Vanaf waar wordt je onderlijn gemeten?


Plaats reactie
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

11-08-2012 12:41

Goedemiddag, ff een kort vraagje. Ik ben nu zelf beetje me onderlijntjes aan het knopen en ik vroeg me af vanaf waar de lengte van je onderlijn word gemeten. Vanaf de hair naar het eind, of vanaf de haakoog naar het eind? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

11-08-2012 12:57

Is voor ieder verschillend denk ik,

de 1 zal van knoop tot knoop meten, de ander van haakbocht tot wartel...
ikzelf doe het meer op het oog.

kan je zelf testen ook trouwens...

doe maar eens je duim en je wijsvinger zo ver mogelijk uit elkaar (alsof je het formaat van je pik wil aangeven)

hoop mannen denken nog steeds dat dat 25 cm is namelijk :lol: :wink:

succes
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Rob Wubben
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-06-2012 21:14

11-08-2012 13:16

Nee maarja, er wordt aangegeven 15-20cm als ideale lengte, dan moet dat vanaf een bepaald punt worden gemeten lijkt me?
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

11-08-2012 13:37

door wie wordt dit aangegeven dan?
een ideale lengte bestaat niet...is een kwestie van vertrouwen.
20 cm is voor een hoop tegenwoordig al veel te lang....voor mij eerder te kort.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-08-2012 20:35

Tijdens het vissen is alleen de lengte van het werkende gedeelte belangrijk. Zeg, waar je lijn het lood verlaat tot bovenkant boilie. Dus of je nu een onderlijntje knoopt met een wartel of met een lus, uiteindelijk komt er net buiten het lood een scharnierpunt. Namelijk van een warteloogje, lus, ringswivel of een clip.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-08-2012 04:48

Ik meet ze altijd van haakbocht tot lus, puur omdat dat makkelijk is met meten op mijn tacklebox. Oog tot lus is ook prima. Bovenkant boilie tot lus lijkt me minder handig omdat het dan nogal een verschil kan maken waar de haak zit. Dan meet ik liever haak tot lus/wartel en vermeld ik indien nodig de hairlengte er apart bij.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-08-2012 16:10

Bovenkant boilie tot lus lijkt me minder handig omdat het dan nogal een verschil kan maken waar de haak zit.

Het is niet zo gek hoor om de totale rig lengte juist af te stemmen met de te vissen boilie aan de hair 8) !

Ik gebruik meestal de diameter van een 22mm wijnfles kurk om de hairlengte te bepalen. Past heel goed bij m'n boilieformaat of een tijger in de lengte. En dat ik misschien uiteindelijk ook nog een lus of extended boiliestopper gebruikt om de hair weer langer te maken voor wat groters, of juist via een sileconenrubbertje voor een haakbocht fixatie bij een kleiner aasje ga, dat is vervolgens weer een ander verhaal.

Maar m'n rig wordt dan wel gewoon weer wat langer of wat korter..!

Situatie; Lus tot en met haakbocht is 12cm (is in de mode g'loof ik :roll: , zou niet weten waarom!) en een hair van 5cm met een 25mm bol. Da's gewoon een rig van 17cm. Wanneer je dat een rig van 12 cm noemt, dan houd je jezelf (en anderen) gewoon voor de gek. ik kan er niets anders van maken.

En dat ga ik ook niet doen :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie