uitscheuren??


Gebruikersavatar
Erwin Beekman
Berichten: 45
Lid geworden op: 07-01-2012 20:49
Locatie: Elburg

02-08-2012 13:52

Beste mensen,

Even een vraagje, mn vismaat en ik vissen tegen struiken aan,nu gebeurde eergister iets wat niet zo mooi is...
We hebben nl ieders 4 vissen verspeeld. 3 zwommen zich er vast in de takken...oke dat kan.
Maar de andere 5 vissen konden we bij de takken weg krijgen naar open water,maar toen losten ze....
We vissen niet op de baitrunner,en zitten dus strak achter onze hengels,krijgen we beet dan lopen we direct een meter of 2 a3 achteruit,om de vis dus bij de takken weg te krijgen. Er komt dus veel druk op het hele zaakje te staan,maja het kan niet anders.

We vissen met haakmaatje 6 (wide gape korda) en ongeveer een 14cm lange onderlijn.

Gister zaten we er weer,en toen wisten we wel 2 vissen te vangen,wat we wel zagen is dat beide bekken lichtelijk uitgescheurd waren....niet mooi natuurlijk.....ook verspeelden we 2 vissen.

Kan het daar aan liggen,dat door de grote druk,zo'n bek toch gaat scheuren....

Wat kunnen we anders doen om toch de vis te vangen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

02-08-2012 14:02

Als ik weet dat ik erg tricky ga vissen ga ik juist daar zitten waar ik ze verwacht te vangen. En dan zijn mijn lijnen nooit verder dan 5 meter van mij af. Ik doe dat vrijwel altijd eigenlijk. Probeer met een snelbinder het riet te binden. Zodat ik met een paar banksticks de plek kan bezetten. En zo ook met mijn andere hengel. Hoe vaak ik mensen wel niet zie klungelen die een halve marathon lopen om een grote worp te maken en dan toch niet aankomen waar ze het willen aanbieden. En dan hebben ze een run, en knalt de vis muurvast in het riet. En dan rammen en rukken om hem maar los te krijgen. 1,2,3 pats lijn kapot.

Maar het moralie van t verhalie: Wanneer dus een run komt kan ik ze makkelijk sturen tussen de opstakels.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

02-08-2012 14:27

Erwin Beekman schreef:We vissen niet op de baitrunner,en zitten dus strak achter onze hengels,krijgen we beet dan lopen we direct een meter of 2 a3 achteruit,om de vis dus bij de takken weg te krijgen. Er komt dus veel druk op het hele zaakje te staan,maja het kan niet anders.


Misschien toch iets teveel druk, geloof niet dat een karper zo hard gaat trekken dat zijn eigen mond uitscheurt.
Of een ander haaktype, maar minder druk is volgens mij de oplossing.

Wie het weet mag het zeggen...
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-08-2012 15:08

We hebben nl ieders 4 vissen verspeeld. 3 zwommen zich er vast in de takken...oke dat kan.


Nee dat kan dus NIET.

Het percentage dat jullie verspelen is buitensporig hoog.

Geblokkeerd obstakelvissen in de zomer is uit den boze. Door de hogere watertemperaturen zijn de bekken zachter en is de kans op uitscheuren ( zoals jezelf al geconstateerd hebt ! ) veel te groot.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

02-08-2012 16:42

Hollaar, je vergeet die andere 5 vissen..... :o
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-08-2012 17:02

Sjors nee hoor. Ik had alleen dat stukkie quote nodig om mijn punt te maken.

Wat kunnen we anders doen om toch de vis te vangen?


Ik ben allang blij dat Erwin om advies komt vragen. Ergens brandt het lampje dat wat ze doen niet helemaal in orde is.

Advies : Niet strak tegen de struiken vissen. Door te voeren lok je ze wel 5 tot 10 meter onder de struiken vandaan. Minder runs maar wel meer vis op de kant 8)

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-08-2012 19:19

3 verspild , dat kan ?

Nee absoluut niet , en die anderen ook niet !

Zoals hierboven gezegd is zal het aan de watertemperatuur liggen waardoor de bekken zachter worden/zijn .
Ga in iedergeval met een kleinere haakmaat ( 8 ) vissen want een kleinere haak vult beter en zal minder snel uitscheuren .
Beter nog een klauwhaak maat 10 .
En zoek inderdaad niet het uiterste op .

Als je weet dat je er al 8 !!! Verspild hebt ben je gewoon een prutser om op dezelfde wijze door te vissen !

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

02-08-2012 21:00

Jammer dat er nog steeds mensen zijn die het belangrijker vinden om een vis te haken tussen obstakels, dan na te denken wat er met de vis kan gebeuren.
4 vissen de man in de takken verspelen, en dan nog zo door blijven vissen en zich nog afvragen waarom de bekken zijn uitgescheurd bij de gevangen vissen ?
Stelletje prutsers.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-08-2012 21:12

Ze vragen om advies.

Alleen daarom al zijn het geen prutsers.

Prutsers gaan onverstoord door.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

02-08-2012 22:13

Wat ik zou doen is het volgende.

Ik zou gaan vissen met het pb hit en run systeem. Hierbij kan de vis in ieder geval het lood en de leader lossen, bij een lijnbreuk. Alleen lood verliezen zou voor mij geen optie zijn bij obstakel vissen. Als je een leader of voorslag gebruikt dan blijf je met het probleem zitten dat de vis een aantal meters mee moet sleuren. Deze kunnen ook vast gaan zitten, waardoor de vis als nog zijn bek kapot kan trekken. Wanneer de vis de voorslag of leader kan lossen dan zwemt hij in principe alleen met je rig rond, dit is dus al een groot winst punt.

Verder zou ik tegen, maar ook ruim voor de obstakels voeren, lok de vis maar naar buiten. Daarbij zou ik mijn rig een eind van de obstakels proberen te leggen. Je kan nog zo dicht bij je hengels zitten, maar je moet altijd achteraf reageren. Verder zou ik kiezen om met de slip dicht te vissen, dit zodat de vis zo min mogelijk lijn kan meenemen en de obstakels kan gebruiken. Je kan dan snagears gebruiken om er voor te zorgen dat de vis je hengel niet uit de standaard trekt.

Wat je verder kan proberen i.p.v. achteruit lopen is je hengel oppakken strak draaien en houden daarna direct je top het water in te drukken met daarbij je hand op de spoel. Vaak is het zo wanneer je de top van de hengel in het water steekt de vis kantelt, dit geeft je even tijd om de vis naar je toe te trekken en dus bij de obstakels vandaan.

Dit is puur gebaseerd op mijn ervaring, ik weet ook niet hoe anderen erover denken.

Groet,
Sjors
Jum jum vissie!
Ger de Rooij
Berichten: 30
Lid geworden op: 26-07-2012 20:29

02-08-2012 23:38

@Sjors, dit systeem is natuurlijk een goed alternatief en persoonlijk snap ik ook niet waarom ze nog niet echt vaak gebruikt worden. Toch mag dit systeem geen 'smoesje' zijn om veilig tussen de obstakels te vissen..

Vis gewoon een paar meter voor de obstakels. Je zult wss minder runs krijgen maar het aantal karpers op de mat zal toenemen. Bovendien laat je de karpers zo goed als ongeschonden.

Verder heb ik nog een tip die ik zelf gebruik maar helaas niet altijd toepasbaar is. Ga achter de obstakels zitten, krijg je een run geef dan druk. De vis zal dan niet terugzwemmen en dan vervolgens het obstakel binnen zwemmen, nee door de druk die jij dan geeft, geeft de vis zelf tegendruk waardoor hij zelf het openwater op zwemt.
01-10-1995
Karpervissen is m'n leven.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

02-08-2012 23:45

Mee eens Ger.

Ger de Rooij schreef:Verder heb ik nog een tip die ik zelf gebruik maar helaas niet altijd toepasbaar is. Ga achter de obstakels zitten, krijg je een run geef dan druk. De vis zal dan niet terugzwemmen en dan vervolgens het obstakel binnen zwemmen, nee door de druk die jij dan geeft, geeft de vis zelf tegendruk waardoor hij zelf het openwater op zwemt.


Hoe zit bovenstaande dan. Als je achter de obstakels gaat zitten hoe krijg je de vis dan toch aan jou kant? Ik zit vaak verscholen in het riet en kan niet eens 3 meter op zij lopen om daar de vis te scheppen. Dit zou al betekenen dat je in bezit moet zijn van een boot om de vis op te halen.
Dan zou het niet toepasbaar zijn, maar als je ruimte hebt om een fix aantal meters naar links of naar rechts te lopen zou dit wel kunnen lijkt mij. Wel even oppassen bij het laatste deel van de dril, de vis kan dan als nog de obstakels inschieten.
Jum jum vissie!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

03-08-2012 07:27

Sjors Keij schreef:
Ik zou gaan vissen met het pb hit en run systeem. Hierbij kan de vis in ieder geval het lood en de leader lossen, bij een lijnbreuk.


In sommige gevallen. Als een vis zich vastzwemt heeft ie geen reet aan dat "visveilige" systeem. En als je de rest van je visserij er niet op aanpast helpt het ook niet tegen uitscheuren.

Positie en afstand t.o.v. De stek.
Klauwhaak dik.
Weerhaakloos
Lijnsoort, Nylon waarbij je rekening houdt met de rek.
Voeraanpak (voer ze er uit)
Aanslag en Driltechniek

Of:

Bewaar die stek voor een andere periode, of onderken dat de stek gewoon niet te bevissen is.

Of:

Vis met een niet zelfhakend systeem. Dan ben je de vis een stap voor. Eerste winst.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

03-08-2012 09:35

Volgens mij werkt het aardig naar behoren. Als je die instelling hebt kan je volgens jou dus net zo goed met gefixeerd lood vissen. Geen reet, is ook heerlijk onderbouwd.
Jum jum vissie!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

03-08-2012 10:07

Sjors,

Als het op jou overkomt alsof ik je advies om met dat systeem te gaan vissen onderuit wil halen, dan bij deze excuses voor de onduidelijkheid. Ik wilde slechts ongenuanceerd een nuance daarop aanbrengen.

Als het visje zich vastzwemt in een obstakel en de lijn daaraan blijft hangen dan komt de onderlijn niet los van de hoofdlijn of leader. Dus niet in ieder geval.
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

03-08-2012 11:33

Zo voelt het niet hoor. Geen systeem is wacht dicht dat besef ik me ook. Probeer alleen de heren te helpen om in ieder geval bovenstaande te voorkomen.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

03-08-2012 12:22

LAAG PERCENTAGE HERSENCELLEN???

Wat moet je in hemelsnaam zo dicht op een opstakel deze tijd van het jaar? :-?
En met zo dicht erop bedoel ik dat je vol in je stokken moet gaan hangen om ze eruit weg te houden,....
nou durf van mezelf te zeggen dat ik een aardig potje kan opstakelvissen, maar ook ik laat een harkstek, uit respect voor de vissen wel eens aan me voorbij gaan.
ik hoorde je zeggen dat van dressuur geen sprake was,...vis er dan lekker nog verder vanaf...en gebruik je paar grijze cellen eens.

Je zit, als de vis op zijn sterkst is veel te dicht bij een obstakel..
Je begaat wat in mijn ogen al een grove fout door gewoon als een ezel door te blijven vissen terwijl 50% losschiet.(maar ja ik had er wel een paar) terwijl je elders op je kanaal minder beet krijgt maar wel alles kan verzilveren....:roll:
Van die vissen die je vangt zitten ze in de mondhoeken(zachte gedeelte)....gaat er dan maar vanuit dat die losschieters allemaal een (half)ingescheurde muil hebben nu,....dus ook niet komen zeuren over een paar jaar als alle vissen op de sleurkanaal, blauwe misvormde kapotte bekken hebben(heb je ook aan jezelf te danken namelijk.)
Leer je water kennen, en LEER obstakelvissen( wat veel meer is dan alleen maar als een downsyndroom in een hengel gaan hangen)
En leer eens een beetje respect voor je tegenstanders te hebben,....


de groeten


even een bijvoeging:

Niet alles in deze quote slaat op jouw situatie, al vind ik dat je er verdacht veel in de buurt komt.
toch kan ik er OOK bij jou, weer niet bij met mijn pet waarom je alsnog teruggaat....
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-08-2012 20:06

Ben blij dat anderen hun zegje al hebben gedaan. Scheelt weer schrijfwerk, want als zuchten konden doden..,

Pffffffffffffffff..!

Tip; Ik vis 95% van de tijd met een semi langstelige haak met rechte haakpunt, zoals de Hayabusa H1 maat 6. Daarbij gebruik ik een weing krimpkous, bijna haaks op de steel (lijn haakpunt en einde krimpkous volgt zelfde lijn als haaksteel). Dit zorgt dat de benutbare inhakings ruimte klein wordt. Hook & Hold is me niet vreemd, maar uitscheuren en lossers wel. Zelfs met een onderlijn van 30cm haakt deze manier laat en in de lip (ja, bij haaktypen als die korda longshank, daar geloof ik die hefboom werking wel). En amper loze runs hoor. 'T mannetje is niet gek!

Die lip is overigens lang niet zo zacht als dat weefsel in de mondholte. Veel te vroege inhaking zorgt voor lossers en blijf verd... bij het opstakel weg!

Wat zou je zeggen van een zachtere progressief buigende stok (2.5lb max). Zware harde stokken (en kleine haken)..!? Leuk om mee te werpen.., ja, weg te werpen...

oke dat kan.


Pfffffffffffff....!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 11:02

Ze vragen om advies.

Alleen daarom al zijn het geen prutsers.

Prutsers gaan onverstoord door.


Sorry hoor, maar bij 1 verspeelde vis in de takken had er al een lampje moeten gaan branden (zwaailicht met sirene).

Ik kan me dit van m'n eigen visserij 2 x herinneren op 22 jaar (m'n 23e telt helaas niet echt mee) vissen. En bij de 2e x, nu een jaartje of 6 geleden, kon ik mijzelf wel voor m'n kop slaan. Vervolgens de taktiek aangepast tot 1 hengel in de hand vasthoudend en...

Zij flikken het uit hebzucht gewoon 3 (+5)x op een dag

Ben ik al vissend betrokken... Leuk topic!
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 04-08-2012 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Erwin Beekman
Berichten: 45
Lid geworden op: 07-01-2012 20:49
Locatie: Elburg

04-08-2012 11:07

Oke oke oke!!!!!!!

Jullie hebben gelijk!!!!! Maar om mij dan gelijk compleet aftemaken...jezus!!!(zoals sommige hier doen)

Tis voor mij ook een totaal nieuw water, en tuurlijk 8 verspelen KAN NIET!!

We varen de lijnen uit met een voerboot,en ik denk zelf ook,dat we ze te dicht tegen de takken uitvaren,dat ga we de volgende x niet meer doen!

Wij zijn trouwens niet de enigste op dag water die karper verspeeld,het gebeurd daar veel vaker...

Mn vismaat heeft er laatst nog een x gezeten,5 runs, 5 gevangen,het kan dus zeker wel. Alleen dat was,voordat we er dus samen ieders 4 verspeelden,daarom ging hij en ik ook ons afvragen hoe dat nu kon gebeuren...

98% van de vissen die wij haken,vangen we ook....dus daarom deze vraag.

Maar zoals hierboven gezegt,is het dus verstandig om een kleinere haakmaat te pakken.

En ja we vissen met een visveilig systeem,het lood is de vis vrijwel gelijk kwijt!!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 11:09

Wij zijn trouwens niet de enigste op dag water die karper verspeeld,het gebeurd daar veel vaker...


Ja, maar hij doet het ook :cry:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-08-2012 11:45

En ja we vissen met een visveilig systeem,het lood is de vis vrijwel gelijk kwijt!![/quote]

En hwt nylon wat de vis meesleept? Een vis zwemt zich daar makkelijk mee vast. Enige manier om los te komen is de bek kapot trekken. Loodverlies alleen lost in deze niet veel oo. Gebruik liever een systeem waarbij de vis na lijnbreuk het lood en de hoofdlijn lost, en dusalleen de onderlijn nog in de bek heeft.

Mvg martijn
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 12:04

Geloof dat bij vastzwemmen in de takken al aangekaart was dat ook een onderlijnlossend systeem niet hufterproof is... Lijn om de takken en daar ga je al!

Afstand.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-08-2012 12:29

Klopt zeker, in dat geval moet ook de weerhaak plat
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

04-08-2012 12:32

98% van de vissen die wij haken,vangen we ook...


We hebben nl ieders 4 vissen verspeeld. 3 zwommen zich er vast in de takken...oke dat kan.
Maar de andere 5 vissen konden we bij de takken weg krijgen naar open water,maar toen losten ze....


Is mij niet helemaal duidelijk dit....

allebei 4 vissen verspeeld....dit zijn er dan 8...waarvan er 3 vast in de takken.
die andere 5 kreeg je er uit maar loste op het wijd?
8 gehaakt, 8 los= 0%

zelfs als je die 5 vissen van je maat erbij rekent die hij had toen hij alleen ging kom je nog maar op een trieste 38%....kom je er nog 60 tekort.
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.