PB hit and run


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-09-2012 07:07

en veroordelen maar weer.

Ik hoef die rommel ook niet.

Schijnveiligheid.
It's okay 2 pay
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

11-09-2012 07:37

Dom??

Ik zie de meerwaarde van het systeem niet en daarbij wil ik opmerken dat ik de laatste 4 jaar pas 1x lijnbreuk heb gehad.

Dus wat veiligheid zit dat wel goed.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-09-2012 08:02

Waarom is het rommel??

Met dank van die ene vis die na een lijn breuk met ..... meter lijn zich vast zwom. En daarna met een papegaaienbek door het leven moest. Kijk dat noem ik dom omdat het helemaal niet hoeft vandaag de dag. Maar ja wat onderwater gebeurd interesseert de meeste geen reet. Als de foto maar goed is!
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

11-09-2012 08:30

Ik heb gelukkig kunnen constateren (terugvangst van de bewuste spiegel) dat de vis er niets mee heeft geleden. Mede door het weerhaakloos vissen onder die omstandigheden dan.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-09-2012 15:23

Leon

De meerwaarde van dit systeem, is dat de vis na lijnbreuk met alleen een onderlijn rondzwemt ZONDER hoofdlijn.

Een keer in 4 jaar lijnbreuk? Hmm neem eens een druk water. Waar gemiddeld 100 verschillende vissers zitten. Iedereen heeft 1 keer in de 4 jaar lijnbreuk. Dan zwemmen er elk jaar 25vissen rond met een stuk nylon achter de kont. Stel 5 zwemmen zich vast in de takken. Dat zijn 5 kapotte bekkies per jaar, na 10 zwemmen er al 50 rond. Maar de vis is wel het lood kwijt.......
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-09-2012 16:12

De meerwaarde van dit systeem, is dat de vis na lijnbreuk met alleen een onderlijn rondzwemt ZONDER hoofdlijn.


Als alles goed gaat...

Maar alleen een onderlijn in de bek bereikt Leon ook met een helicopter montage. Lijkt me niet dat het uitmaakt hoe je daar toe komt.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-09-2012 16:35

Helemaal waar marco.
Zo zijn er meer wegen die naar rome leiden. Voorkomen van lijnbreuk dmv een dikke hoofdlijn is daar bijv een van
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-09-2012 17:30

Martijn, ik denk dat ik 12 jaar terug nog 'gewoon' met 25/00 aan het kanaal zat (voornamelijk vis tussen 10 - 25 pond).

Ik had daarmee heel weinig lijnbreuk en eigenlijk niet eens tijdens het drillen, maar gewoon af en toe door een te verre worp (overkant) en het vast zitten tussen de steenstort. Ja.., dan kan je aas later misschien toch gewoon opgepakt worden door een vis...

Dus ben ik eerst met 30/00 en later met 35/00 (en 40/00 op dit water) gaan vissen. Met 35/00 als standaard nylon op de spoel leur je op de lijn alleen echt van alles uit het water en buig/breek ik 9 van de 10 keer gewoon m'n haak wanneer ik echt vast zit. Maar mocht echte slijtvastheid nodig zijn.., 50/00 & 60/00 nylon heb ik ook in m'n pakket. Alleen heb ik door het dikkere vissen al heel lang niet meer het gevoel dat het voornamelijk op mijn viskunde aankomt en veel meer op mijn materiaal.

'T is een beetje takelen ter faveure van de visveiligheid geworden...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-09-2012 17:55

Oké Bennie, vissen met een weerhaak die platgeknepen is vergoed veel maar niet alles. Vis je dan ook niet met een longshank haak zou het zo wezen? Geeft dat nog meer toegevoegde waarden wat visveiligheid aangaat.

Bennie gaf aan dat hij terug ging naar zijn oude systeem wat niets met je helikopter systeem te maken heeft Leon. Je systeem kan mits goed gebruikt goed functioneren als het om visveiligheid gaat maar daar ging het hier niet om.

Enkel een onderlijn in de bek bij een lijnbreuk te samen met een dichtgeknepen weerhaak en geen longshank haak zou in mijn visie voor elke karpervisser het vertrek punt moeten zijn in je karpervisserij. Neem er dan nog een lijn bij die minimaal 0,43 is of je moet in een poldersloot vissen dan zit je goed.

Dikkere lijnen, leuk maar de praktijk zeker bij jongere karpervisser onder ons is anders. Tijdens KSN jeugdkampen die ik mede mag begeleiden is 0,30 al een heel dikke lijn voor negen van de tien van de jeugd. De jongens bedoelen het goed maar de voorlichting bij hengelsportzaken is op dit punt schiet in het algemeen ernstig te kort. Zij gaan immers af op het advies van de verkoper die helaas vaak witvisser is. Hoe vaak we hier lijnbreuken tegenkomen wil je niet weten.

Schrijf dit niet om personen te kleineren maar om karpervissers de goede richting in te sturen. Ten kosten van …….. kan in mijn ogen nooit goed zijn.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-09-2012 19:08

@Peter,

Met een strakke lijn op een 'ruig' water, over / tussen de keien e.d. vissend, vindt ik zonder weerkaakloos m'n ding doen geen probleem. Maar als vervent toplood & flying back lead visser ben ik er, uit ervaring, niet stellig voor.

Ik vis met haken die als longshank bestempeld worden, maar die ik met een krimpkousje aardig kan afluiten om een latere inhaking te bewerkstelligen. Ook met een wat langere onderlijn. En ja, ik bekijk altijd de bek na de onthaking.

En 43/00.., waar baseer je juist 43/00 op? Je verplicht mensen dan om met een big pit en een zware stok te vissen om het lood nog maar normaal weg te kunnen zetten.

Ik ken hier nog genoeg wateren waar ik met m'n 2lb stokken en 30/00 nylon op 4000 model molen nog gewoon heel veilig m'n ding kan doen. Waarschijnlijk ook nog wel met 25/00, alleen moet ik m'n lijn dan wat minder over de bodem laten lopen ivm risico vermindering. En met m'n 1.5lb pen stok vis ik meestal gewoon met 30/00 overkill omdat ik dan overal safer zit en te lui ben om per situatie de spoel te wisselen (heb 3 spoelen 25, 30 en 35/00).

Maar eh.., zoals je begrijpt vist 30/00 op een 4000 molen nu eenmaal een stuk prettiger dan 43/00.

Wat ik overigens niet begrijp is dat menig karpervisser altijd over safety bezig is, totdat ze op groot water op brasem, barbeel en wat al niet meer gaan vissen met een 'korf in de lus' of andere vaste methode.

En daar hoor je dan niemand over omdat het 'ons' heilig beestje niet betreft, maar da's een ander verhaal...

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-09-2012 19:57

Ha die Marco,

Verplicht niemand is een visie die probeer ik uit te dragen niet meer en niet minder. Met je jarenlange ervaring (je bent ook ....... gaan vissen) afhankelijk van het type water en vis systeem kan je verschillende aanpassingen doen. Zo vis ik met de pen (mooier vissen op karper bestaat niet) heel anders zeker als het op lijn dikte aankomt wie niet. Jeugd zie ik op dit moment heeeeel veel met slappe lijnen vissen zonder te weten of er ook obstakels aanwezig zijn. Kijk je dan naar het systeem waar zij me vissen roept het bij mij althans vaak vragen op. Dat bespreekbaar maken en regelmatig aanroeren
lijkt mij een stukje winst waar we alle mee gediend zijn.

Wat de haken met de langere stelen betreft. Toen het verlengen van de haak met krimpkous zijn intreden deed was ik heel snel om vis er bij hoge uitzondering mee. Het vervloekte snijden van de haak hoort dan zelf voor een beginnend in de meeste gevallen tot het verleden. Je oplossingen tellen helaas voor zij met minder ervaring niet.

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-09-2012 20:15

Verplicht niemand is een visie die probeer ik uit te dragen niet meer en niet minder.


Het viel me op dat mijn vertrekpunt/visie niet aan jou onderstaande visie voldoet.

Enkel een onderlijn in de bek bij een lijnbreuk te samen met een dichtgeknepen weerhaak en geen longshank haak zou in mijn visie voor elke karpervisser het vertrek punt moeten zijn in je karpervisserij. Neem er dan nog een lijn bij die minimaal 0,43 is of je moet in een poldersloot vissen dan zit je goed.


Mocht je wat meer in nuance geschreven hebben had je geen last van me gehad :wink:

Maar komen we idd weer uit op het feit dat kennis een belangrijkere basis is dan het gebruikte materiaal en vervolgens juist bijdraagt aan het gebruik van het juiste materiaal. Educatie.., zijn we volgens mij al vaker tegengekomen.

Gr.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-09-2012 08:19

@peter, plaatje al grijs?

sorry maar met 43/100e en een leader kan de clip NIET ALTIJD over de knoop schijn(heilige) veiligheid voor mij.

Lood clip dus niet meer en niet minder.
It's okay 2 pay
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

12-09-2012 17:33

@ Marco

Platgeknepen of weerhaakloze haken gebruik ik als het even kan. Het liefst in een Wide Gape uitvoering.
Wat de hoofdlijn betreft vind ik 0.34mm een mooie dikte vissend bij plomp.

Ik zie het ook steeds meer dat de jeugd (maar ook andere mensen) met dunne hoofdlijnen vissen.
Als je er naar vraagt krijg je vaak het antwoord maar de trekkracht is toch voldoende. Ik kies de dikte en merk voor de slijtvastheid.
De trekkracht is ondergeschikt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-09-2012 18:09

Leon

Waarom is het systeem niet veiliger dan een gewone clip volgens jou? Bij een gewone clip zwemt een vis na lijnbreuk met de hoofdlijn rond, met deze clip niet of mis ik iets?
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

12-09-2012 18:26

Als je graag je lood wil lossen dan heeft dit systeem inderdaad geen nut. Zonder lood werkt het namelijk niet.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

12-09-2012 18:31

Bij juist gebruik is het de bedoeling dat de vis na lijnbreuk enkel met de onderlijn in zijn bek achterblijft. Bij het traditionele systeem is daar in het slechtste geval ook nog een stuk hoofdlijn bij met alle gevolgen van dien. Ik begrijp dat hey systeem niet naar behoren werkt in sommige gevallen. Dat is jammer en iets om over na te denken. Bij risicovolle situaties is het dan misschien beter om een helikopter montage in te zetten of iets van een chodrig waarbij de onderlijn altijd vrij kan komen.

Gr.
©
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-09-2012 22:40

@Bennie,

Ik kies de dikte en merk voor de slijtvastheid. De trekkracht is ondergeschikt.


En dit deel je aan me mee want :roll: ..?

Hieronder ff doorscrollen, dan krijg je je antwoord wel.

viewtopic.php?f=51&t=70006
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

13-09-2012 07:57

@ Marco

Omdat ik denk dat een gedeelte van de karpervissers zijn lijn kiest aan de hand van de trekkracht en niet aan de hand van de dikte.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-09-2012 09:22

En dat is nu juist een verkeerde invalshoek. Trekkracht zegt geen drol. Wat hen je aan een hoge trekkracht als de lijn snel beschadigd en verzwakt?. Door hey vissen word elke lijn min of meer beschadigd vaak onzichtbaar. Echter hebben die beschadigingen bij een dikke lijn procentueel minder invloed Qua trekkracht zou 25/00 al ruim voldoende moeten zijn....
Bennie van Schijndel
Berichten: 260
Lid geworden op: 02-01-2008 21:08
Locatie: Megen

13-09-2012 09:46

Martijn Nederpel schreef:En dat is nu juist een verkeerde invalshoek. Trekkracht zegt geen drol. Wat hen je aan een hoge trekkracht als de lijn snel beschadigd en verzwakt?. Door hey vissen word elke lijn min of meer beschadigd vaak onzichtbaar. Echter hebben die beschadigingen bij een dikke lijn procentueel minder invloed Qua trekkracht zou 25/00 al ruim voldoende moeten zijn....


Dat is exact wat ik bedoel.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-09-2012 10:13

Hallo..,

wanneer jullie het door mij aangekaarte topic viewtopic.php?f=51&t=70006 zouden hebben gelezen, weten jullie dus dat ik het daar mee eens ben en ik niet overtuigd hoef te worden.

Richt die woorden dan @the world en niet aan mij :roll:

Maar buiten dat kan ik me een watertje in de Auvergne herinneren, waar ik na peil en voerwerk besloot met 2 x 2lb stokken en 30/00 nylon, inclusief toploodjes aan de slag te gaan. Bleek bij de eerste run in het ondiepe gedeelte van het water dat er toch wat kleine boomstronkjes op de bodem bevonden welke ik met het peilen totaal gemist had.

En dan blijkt dat ook je bij 30/00 nylon niet veel hoeft te vrezen, zolang die stronkjes maar niet met mosseltjes (oid) bezaait zijn. Hup, met een beetje spelen terug langs het stronkje trekken en in het net. Vervolgens toppen richting de hemel en doorvissen maar.

Het liep als een tierelier en extra spoelen met dikker nylon had ik niet ter plekke bij me. En een dikke voorslag gebruiken, wat ik wel bij me had, zou daar het domste geweest zijn wat ik had kunnen toepassen.

Maar die sessie heeft me de ogen wel geopend en geleerd dat we ons zelf veel te vaak gek lopen te maken. Zolang ik niet bewust op een lastig en ruig water aan het vissen ben maak ik me dus niet al te druk...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

14-09-2012 12:54

Even off topic hoor, maar wil hiervoor geen nieuw topic openen. Het gaat namenlijk over de levering van pb producten aan winkeliers. Hier in de regio wordt PB praktisch niet aangevuld en 1 winkel is daarom nu helemaal gekapt met PB. Nu zag ik dat zij een nieuw leadermateriaal a la unleaded of dat piet vogel spul. Is dat al in winkels te vinden? Is er nog inline hit n run te vinden?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

14-09-2012 12:58

Hey James, mss. Wout van Leeuwen! Daar hadden ze het aardig op voorraad.

mvg.
Gebruikersavatar
Marco Boer
Berichten: 428
Lid geworden op: 20-02-2012 20:09

14-09-2012 13:54

James warner schreef:Even off topic hoor, maar wil hiervoor geen nieuw topic openen. Het gaat namenlijk over de levering van pb producten aan winkeliers. Hier in de regio wordt PB praktisch niet aangevuld en 1 winkel is daarom nu helemaal gekapt met PB. Nu zag ik dat zij een nieuw leadermateriaal a la unleaded of dat piet vogel spul. Is dat al in winkels te vinden? Is er nog inline hit n run te vinden?


En anders maak je het toch zelf???

http://www.mtcbaits.nl/nieuws/nieuws/Kelvin/

Succes!
Ciao,

Marco

Werken is voor mensen die niet kunnen vissen...