Door wand of door de slang!?


Plaats reactie
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

16-07-2012 14:13

Vrienden,

Graag knoop ik zelf mijn onderlijnen. Ik experimenteer daar, als herintredende karpervisser, graag mee. Waar ik niet helemaal uit kom (ook niet na het doorspitten van dit forum) is het vormgeven van de line aligner. Een deel van de vissers prikt de lijn vlak voor het einde van de kripkous van binnen naar buiten. Een ander deel laat de lijn gewoon uit het uiteinde van de krimpkous komen. Zelf ben ik meer gecharmeerd van optie 2. Makkelijk te maken en blijft naar mijn idee wat makkelijke zitten. Wat is nu de goede methode? Zijn het beide line aligners? En wat is naar jullie idee het voor- nadeel van de beide opties?

Afbeelding
door uiteinde krimpkous

Afbeelding
naar buiten prikken

Dank alvast voor jullie inbreng!

Joost
Ischa Speldenbrink
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-08-2007 00:54
Locatie: Arnhem

16-07-2012 16:51

Ja beide zijn line aligners en beide werken goed.
Ik zal alleen bij de eerste onderlijn een stukje krimpkous inkorten.
Mvg,
PBI Speldenbrink
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

16-07-2012 18:23

Ik kies altijd voor optie 2. Het is iets meer werk maar in mijn optiek draait hij net even wat sneller. Da's in theorie eh. En het verlengen van de haaksteel door dat krimpspul hoeft niet eens lang te zijn. kleine centimeter en de lijn door de kous geprikt laat de haak al erg snel indraaien.

Er zijn ook haken waar zo'n aligner overbodig is en je makkelijker een rigje knoopt aan de waterkant. Neem bijvoorbeeld de Nash fang twister. Draait als een malle.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

17-07-2012 17:41

Foto 2 is de oorspronkelijke ligne aligner. Beide kunnen gebruikt worden...
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

18-07-2012 22:36

Wat James al zegt, bij de bovenste rig wordt gebruik gemaakt van een haaktype vergelijkbaar met de Korda Kurvshank. Hierbij is een line aligner niet nodig omdat hij al als een malle indraait. Ga je toch een line aligner toepassen zal hij al gauw de haakpunt afschermen door het naar binnen staande haakoog. Ik doe het stiekem wel soms.

De tweede lijkt een beetje Wide Gape achtig, hierbij pas ik wel altijd een line aligner toe op de volgende wijze:
Afbeelding

Optie 2 dus.


Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Plaats reactie