Hoe test je het indraaien van de haak goed?


Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2012 08:16

Mannen,

Ik heb de zoek functie gebruikt, maar heb (nog) geen bevredigend antwoord gekregen op deze vraag. Onderstaand de manieren die ik heb weten te vinden.

1. Er zijn mensen die de (wijs)vinger test doen, ik denk dat ze de lip van de karper simuleren met hun vinger en vervolgens trekken ze de onderlijn horizontaal vanaf de vinger om zo te kijken of de haak goed vlees pakt.

2. Er zijn mensen die doen dezelfde test maar gaan vervolgens met hun vinger omhoog om zodoende een karper te simuleren die omhoog komt na een lekker hapje.

3. Er zijn mensen die testen door de haak horizontaal over hun handpalm te trekken en kijken of hij vlees pakt.

4. En dan de test uit 3 maar door de hand omhoog te bewegen.

Welke van bovenstaande methoden gebruiken jullie? En uiteraard waarom?

Mijn mening over de gebruikte methoden:
1. Ik denk niet dat de haak in een karperbek over de lip naar beneden kan bungelen, waardoor deze test in mijn ogen weinig zinvol is.
2. Zie antwoord 1.
3. Ik denk dat een onderlijn die zo snel haakt een vergrote kans heeft om de karper midden in de bek te haken. Ik ben bang dat de haak daarna zou kunnen gaan 'lopen' door het vlees totdat hij de lip tegen komt.
4. Zie antwoord 3.

Ik probeer dan ook meestal test 4, met dien verstande dat ik de 'aligner' zo probeer te buigen dat de haak pas vlees pakt op het moment dat hij bij de rand van mijn hand is (mijn denkbeeldige lip).

En jullie?

P.S. Mocht dit onderwerp al wel echt ergens aan de orde zijn geweest, gaarne een verwijzing.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-06-2012 08:53

ik trek de onderlijn op manier 3/4 met vlakke hand van wijsvinger naar handpalm horizontaal daarna schuin naar beneden en heb nooit ( 97% ) last van verkeerd gehaakte vissen.
de combinatie gebruik ik omdat een vis ook horizontaal pakt en daarna de lijn daarna in een hoek naar het lood trekt.( een vis zwemt niet alleen omhoog maar ook bij het lood vandaan was mijn gedacht hierachter )
de haak moet ook vlees hebben gepakt voor hij van mijn hand af valt .
dit herhaal ik per onderlijn wel 3 keer om zo veel mogelijk zekerheid te krijgen .
ik denk dat het "lopen" waar jij bang voor bent niet echt mogelijk is als je haak goed scherp is , het is dan wel verstandig dit ook elke keer te testen of hij nog scherp genoeg is .
Laatst gewijzigd door Danny Slaats op 27-06-2012 09:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-06-2012 08:57

Test 4 komt het dichtst bij de werkelijkheid qua beweging maar geeft nog steeds geen goed beeld van wat er daadwerkelijk gebeurt. Daardoor zijn er onder water te veel factoren die boven water niet meespelen.

Al die testen zeggen weinig tot niets
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2012 09:11

@Danny,

Naast 'verkeerd' gehaakte vissen is er natuurlijk ook nog de gemiste vis en de geloste vis? Heb jij daar ook een idee van?
Persoonlijk denk ik dat het lopen waar ik het over heb, niet helemaal te voorkomen is door scherpe haken. Misschien is een scherpe haak zelfs wel extra reden om te kunnen lopen. Als de haak bijvoorbeeld zo afgesteld is dat de punt precies mee loopt met het oppervlak waarin hij haakt. Stel je zelf eens voor dat de haak jouw huid wel penetreert maar evenwijdig aan het oppervlakte blijft?

@Jeroen,

Ik begrijp dat jij je onderlijnen niet test? Welke factoren spelen in jouw ogen mee onder water? Zouden we een test kunnen bedenken om de meeste situaties zo goed mogelijk na te bootsen?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-06-2012 09:27

heb mijn antwoord ook aangepast Marc ( 3 keer scheepsrecht sorry hiervoor )
naar mijn idee wijst de haakpunt schuin naar beneden en word hij hierdoor dieper het vlees in getrokken en niet naar achteren word getrokken.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2012 09:39

Danny,

Wat voor haken gebruik jij? Als je een wide gape, of naar binnen staande haak(punt) hebt is dit nagenoeg onmogelijk, in mijn ogen.
Is overigens geen commentaar, ik probeer te achterhalen hoe en waarom de conclusies getrokken wordt en er mijn voordeel mee te doen :-).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-06-2012 10:14

de widegape heb ik ook maar die zijn snel bot op het grind/stenen nu vooral de fox kuro met een langer stuk krimpkous licht naar binnen gebogen.
wanneer de haak te ver in de bek zou komen van de karper stoot de krimpkous tegen de lip van de karper en wijst de haakpunt richting het vlees en prikt zo de diepte in i.p.v. te gaan lopen in de bovenste laag vlees ( denk ik )
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-06-2012 10:42

Marc Schrikkema schreef:@Danny,

Naast 'verkeerd' gehaakte vissen is er natuurlijk ook nog de gemiste vis en de geloste vis? Heb jij daar ook een idee van?
Persoonlijk denk ik dat het lopen waar ik het over heb, niet helemaal te voorkomen is door scherpe haken. Misschien is een scherpe haak zelfs wel extra reden om te kunnen lopen. Als de haak bijvoorbeeld zo afgesteld is dat de punt precies mee loopt met het oppervlak waarin hij haakt. Stel je zelf eens voor dat de haak jouw huid wel penetreert maar evenwijdig aan het oppervlakte blijft?

@Jeroen,

Ik begrijp dat jij je onderlijnen niet test? Welke factoren spelen in jouw ogen mee onder water? Zouden we een test kunnen bedenken om de meeste situaties zo goed mogelijk na te bootsen?


De enige goede test die mijn onderlijnen krijgen zijn de testen in het veld. Als de vis keer op keer goed gehaakt zit, betekent dit dat de onderlijn goed is. Gebeurt dit niet, dan ga ik aanpassen.

Het grootste verschil onderwater is het gewicht. Op je handpalm zal een haak snel draaien op het gewicht van de boilie, onder water zal dezelfde boilie veel minder wegen. Het draaien van de haak zal dus ook anders zijn. Daarnaast denk ik niet dat het omhoog brengen van de hand met daarop de onderlijn echt goed te vergelijken is met het opnemen van het aas door de karper.

Voor mij is dus maar één test goed, haken of niet haken….
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2012 10:58

@Danny,

Kijk weer een visie die we dan onder de loep kunnen nemen "Als de krimpkous tegen de lip aan stoot wijst de haakpunt naar het vlees".
Ik zal jou wel niet goed begrijpen, maar haak je daardoor niet te ver in de bek dan? De krimpkous zou toch zonder problemen over de lip moeten glijden waarna de lip in de haakbocht glijdt?

@Jeroen,

Ik ben het absoluut met jou eens dat de lakmoes proef een gehaakte vis is, daar zijn we het dus roerend over eens. Maar vervolgens schrijf jij dat jij aan gaat passen op het moment dat er niet goed gehaakt is. De vraag is kun jij uitleggen wat jij aan past in welke situatie? En zijn de aanpassingen dan alleen m.b.t. de aligner / haaksteel verlenging of kijk je dan ook heel specifiek naar de hair; lengte / plaatsing op haak?

Nogmaals mannen, het lijkt misschien alsof ik gaten probeer te schieten, maar het is echt een op jacht naar informatie en kennis gevalletje.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-06-2012 11:37

klopt je weet pas aan de waterkant of iets werkt maar als ik zon testje heb gedaan ga ik toch met meer vertrouwen naar het water .
ff een video opgenomen voor jullie met een stukje foam en een oude onderlijn .

et voila :



P.S. normaal test ik wel met boilie maar die rolt van het foam af dus u even weg gelaten .

zo kan het dus ook de onderlijn heeft me iig veel vis opgeleverd piet vogel double ID een stukje gestript en dus een ongeveer 2.5 cm krimpkous op de haak licht naar binnen gebogen .

@marc ik haak alles mooi voor in de mondhoek en nooit losschieters ( afkloppen ) de reden waarom kan ik niet met zekerheid zeggen maar het werkt wel en never schange a winning team zeg ik dan maar he .
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2012 11:58

Danny,

Mooie verduidelijking met een videootje, prachtig.

Ben het met jouw eens hoor dat je een onderlijn die het goed doet niet moet veranderen, maar ik zou voor mezelf heel erg graag willen weten waarom hij zo goed werkt. Vis op de kant is prachtig, daar doen we het allemaal voor!, maar stel je vangt 3 vissen op een nachtje knaagt het bij jou dan niet waarom het er 3 zijn en geen 4, 5, 6 ....10? Dit is overigens niet hebberig bedoeld, maar meer een vraag of een onderlijn wel zo effectief is, buiten het netjes kunnen haken. Dus stel nu eens dat jij het op de juiste plek haken, wat prima gelukt is!, zou kunnen combineren met een (veel) effectievere rig waardoor je iedere snuffelaar / proever haakt?.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-06-2012 13:13

Marc,

Wat ik aanpas ligt aan de situatie. Haak ik niet, niet goed, of krijg ik lossers kijk ik in de eerste instantie naar de hair. Vaak is deze dan gewoon toch iets te kort. Zit de haak me te diep, dan pas ik de lengte van de onderlijn aan. Aan dat soort zaken moet je dan denken. Overigens vis ik 90% van mijn visserij met dezelfde onderlijn die me niet vaak in de steek laat.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

27-06-2012 17:49

Jeroen,
Vis een water waar je met 1 aanbeet per seizoen spekkoper bent en dan?
Vlak de werveling van het aanzuigen niet uit
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

27-06-2012 18:00

Klaas,

Waar je met de eerste stelling heen wilt, snap ik niet helemaal. Waarschijnlijk dat sommige mensen op wateren vissen waar het aantal aanbeten zich niet leent om te vergelijken cq testen. Inderdaad, dat kan. Dit "testen" gebeurt uiteraard ook niet in één seizoen maar in de loop der jaren heb ik wel gemerkt wat voor mij het beste werkt.


Die tweede, inderdaad, nog twee boven water niet te simuleren factoren.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-06-2012 18:07

Gewoon de cranked hook inzetten, draait altijd!! :wink:

Groet, Peter
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

27-06-2012 18:26

Peter van Loo schreef:Gewoon de cranked hook inzetten, draait altijd!! :wink:

Groet, Peter



chod van danny kopen kant en klaar :lol: :lol: :lol: wij willen alles kant en klaar van danny fairbrass dan is het een kwestie van tijd voor je die 25KG vis uit de plaatselijke sloot trekt .
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

27-06-2012 18:38

Moet dat nu mannen?
Ik dacht een topic te starten waar serieus op de vraag ingegaan zou worden :o
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-06-2012 18:40

Dat zeg ik, cranked hook draait altijd.

Groet, Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-06-2012 08:03

Jeroen,

minder extreem: 1 aanbeet per sessie is al goed. Er valt dan toch niet veel aan te passen?

Voorzichtige vissen op een water met een bestand van 1 of 2 vissen per ha azen anders dan vissen op hongerputten. dus veel testen heeft geen zin.

Marc,

De werkende delen van een rig van de Baets. De rest is logisch nadenken
Waarbij Jacco steeds extremer gaat. Zit nu op 5 cm tussen onderkant haak en bovenkant bol. En het vangt... ook? In elk geval mjnder witvis.

Andere maat, JP vist net een cm zeker geen 2 speling. Ik ken er niet, die er zo meer hebben gevangen op sommige belze kanalen
It's okay 2 pay
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

28-06-2012 10:03

@ marc sorry

verder :

als je alles wil vangen heb je een net nodig .
het zal je waarschijnlijk nog verbazen hoeveel vissen er schrikken (met een grote golf wegzwemmen op zon 50 cm water heb ik dit gezien en eerder op een ander water op 70 cm) .
ik heb ze vaak aan zien komen en maar 1 op de 15 zwommen echt met zon golf weg of met grote snelheid .


( lijn gevoeld ? haak gevoeld ? )


zoals gezegd schoten er maar enkele echt vandoor .
ik denk dat de rest heeft waarschijnlijk nooit een haak gevoeld of iets anders opgemerkt omdat toch 20% van de vissen die in eerste instantie alleen piepen veroorzaakte later de boilie toch nog pakte .
het grootste deel zwom zonder enige haast weg ( vaak samen met 1 of 2 andere vissen )

afgerond:

5.5 van de 10 karpers zorgen voor een run direct bij de 1e keer pakken van het haak aas
2 van de 10 karpers zorgen na enkele eerdere piepen voor een run
2.5 van de 10 karpers zorgen voor piepen de en ontkwamen

ongeveer 1 op de 4 karpers ontkomen dus 25%

tijdens het observeren heb ik ook een groot deel proevers gezien
met als toppunt een bepaalde vis , deze vis was gekenmerkt door een litteken op zijn rug die één specifieke boilie ( terwijl er 8 lagen ) wel 4 keer in zijn mond nam waarvan hij hem 3 keer liet vallen en de 4e keer pas mee nam ( er was geen haak of lijn in de buurt )
deze vis is diverse keren tot wel ongeveer 35 meter verder weg gezwommen en kwam toch elke keer terug.


er zit ook een groot bestand aan brasem die makkelijk een boilie kunnen pakken op het water waar ik vis deze vang ik ook meer dan regelmatig haha.
dit in mijn achterhoofd houdend zit ik toch lekkerder te vissen wanneer ik piepen krijg en geen karper vang .
ik denk niet dat de meeste winst te behalen is door verandering van mijn rig maar ik zoek alles meer in de richting van het aas .
en ik denk nooit bij de 3e karper shit nou heb ik er 3 gemist ;) :lol:
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-06-2012 10:37

@Klaas, ik vis ook op plekken waar niet zo heel veel vis zit, dus moeten mijn aanbeten ook tellen.
Het logisch nadenken waar jij het over hebt, kunnen we dat hier op het board doen? Ik heb onderlijnen die super agressief zijn, goed draaien en als ik vang ook op de goede plek haken. Dit topic is bedoeld om van gedachten te wisselen wat dan logisch nadenken is, wanneer zit je op de goede weg.

Vorig jaar, of alweer een jaar eerder, was ik de weg compleet kwijt m.b.t. onderlijnen. Had meerdere oorzaken maar laten we het houden op tijdelijk de goed wijs kapot qua karpervissen. Marijn Ham heeft mij toen tijdens een gezamelijke sessie weer de juiste kant op geschopt, had ik even nodig. Momenteel gaat het bij mij prima met vissen, de misshaps die ik laatst had was domweg materiaal pech, kan gebeuren. Neemt niet weg dat ik denk dat dit board er is om dit soort zaken te bespreken en iets van elkaar te leren.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

28-06-2012 10:46

@Danny,

Dank! Hoewel excuses onnodig waren :D, zeker met het uitgebreide antwoord.

Vluchtende vissen zul je altijd hebben, er zitten in iedere diersoort nu eenmaal exemplaren die van hun eigen schaduw al wit weg kunnen trekken. Die vissen zullen ook erg moielijk te vangen zijn.
Uiteraard zijn er ook vissen die 'te slim' zijn om gevngen te worden of waarvoor je alle truken uit de kast moet halen.

Maar bovenstaande zullen, gelijk de populatie pyramide, enkelingen zijn. De welbekende uitzonderingen die de regel bevestigen.

Ik denk dat als je op 3/4 vangen zit je het bijzonder goed doet! Ik denk dat ik op 1/25 van de vis die op de stek komt vangen zit (dit is een aanname) en uiteraard heeft dit veel meer oorzaken dan alleen de werking van de rig.

Vis missen doordat ze te voorzichtig zijn, is denk ik weinig aan te doen. Maar als jij zo'n vis bezig ziet, wat zou jij dan aanpassen aan jouw rig om toch de prijs te scoren?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

28-06-2012 11:11

Er zijn zo ontzettend veel factoren die van invloed zijn op het al dan niet inhaken met als gevolg dat een daarop inspelende markt daar nog veel meer materialen, denk aan haak, onderlijn, alligners en ga zo nog maar even door, voor ons ontwikkelden.
De kunst is om de juiste combinatie tussen de omstandigheden en de te gebruiken materialen te verwerken tot een optimaal werkende rig in de situatie waarin jij gaat pogen een vis te vangen.
Ik heb hier in België een paar mensen leren kennen die die kunst beheersen, echt een paar maar en zo zullen er in Nederland ongetwijfeld ook enkele rondlopen.
Ik wil niet stellen dat we allemaal lopen te klungelen langs de waterkant maar begin eens met logica, fantasie en werkelijkheid in jou specifieke situatie bij elkaar te brengen en je bent 6 stappen vooruit.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-06-2012 11:48

herman hulsman schreef:Er zijn zo ontzettend veel factoren die van invloed zijn op het al dan niet inhaken
herman hulsman schreef:De kunst is om de juiste combinatie tussen de omstandigheden en de te gebruiken materialen te verwerken tot een optimaal werkende rig in de situatie waarin jij gaat pogen een vis te vangen.


Applaus!! :)

En dan nog een onweerstaanbaar lekker aasje aan de hair en zo krijgen we ze op de mat.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-06-2012 11:53

By the way, ik doe de handpalm test dmv een beaasde rig vanaf de vlakke hand richting mijn handpalm te trekken.


Groet, Peter