Hele lange onderlijnen, wie heeft het wel is gebruikt?


Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

19-03-2012 14:28

Zoals de titel al aangeeft.. Hele lange onderlijnen, 40cm en groter...

Binnenkort ga ik een water bevissen waar ik nog een beetje zit te dubben over het toe te passen systeem.
Bedoeling is om de lijn zo veel mogelijk uit het water te houden. Hoe
- Bankstick, 130 gram lood eraan (centerpoint lood)
- Hoofdlijn door een wasknijpert, vast aan het lood middels een breeklijn of wartel (centerpoint lood heeft een gat in het midden, bovenop)

Vervolgens zit ik met twee dingen...

Ik kan kiezen om eerst een meter goede dikke zinkende fluovoorslag te gebruiken, desnoods als hoofdlijn, of
Gewoon vanaf het lood meteen een onderlijn van een 40cm of langer

Ik vraag me alleen af...
Hoe zal het inhaken zijn met zo'n lange onderlijn? Zal alles dan aankomen op het precies afstemmen van je inhakingssnelheid?
Of zal het niet veel uitmaken en heeft de vis nu iets meer vrijheid en een veiliger gevoel en komt de prik pas nadat de lijn volledig is strakgetrokken?

Kortom, wie heeft er wel is met lange onderlijnen gevist, of in een opstelling als deze en wat waren jouw bevindingen?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

19-03-2012 15:33

waarom wil je met zon lange onderlijn vissen als ik het vragen mag?
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

19-03-2012 16:06

Hallo Jan Willem,

Dat kun je met een gerust hart doen. In het verleden heb ik hetzelfde wel eens geprobeerd, naar aanleiding van een passage in “De dunne lijn”.
Wilde gewoon eens kijken of het werkte. Ik viste beide hengels met een standaard inline-systeem (+- 100 gram lood), met aan de ene hengel een standaard onderlijn van zo’n 15 cm, en aan de andere een onderlijn van 120 cm. Na een run werden beide hengels van stek gewisseld, om zo eerlijk mogelijk te testen.
Na een vier keer vissen bleek dat het voor mij echt geen verschil maakte, niet negatief maar ook niet positief. Ik heb toen gekozen voor de kortere variant, omdat dat niet zo prijzig was qua onderlijnmateriaal. De plaats van inhaking was ook met lange onderlijnen gewoon goed, er werden geen vissen verspeeld. Enige irritante vond ik het scheppen van de vis, met een lood dat een dikke meter boven de haak bengelde.

De bankstick-methode heb ik ook gebruikt, met een wasknijper aan de bankstick, en een Captive Back-lead van Fox om het laatste stukje over de bodem te laten gaan. Heb het deze winter geprobeerd maar helaas geen beten op gehad. Dat lag volgens mij niet aan het systeem, ik zag geen reden waarom dit niet zou kunnen werken.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-03-2012 16:53

Jan-Willem,

De (kleine) grote man Luc De Baets in 'De Dunne Lijn' gebruikte het systeem van een lange onderlijn op stuk gevist water daar werkte het prima. Ook een vrije loop met een zilverpapiertje werkte er prima. Ga volgende maand op een water in Frankrijk waar de vissen de klappen van de zweep zeker op verschillende hengels ook toepassen. Zachte boilies en deeg met een kurkballetje wil ook nog wel een goed werken. Of het moet ook een brasemput zijn waar je aan de slag wil. Mijn grootste succes op een syndicaatwater behaalde ik ook met dergelijke systemen en aas.

Groet,
Peter
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

19-03-2012 17:30

Stefan,

Zoals Peter al aangeeft.. Het gaat om een groot, zwaar gedresseerd water, waar in mijn ogen de tactiek en het systeem je resultaat zullen bepalen. We blijven vissers en 98% kopieert en de overige 2% vist daadwerkelijk.

Ray,

Bedankt voor je feedback. Je punt mbt het bengelen van dat lood heb ik over nagedacht. Niets is irritanter. Daarom ook met centerpoint lood vissen. De wartel schiet uit het lood en je hebt geen lood aan je lijn.

Peter,

Dank. Ik heb het boek ook en dit ook gelezen. Was me helemaal ontschoten. Maar weer is teruglezen. Al heb ik het boek niet bij me voor ik over 3 weken weg ga..

Deegballetje zal er niet inzitten, aangezien ik ditmaal me bollen niet zelf zal rollen.

Meer ervaringen en tips zijn uiteraard welkom
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-03-2012 19:20

[quote="Jan willem Hilverts

Bedankt voor je feedback. Je punt mbt het bengelen van dat lood heb ik over nagedacht. Niets is irritanter. Daarom ook met centerpoint lood vissen. De wartel schiet uit het lood en je hebt geen lood aan je lijn

[/quote]

Ben je wel lekker? Bij elke aanbeet bewust je lood lossen? door dit soort praktijken migen we straks geen lood meer gebruiken. Maar wel lekker zeuren over de rommel aan het water.
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

19-03-2012 19:54

Martijn, ben jij niet helemaal lekker ofzo?

Ga ff naar Hans anders joh. Lees dan de eerste post nog is goed door. En niet alleen de laatste. Zal je ff helpen, lezen is best moeilijk..

Lood zit vast aan de bankstick! Hoofdlijn via een breeklijn aan het lood. Oftewel.. Lood wordt gelost maar zit vast aan de bankstick. Geen dank hoor
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

19-03-2012 21:01

Hey ouwe,

alles goed? Hier wel oke.
Bij 35 cm, zit ik ook nog steeds met vertrouwen te vissen, dus 5 cm kan er ook nog wel bij.
Gouden regel, gewoon doen wat een ander niet doet. Sta je nog eens versteld van te kijken. Ik gebruik hiervoor wel gevlochten onderlijn, dus die zonder coating. na de 20 cm, zal de vis het wel als veilig beschouwen. ik werp overigens niet uit, gewoon met het bootje uitvaren.
Suc6 ouwe.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-03-2012 21:21

JW

excuus niet goed gelezen :wink:
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

19-03-2012 21:38

Verder ben ik 100% met je eens Martijn met dat lood lossen. Ik ben er ook geen voorstander van, het staat ook op de laatste korda dvd. JW maakt er nu een variant van waarbij je het lood kan terug halen, daar heb ik natuurlijk geen problemen mee.
Let op slagboom !
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

19-03-2012 22:28

Dat uiteraard Eumir :)!

Dennis en Martijn,

Ik heb helaas geen geldboompje, al had ik hem wel.. Terecht dat jullie het aanhalen.. Met een beetje gezond verstand is dit totaal niet nodig. Het onnodig lossen en lood laten liggen.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

24-03-2012 21:39

Meer als 300 views al.. Maar weinig reacties.. Kom op.. totaal nieuw is het niet.. Of werkt alleen een onderlijn van 5 tot 15 cm?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

24-03-2012 21:45

Jan,

Rustig aan,dan breekt het lijntje ook niet. ;-)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

25-03-2012 17:10

jwh geloof je nu nog steeds niet dat het pin-down systeen werkt.
of ben je het aan het optimaliseren naar een nieuwe dimensie.
gewoon testen en dan kom je er vanzelf wel achter of dit nu nog steeds werkt.

greets een vastgeroeste pin-down vissert den kees.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

28-03-2012 18:10

Ik zou niet kunnen bedenken waarom je een (gedresseerde) vis zoveel ruimte wil gunnen....
Afhankelijk van het bodemprofiel en werpen/uitvaren zou ik juist veel scherper proberen te vissen...

Te denken valt dan aan:
- korter dunner onderlijnmateriaal
- kleinere haken
- kleiner/uitgebalanceert aas en verschillende formaten
- zwaar semi vastlood dat zeker weten los komt bij het schudden van de kop

De reden dat je uberhaupt vangt om een langere onderlijn is volgens mij te danken/wijten aan het strekken door actieve vis op je stek. Het betekend alleen alsnog dat de vis een heleboel richtingen op kan zwemmen zonder uberhaupt een prik te krijgen...langer dan 20 cm? Doe ik zelf niet snel meer; Ik heb wel met 40cm+ gevist en vang nu stukken meer.

Ben benieuwd of er ook andere ervaringen zijn...

vr.gr.
Thijs
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-03-2012 18:37

Als je een karper zou kunnen dresseren springt hij uit het water door een hoepel om daarna zijn beloning uit je hand te komen eten.

Maar een geconditioneerde karper heeft ervaring met de standaard aanpak die karpervissers toepassen. Daar horen alle genoemde aanpassingen al bij. Is het eerste wat bij de meeste karpervissers opkomt of direct mee begint. Daarmee kan een langere onderlijn, als deze echt langer is, heel goed helpen. Eventueel met heel licht lood en pal achter je hengels zitten. Andere zaken om het vertrouwen te vergroten is bijvoorbeeld de visstek aanvoeren maar niet direct gaan bevissen.

Ik vermoed zo dat je zelf niet veel vertrouwen hebt in 40 cm+ onderlijnen zodat je al op achterstand ligt als je het doet. Dit soort toevoegingen aan beweringen zeggen derhalve niet zoveel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

28-03-2012 19:06

Thijs,

Lood lossen never nooit niet. Hou niet zo van lood lossen en het op de bodem laten liggen. Wel op de manier zoals in de openingspost staat.

Korte onderlijnen.. Wat is kort? Ik vis ze al vanaf 3cm.

Alle soorten aas zijn er al wel te water gegaan. En kleine halen gebruik ik daar liever niet. Zie het niet echt zitten een maatje 8/10 te gebruiken met een 20kilo+ eraan..

Kees,

Bedoelde je mij dat ik er geen vertrouwen in heb? Ik heb het zelf nog nooit toegepast, vandaar dit topic met de vraag naar ervaringen enzo. Geloven doe ik er wel in.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
kornelis schipper
Berichten: 351
Lid geworden op: 31-03-2010 14:32
Locatie: putten

28-03-2012 20:19

Nou ik zal het pin-down systeem maar weer eens uitleggen in peppie taal voor deze een keer dan JWH.
Wat heb je hier voor nodig 2 banstick's(zijn steunen). En 2 stukken zwaar lood het liefste met een gat in het midden en van een zwaar gewicht minimaal 160 gram tot wat je denkt nodig te hebben aan gewicht.
2 wasknijpers en 2 zware TNT elastiekjes om aan de wasknijpers en de banksticks vast te maken.
2 hengels en 2 piepers welk merk maakt niet uit twee grote zware wartels voorkeur zeewartels.
Je maakt die zware wartels aan het einde van een stuk fluo carbon draad van de molen vast deze gaat in het zware lood met een geprepareerd gat in het midden.
Waarom omdat de vis wanneer deze zich haakt meteen van het lood moet zijn bevrijd op een kanaal.
Ruimte voor 2 hengels in de kant dus denk aan de witvissers op het kanaal.
2 rigs van eigen keuze en 2 speedwartels van eigen keuze aan het einde van de rigs.
Omdat deze speedwartels aan de zeewartels bevestigd moeten worden aan het einde van je hoofdlijn.
Hoe ga je te werk eerst ga je op het kanaal kijken waar je een gat in de kant kan vinden waar de karper door de scheepvaart kan vreten.
Anders verspreid de scheepvaart je voer (let op met water vogels) dus wel observeren.
Na de observaties van deze gaten in de kant kunnen ook gewoon diepte verschillen zijn.
En je heb geconstateerd dat de vis het voer ook weg vreet op helder water natuurlijk.
Steek je de banksticks op deze stek in de grond de schuinte van de stick en lengte bepaalt de vrije lijn vanaf de molen naar de wasknijper dus niet op 100 meter maar normaal.
Je zet nu de hengels op de positie en loopt met de zee wartel en lijn naar de banksticks je plaatst de zeewartels nu in de wasknijpers en kijkt naar de lijn of deze niet tegen de kant loopt op beschadigd kan worden door de betonnen kant als dit niet het geval ik stap2.
Een stuk fluocarbon vanaf de bankstick naar het gat in het kanaal en dan vast maken aan het lood als de lijn goed over de bodem loopt zonder gezien te kunnen worden door de karper bevestig je de rig aan de zeewartel met het aas aan de hair.
Nu pak je de hengel en loop je naar de bankstick en leg je door de lengte van je hengel deze montage van lood hoofd lijn en rig met aas op de plek neer waar je hem wilt hebben.
Dan de hoofdlijn slap laten zinken en bevestigen aan de wasknijper.
De hoofdlijn vanaf het lood loopt nu zonder te zien door de karper naar de wasknijper net als het stuk lijn van het pin-down lood dus de karper heeft niks in de gaten.
Je loopt met de hengel naar de rodpod of steling of banksticks waar de hengel geplaatst word met de molen en kijkt of de lijn vanaf de wasknijper strak genoeg staat naar te top van de hengel zonder door het water te lopen en whala nu wachten.
Als je een run krijg trekt de karper de zeewartel uit het lood en krijg je zo gauw de lijn uit de was knijper getrokken wordt of een strakke lijn of een slappe lijn en de karper zit gehaakt op het zware lood. Kwestie van af drillen zonder kans door het zware lood je vis daarop te verspelen en je kunt deze manier blijven herhalen tot dat ze deze stek niet meer aandoen.
Succes en de Greets van een oude tot in het vak den kees.
Vissen is ontspanning en geen gezeur met elkaar.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-03-2012 20:54

Jan Willem,

Zie:

Thijs Tweebeeke schreef:Ik heb wel met 40cm+ gevist en vang nu stukken meer.

Ben benieuwd of er ook andere ervaringen zijn...

vr.gr.
Thijs


Ja dus.

Extreem gesteld. Er zijn 2 benaderingen. Je gaat uit van vertrouwen of je gaat uit van wantrouwen. Beide kunnen werken, maar je moet het wel volledig doorvoeren in je hele aanpak. Dat is meer dan de onderlijn. Die van wantrouwen wordt overheersend toegepast op doorgaans dezelfde wijze. Door vrijwel iedereen. Dat kan heel erg gaan tegenwerken.

Het is naar mijn ervaring ook niet zo heel erg zwart-wit als door sommige wordt gesteld.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

28-03-2012 21:11

[quote="kornelis schipper"]
De hoofdlijn vanaf het lood loopt nu zonder te zien door de karper naar de wasknijper net als het stuk lijn van het pin-down lood dus de karper heeft niks in de gaten.
[quote]

Door de vis heen, dat heeft ie zo door hoor ! :lol:
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 12:49

Jan Willem Hilverts schreef:Thijs,

Lood lossen never nooit niet. Hou niet zo van lood lossen en het op de bodem laten liggen. Wel op de manier zoals in de openingspost staat.

Korte onderlijnen.. Wat is kort? Ik vis ze al vanaf 3cm.



Hey JW,

Met lood los komen bedoel ik dat het los komt van de wartel. Ik vis meestal met inline lood en laat mijn lood ook niet op de bodem slingeren :wink:

Zo kort als drie centimer vis ik mijn onderlijnen dan weer niet. Met een semi-harde bodem zit ik vaak rond de 12 centimer. Ook afhankelijk van hoe ik voer e.d.
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 12:55

Kees Ouwehand schreef:Als je een karper zou kunnen dresseren springt hij uit het water door een hoepel om daarna zijn beloning uit je hand te komen eten.

Maar een geconditioneerde karper heeft ervaring met de standaard aanpak die karpervissers toepassen. Daar horen alle genoemde aanpassingen al bij. Is het eerste wat bij de meeste karpervissers opkomt of direct mee begint. Daarmee kan een langere onderlijn, als deze echt langer is, heel goed helpen. Eventueel met heel licht lood en pal achter je hengels zitten. Andere zaken om het vertrouwen te vergroten is bijvoorbeeld de visstek aanvoeren maar niet direct gaan bevissen.

Ik vermoed zo dat je zelf niet veel vertrouwen hebt in 40 cm+ onderlijnen zodat je al op achterstand ligt als je het doet. Dit soort toevoegingen aan beweringen zeggen derhalve niet zoveel.

Groet, Kees



Hoi Kees,

Het begrip dressuur slaat inderdaad nergens op. Conditionering is het juiste woord. Maar gestoomde boilies noemen we ook geen steamy's toch?

Het klopt inderdaad dat ik minder vertrouwen heb in langere onderlijnen. Dit heeft puur te maken met mijn voorstelling van wat er onder water gebeurt en de niet te missen onderwaterbeelden die tegenwoordig beschikbaar zijn.

Ik heb het echter wel een goede kans gegeven in het verleden.
Kun je mij uitleggen waarom dit 'anders vissen dan anderen' dan zo goed werkt? Langdurig en verspreid voeren zorgt natuurlijk voor een geheel andere benadering van het aas door de karper, maar ik kan het niet in mijn bolle kop krijgen waarom die lange onderlijn dan effectiever zou zijn?
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

29-03-2012 15:41

Hoi Thijs,

Is het niet dat de onderwaterbeelden aangeven wat de vos met de, in meeste gevallen toepasbare, standaardsystemen doen? Onderlijnen van 12-20 cm waar bijna iedereen mee vist. Hoe objectief zijn de beelden dan? Ik heb nog geen beelden gezien van onderlijnen langer dan 40cm.

Een onderlijn van 12-20 cm, hoe snel staat deze steaks als de vis het aas oppakt?
Hoe snel merkt de vis weerstand met een korte onderlijn ?
Heeft de vis veel bewegingsvrijheid om meer vertrouwen op te doen met een korte onderlijn?

Hoevaak blaast een vis, of gebruikt zijn vinnen, niet tegen boilies om te kijken hoe ze reageren en doen? Zal een korte onderlijn dan veel of weinig vrijheid meegeven? dus rolt de boilie dan ver weg zeg maar.. Of omhoog.. Dit geldt eveneens voor het oppakken van het aas.
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-03-2012 17:31

Thijs,

Als je stelt dat de karper geconditioneerd is op de aasaanbieding dan is dat op de meest gebruikelijke. Dat is 9 van de 10 keer een korte onderlijn met zwaar lood. De conditionering houdt dan in dat er herkenningspunten zijn voor de karper bij deze aasaanbieding. Daar heeft het gedrag van de karper bij de benadering van het aas zich met de tijd op aangepast. Deze herkenningspunten kun je wegnemen en een lange onderlijn met licht lood doen dat. Je vist al met kleine scherpe haken en een lichte soepele onderlijn. Dus daar valt verder weinig eer aan te behalen. De snelle opbouw van weerstand bij een beperkte bewegingsvrijheid van het aas kun je wel veranderen. Ander punt is het vertrouwen in jouw aas bewerkstelligen. Dat heeft te maken met aaskeuze en weer conditionering. Maar dan positieve conditionering.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Wilco van heek
Berichten: 8
Lid geworden op: 26-02-2012 09:18

03-04-2012 22:12

Als ik joi was zou ik een onderlijn van 20 cm als je gaat spodden een langere