Obstakelvisserij...., running rig?


Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 08:08

Stel, je zit op een (veilige) manier redelijk dicht tegen obstakels te vissen. Wat heeft dan jullie voorkeur?

1. Een soort running rig systeem zodat de vis zich niet meteen vol prikt en dus niet als een dolle de obstakels ingaat en je na het zetten van de haak meteen een paar passen achteruit kan doen.
2. Een (semi) fixed systeem waarbij de vis zichzelf haakt.
3. Ik doe dit op een andere manier.

Deze vraag omdat er steeds meer topics komen over 100% visveilige systemen. Door hoge hengeldruk worden vissen steeds voorzichtiger en azen vaak niet ver van de obstakels af waar onze visserij dan ook veelvuldig plaats vind. Nu wordt er volgens mij steeds minder met running rigs of andere montages gevist waarbij het lood vrij over de leader/voorslag/tube kan schuiven. Volgens mij verspeel je op deze manier juist minder vis in de buurt van obstakels. De vis heeft minder argwaan bij het oppakken van het aas (mits de montage goed is) en de visser zal mijns inziens meer kans zien de vis van de obstakels te houden.

Gaarne jullie reacties
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

02-09-2011 08:28

Ik doe dit wanneer ik tegen obstakels vis gewoon met het nieuwe wartel PB systeem met een lood gewicht van rond de 130 tot 150 gram.
wanneer de vis zich prikt en gaat kopschudden schud deze over de leader, vis dan met een leadcore leader.
Ik knijp de weerhaak dan wel plat zo dat de vis zich wel gemakkelijker kan ontdoen van de haak.
Wanneer ik daar tegen aan vis, zit ik zelf zo kort mogelijk op mijn hengels zodat ik snel kan reageren.
In de avond vis ik er dan liever verder van af, Vanwege de reactie tijd.
Bij een vis die er vandoor gaat en gehaakt is, zet ik direct de hand op de spoel top onderwater en probeer de vis direct te keren.
Dit is tot nu toe in de meeste gevallen altijd nog gewoon gelukt.
Overdag kun je alles ook goed volgen wat in de avond wat tegen valt vandaar dat ik er dan ook verder van af lig.
Zou de vis eventueel zich vast zwemmen, of toch de obstakels bereiken en zich daarin verwerken, is de vis al heel snel de boel kwijt zodra de spanning weg valt.
Het is voor mijzelf dan belangrijk om er altijd zoveel mogelijk spanning tijdens het drillen op te houden.
Ook heb ik in dat soort gevallen altijd een boot bij me.

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 08:42

Jan,

Helder. Ik vis ook met een systeem waarmee het lood gaat schuiven als hij gaat kopschudden. Op dat moment zit de vis echter al gehaakt en heeft hij misschien van de schrik al een raam genomen de obstakels in. Althans, die kans is aanwezig als je net te laat bent. Ik vraag me dus af of je met een running rig niet meer kans maakt om de vis uit de obstakels te houden. Op het moment dat je zelf de haak zet, dan pas zal de vis de run naar de obstakels maken en op dat moment heb je de hengel al in je handen. Zelf de haak zetten en meteen een paar pasen achteruit doen. Ik denk dat je de vis op deze manier ent een stapje voor bent maar ik benbenieuwd hou jullie daar tegenaan kijken.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2011 08:53

ik ga vooralsnog voor de running rig.

Verder vis ik totaal geblokkeerd. Alles dicht. Zelfs hier op de linge met toplood.

Ik denke een kleine 100 vissen gevangen zo. slechts 2 keer de hengel van de steunen. een 800 tonner met zand en een vis.

Wat gebeurt er?

- de vis pakt aas wordt geprikt en vlucht.
- De hengel buigt, nylon op spanning
- Bijna altijd buigt de vis af naar links of rechts. Ligt eraan welke hoek je vist.
- Pas DAN pak ik de hengel en loop voorzichtig een paar passen achteruit.

De vis is dan 2 keer uit evenwicht. Meestal ligt ie dan binnen 3 minuten in het net. Probeer dit te vermijden en dril de vis (bewust) langer af. Scheelt een hoop ergernis en visbeschadiging op de mat.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 08:56

Helder verhaal Klaas, alleen één vraag. Je zegt, vis pakt aas en prikt. Prikt hij niet pas op het moment dat je zelf de haak zet. Die eerste vlucht wil je juist voor zijn lijkt me. Waarom anders een running rig en geen gefixeerd systeem? Als je met zwaar genoeg lood vist, zal de vis denk ik niet vol prikken met een running rig, hij kan de lijn toch gewoon pakken....?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2011 10:16

Nee lood prikt, de weerstand op de hengel zorgt dat de haak iets dieper komt.

Vis komt verder niet op gang Jeroen. Je ziet de hengel doorbuigen en weer terug veren, op dat moment pak ik de hengel. Er komt geen slip aan te pas.

Dit werkt met elk systeem btw...

Slechts 1 keer bijna de hengel kwijt. Wat een debiel was dat... Ken je dat? ttudeltuut gedeng de zooi over de keien.

bijna op zeker deze:

Afbeelding

Die paaltjes gaat het om, daar willen ze doorheen..

Zo staat het spul...
Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 10:58

Daar gaat het me juist om Klaas en daar ligt volgens mij het verschil met een running rig vergeleken met andere systemen. Je zegt dat het lood prikt maar volgens mij is het principe van de running rig juist dat het lood niet prikt? De leader schuift immers vrij door het lood. Daarom werkt dit systeem ook alleen met zwaar(der) lood. Het lood blijft liggen bij de aasopname en de vis kan lijn pakken zonder weerstand. De eigenlijke prik blijft dus achter en komt pas op het moment dat de haak gezet wordt. Volgens mij ligt daar juist het principe van de running rig.

Daarom lijkt me dit systeem voordeel bieden bij de obstakelvisserij. Je bepaalt zelf het prikmoment en voorkomt dat de vis al een raam richting obstakels neemt voordat je de hengel in je hand hebt.....
Laatst gewijzigd door Jeroen Visser op 02-09-2011 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-09-2011 11:00

oooo sorry nee ik vis deze of die van fox of ESV Supplies..variant

Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 11:05

Misverstandje denk ik. Dat is een semi fixed systeem en geen running rig. Ik snapte je antwoord al niet helemaal icm een running rig systeem.

Toch bedankt voor het meedenken... :wink:
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

02-09-2011 12:34

Ik denk persoonlijk ook met een running rig dat wanneer de vis het opneemt dat er al weerstand ontstaat maar omdat alles door het lood schuift voor de klap komt de vis voldoende vertrouwen heeft en wat jij aangeeft hierdoor rustig door zwemt. Maar als de vis op dat moment wel geprikt wordt zal deze als nog zich dood schrikken en als een idioot er vandoor gaan. Als opnieuw resultaat obstakels in. Ik denk persoonlijk zelf dat het niet uit maakt met welk systeem je zit te vissen en dat het altijd voor kan komen. Wat ik dan wel belangrijk vind is mijn stukje hierboven, zodat bij pech de vis makkelijk de boel kwijt kan raken of bij ergere pech de vis alleen met de onderlijn blijft hangen maar het liefst nergens mee.

Maar inderdaad wel interessant om te weten wat ook anderen hun mening hier over is, misschien dat anderen er dan ook nog wat aan hebben, zal het in ieder geval even blijven volgen omdat er bij mij een interessante spot is gevonden jawel obstakels, dus zeker interessant topic.

Ben benieuwd........

mvg; jan :wink:
dennis hooiveld
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-01-2007 16:17
Locatie: Emmen

02-09-2011 17:17

100% visveilige systeems daar geloof ik niet zo in. Het is de visser die een systeem veilig maakt , ja of nee.. Zelf altijd met inline lood aan het vissen ook tegen obstakels. 140 gram met een shokka werking, dus prikken en wartel komt los van het lood. Naast de hengel zitten, slip pot dicht geen baitrunners. Zoals klaas zegt , swinger knalt tegen de hengel en de vis trekt de rek in de (nylon) lijn. Vis kan niet recht door dus gaat links of rechts af, rustig de hengel pakken en naar achter lopen. Is altijd nog goed gegaan, dus inprincipe vis ik zo ook veilig met inline lood. In iedergeval veiliger als de vissers die zeggen dat ze 100%visveilige systemen hebben maar dan met de baitrunners open vissen tegen de obstakels....

Met het systeem vis ik wel hele korte rigjes wat de inhaking naar het harde gedeelte van de bek bevorderd, en diep haken voorkomt. Er komt veel druk op de haak te staan dus scheuren/snijden vermijd ik met korte snelle prikkende rigies.

gr dennis
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

02-09-2011 18:37

Ik zit gewoon bevon op mijn hengels, 's nachts gewoon een metertje of 2 verder van het obstakel en inderdaad alles dicht zodat hij niet te veel lijn kan pakken de rig is bij mij bodem afhankelijk en niet van het feit dat ik tegen een obstakel vis.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 19:28

Waarom niet? Een beetje extra zekerheid bij obstakels kan geen kwaad. Je zal 's nachts net even te laat zijn. Je rits zit vast, je glijdt op je muil weet ik wat. Dan is de kans groot dat de vis zich vast zwemt. Lijn breuk en de vis zwemt met 4 meter lijn achter zich aan......

De tijd dat we de rig alleen aan de bodem aanpasten is denk ik wel een beetje passé, denk je niet......?
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

02-09-2011 21:37

Jeroen in principe zijn al mijn motage dusdanig dat bij lijnbreuk de vis zonder lood er vandoor kan gaan. Ik vis regelmatig op water met veel wier en waterplanten dus altijd een motage waar het lood er af kan en dus geen inline montages. Ik heb hier alle vertrouwen in en zet het dus in principe overal in.
Volgens mij is er geen een montage 100% safe, een schuurplek op de lijn en daar zal hij dan breken. Als de vis van de haak af kan komen is er dus relatief weinig aan de hand.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

02-09-2011 22:59

Het lood kwijt raken, is dat genoeg bij de obstakelvisserij? 4 meter lijn is ook niet echt bevorderlijk lijkt me....
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-09-2011 02:13

Ik vis zelf met het nieuwe systeem van PB deze bevalt me prima, het mooie der ook aan is dat de vis dus alleen met onderlijntje blijft zitten, de rest schuift mooi in het geheel eraf.

Dus ik denk voor obstakel vissen of in ieder geval bij lijn breuk is en moet dat ideaal zijn, geen meters extra lijn achter zich aan hangend of nog erger het complete geheel want ook dit heb ik al meerdere malen mee gemaakt dat zelf het lood en al nog mee met de vis kwam........

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-09-2011 08:29

Is hier al vaker gezegd, een vis met meters lijn zwemt zich 9 van de 10 keer vast in obstakels. Met als gevolg als het meevalt een uitgescheurde bek. Valt het tegen voor de vis dan gaat hij simpel kapot. Maar ja gebeurt toch allemaal onderwater dus wat niet weet wat niet deert hé.

Een hoofdschuddende groet,

Peter
PS. Knijp dan in godsnaam die weerhaak plat dan heeft de vis nog een kans.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

03-09-2011 21:58

Daarvoor is dus waarschijnlijk dit topic ook geopend om dus de oplossing te vinden krijgen om dit dus te verkomen.
Ondanks dat velen ik dus ook vaak toch tegen obstakels aan vissen, en na mijn idee wel veilig zitten te vissen maar ik ook anderen ken die dit niet doen ( in mijn ogen ),
Blijft dit een interessant topic voor velen, door de mensen die hier al jaren ervaring hebben en misschien de tip hebben of de rig en systeem hebben om dit alles dus te verkomen of wat te doen bij hoop dat ik zelf maar ook voor anderen dat ze hier veel info uit kunnen halen.

Want de vissen vooral op dressuur wateren verkeren gewoon veel bij de obstakels........

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

04-09-2011 13:36

Want de vissen vooral op dressuur wateren verkeren gewoon veel bij de obstakels.......


Beste Jan,
Dit is een veronderstelling die nergens op gebaseerd is. Kan hier nog een vrij maagdelijk water waar de karper niet anders doet. Plaats het dan ook onder een van de drie V.
Ben verder geen voorstander om als ik slaap voor of vlak in de buurt van obstakels te vissen. Simpel om dat ik het al jaren niet waart vind om risico’s te nemen die niet aanvaarbaar zijn in mijn ogen. Door schade en schande zijn mijn ogen open gegaan. Zouden meer karpervissen moeten doen. Maar ja de mensheid heeft helaas maar een motto …………

Groet,
Peter
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

04-09-2011 14:35

Dat is ook de grootste boosdoender die kuttenten ik zag het vaak op de sloterplas zitten ze in het haventje en dan worden ze moe en willen de oogje,s sluiten.

Daar is geen een systeem tegen opgewassen.

Steenvast bij een run onder de steiger of om een paaltje en zich dan afvragen hoe dat nou toch kan.

Verkeerde haken verkeerde montage met de buren lullen,enz.

En idd wat je niet ziet wat niet deert.

Ik hou er zelf ook wel van om bij bruggen dukdalven enz te vissen,achter de hengels,lijn strak op het lood,molens potdicht,verdomme ze gaan idd naar links of rechts en soms kommen ze als een gek op je af zwemmen weg van die verdomde weerstand.
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

04-09-2011 14:35

Kut he dat je achter je hengels moet blijven zitten.
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

04-09-2011 18:41

Nogmaals ik denk dat de meningen van velen hierin zullen verschillen,
Veiligheid tsjah ook al liggen ze niet bij obstakels zijn er nog voldoende mensen die niet eens een vis veilig systeem hebben.
En dus bij lijn breuk de vis idd met lood en al en meters lijn blijft zwemmen.

Ik snap ook wel vanuit jou punt gezien dat je het beter niet kan doen,
Maar goed ik vis dus ook wel eens tegen obstakels en doe dit dan het liefst op de veiligste manier, zodat bij lijnbreuk vast zwemmen, de vis geen schade oploopt of met de dergelijke bende blijft zitten. Dus als er tips komen of dergelijke om het systeem waar ik nu mee zit nog veiliger te maken dan zal ik dit zeker met obstakels toe passen.

Mvg; jan
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-09-2011 19:09

maar peter A toch... vorig jaar hadden we er wel 1 hoor...

Visveilig betekent niet: alles kan. Hooguit stel, stel dat het fout gaat, kan niet, maar stel dan......
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

04-09-2011 21:29

Elk systeem is mogelijk die een beetje goed in elkaar zit!
Het enige wat echt veilig is? Dat is het verstand gebruiken, kunnen wel hele teksten tikken maar verstand is de hoofdzaak,bij de les blijven en doen waar je voor gekomen bent,en niet gaan afdwalen zodra de hengels erin liggen, wat in 80% van de gevallen wel gebeurd.

Ow zit tegen taluds vol blokken te vissen,ben afgedwaald :oops: :wink:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Peter andrade
Berichten: 469
Lid geworden op: 29-04-2010 05:43

05-09-2011 19:41

Klaas mij gaat het erom dat je achter de feiten aanloopt als.

Je in een tent gaat liggen.

Even bij de buren gaat praten.

Er niet tussenin maar er voorbij vist.

Je systeem niet aanpast aan de soort van visserij.

En je hebt helemaal gelijk alles kan,maar dan heb je in ieder geval je best gedaan om het te voorkomen.