Homemade in-line hit&run


Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 10:13

Heb bovenstaande systeem ook ergens in een spiegel magazine gelezen. Artikel van ene B van Bezouw geloof ik :wink: .

Heb zelf ook een systeem bedacht tegen het kopschudden. Lijkt tot nog toch aardig goed te werken... zouden jullie eens met me mee willen kijken?

1. Leader met een normale lus in het leadcore waar je de wartel/ quicklink voor de onderlijn op bevestigt
2. Vervolgens schuif je zon grote shock bead van korda op de leader. deze duw je in de wartel. Deze raar gevormde kraal duw je met de smalle zijde richting de onderlijn! en dus de dikke kop naar boven.
3. Fox inline lood zonder insert op het leadcore schuiven...deze kun je met een beetje aanduwen net een beetje klem krijgen in de dikke zijde van de shockbead. Bij een aanbeet komt dit lood dus zeker los!
4. 4mm rubberen en elastische kraal op de leadcore bevestigen. Controleren of het fox lood er met een kleine inspanning overheen te duwen is en anders een beetje bijsnijden
5. Je rond de leadcore af door een normale lus te knopen ( met een loodvrij stukje uiteraard.)

De bedoeling is dus dat het fox lood op de dikke shock bead geperst zit. Dit komt met bij een pick up los en het lood schuift vrij over de leadcore. Het lood schuift over de leadcore en neemt het kleinere kraaltje mee. Uiteindelijk stuit alles op de knoop van de lus bovenaan het leadcore.

Je tweakt dit systeem zo dat bij lijnbreuk het foxlood en de kleine kraal makkelijk over de knoop te duwen zijn.


Hoe denken jullie over dit systeem?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-03-2012 10:18

Dan zou ik om te beginnen de leadcore splicen in plaats van een lus knopen boven. TEnzij je dit al bedoelde.

Er is een rubbertje wat nog beter werkt, vast klikt in een FOX lood en bij 1 tik als het vochtig is loskomt ;) En dan bedoel ik geen tailrubbers ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 10:42

Hey Sven. Heb voor beide dingen eigenlijk bewust gekozen:
1. Geen splice, maar een knoopje bovenin zodat het kleine kraaltje hier dus op vastloopt ( Het is wel de bedoeling een beetje semi fixxed te vissen ivm slappe lijnen)
2. Denk dat jij gewoon de inserts van fox bedoelt die bij het lood zitten? Deze vind ik veel te stroef. Heb meerdere malen meegemaakt dat het lood niet loskwam van de insert.

In afwachting van je reactie

vr,gr,
Thijs
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-03-2012 12:06

Ik heb een hele tijd geleden een foto gepost van een fox rubbertje die je hier perfect voor kan gebruiken, zal de post eens opzoeken.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-03-2012 12:16

Afbeelding

Afbeelding

Vis al jaren zo, werkt prima.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-03-2012 12:35

Die bedoelde ik ook Lesley ;)

Thijs:

Wat nu als er veel wier of vuil op je leader zit, hoopt op rond het kraaltje, lood schuift er tegenaan en je lijn breekt?

Zo glad mogelijk moet je het in mijn ogen hebben, zo min mogelijk verdikkingen.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 12:40

Sven van Anrooy schreef:Die bedoelde ik ook Lesley ;)

Thijs:

Wat nu als er veel wier of vuil op je leader zit, hoopt op rond het kraaltje, lood schuift er tegenaan en je lijn breekt?

Zo glad mogelijk moet je het in mijn ogen hebben, zo min mogelijk verdikkingen.



Hier heb je zeker een punt. Doordat het kraaltje over de knoop heen kan en het lood ook nog eens over het kraaltje heen kan leek het mij aardig save. Wat zou een beter oplossing zijn om de vis na een prik wel wat speling te geven, maar niet meer dan de lengte van je leadcore?

Die rubbertjes van fox zien er btw nice uit. zal er is naar kijken.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-03-2012 12:46

Jammer dat ze deze rubbers niet apart verkopen, ik kan ze tot nu toe alleen nog maar in zo'n pakje vinden met ringetjes, speltjes etc. waar ik geen moer aan heb. Zakjes met 10 rubbers inhoud zou voor mij welkom zijn. Wat ik ook wel eens doe is de originele insert bewerken, ik snij dan met een heel scherp mesje de ribbeltjes eraf, ieder keer ff testen of hij mooi los komt. Bij het ene lood moeten er meer ribbeltjes af dan bij het andere dus eerst proberen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-03-2012 12:50

Thijs Tweebeeke schreef: Wat zou een beter oplossing zijn om de vis na een prik wel wat speling te geven, maar niet meer dan de lengte van je leadcore?



Strak op je slip vissen met niet al te slappe lijnen? Of een 8mm bead op een krimpkousje met een ruime bore. Dit zo monteren dat het kraaltje wordt weggedrukt door het lood, lood schuift met gemak over het kousje, kraaltje ook over de splice.

Maar beter is gewoon strak op je slip knallen die hap. Hengel goed vastleggen, dat wel.

Lesley van Dinter schreef:Jammer dat ze deze rubbers niet apart verkopen


Idem ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-03-2012 12:56

Thijs,

Als het lood los komt na de eerste prik of bij het schudden dan krijg je het schocker effect omdat het loskomende lood de haak nog wat meer penetreert in het gunstigste geval. Daarnaast geeft het lood daarna nog genoeg weerstand om de haak op zijn plaats te houden mits je haken scherp zijn. Ik zie geen meerwaarde in je knoop.

Wil je toch je systeem zo behouden kun je misschien beter de laatste lus splicen en een rubberenkraal er voor zetten, deze is stroef genoeg op je leadcore maar kan wel nog makkelijk over de gesplicete lus.

Zie Sven.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 13:09

De kleine rubberen kraaltjes die ik nu heb (korda) glijden echt te gemakkelijk over de leadcore en hebben dan in ieder geval geen meerwaarde. Zal eens kijken naar nog kleinere kraaltjes. Dan kun je inderdaad gewoon splicen, nog veiliger vissen en toch die semi-vaste montage behouden.

De reden dat ik dat tweede shockeffect in mijn rig wil hebben is het feit dat ik doorgaans met (zeer) slappe lijnen vis en ik niet geloof dat de vis na de eerste shock direct voorbij de weerhaak geprikt zit.

Laatste staat en valt natuurlijk bij de kracht van het kopschudden, gewicht van het lood en de hoeveelheid kracht die benodigd is om deze uit de bead/insert te krijgen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-03-2012 13:14

Ik betwijfel uberhaupt of je haak wel tot voorbij de weerhaak komt, ik ga er althans nooit van uit.

Een ruimere kraal nemen en die vastzetten op een stukje krimpkous. Net genoeg voor die 2e prik, daarna mag ie eraf schuiven. Dus juist niet kleiner ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 13:21

Sven van Anrooy schreef:Ik betwijfel uberhaupt of je haak wel tot voorbij de weerhaak komt, ik ga er althans nooit van uit.

Een ruimere kraal nemen en die vastzetten op een stukje krimpkous. Net genoeg voor die 2e prik, daarna mag ie eraf schuiven. Dus juist niet kleiner ;)


Bam,
merci! Wordt wel een gedoe na iedere aanbeet, maar zou moeten werken.

Terug naar de homemade in-line hit en run? :oops: :roll:


- Oh en strakke lijnen heb ik het niet zo op. Laat alles liever lekker afzinken en vis met een licht wakertje wanneer mogelijk. Zie die strakke slip dan ook als 3e prikmoment :P


vr.gr. Thijs
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-03-2012 13:24

Liever veel aanbeten met wat extra gedoe dan helemaal niet toch?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

29-03-2012 13:27

Couldn't agree more....

Gewoon lekker tien stuks vooraf maken en wisselen na iedere vis.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-03-2012 14:06

Thijs Tweebeeke schreef:De kleine rubberen kraaltjes die ik nu heb (korda) glijden echt te gemakkelijk over de leadcore en hebben dan in ieder geval geen meerwaarde. Zal eens kijken naar nog kleinere kraaltjes. Dan kun je inderdaad gewoon splicen, nog veiliger vissen en toch die semi-vaste montage behouden.

De reden dat ik dat tweede shockeffect in mijn rig wil hebben is het feit dat ik doorgaans met (zeer) slappe lijnen vis en ik niet geloof dat de vis na de eerste shock direct voorbij de weerhaak geprikt zit.

Laatste staat en valt natuurlijk bij de kracht van het kopschudden, gewicht van het lood en de hoeveelheid kracht die benodigd is om deze uit de bead/insert te krijgen.



Neem een anti tangle sleeve van korda en knip daar, vanaf het puntje gerekend een 3 cm vanaf. Of koop die pb helichod rubbers van PB enn knip die doormidden. Vervolgens rijg je die op je leadcore en drukt daar een kraal met groot gat op (verkoopt PB ook los).

mvg martijn
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-03-2012 16:42

Het standaard gat niet gebruiken maar haaks erop met boilienaald doorprikken werkt voor mij prima.

Gr.
©
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

29-03-2012 18:22

Afbeelding

Afbeelding

Geen homemade.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

30-03-2012 14:52

Peter, mag ik vragen wat dat voor een leader materiaal is? Het oogt vrij stug, glijdt het wel goed door de insert?
En waarvoor is die big eye die uit je lood steekt?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

30-03-2012 15:15

Lesley van Dinter schreef:Het standaard gat niet gebruiken maar haaks erop met boilienaald doorprikken werkt voor mij prima.

Gr.



Een klein beetje vuil op je leaderknoop en de vis is de lul....
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

30-03-2012 15:46

Je moet ook niet knopen maar splicen. Als je de zacht rubberen kraal erop rijgt moet hij er ook wel weer af kunnen. Als je voelt dat je kraal moeilijk schuift is het gat te klein of je leader te dik zeg het maar.

Tja en vuil, we proberen het allemaal zo veilig mogelijk maar "wat als" hou je altijd.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

30-03-2012 16:52

Leuk heren dat er zo goed gereageerd word op mijn artikeltje.
Ben een tijdje weg geweest van 't carpboard en had dit nog niet gezien.
Ik hoop dat mensen er iets aan hebben gehad en of aan hebben kunnen verbeteren!!

Groeten Kelvin,
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-03-2012 19:51

Hoi Philip,

Is de leader van PB zoals je ziet is het glad soepel materiaal wat zich prima vormt om de insert. Bij een aanbeet en kopschudden komt de leader snel bij het los van de rest van de montage (zie foto.) Dat ik het lood effen los gemaakt heb van de insert is enkel om het wat duidelijk te tonen. Heb in het verleden meer met open lood gevist kneep altijd met een punttang altijd voor alle zekerheid de bovenkant wat dicht. Wel altijd het tailrubber goed aan laten sluiten op de insert. Zie nog wel eens montages bij vissers die dit om onbekende redenen nalaten. Waarna ze klagen dat het zoveel lood kost.

Ben geen voorstander om van verschillende firma’s materiaal voor je systeem op te bouwen. Een kleine afwijking in een van de bepalende componenten gedurende het seizoen is al genoeg om het systeem niet goed te laten werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
lennart den dekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 02-09-2007 12:37
Locatie: andel

11-05-2012 17:31

en zoiets :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding




wel zorgen dat de insert in het lood muurvast zit, dus druppie seconde lijm erop.
ik heb dit net met freefall gemaakt en bij mij loopt die er een stuk beter doorheen dan de versie van kelvin.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-05-2012 13:36

Nadeel, wil geen lood aan mijn systeem hebben bij het opbergen in mijn foedraal. Hoe gemakkelijk komt je lood vrij na een aanbeet?

Groet,
Peter