Lange of korte rig in deze periode?


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-10-2011 15:50

De manier van voeren in combinatie met een bepaalde riglengte is completer denk ik Mark. ;)

Verspreid voeren> langere onderlijn, compact voeren> kortere onderlijn.

Of bedoelde je dat niet?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

06-10-2011 17:47

Kort is tegenwoordig een trend lijkt het wel. Zo kort mogelijk om de vis geen ruimte te geven. Denk dat het voor- en nadelen heeft. Met voeren hoeft het in mij ogen niet zo moeilijk.

Bij korte onderlijnen heb je het probleem dat het voor kan komen dat ze het niet naar binnen krijgen. Langere onderlijnen minder last van.

Denk dat het vaak de gedachte is.. Vis komt argwanend aanzwemmen. Gevolg: oplettend op weerstand. Krijgen ze eerder bij een korte rig toch? Zoals eus aan geeft moet de haak supersnel draaien. Is een langere onderlijn niet meer een voordeel tegenover een korte hier? Denk dat ze het lijntje niet echt voelen.. Binnen 10cm geen prik? Veilig? Wie weet...denk het wel.
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 06:14

Bij korte onderlijnen heb je het probleem dat het voor kan komen dat ze het niet naar binnen krijgen. Langere onderlijnen minder last van.


Rest my case.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

07-10-2011 08:14

Zelf vis ik zelf graag met een rechte haakpunt ala ashima 887. Ik houdt mijn onderlijn daarom best kort (soms ben ik bang dat het TE kort is. Lees reactie Tino). Hoe doen jullie dat met langere onderlijnen? Klauwhaakje aanknopen? Rechte haakpunt prikt snel op plekken waar je het niet wil met een lange onderlijn. Klaas heb ik wel vaker zien typen over dat hij met longshank vist. Gebruik je die dan ook met een lange rig?

Nu vis ik op safe om zo weinig mogenlijk schade te maken door best kort te vissen met een medium shank en rechte punt, maar de theorie van Klaas en Tino doet me even wakker schudden. Hoe vis ik het veiligst voor de vis, maar toch een langere onderlijn?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-10-2011 08:39

Goed, zal er nog 1 keer op in gaan. Kort, wat is kort? De karper zwemt op het aas af, stopt 2-3 cm voor de bol, tuit de lippen en zuigt het aas aan wat vervolgens een centimeter of 5 (?) naar binnen gaat. Zo gerekend heb ik ongeveer 8cm speelruimte nodig voor het hele aanzuig gebeuren.

Ligt de onderlijn gestrekt en komt de vis van tegenovergestelde richting van het lood is het pech. Maar dat is ook bij een langere rig zo. Dit hoeft niet te betekenen dat de vis het niet nogmaals probeert op te nemen.

Terug naar die 8 cm, vis zwemt weg met aas in de bek en strekt de onderlijn na enkele centimeters, haak draait en prikt in dit proces. Geven we de vis in dit stadium te veel ruimte, krijgt de vis meer tijd om te constateren dat er iets oneetbaars bij dat lekkere hapje zit, namelijk een haak. Tuf, kans verkeken.

Nu zul je toch echt met hele goede argumenten moeten komen om mij te overtuigen. Aanzuigen van grotere afstand? Wanneer en waar gezien? In elke onderwateropname zie je ruwweg dezelfde vorm van opname, echter sommige vissen zuigen pas aan als de lippen volledig om het aas gesloten zijn en andere doen het van een klein afstandje.

Wat te denken van vissen die tijdens het azen amper wegzwemmen met een boilie in d'r bek? Herinner je Lumpy nog? Bij zo'n vis maak je werkelijk geen schijn van kans met een langere onderlijn.

Ik wil graag wat bijleren dus kom maar op. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

07-10-2011 10:31

Ik denk dat het veel interessanter is om een presentatie te krijgen, die in alle gevallen opneembaar is. Chodrig even niet meegeteld. Liggende presentatie. Helicopter montage misschien in combi met FC leader.

En uiteraard soepel materiaal. met dat gecoate spul beperk je je al direct aangezien in de meeste gevallen de onderlijn gestrekt ligt.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-10-2011 10:40

Tenzij je de rigjes niet strekt boven de stoom van je ketel en het gewoon in een kronkel laat liggen Dries. Klontje putty erop, klaar..

Vind die gecoate dingen over algemeen niet zo stug dat ze van zchzelf een 20mm bol wegduwen over het zand of grind. Geloof er geen reet van, op een paar extreme gevallen na.

Maar Jellywire, N-Crap, Coretex doen dat echt niet hoor. Al strek je ze tot sint Juttemis, als het aas naast het lood valt staat het rigje gewoon in een boog. Als je er geen putty op doet, dan omhoog, anders mooi over de bodem. En dan heb je ineens wel ruimte..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 10:54

85% van de gevallen ligt de onderlijn niet gestrekt. Dus de kans dat en de onderlijn gestrekt ligt en de karper uit een ongunstige hoek komt is heel klein. Met 20cm is er dan altijd een cm of 10 ruimte.

http://sportvissen.blog.nl/filmpjes/201 ... a-aanrader

op 1.10 e.v.

omdat het vogeltje zo leuk is...
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=uZmX25pf84Q
op 1.03
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 11:04

Ik wil helenmaal niemand overtuigen btw : ik heb mezelf overtuigd door dingn wat anders te doen. Tja zelfs mij viel wat op...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-10-2011 11:33

Ik heb de laatste keren wat geexpirimenteerd met de lengtes van onderlijnen. Ik merkte dat ik met een korte onderlijn vaak tikken op de top kreeg en vage piepen. Viste io dezelfde hengel met 25cm kreeg ik gewoon volle runs. Raar? Ik weet het niet. Vang er niet minder om. Lange onderlijn lijkt wel meer vertrouwen.

Wat zijn jou bevindingen Klaas?
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

07-10-2011 11:43

zoals al eerder gezegd: ik ben bang dat ik bakken met vis niet gevangen heb door die korte onderlijnen. Die ene die je misschien wel vangt, weegt niet op tegen het verlies. Moeielijk keihard te maken, maar ik denk dat ik meer dan 30% meer vang met onderlijnen vanaf 20 cm dan met lijntjes tot 15 cm.

Plaats van inkaking verschilt niet tot nauwelijks, aantal uitscheurders is met langere onderlijnen sowieso minder.

Waar ik nog eens mee wil kloten.

Bungee rig 6 cm elastiek en onderlijntje 4 a 5 cm. Totaal uit te trekken tot 18 of 20 cm.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

07-10-2011 14:57

Ik denk persoonlijk dat je vissen mist als je met te korte onderlijnen gaat vissen. Grootste probleem is het naar binnen gaan van het aas. Geen ruimte, etc. Vissen die het aas nemen en niet zwemmen, zou je die veel eerder prikken met een korte onderlijn? Dan moet die in mijn ogen met het opheffen van zijn kop geprikt worden.

Eus, Dus Lumpy vang je gemakkelijk met een korte onderlijn? Dat is gemakkelijk, en raar dat ze daar niet op gekomen zijn dan.
~~Dreams can be true.~~
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

07-10-2011 23:06

Eus Molewijk schreef:Goed, zal er nog 1 keer op in gaan. Kort, wat is kort? De karper zwemt op het aas af, stopt 2-3 cm voor de bol, tuit de lippen en zuigt het aas aan wat vervolgens een centimeter of 5 (?) naar binnen gaat. Zo gerekend heb ik ongeveer 8cm speelruimte nodig voor het hele aanzuig gebeuren.

Ligt de onderlijn gestrekt en komt de vis van tegenovergestelde richting van het lood is het pech. Maar dat is ook bij een langere rig zo. Dit hoeft niet te betekenen dat de vis het niet nogmaals probeert op te nemen.

Terug naar die 8 cm, vis zwemt weg met aas in de bek en strekt de onderlijn na enkele centimeters, haak draait en prikt in dit proces. Geven we de vis in dit stadium te veel ruimte, krijgt de vis meer tijd om te constateren dat er iets oneetbaars bij dat lekkere hapje zit, namelijk een haak. Tuf, kans verkeken.

Nu zul je toch echt met hele goede argumenten moeten komen om mij te overtuigen. Aanzuigen van grotere afstand? Wanneer en waar gezien? In elke onderwateropname zie je ruwweg dezelfde vorm van opname, echter sommige vissen zuigen pas aan als de lippen volledig om het aas gesloten zijn en andere doen het van een klein afstandje.

Wat te denken van vissen die tijdens het azen amper wegzwemmen met een boilie in d'r bek? Herinner je Lumpy nog? Bij zo'n vis maak je werkelijk geen schijn van kans met een langere onderlijn.

Ik wil graag wat bijleren dus kom maar op. :wink:


Nou eus hier komt die :wink:

Hoe komen die vissen voor de camera? inderdaad door dagen/weken op exact de zelfde plek te voeren,anders kunnen we geen karper zien op die dvd's toch?
Vind het dan ook niet zo gek dat de (meeste) vissen lastiger te vangen zijn ,dit doen de boys zelf door de manier van voeren(klein aas in alle formaten) en dan met groter aas vissen en korte onderlijnen.
Zo verklein je alleen maar je kans omdat:
1) Karpers luie beesten zijn en niet meer gaan zwemmen(er ligt toch elke keer makkelijk voer) dus ook lumpy
2) als je dan met groter aas vist(of totaal ander aas,lees boilie) en je voert met hennep etc..is het niet zo gek dat ze liever dat kleine aas pakken...ook gemak he:)
3) zodra er 1 vis gehaakt word is dat ene kleine (camera) plekje al snel verstoord en treed er stekdressuur op,helemaal bij de vissen die de klappen van de zweep al kennen.

Zou er in verspreid gevoert worden met alleen boilies,nou dan gaat die lumpy wel zwemmen en is die gewoon makkelijk te vangen hoor , zelfs met een onderlijn van 20cm(denk alleen nog maar beter) of geloof je nog in onvangbare karper? Beetje zelfde als geloven in die man met die witte baard.
Maarja daar hebben de dvd gelovigen allemaal niks aan omdat je zo nooit een vis op die bepaalde plek voor je camera krijgt.

Ook zoiets vissen met snow-man,hoorde laatst nog iemand zeggen nou jongen...als je de dvd's bekijkt vang je er amper wat mee.
In de praktijk pakte dit toch heel anders uit en ving ik 2 keer zoveel als met 1 boilie.
Aan het einde van de week vissen ''zat meneer dvd'' ook met 3 snow-mannen te vissen :P

Vissen met korte onderlijnen is naar mijn mening het voor jezelf alleen maar moeilijker maken dan dat het is, die paar vissen die door zo'n mini onderlijntje extra in je net komen gaan toch zonder foto weer meteen terug het water in.

En ja ook ik vis weleens met kortere onderlijnen (15cm of minder) maar dan wel instant op een water waar er NIET gevoert kan worden en dan ook vaak pop-up zodat de haak meteen in prikstand staat.

In 99% van me visserij pak ik gewoon onderlijnen van 18 tot 25 cm.
Waarom? Omdat (grote) karpers gewoon lompe beesten zijn en vanaf een x aantal cm je aas naar binnen schrokken( ze zijn niet voor niks groot),vis je dan met een minuscul kort onderlijntje dan gaat die simpelweg gewoon niet diep genoeg de bek in of je haakt de vis maar nipt omdat de haak niet genoeg vleespakt.
En dan korte onderlijnen met agresiefprikkendehaken :roll: Wat is je winst t.o.v. een langere onderlijn die ( in de meeste gevallen) niet helemaal gestrekt ligt?

Juist NUL! En dan over zwemrichting van de vis, die is niet beinvloedbaar,dus ook weer extra voordeel als die onderlijn wat langer is( stel dat die vanaf loodrichting aankomt) meer beweegingsruimte.

Hoop dat er wat bijgeleert is eus, en er een wereld voor je open gaat 8)

Succes man :wink:
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

07-10-2011 23:44

ja daar hoef je niet meer veel aan toe tevoegen caroline 8) met vangende groet harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

08-10-2011 11:37

Kan ik me ook prima in vinden.

Die onderwaterbeelden zijn gewoon gemanipuleerd ( lees inderdaad compacte voerstekken met veel mini-aas) op ondiepe plaatsen. Het staaft gewoonweg veelal niet met hetgeen er vaak gebeurt wat dieper. Ze dienen vaak ter illustratie van hetgeen de karperbobo's beweren maar een hoop van de "problemen" is gewoon te overkomen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

08-10-2011 14:08

:lol: Jup, wat/ ik mij van Lumpy is bij gebleven! Hij/ zij nam een aantal keer, de positie in, boven de het lood systeem met onderlijn. Lang of korte onderlijn, maakte Lumpy niet uit! :wink: :lol:

mvg.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-10-2011 22:10

Caroline de Mooij schreef:
Nou eus hier komt die :wink:

Hoe komen die vissen voor de camera? inderdaad door dagen/weken op exact de zelfde plek te voeren,anders kunnen we geen karper zien op die dvd's toch?
Vind het dan ook niet zo gek dat de (meeste) vissen lastiger te vangen zijn ,dit doen de boys zelf door de manier van voeren(klein aas in alle formaten) en dan met groter aas vissen en korte onderlijnen.
Zo verklein je alleen maar je kans omdat:
1) Karpers luie beesten zijn en niet meer gaan zwemmen(er ligt toch elke keer makkelijk voer) dus ook lumpy
2) als je dan met groter aas vist(of totaal ander aas,lees boilie) en je voert met hennep etc..is het niet zo gek dat ze liever dat kleine aas pakken...ook gemak he:)
3) zodra er 1 vis gehaakt word is dat ene kleine (camera) plekje al snel verstoord en treed er stekdressuur op,helemaal bij de vissen die de klappen van de zweep al kennen.


Eens, nooit tegendeel beweerd overigens.

Zou er in verspreid gevoert worden met alleen boilies,nou dan gaat die lumpy wel zwemmen en is die gewoon makkelijk te vangen hoor , zelfs met een onderlijn van 20cm(denk alleen nog maar beter) of geloof je nog in onvangbare karper? Beetje zelfde als geloven in die man met die witte baard.
Maarja daar hebben de dvd gelovigen allemaal niks aan omdat je zo nooit een vis op die bepaalde plek voor je camera krijgt.


Ja daar geloof ik absoluut in maar dit zijn geen vissen die op onze voerplekken komen azen dus niet relevant voor deze discussie. Vissen die op het door ons gevoerde aas azen zijn vangbaar.

En ja ook ik vis weleens met kortere onderlijnen (15cm of minder) maar dan wel instant op een water waar er NIET gevoert kan worden en dan ook vaak pop-up zodat de haak meteen in prikstand staat.


Dus toch? Een snel (agressief) prikkende haak staat binnen een cm terugtrekken in de prikstand, wat is dan volgens jou het verschil? Ik vis overigens uitsluitend instant.

In 99% van me visserij pak ik gewoon onderlijnen van 18 tot 25 cm.
Waarom? Omdat (grote) karpers gewoon lompe beesten zijn en vanaf een x aantal cm je aas naar binnen schrokken( ze zijn niet voor niks groot),vis je dan met een minuscul kort onderlijntje dan gaat die simpelweg gewoon niet diep genoeg de bek in of je haakt de vis maar nipt omdat de haak niet genoeg vleespakt.
En dan korte onderlijnen met agresiefprikkendehaken :roll: Wat is je winst t.o.v. een langere onderlijn die ( in de meeste gevallen) niet helemaal gestrekt ligt?


Kijk, daar geloof ik dus weer geen hol van, dat een vis van een x-aantal cm je aas opzuigt. Nog nooit gezien, niet op een DVD en niet in het wild. Jij hebt het over minuscuul kort, ik had het over kort en dan rijst de vraag: wat is kort? Of liever: wat is te kort? Als je rare tikken op je top of halve runs krijgt is ie naar mijn mening te kort.

Maar wanneer is ie te lang? Wat zie je dan aan je waker/top? Juist, niets!! Dus liever iets te kort beginnen en zodra je bovenstaande ongein krijgt onderlijn verlengen!

En dan over zwemrichting van de vis, die is niet beinvloedbaar,dus ook weer extra voordeel als die onderlijn wat langer is( stel dat die vanaf loodrichting aankomt) meer beweegingsruimte.


Gestrekt is gestrekt dus dan maakt het geen ruk uit of dat ie nu 10cm of 25cm is. Maar daar zie ik geen beren op de weg, ik geloof best dat de vis het nog een keer zal proberen op te nemen.

Hoop dat er wat bijgeleert is eus, en er een wereld voor je open gaat 8)


Bijgeleerd niet echt maar ik ga het wel met 1 hengel proberen en wie weet moet ik dan mijn mening herzien, net als de snowman man. ;) Ik wil best iets aannemen en proberen.
Al ben ik het niet helemaal eens met je onderbouwing, ervaring van jou en anderen hier kan ik niet tegenspreken en misschien zeg ik na het gebruiken van een langere onderlijn wel hetzelfde als Klaas.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

10-10-2011 12:03

Die videobeelden zijn inderdaad gemanupileerd. Voeren met klein voer op de vierkant meter. Gebroken boilies, hennep en ander klein spul. De vis hoeft hier inderdaad niet meer te zwemmen. Daarnaast vissen op dat moment met gewone, ronde boilies. Vind je het gek dat ze daar argwaan van hebben?

Als je de beelden ook vaak ziet, zijn het gewoon ondoorzichtige beesten. Korte onderlijnen gebruik ik zelf ook steeds vaker instant icm met een snowman of iets wat meer opvalt dan een losse bol op de bodem.

Daarnaast is het belangrijk dat de haak naar het palataan orgaan kan gaan. Als dit niet het geval is, dan ga je zeker vissen missen! Wat me trouwens ook opviel. Hoe korter ik wel eens ging visssen, hoe meer vissen ik ook in de bovenlip prikte. Veelal met mazzel gehaakt in mijn ogen.

Langere onderlijnen hebben deze ruimte wel om op de plek te komen waar ze moeten komen. Wil je toch wat korter vissen om één of andere reden, dan zou ik persoonlijk de hair verlengen, zodat de bol wel op de goede plek in de bek kan belanden.

Voordeel van het voeren is dat je de vis kan laten zwemmen, en het hierbij vertrouwen wat een groot voordeel is. Dan hoef de onderlijn zeker niet kort te zijn, integendeel zelf.

Ik heb vorig jaar ook gevist met onderlijnen van 30cm waar iedereen redelijk kort vis. Gewoon vissen in de onderlip, met zo 3 a 4 vissen in een nachtje.

Gelukkig blijven het gewoon vissen...
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-10-2011 17:54

Tino,

Gemanipuleerd zou ik het niet willen noemen, het geeft alleen een beeld dat niet representatief is voor 95% van de gevallen.

Verder, waarom moet die haak helemaal naar het palataal orgaan? Zodat ie daar dan houvast kan vinden en zich een weg naar voren tot aan de lip kan snijden?

Ik hoop dat je een foutje heb gemaakt en je met haak het aas bedoelde. Als je dat bedoeld ga ik met je mee.

Overigens nog nooit meegemaakt dat ik een vis in de bovenlip haakte met een korte rig, 90% van wat ik ermee van zit netjes in het midden van de onderlip, de rest in de zijkanten (bad angling).

Ooit een spiegel van een kilo of 12 gevangen op een stiffrigje van een cm of 12 die zeker 5cm binnen de bek zat gehaakt! Zonder te scheuren want de haak zat in zo'n keiharde bult in de bek.

Ongelofelijk he? Dat heeft mij toen het gevoel gegeven dat een onderlijn niet snel te kort is. Misschien was het een uitzonderlijk geval, ik weet het niet maar het zette me destijds wel aan het denken.

Het zijn gewoontes die erin sluipen en zolang je er je vissen mee vangt blijf je dat doen. Een maat van me vist altijd met minimaal 25cm soepel, ik kan niet zeggen dat ie minder vangt dan ik. Zeker niet.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

10-10-2011 20:28

Ben blij dat je de moeite neemt en toch bij gaat leren :)

Waarom instant vissen eus?
Het kan zoveel makkelijker.....

Dus toch? Een snel (agressief) prikkende haak staat binnen een cm terugtrekken in de prikstand, wat is dan volgens jou het verschil? Ik vis overigens uitsluitend instant.

Dat wil je toch altijd dat de haak snel draait omdat de vis het best gehaakt zit in de onderlip;)

Kijk, daar geloof ik dus weer geen hol van, dat een vis van een x-aantal cm je aas opzuigt. Nog nooit gezien, niet op een DVD en niet in het wild. Jij hebt het over minuscuul kort, ik had het over kort en dan rijst de vraag: wat is kort? Of liever: wat is te kort? Als je rare tikken op je top of halve runs krijgt is ie naar mijn mening te kor

Mee eens eus! zodra je tikken op de top krijgt of halve runs ben je al te laat om wat te veranderen( gemiste kans) dus beter langer beginnen en dan inkorten :wink:
Maar wanneer is ie te lang? Wat zie je dan aan je waker/top? Juist, niets!! Dus liever iets te kort beginnen en zodra je bovenstaande ongein krijgt onderlijn verlengen!

Fout eus! Als de onderlijn te lang is haak je de vissen te diep in de bek(dus niet net 2 a 3 cm achter de onderstelip) Zodra een onderlijn te kort is krijg je tikjes of halve runs of de vis haak je in de lip i.p.v. er net achter :wink:



Succes

greetz caroline
Caroline de Mooij
Berichten: 477
Lid geworden op: 20-11-2006 21:06

10-10-2011 20:35

Eus nog even over jou zin ''gestrekt is gestrekt of die nou 10cm is of 25cm,maakt geen hol uit''

dan zou er ook geen verschil tussen 1cm en 99cm zijn in jou ogen...? gestrekt is gestrekt...of toch wel??

gr.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-10-2011 22:04

Instant vissen is noodgedwongen, vanwege de afstand. :( Ik weet dat het heel wat makkelijker kan.

Als je de vis te ver naar binnen haakt is absoluut je onderlijn niet te lang, dan is je hair te kort!!!! Te lange onderlijn is de vis teveel ruimte geven waardoor de vis de gelegenheid heeft het aas uit te tuffen voordat de onderlijn zich heeft gestrekt. En dan zie je dus echt niets!

En idd 1cm of 99cm, gestrekt is gestrekt, hoewel dat voorbeeld wel heel extreem is. Als je het aas van tegenovergestelde richting van het lood probeert aan te zuigen heb je met een paar cm onderlijn net zo weinig ruimte als met een paar decimeter. Maar 99 cm volledig gestrekt zal nooit gebeuren in de praktijk. Dus daar zal in de praktijk net wat winst vallen te halen voor de langere onderlijn.

Leren is het niet Caroline, noem het proberen. Ik blijf bij mijn eigen visie maar omdat die ook voor een deel gebaseerd is op gevoel kan ik er best wat naast zitten. Daarom wat langer proberen. ;) Theorieën kun je tegenspreken, resultaten uit de praktijk niet.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

10-10-2011 22:33

en daar gaat het om eus wat je in de praktijk meemaakt veel belangrijke als al dat internet gepraat . ik heb nog nooit een karper achter mijn pc gevangen ( ik heb dan ook geen labtop) :lol:in 99% zit je tussen de 18 en de 21 cm wel scherp te vissen .ik zelf vis ook altijd deze lengte en vang ook wel mijn visje . heb ook wel het tegen overgestelde meegemaakt onderlijnen van 3 cm direckt op het lood en dan pop up kaars recht omhoog maar dat was wel weer een extreem moment dat ik die rig moest inzetten vissen zaten net gehaakt met pijn en moeite maar als ik langer viste gebeurde er gewoon niets en dat is net waar ik niet zo behoefte aan heb ja een paar piepjes en dat was het dan . dan zeg ik iets veranderen kan geen kwaad met vangende groet harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

11-10-2011 08:05

Eus Molewijk schreef:Tino,

Gemanipuleerd zou ik het niet willen noemen, het geeft alleen een beeld dat niet representatief is voor 95% van de gevallen.

Verder, waarom moet die haak helemaal naar het palataal orgaan? Zodat ie daar dan houvast kan vinden en zich een weg naar voren tot aan de lip kan snijden?

Ik hoop dat je een foutje heb gemaakt en je met haak het aas bedoelde. Als je dat bedoeld ga ik met je mee.

Overigens nog nooit meegemaakt dat ik een vis in de bovenlip haakte met een korte rig, 90% van wat ik ermee van zit netjes in het midden van de onderlip, de rest in de zijkanten (bad angling).

Ooit een spiegel van een kilo of 12 gevangen op een stiffrigje van een cm of 12 die zeker 5cm binnen de bek zat gehaakt! Zonder te scheuren want de haak zat in zo'n keiharde bult in de bek.

Ongelofelijk he? Dat heeft mij toen het gevoel gegeven dat een onderlijn niet snel te kort is. Misschien was het een uitzonderlijk geval, ik weet het niet maar het zette me destijds wel aan het denken.

Het zijn gewoontes die erin sluipen en zolang je er je vissen mee vangt blijf je dat doen. Een maat van me vist altijd met minimaal 25cm soepel, ik kan niet zeggen dat ie minder vangt dan ik. Zeker niet.


Sorry Eus. Ik bedoel dat het aas ipv van de haak :wink:

Vreemd dat jij met een kortere rig nooit een vis hebt gehaakt in de bovenlip. Wil niet zeggen dat het regelmatig gebeurd hoor, maar zo af en toe had ik er wel last van en andere mensen die ik ken ook. Werd de onderlijn wat verlengd en het probleem was verholpen.

Met een korte onderlijn heb ik zelf ook een hoop vissen gevangen hoor. Zelfs meteen vanaf het lood gevist, maar dan meestal wel instant. Ik heb het "gevoel" dat ik voornamelijk de kleinere vissen gemakkelijker ving met een korte onderlijn tegenover een langere onderlijn.

Ben wel eens benieuwd welke haak jullie gebruiken icm een lange of korte onderlijn?

In bijna 90% van mijn visserij. Onderlijn kort of lang gebruik ik de Super van Gamakatsu in de maten 6 en 8.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

11-10-2011 08:10

Harald van der Graaf schreef:en daar gaat het om eus wat je in de praktijk meemaakt veel belangrijke als al dat internet gepraat . ik heb nog nooit een karper achter mijn pc gevangen ( ik heb dan ook geen labtop) :lol:in 99% zit je tussen de 18 en de 21 cm wel scherp te vissen .ik zelf vis ook altijd deze lengte en vang ook wel mijn visje . heb ook wel het tegen overgestelde meegemaakt onderlijnen van 3 cm direckt op het lood en dan pop up kaars recht omhoog maar dat was wel weer een extreem moment dat ik die rig moest inzetten vissen zaten net gehaakt met pijn en moeite maar als ik langer viste gebeurde er gewoon niets en dat is net waar ik niet zo behoefte aan heb ja een paar piepjes en dat was het dan . dan zeg ik iets veranderen kan geen kwaad met vangende groet harald


Harald,

Misschien kan je het wat verduidelijken. Ik neem aan dat jij die plusminus 20 cm, vist als je gevoerd hebt?

En waarom de keuze voor een onderlijn van 3 cm vanaf het lood. Gewoon om te proberen? Of ligt hier nog een achterliggende gedachte? Viste je in eerste instantie liggend? Dan zou die popup misschien uit hebben gemaakt en niet bijvoorbeeld de onderlijn...

Zo maar een paar dingetjes die even in me opkomen.

8)
~~Dreams can be true.~~