karpervissen met 40 gram lood


Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

01-06-2012 18:25

hallo, ik wil ik heb een 40 gram loodje maar kan je daar ook mee karpervissen? want misschien is dit te weinig gram om goed te kunnen haken? ik hoor het graag.
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Gerrit Hees

01-06-2012 18:26

Kan best hoor! Gebruik vaak zat 35 gram als lood en werkt goed
Gebruikersavatar
Sam Zijderveld
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-04-2012 17:06
Locatie: Houten

01-06-2012 18:30

oke bedankt voor de supersnelle reactie man! mooi dat dat ook kan want dan kan je ook wat verder werpen (ik vis namelijk op een groot water.) thx :D
wij bepalen niet wanneer en of de karper gaat bijten, dat doet ie zelf wel.
Danny Stelten
Berichten: 187
Lid geworden op: 29-04-2012 22:16

01-06-2012 18:58

Men zou eerder een zwaarder lood erop leggen. ;) Ik denk dat richting de 70-100 al normaal is.
Johan van Sloten
Berichten: 161
Lid geworden op: 18-02-2012 11:12

01-06-2012 19:13

doe is voor de grap een stuk lood van 100 tot 120 gr op je hengel en neem een punt en werp, haal in en verwissel het lood met 40-30 gr neem het zelfde punt en kijk, je merkt in iedergeval dat een klein stuk lood veel lekkerder werpt voor (2.5lb hengels!)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-06-2012 21:22

40 gram kan zeker maar dan wel in combinatie met een niet te grote haak. Tot maatje 6 moet goed lukken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-06-2012 18:48

70-100 normaal ?
Wat is normaal ?
Rivier visserij kom je te kort met 180 .
Vis zelf vaak met 60 .
Heb 40 echter nog nooit geprobeerd .
Give it a shot
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

03-06-2012 11:56

Ik gebruik sinds 2 jaar alleen maar 45gram en haal ongeveer 80 meter en misschien meer.

Maar waarom altijd zo ver werpen? Ik zoek altijd plaatsen dat ik mijn lood tot 10 meter uit hoef te gooien. Dit heeft voordelen.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

03-06-2012 18:04

Ik werp zelf met een 2,75lb hengel

Heb getest waar ik verder mee kom, hier de resultaten

60gram - 70m
70gram - 77m
85gram - 84m
92gram - 93m
104gram - 101m
112gram - 108m

Mijn stekken liggen meestal tussen de 60 en 90 meter, dus komt het mooi uit dat ik niet op volle kracht hoef te werpen.

Dit ligt natuurlijk ook aan mijn techniek van het gooien

ON TOPIC

met 40gram kun je zeker karpervissen, heb zelf op een modderige bodem met 31grams lood gevist, het haken ligt niet op het gewicht, maar op de weerstand van het water.

greetz
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

03-06-2012 20:23

Het haken van de vis ligt aan de weerstand van het water?? Verklaar je eens nader...
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 20:28

De lijn staat onder druk van het water zeker als het ook nog stroomd al dan niet door de wind.
Door die weerstand komt er ook druk op de haak als het lood van de grond komt.
Dus zeg maar extra weerstand om de haak beter vast te houden.

Hou dan wel rekening met de richting die je uitslaat of de hengel heft, door de extra ruimte kun je vis ruimte geven om te lossen, staat de bocht naar links hef dan niet rechts.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

03-06-2012 21:55

Als ik je vertel dat een vis zich niet haakt aan de weerstand van het water, geloven jullie me dan?

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 22:29

Jazeker ik wel hij haakt zich er niet op, de druk op de lijn, iets anders dan de weerstand van het water, kan alleen iets meehelpen als je er maar gebruik van maakt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2012 22:40

Het is geen zelfhaaksysteem. Ik zou maar soepeltjes aanslaan en niet op de stretcher gaan liggen. :roll:

En geen afstanden. Maar een metertje of 30-40 is te doen. Die 80 meter haal ik niet eens met mijn 2.25 Ballistas en 1.5 ounce lood. Vroeger ook niet met mijn 1.5 Hilton's. Maar dromen mag.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

04-06-2012 10:59

Gebruik wel een snel zinkende lijn.
trabucco xps bijv.

:wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

04-06-2012 11:58

Of leg de spoel een nacht in een oplossing afwasmiddel verdund met water zinkt de lijn ook sneller, wel afspoelen met water voor gebruik.

Om de lijn te ontvetten met het verdunde afwasmiddel tijdens het vissen, werp uit en draai de lijn rustig binnen over een spons met het verdunde afwasmiddel.

spons kun je mooi vastzetten op een bankstick.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ivar Zijta
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-06-2012 19:01

04-06-2012 19:09

Onthoud dat je lood in het water de helft weegt. Vissen met zulk licht lood is naar mijn mening niet het slimst..

Ik zeg niet dat je er niks op vangt maar wie weet hoeveel "meer" je zou vangen met zwaarder lood. Het is voor mij belangrijk dat het direct haakt. Neem maar is (de helft van 40) een loodje van 20 gram in je handen, heb je een karper met een beetje een harde bek dan zal je hier veel op mislopen!

Dit is voornamelijk in geval van vissen met slappe lijnen. Heb je ze strak staan is dit minder het geval. Denk er dan wel om als je je lijn strak draait dat je je lood niet verplaatst. De kans is hierdoor groot dat je haak vuil meepakt.

Wat de druk van het water betreft, ook dit verschilt met de diepte van het water waar je vist!

PS. iedere hengel heeft zijn eigen ideale werpgewicht. Het is inderdaad waar daat op een 2,5 - 2,75 ponds hengel je verder zult werpen met een lood van rond de 60 gram in plaats van 110 gram. Echter is dan de vraag of je mogelijk vissen wilt mislopen met zulk licht lood? (nogmaals, ik zeg niet dat je er niks op kan vangen).
Laatst gewijzigd door Ivar Zijta op 04-06-2012 19:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2012 19:12

Onzin, als je iets weet van de wet van Archimedes, dan reken je zo uit dat lood maar 10% lichter is onder water.

Bovendien levert de betere beetindicatie en het actief achter de hengels zitten ook extra mogelijkheden die je voor jouw betoog maar even vergeet.

Waarmee ik niet beweer dat met zwaar lood zoveel slechter vissen is. :D

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Ivar Zijta
Berichten: 5
Lid geworden op: 04-06-2012 19:01

04-06-2012 19:20

Dan denk ik dat een van ons die wet verkeerd begrepen heeft. Naar mijn idee gaat dat namelijk over stijgen en dalen. Maar je mag me overtuigen leg maar uit!

Die beetindicatie ben ik het ook niet helemaal mee eens, het is waar dat het gevoeliger is maar wat heb je daar aan als je meerdere vissen mist. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is dat je misschien sneller weet of er vis op je stek zit. Maar die vis had je met die misser op het lichte lood met het zware lood misschien wel op de kant gehad! Ik persoonlijk wil zeker weten dat ik de vis haak. Zodra deze goed gehaakt zit gaat je pieper echt wel af.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2012 19:55

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is even groot als het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Oftewel het gewichtsverschil (de opwaartse kracht) is even groot als het gewicht van de verplaatste hoeveelheid water.

De dichtheden van lood en water kun je opzoeken en dan kun je het zo uitrekenen. Aangezien ik dat hier al een aantal keer voor gedaan heb, mag je het opzoeken of zelf uitrekenen.

Je vertaalt betere beetindicatie direct in een misser. Ook een beetje kort door de bocht.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-06-2012 19:59

Maar ik ben de beroerdste niet. Gerrit heeft het eens uitgebreid voorgedaan en ik kon het snel terugvinden.

Gerrit Ritmeester schreef:Om alle misverstanden nu eens uit de weg te helpen wat betreft popups en loodgewichten onder water, het volgende stukje natuurkunde/fysica:

WET VAN ARCHIMEDES:

Wanneer we een lichaam (bv. een kubus) onderdompelen, dan zal de vloeistof op alle vlakken van de kubus een druk uitoefenen (de hydrostatische druk).

De grootte van de druk en dus ook de grootte van de kracht die de vloeistof op een vlak uitoefent, hangt af van de diepte.(hoe dieper hoe groter de druk)

<<Verdelen we, in onze verbeelding, een watermassa in rust in verschillende lagen die boven elkaar liggen, dan heeft elk van deze lagen een bepaald gewicht. Door dat gewicht oefent elke laag een druk uit op de daaronder liggende lagen. De onderste lagen zullen het gewicht dragen van de daarboven liggende. Hoe dieper men in de vloeistof afdaalt, hoe meer lagen er op elkaar gestapeld liggen en hoe groter het gewicht van de lagen wordt>>

Als de verticale zijden even diep liggen en tegenover elkaar staan, zullen de krachten die daar op uitgeoefend worden, elkaar opheffen.

Omdat het ondervlak dieper ligt dan het bovenvlak, is de kracht die daarop uitgeoefend wordt groter. Er is dus een naar boven gericht krachtoverschot dat opwaartse stuwkracht wordt genoemd.

De grootte van de opwaartse stuwkracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Heeft de kubus bijvoorbeeld een Volume van 1 liter dan is de opwaarste kracht gelijk aan 1 kg.

De opwaartse stuwkracht hangt dus niet af van de grootte van de druk op vlakken van de kubus, maar wel van het drukverschil op die vlakken. Dit drukverschil is op elke diepte hetzelfde en dus is de opwaartse stuwkracht op elke diepte hetzelfde.

Het bovenstaande geldt enkel voor onvervormbare lichamen. Vervormbare lichamen (bv. niet al te harde popups) zullen, naargelang de diepte vergroot, een kleiner volume innemen (wet van Boyle-Mariotte) en dus een kleinere opwaartse stuwkracht ondergaan en een schijnbare verzwaring vertonen.

DICHTHEID EN LOODGEWICHTEN:

Gelijke volumes van verschillende stoffen hebben een verschillend gewicht en dus ook een verschillende massa.

De dichtheid(soortelijk gewicht) van een stof is de massa van de stof gedeeld door zijn volume.

- Zoet water 1000 kg/m³ = 1,000kg/l
- Zout water 1025 kg/m³ = 1,025kg/l
- Lood 11300 kg/m³ = 11,3kg/dm³

Een voorbeeld:
Een kubus van lood met de afmeting 10 cm x10 cm x10 cm = 1 dm³ bevindt zich in zoet water op een diepte van 1 meter. De kubus 'weegt' boven water 11300 gram. Onder water op 1 meter diepte ondervindt de kubus een opwaartse kracht van 1 dm³ water(zie de wet van Archimedes) oftewel de opwaartse kracht bedraagt 1000 gram. Netto houden we over 11300 gram minus 1000 gram is 10300 gram (91,2%). Ter verduidelijking: op het bovenvlak van de kubus staat een waterkolom van 90 cm hoog en 10 cm breed en 10 cm lang oftewel er staan 9 kubussen water op de kubus lood.
Het ondervlak van de kubus ondervindt de druk omhooggericht van 100 cm water op het oppervlak van het ondervlak 10 cm x 10 cm oftwel 10 kubussen water drukken op het ondervlak.
Mischien wordt het al duidelijk. Van de 10 kubussen water die omhoogdrukken trekken we de 9 kubussen water vanaf die omlaag drukken, en we houden 1 kubus van 1 dm³ over --> de opwaarste kracht.
Hetzelfde kunnen we doen bij een diepte van 2 meter diep. Er 'werken' dan 19 kubussen omlaag en 20 kubussen omhoog, het verschil is natuurlijk alweer 1 kubus omhoog. Bij 5 meter diepte 'werken' er 49 kubussen omlaag en 50 omhoog. Het verschil alweer 1 kubus. enz.enz.

We kunnen dit ook uitrekenen voor bolvormige lichamen. Echter de wiskundige integraalberekening zal ik je besparen :smile:

DE PRAKTIJK:
Hoe diep je ook vist het netto loodgewicht zal onder water altijd 91,2% van het loodgewicht boven water zijn. Dus van je 100grammer houdt je effectief 91 gram over.
Je kunt dit zelf testen door eens (een paar) loodjes dmv een draad aan je unster te hangen, en dan onder water laten hangen.

Wat betreft popups, die zullen ook op elke diepte even goed/slecht drijven. Maar... op een bepaald diepte zal de popup gaan vervormen(imploderen in het ergste geval :smile: )en dus zal de opwaarste kracht kleiner en kleiner worden totdat hij zelfs gaat zinken(de opwaartse stuwkracht is kleiner dan het gewicht van de popup). Hoe diep je daarvoor moet gaan durf ik niet te zeggen. Je zou dit dmv proeven uit moeten zoeken. Hierbij dan ook duikers gevraagd :smile:

met constructieve groet
Gerrit
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
JW den Braber
Berichten: 21
Lid geworden op: 11-08-2011 20:24

04-06-2012 20:20

Hangt ook nog van de bodem en type loodmontage af. Een wartellood dat in de modder zit lijkt me meer weerstand op te leveren dan een inlline lood dat op een kale harde bodem ligt.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2012 07:19

Kees ik ken dit stuk van Gerrit uiteraard maar weet je wat tussen mijn oren zo slecht vertaald wordt hierover.
Ik lood al mijn tuigjes en loodlijntjes voor de match uit met een bepaalde hoeveelheid pen die zichtbaar moet zijn.
Ik doe dit in een hoge glazen vaas.
Al die pennen staan op iedere diepte onbeaast even ver boven water.
Dus op 0.40 cm tot boven de 6 meter.

Het gaat om uitlodingen tussen de 0.5 en 24 gram.

Uiteraard klopt het wat Gerrit schrijft daar gaat het niet om.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-06-2012 09:24

Dat klopt Douwe,

Op eke diepte blijft de vermindering van het loodgewicht 10%. Die 20 gram in lucht weegt dus op 0.5 meter en op 6 meter in water 18 gram (=-10%).

Gerrit Ritmeester schreef:Mischien wordt het al duidelijk. Van de 10 kubussen water die omhoogdrukken trekken we de 9 kubussen water vanaf die omlaag drukken, en we houden 1 kubus van 1 dm³ over --> de opwaarste kracht.
Hetzelfde kunnen we doen bij een diepte van 2 meter diep. Er 'werken' dan 19 kubussen omlaag en 20 kubussen omhoog, het verschil is natuurlijk alweer 1 kubus omhoog. Bij 5 meter diepte 'werken' er 49 kubussen omlaag en 50 omhoog. Het verschil alweer 1 kubus. enz.enz.


Bij het karpervissen weegt dus 90 gram lood in water 81 gram. Dat is volgens een gesimuleerde meting met een banaan ( :roll: ) het minimale gewicht om de punt van de haak net in te laten haken. Waar bij mij de twijfel over zelfhaking en loodgewicht begint is bij de invloed van ondergrond (hard/zacht en glad/ruw) en het traagheidsmoment (de bewegingsnelheid van de karper). Daarmee is het nooit precies vast te stellen hoe zwaar het lood moet zijn (oorsprong van de trend tot steeds zwaarder lood).

Punt blijft dat je die inhaking van de haakpunt ook zonder zelfhaaksysteem kan bewerkstelligen door op tijd aan te slaan. De haak, bij wel of niet zelfhaken, moet altijd ergens achter blijven hangen om de karper een moment in de problemen te brengen. Tijdens dat moment de haak laten indringen door het loodgewicht of het heffen van de hengel geeft het moment van inhaking. Haak zetten komt daarna vanzelf. In beide gevallen zal een soepel uit de bek glijdende haak een misser opleveren.

Punt is dat alert vissen op niet te grote afstand met licht lood je heel goed karper kan vangen. En dat wisten we in de jaren 60 van de vorige eeuw al. De trend naar steeds zwaarder lood in latere jaren heeft naast voordelen (minder alert en daardoor langer doorvissen) ook nadelen gegeven (we missen een hoop van wat er onder water gebeurt).

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2012 09:29

Hoe eenvoudig kan het soms zijn, bedankt Kees.

Over het andere punt is ook veel duidelijk tussen de oren.
Altijd in de veronderstelling geweest dat bij perfect uitloden de vis geen tot weinig weerstand zou ondervinden ongeacht de pen.
Nu is het duidelijk dat er wel degelijk verschil is tussen 0.5 enz.

Wat hier mee gaat spelen en wat vergeten wordt is de traagheid van de massa plus de oppervlaktespanning.

De laatste slaan we maar over maar die traagheid speelt wel degelijk een grote rol.
Vissen is een hobby, geen religie!