leadcore vs Sinking Rig Tube


Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

03-03-2012 13:59

ik ben beniewd welk matriaal jullie beter vinden en waarom.

gr jan
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

03-03-2012 14:20

Als ik hiertussen zou moeten kiezen zou ik voor leadcore gaan.
waarom weet ik eigenlijk niet!

het liefst gebruik ik piet vogel free fal!
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-03-2012 14:31

Als ik mag kiezen ga ik echt voor Hit & Run Tungsten Loaded Leader. Vis veiligheid is het motto toch?


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
jan van teijen
Berichten: 167
Lid geworden op: 23-12-2010 21:38
Locatie: 111

03-03-2012 14:44

gebruik zelf ook die van piet vogel free fal vind alleen de kleuren wat minder.
mikaël vandevoorde
Berichten: 40
Lid geworden op: 23-02-2012 09:59

03-03-2012 14:47

piet vogel freefall leader in de meeste gevallen soms de leaders van korda
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

03-03-2012 15:02

er zijn veel betere dingen te vinden dan leadcore en tube jan.
ikzelf gebruik unleaded van solar of fluocarbon...
en moest ik echt kiezen zou ik voor leadcore gaan. alleen al om het gekloot van tube.
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-03-2012 15:21

rigmarole geweldig spul, en ook te gebruiken met voorslag 2 sec en het zit er om heen !!!

MVG
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-03-2012 17:54

Jan
De kleuren van het eerste jaar zijn aangepast en camoufleren het materiaal veel beter. Toen ik begon met dit materiaal (zelf ontwikkeld in samenwerking met een fabriek) waren er maar 3 basis kleuren. De strengen zijn kleurecht en er hecht geen verf op, nu kopen meer en meer bedrijven bij deze fabriek dit materiaal onder een andere naam en heb ik inmiddels keus uit de juiste kleuren. Ik ben er nu enorm tevreden over want ik vis bijna altijd overdag. Tijdens het nachtvissen zijn kleuren natuurlijk veel minder relevant.

Peter kun je mij uitleggen waarom deze leaders dan visveiliger zijn dan een leadcore leader?
Denk zelf namelijk dat visveiligheid er niets mee te maken heeft maar wel hoe/waar hij wordt gebruikt!
Gr Piet
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-03-2012 20:44

Beste Piet,

Je geeft hier zelf al aan dat er zaken verkeerd kunnen gaan. Wil me nog sterker uitdrukken er gaat nog steeds ook met leadcore heel veel fout in ons karperwereldje op het gebied van visveiligheid. Denk je redelijk kennende zeker op dit punt zul je dat niet ontkennen maar beamen. Ondanks dat ook jij je inzet aan een stuk goede voorlichting wat ik altijd en nog in je bewonderd heb.

Ga je voor een compleet systeem wat PB in de markt gezet heeft kun je veel risico’s als doorsnee en beginnend karpervisser gemakkelijk uitsluiten is tot nog toe mijn ervaring.

Dat er ook met leadcore visvriendelijk te vissen is (mits) doet daar niets aan af. Jij en andere als doorgewinterde karpervissers zullen niet tegen deze problemen aanlopen. De massa waar we het hier over hebben overtuigen van het nut om visveilig te vissen waarbij je ze een gemakkelijke oplossing bied kan niet verkeerd zijn.

Kom nu karperwater tegen waar een verbod is om met leadcore te vissen. Ga er vanuit dat zij ook door schade en schande wijs zijn geworden niet door het systeem maar het verkeerd gebruiken ervan.

Groetjes,
Peter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-03-2012 20:56

Peter
Ik zie nog steeds het verschil niet tussen een 40lb leadcore leader of een 40 lb tungsten leader. Als je een verkeerd systeem gebruikt of ze op een onmogelijke stek gebruikt zijn ze beide even gevaarlijk in mijn ogen.
Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-03-2012 20:57

Leadcore verbod zal dan wel door de loodkern komen en niet door een hogere onveiligheidsfactor.
Gr
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-03-2012 23:50

Nou Piet, in leadcore kan een kink komen, zeg maar een krulletje dat je aantrekt waardoor er een soort verdikking in de leadcore ontstaat. Dit zou het afglijden van je kraal, wartel of wat dan ook kunnen verhinderen.

Ik ben dan ook persoonlijk van mening dat leadcore alleen thuis hoort in handen van mensen die echt nadenken over wat ze doen. Ik zou een beginnend karpervisser dan ook never nooit aanraden met leadcore te gaan vissen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

04-03-2012 00:27

Tube, tube en nog eens tube.
Korda dark matter.

Groet, Peter
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-03-2012 08:09

Eus
Het spijt mij maar ik zie niet gebeuren dat er na het inwerpen een echte knik ontstaat. De meeste leadcore is tegenwoordig trouwens erg soepel waardoor het ook weinig geheugen heeft. Op de kant kun je het natuurlijk dichtvouwen zodat er een knik ontstaat maar dat is geen praktijksituatie. Ik verkoop geen leadcore dus heb geen belang het materiaal te verdedigen dus dat is het niet. Ik zie gewoon niet in dat een leadcore leader minder visveilig is dan welke andere onverwoestbare leader dan ook!
Piet
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-03-2012 08:17

Eus en Peter
Ik wil nog iets kwijt hierover en besef dat ik iets afdwaal waarvoor mijn excuus:
Producten maken het vissen in mijn ogen niet snel onveiliger het is de visser erachter en de manier hoe hij deze materialen gebruikt.
Je kan tegen een leadcore leader zijn maar een voorslag van 80 lb dan? Daarnaast zullen beide materialen op een water zonder obstakels niet onveilig zijn maar op een onmogelijke plek wel.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

04-03-2012 09:04

Peter van Loo schreef:Tube, tube en nog eens tube.
Korda dark matter.

Groet, Peter


Ja, ik ook!
©
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-03-2012 10:01

Piet,

Ben voor het gebruik van een complete systeem als het op visveiligheid aankomt. Dat is op tal van facetten goed te beoordelen Zelf lopen rommelen zeker als weinig ervaren visser (en daar zijn er veel van) lijkt me nu niet de beste optie.

Zie hier een voorlichting taak in voor Sportvisserij Nederland, KSN en tal van visrechthebbende.

Vissen met een voorslag van 80 lb hoe verzin men het? Bevorderd zeker bij een aantal systemen en manier van vissen de visveiligheid niet.

Lesley/Peter

Bij het vissen met tube kan afhankelijk van je complete systeem ook veel verkeerd gaan. Ik ga ten alle tijden voor een systeem waar bij lijnbreuk (zou het voorkomen) je onderlijntje vrijkomt van je hoofdlijn. Dat zou hier eigenlijk de vraag moeten zijn.

Ik groet u,
Peter
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-03-2012 10:37

Piet,

Je hebt gelijk dat de kans niet heel groot is maar het zou kunnen. Een vis die een eind leadcore achter zich aansleept kan rare carpriolen maken waardoor dit zou kunnen ontstaan. Als het om visveiligheid gaat moet je met het ergste rekening houden vind ik.

Ik heb zelf behoorlijk veel ervaring met leadcore en heb dit soort kinken/krullen weleens gehad, echter niet tijdens het echte vissen ermee, meer als ik een leader opgerold bewaard had.

Ik ben zeer zeker met je eens dat het materiaal maar een heel klein deel bijdraagt aan verantwoord vissen, bewustwording is het grootste probleem.

Zelfs een relatief veilig materiaal als Free fall in de verkeerde handen wordt dan Free fail.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-03-2012 11:22

Ik gebruik gaag de freedom clips van piet of de hit n run van PB, dus dan valt tube al af. Leadcore gebruiken icm freedom clips of hit n run vind ik dan om de redenen die Eus noemt not done. Naar mijn mening kan er idd een knik of iets komen waardoor het hele visveilige systeem niet meer werkt.(dat die knik in de praktijk "niet snel" zal voorkomen vind ik al genoeg om het niet te gebruiken) Een hele soepele leader of de lekkere dunne free fall leader materiaal geniet dan ook mijn voorkeur in deze. Die leaders van korda met die verdikkingen van tungsten zou ik ook niet icm freedom clips of hit n run gebruiken.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

04-03-2012 15:51

Beste Leon,

Ik gok ook dat leadcore op zn retour is/zal gaan met deze loodkern-loze leaders. Ik heb nog een meter of 10 leadcore van PB die ik tot nu toe de soepelste vond, maar als die op is houdt het op. Die soepele leaders van Nash en PB vind ik dan ook wel leuk en aardig maar Free fall is een stuk goedkoper, en van de bulk spoeltjes kun je zelf nog de lengte bepalen.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-03-2012 18:03

Nou het spijt me maar ik vind toch echt dat leadcore veel maar dan ook echt veel beter afzinkt dan dit spul. Ik zou mijn chodrig dan ook echt nooit met dit spul vissen.

Leadcore ftw!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-03-2012 19:22

Ja dat meen ik echt. Als je het spul droog in het water gooit heeft het zelfs de neiging even te blijven drijven! Als het doorweekt is zinkt het maar niet half zo hard als leadcore.

Ik denk dat je voor de chodrig toch iets van tegengewicht moet hebben. Voor mij is dat de leadcore.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-03-2012 19:28

leon van der schelling schreef:Eus,
Meen je dit echt?
Ik ben een enorme fan van chodrigs en al hellemaal in combinatie met de Solar Unleaded
vind ik het echt top,zeker in combinatie met een "semi"slappelijn en een
hobbelige bodem struktuur zou ik niks anders meer willen.
Ik vind het met Unleaded ook net allemaal iets verfijnder.
grt


Rara wat doet je zinkende hoofdlijn met je leader? Hetzelfde al met je hanger, hij trekt eraan. Wat gebeurt er dan? Juist hij ligt strak. Leuk in een aquarium, maar met een hoofdlijn eraan volgt ie echt niet zo mooi de bodem
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-03-2012 20:20

Ja Leon zou kunnen maar ik ben altijd al een eigenwijs ventje geweest. :D Ik vind de kleuren van dat ongelode spul ook nog steeds niet je van het.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-03-2012 20:23

Martijn
Ik vis altijd overdag en op helder water en check veel, nimmer gezien dat mijn leader werd strakgetrokken door mijn hoofdlijn die ik daarvoor goed heb laten afzinken en pas dan een vederlicht wakertje gemonteerd heb.
Wat wel kan gebeuren met alle leader materialen maar ook gewoon een laatste meer hoofdlijn is dat strakke lijnen met zware wakers op korte afstand de laatste meter kan optillen. Vandaar dat ik altijd mijn lijnen slap gooi.

Eus de oppervlakte spanning voorkomt in het begin het snel afzakken van een stuk droge Free-Fall. In een praktijk situatie gebeurd dit niet want het lood trek de leader door die oppervlakte spanning en de leader doet de rest op eigen kracht. Dit is identiek aan Unleaded. Ik vis ook heel veel met een chod en heb vele aanbeten life kunnen volgen (vanaf mijn balkon) voor mij is het gewicht van mijn leader genoeg gebleken. Je kunt eventueel putty toevoegen op je wartel als je meer gewicht wil.
Ik zeg niet dat leadcore op zijn retour is want ik gebruik nog vaak de ESP op een vlakke bodemstructuur.
Ik heb net een groot artikel voor de KW afgeschreven dat gaat over een jaar lang observeren van bovenaf en met een onderwatercamera en ik heb daar veel van geleerd. Alleen een camera vind ik te weinig om conclusies te trekken maar de combinatie leverde veel op.