen niet meer kloppen (punt te kort)

Wat haak testen betreft, in het begin van dit filmpje zie je het uitgelegd
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

26-09-2012 08:26

gelukkig heb ik geleerd om te leren waarom iets zo is. Dom nadoen is rete makkelijk, maar brengt je geen steek verder. En niet alleen met vissen.

Peter ( sorry achternaam) heeft een aantal leuke artikelen geschreven over het polijsten van haken.

1 Klein puntje... als je de haakpunt 10 keer groter maakt moet je dat de bek ook doen..
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

26-09-2012 09:31

Ik nog niet altijd. Daarom kopieer ik soms als ik weet of vermoed dat iets werkt, dat levert mij dan weer extra visjes op slim he? Of dom? Neemt niet weg dat ik wil weten waarom....
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-09-2012 09:59

Klaas,Peter (Vermazeren) de alleskunner als het op techniek aankomt.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

26-09-2012 17:16

Iedereen mag het met me oneens zijn, betekend natuurlijk niet dat ik niet reageer :D

daar valt imo veel meer winst te halen dan in een LA een paar mm langer of korter maken.


Paar MM? Ik heb nog wel twee en een halve euro voor het fonds; koop een leesbrilletje voor Daaf :wink:

Bekijk foto 1 nu eens. Echt bijna geen LA met een flinke kans tot een vroege inhaking met flink kans tot glijden door die bek (relatief kort rigje). Op de foto van z'n laatste drie rigs is de inhakingsruimte door die lange LA flink afgeschermd. Ik zou zeggen, probeer het eens met rigje 1 en offer een paar vissies op in naam van de van de wetenschap. Voor mij hoef je het niet te doen hoor.

En wat hair en haakpunt betreft quote ik mezelf nog wel ff.

Hair ietjes langer, haakpunten in de smiezen houden en binnenkant van elke gevangen vis bekijken of er diep vlees gepakt wordt (en dan via langere hair en de LA / haakpunt ruimte iets verder afsluiten) is verder het devies.


Volgens mij is het dat zo wel een beetje.

Maar personen die van mening zijn dat die nagel test voldoende functioneerd, die hebben er misschien niet bij stilgestaan dat elke hakingstest op je nagel krassen op die zelfde nagel achterlaat. En het is me aan de waterkant opgevallen dat vissers vaak onbewust de voorkeur voor een bepaalde nagel hebben (rechtshandig is vaak linker duim). Dus kras op kras op kras en daar blijft zelfs nog een botte of licht gekromde haakpunt in haken. Ook als je regelmatig van nagel wisselt blijft dat een feit. In de wat koudere jaargetijden vertrouw ik dat soort 'testen' al helemaal niet. Even je handen uit de handschoenen en het objestieve gevoel in je handen is niet meer aanwezig.

Gewoon een loepje gebruiken of een lens van zo'n kermis grijpkast verrekijkertje. Dat brengt je veel meer info voor wie het nog niet wist.

Tja met ervaring weet je wanneer een haak scherp is.


Bijna. Ervaring geeft je de hint dat er mogenlijk iets niet in de haak is :D en dan ga je voor 'wetenschap' om dat onderbuikgevoel te bevestigen c.q. te ontkrachten...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

26-09-2012 22:27

Klaas vd Herik schreef:rest een vraag: WAAROM?


Is die gericht op mijn post net boven de waarom , Klaas?
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

27-09-2012 00:17

Heb zelf een zeer goede haken slijper, maar raak er toch geen haak mee aan.
Punt word na mijn gevoel namelijk vaak te dun en breekt dan makkelijker af bij een slechtere haking.
Haak niet scherp weg ermee, vis vangen en niet scherp weg ermee.

(helaas nog net te lui om na elke vis een nieuwe onderlijn er op te knallen, moet ik mij toch echt eens aanleren)
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-09-2012 06:46

Waarom geldt voor alles en altijd en overal.

Klassieker:
Iets wil niet, 2 dingen veranderen en het wil wel. Waar ligt het dan aan?

Martijn: je bent in goed gezelschap. 75% kopieert, velen klakkeloos
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

27-09-2012 16:10

Wat ik nergens terug lees is of de lossers 1 sessie betreft of al een geruime tijd.


Ik denk zelf, vanuit z'n vraagstelling, veel lossers over die periode van twee jaar met een piek de 'laatste tijd'...

Maar och, communiceren 1 op 1 is al lastig genoeg, laat staan via het getypte woord.

Die drie nieuwe onderlijnen. Heeft hij die ook echt fair, voor zover mogelijk, tov elkaar uitgeprobeerd? Ik ga er maar van uit, maar die info is niet terug te vinden.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

27-09-2012 20:14

Sorry mannen voor de 'slechte' informatie. Dit hele jaar ging het al vrij beroerd met iedere keer wel wee een losser. Afgelopen 2 maanden begon het me echt te irriteren met af en toe zelfs dagen met 6 runs en 3 lossers. Daarom dit topic gestart.

Betreft de 3 rigs heb ik deze ieder een even grote kans gegeven. De korte rig heeft meer runs gehad maar heeft langer op de plek gelegen waar ze allemaal vandaan kwamen. Na een tijd alle 3 de hengels op de zelfde plek gepleurd en hier ook 2 dubbele runs gehad. De losser vind ik lastig te analyseren omdat deze geen 'normale' dril heeft gehad omdat de lijn vaak slap heeft gelegen waardoor de vis kon doen wat hij wil. De rest is gewoon 1 tegelijk gedrilt waardoor er constante spanning op stond. Daarom ben ik zeer tevreden. Morgen staat er weer een sessie voor de boeg. Ik voer met duivenvoer en een enkele gebroken boilie en een hele aan mn rig. Ik vind het daarentegen ronduit belachelijk op alleen met boilies te gaan vissen terwijl het duivenvoer met een enkele boilie erop prima zn werk doet. Het moet een hobby blijven en ook geen 30€ per keer gaan kosten omdat er zonodig boilies op moeten.

Toch iedereen bedankt. Ik laat jullie de resultaten weten. En als er nog info ontbreekt laat het weten.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-09-2012 22:18

Hoe voer je ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

27-09-2012 22:23

Gooi 2 goede handen duivenvoer er in in opp van 2 bij 2 meter en me haak er ergens tussen. Soms 5 gebroken boilies eetussen als ik daaraan denk. Aan het begin gooi ik stuk of 6 handen erin in een opp van 10 vierkante meter ofzo met zo'n 15 gebroken boilies.

Als toevoeging nog. Alle runs gingen na ong 20-25 minuten dat ze op de plek lagen. 2x een uur+ gewacht en zat ik vast aan een tak in de buurt.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-09-2012 23:38

Nou Sem hier komt jou oplossing!!

Jij vist op een compact voerplekje waar de vissen helemaal los gaan, ik raad jou aan om een kort soepel onderlijntje te gebruiken(bv korda super naturel) van +/- 10 cm, daaraan een wide gape mt 8 met aliner en als finising touch een shot on the hook. Tevens een inline systeem is de meest effectieve manier om die karper te haken die jou nou te slim af is.

Groet, Peter
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

29-09-2012 11:40

@hierboven: heb toch het idee dat de korte rig het het beste doet!

Gister een sessie van 6 uur gedaan. 3 brasems en 5 karpers gevangen en.... 2 lossers.

Fuck. Maarja wat bleek, enorme botte haak en die andere vast door takken op de bodem en toen ik hem los had via de boot. Was die al los :(. Naja kan gebeuren. Wel enorm hard balen van die botte haak want daar zat 100% zeker een 20+ aan. Verder goudkarper 71cm 14 pond en nog wat 12-14 pondjes en een 18 pond. Ik ben tevreden. Moet duidelijk beter op mn haken letten.

Gr Sem
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-09-2012 17:59

Sem je bent echt een eigewijze knoest !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2012 13:59

@ Marco: Ik doelde ook niet specifiek op foto 1, kijk eens een paar foto's later en dan begint het feest. Pietje zou hem 2mm korter maken en jantje 3mm langer. Wat betreft die paar vissen opofferen voor de wetenschap, ik denk dat we dat allemaal in onze beginjaren wel gedaan hebben. Destijds heb ik genoeg varianten LA's gebruikt, te lang, te kort, helemaal niet en vaak zonder echt een goed idee hoe hij er uit zou moeten zien en waarom. Nooit heeft dat me ook maar in de buurt van 50% lossers opgeleverd. TS heeft het over vissen die hij heel even voelt en dan er af schieten. Volgens mij kan in zo'n geval geen sprake zijn van zware uitscheuring, dat gebeurt niet in 10 seconden op ruime afstand bij normale druk. Dat gebeurt als een vis vast hangt in een obstakel en zichzelf dan weet te bevrijden, vooruit, waarschijnlijk ook wel als ie na een dril van een kwartier vlak voor het net los schiet. Zulke sneller lossers zijn naar mijn idee 100% slechte inhakingen en hoewel een LA die niet klopt vast niet goed is voor de inhaking is een botte haak naar mijn mening vele malen funester. Ik beweer overigens nergens dat daar niet al eerder op gewezen was :wink:

Wat die nageltest betreft vraag ik me af of je dat wel eens een flinke tijd serieus geprobeerd hebt? Naar mijn mening werkt het namelijk behoorlijk goed, zeker als je het veel doet en er een beetje feeling mee krijgt. Bij twijfel doe je het 3 of 4 keer, een goede haak pakt altijd, een slechte mist vanzelf wel een keer. Het een sluit het ander absoluut niet uit trouwens, ik heb ook gewoon een loepje in mijn tacklebox om de punten goed te kunnen bekijken. Dat is echter ook niet zaligmakend, vooral in het donker, bij kunstlicht vind ik het niet meevallen om alleen op basis van een loepje een haak te beoordelen, terwijl voelen op je nagel geen enkel probleem is in het donker.

@ Klaas: weten waarom je een keuze maakt moet altijd het streven zijn, daarvan leer je betere keuzes maken. Weten waarom iets werkt of niet werkt is een doel, maar laten we eerlijk zijn, "weten" in deze is relatief, er zijn te veel variabelen en dingen die we niet weten om daadwerkelijk altijd een antwoord te hebben. De kunst van weten is vooral ook om je bewust te zijn van wat je niet weet.
En ja, soms kopiëren we dingen waarvan we denken dat ze werken. Laten we eerlijk zijn, je leeft niet lang genoeg om altijd alles zelf te kunnen testen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Mike Kempinski
Berichten: 14
Lid geworden op: 12-04-2012 17:35

15-10-2012 14:39

het klinkt misschien raar maar laat de krimpkous eens achterwege (niet die op de haak)
ik had hier ook last van en nadat ik de krimpkous achterwege liet niet meerr
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-10-2012 15:42

Sorry Daaf voor de late reactie. Ik had het abbonementje op dit topic (e.a.) uit verveling gestopt, maar zag net dat ie nog steeds gaande was. Wat betreft je vraag;
Wat die nageltest betreft vraag ik me af of je dat wel eens een flinke tijd serieus geprobeerd hebt?


Een decennia of twee. Is dat genoeg 8) !?

Maar ik gebruik het al heel lang eigenlijk altijd in combinatie met een loop om te checken. Kets ie gelijk af hoef ik ook de loep niet te pakken. De andere redenen heb ik overigens al eerder gegeven. Alleen die nageltest gebruiken heeft me vis gekost. Wel blijven haken op je nagel, toch vis lossen en vervolgens onder de loop zien dat de haakpunt net niet meer in lijn staat :-? .

Bij karpervissers met kalknagels blijft natuurlijk alles haken (niks persoonlijks) :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-10-2012 16:34

Standaard bij mijn visspullen en foto tas.

Gr, Peter





Afbeelding