shot on the hook


Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-08-2011 22:57

@Yuri
Je hair met boilie werkt nu als shot on the hook. Ideaal, komt bij dat je het vertrekpunt van je hair zelf kan bepalen plus de lengte van je hair tussen haakbocht en boilie, ookal is dat minimaal. Of knoop je hair eens los aan de haak ;)
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

18-08-2011 23:20

Een stukje looddraad achter de weerhaak kan ook prima.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-08-2011 00:36

Hoi Dries,

Volgens mij klopt het niet helemaal wat je zegt.

Shot on the hook betekent dat je de haakbocht aan de zijde van de punt naar beneden brengt.
Waaroor je een klapmoment krijgt met de haak, de haak komt omhoog met het opzuigen van het aas en het loodje op de haak zakt dan weer naar beneden waardoor de haak sneller vleespakt.
Dat werkt in mijn ogen alleen met een loodje en niet met een silicone slangetje.

Inderdaad kun je de lengte van de hair bepalen, echter doe je dat al met jouw noknot.
Het voordeel van dat stukje silicone is dat je de hair met boilie in het verlengde van jouw onderlijn houdt waardoor de haak makkelijker vlees pakt.

De enige manier hoe dit wel kan is op de manier hoe ik de maiskorrels bevestigd heb op de foto in een van mijn vorige poasts zodat de haak recht op gaat staan.

Mocht ik het niet helemaal goed zien hoor ik het graag van je.


Looddraad op de haak prima optie, kun je er omheen wikkelen,

Hoor graag van jullie.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-08-2011 00:40

Hoi Eus


Ik begrijp echt wel dat de haak sneller draait met het silicone slangetje echter wordt een vraag gesteld over de shot on the hook rig.

En die wordt met een loodje gemaakt niet met een stukje silicone terwijl dat ook werkt.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-08-2011 08:29

Yuri,

Ik wilde met mijn vorige post je aanzetten om na te denken over wat ik bedoelde maar dat is jammer genoeg niet gelukt.

Ik zal het proberen uit te leggen:

Door een stukje siliconenslang tot halverwege of zelfs nog iets verder door te schuiven verleg je het zwaartepunt van je haak. Precies hetzelfde wat een shot aan de hook ook doet.

Nu zal niet het balletje lood (dat altijd een goede inhaking in de weg zit!) de haakpunt naar beneden trekken maar het gewicht van de boilie. Presto!

Zoals ik al zei, probeer het maar eens dan kan je het met eigen ogen zien.

Sta er wel even bij stil dat een razendsnel prikkende haak niet altijd gewenst of zelfs heel erg ongewenst kan zijn!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

19-08-2011 08:38

Dat stukkie tube in de haakbocht laat je rig idd super agressief haken/draaien. Heb ook wat met zo'n loodje zitten kloten, maar dat stukje tube is een stuk handiger en als je een mooie soepele tube hebt dan schuift het mooi mee bij een inhaking.

Alleen wanneer zou dit ongewenst zijn Eus? Lange rig kan ik me wel wat bij indenken.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

19-08-2011 09:00

@Yuri,

Knoop hem nu eerst maar even en test het eens. Eus en ik bedoelen precies het zelfde. Je zal zien dat het effect op het zelfde neer komt.

Dit dus. Ik heb zo even een plaatje gepakt van het internet.

Afbeelding
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

19-08-2011 09:34

Eus, dries, ben t volledig met jullie eens! Voor mij ook geen loodje op de haak.. ik ga toch niet mn haak aanpassen om m met loodje beter te laten prikken.. :wink: Btw. hair met dubbele 'ouwe wijvenknoop' op de haakbocht werkt ook prima..
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

19-08-2011 10:33

En daarbij, onder water is een loodje van 0.4 gr toch gewoon waardeloos. Lijkt me straf dat zo'n loodje écht een invloed heeft op de inhaking. Alles gebeurd zo razendsnel dat dat loodje de tijd niet heeft om te "vallen" in de bek imo.

Nee, doe mij maar een longshank met een stukje tube in de haakbocht. Dat haakt pas als een malle en verder geen poespas.
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-08-2011 11:44

Dag heren,

Bedankt voor jullie informatie in deze wat voor mij niet onbekend is. Het is echter niet wat ik bedoel. Deze zeg maar silicone rig wat trouwens een prima optie is, heb ik meer dan eens gebruikt echter mijn vraag is, hoe doen jullie dit met een pop-up boilie.

Wanneer je deze rig namelijk met een bottembait vist, zal de haak niet recht op gaan staan in de basishouding wat in mijn ogen ook een onderdeel is van de shot on de hook rig (tenzij de hair heel kort gehouden wordt en de haak op het oog rust waardoor het gewicht van de silicone de haak met de punt naar beneden laat draaien en je een zelfde effect creëert als de shot on the hook).

Dit wil niet zeggen dat ik beweer dat dit niet kan. Het topic gaat echter over de shot on the hook rig vandaar dat ik deze probeer uit te diepen en mijn ervaringen met jullie wil delen.

De haak blijft zoals aangeven op de afbeelding van de eerdere poast plat op de bodem liggen tenzij, je een pop-up zo uitloodt dat hij op het gewicht van de haak zakt en blijft staan zoals de afbeelding die ik geplaatst heb echter dan moeten jullie hem visualiseren zonder lood en met een stukje silicone natuurlijk. Op deze manier zou een shot niet gebruikt hoeven worden omdat de haak dan wel recht op staat (Je bent dan wel wat drukker in de keuken). De foto geeft mi. echter aan dat het om een bottem bait gaat en dat hij overloaded is waardoor hij terug zakt in het onderste gedeelte van de bek en zo vlees pakt

Dat deze montage door het gewicht van het silicone op de haak sneller draait weet ik.

Dus nogmaals gaat het mij niet om het vissen met een zinkende boilie, maar om het vissen met een pop-up met de shot on the hook omdat dat het onderwerp is an dit topic waarbij tijdens het opnemen van het aas het loodje de haak laat staan zoals hij staat op de afbeelding en hij op deze manier ook effectief ingezet kan worden naar mijn mening. Het loodje zorgt en mijns inziens voor dat de haak in zijn originele stand in de bek gaat staan waarbij hij zijn werk doet en de haak vlees pakt.

Afbeelding

Dat het loodje de inhaking in de weg zit heb ik zelf nog niet ervaren daar ik hem altijd schuivend aanbreng. Zo, dat hij niet over de weerhaak kan schuiven.

Moet hem ook niet op de punt van de haak prikken ha ha.

Hoop dat jullie op deze manier begrijpen wat ik bedoel want ik heb het gevoel dat we elkaar missen of ik niet helemaal duidelijk ben geweest in wat ik heb proberen te zeggen omdat het topic in eerste instantie gaat over het schuiven van het loodje op de haaksteel waarbij we met silicone en andere onderwerpen
een beetje aan het afdwalen zijn (WEL BOEIEND HOOR).

Dat een Lonshank sneller prikt snap ik, heeft te maken met de vorm van de haak. Echter de zelfde vorm scheurt echter ook sneller uit helaas door de manier waarop de lijn op de haak werkt. Misschien is het beter om een klauwhaak te verlengen met een stukje krimpkous waardoor het uitscheuren al weer een stukje minder wordt.

Staat in diverse artikels omschreven (SPIEGEL deel 1) alsmede SPIEGELBEELD van Piet Vogel en Koen Koops.

Bedankt voor jullie reacties, geeft weer stof tot nadenken.


Hoor graag van jullie



Groeten Yuri
Laatst gewijzigd door Yuri Alexej Römer op 19-08-2011 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-08-2011 11:53

Dag Yuri,

Bij een pop-up is het zwaarder maken van de haakpunt totaal overbodig omdat bij een klein beetje fatsoenlijke pop-up rig de haak al in de goede positie staat.

Geen gedoe met loodjes nodig dus. Met een goede pop-up rig bedoel ik minimaal een D-rig maar liever nog een chod of hinged stiff rig (Terry Hearn).

@James: Als de vis erg los is en nogal "wild" aast kan je montage behoorlijk ver naar binnen gaan. Als de haak zo diep al meteen draait en prikt zit ie of in de keiharde keeltanden/platen waarin de haak waarschijnlijk geen houvast gaat vinden en uitgebogen terug komt, of iets verder terug in het zachte gedeelte in de bek waarin de haak zal gaan "lopen".

Alleen als het humeur van de vis er om vraag zou ik zo scherp vissen. Voorwaarden zijn relatief lange hair en korte onderlijn, om bovenstaande redenen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

19-08-2011 12:21

Mijn Idee,

Vis zelf veel met de CHOD, bevalt me uitstekend.

Maar daar hebben we het in jouw topic al over gehad.

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

21-10-2011 09:43

Een vraagje van mijn kant gebruiken jullie daar ieder haaktype voor ?
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

23-10-2011 12:10

Hoi Eus,

Ik begrijp wat je bedoelt en van uit jouw standpunt kan ik ook alleen maar zeggen dat ik het daarmee eens ben. Waar het mij echter omgaat is het overloaden van de haak. Ik ben van mening dat wanneer je wel met een shot on the hook vist en je de haak verlengt met een stukje krimpkous, je het aas dichter bij de grond kunt aanbieden. Op deze manier is het camoufleren van de haak gekoppeld aan een aan een aantal andere factoren soms een betere optie. Het is ook afhanelijk wat je er mee wilt.

Het overloaden van een popup vind ik sowiso een goede echter moeten we alleen even kijken naar het onderwerp, Shot on the hook.

Groeten Yuri
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

23-10-2011 23:49

ik gebruik een shot altijd in combinatie met een rechte haakpunt.en een vrij kort onderlijntje 8/15cm werkt perfect!meestal superhook 8 mvg

dit is een foto van een paar jaar terug .

Afbeelding
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

24-10-2011 17:11

In mijn beleving Yuri, zit dat loodje op je haakpunt in de weg. Niet zozeer dat de punt niet meer prikt maar deze optilt en daardoor een vrij oppervlakkige 'prik' krijgt. Het model van de haak doet dat ook al, dus een soort van dubbelop. 'Men' mag gerust zeggen dat ik lomp dril maar met zo'n rig zou ik een hoop lossers hebben..
groet
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

25-10-2011 06:32

Wanneer ik hem bevstig doe ik dat meestal met een stuk je braid er tussen, zo aanknijpen dat het lusje net niet over de haakpunt heen beweegt. De twee uiteinde van de het lusje brand ik aan met een aansteker zodat er niets meer mee kan gebeuren.

Op deze manier glijd de shot over de haaksteel heen en heb je in mijn ogen nergens last van,

Misschien begrijp ik niet volledig wat je bedoelt maar heb er zelf nog nooit last van gehad. Hiernaast is het zo dat esnneer je de haaksteel verlengt met een stukje krimpkous je al veel twijfel kunt wegnemen. Het werkt echt maar wanneer je er over twijfelt en je een systeem hebt dat in jouw oge goed werkt, waar om zou je dan veranderen.

Naar mijn mening is het ehter wel van belang enkele alternatoeven achter de hand te heben zodat je kunt schakelen wanneer het allemaal even niet lukt door verschillende zaken die de boel kunen beïnvloeden.


Succes met de vangsten

Groeten Yuri
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-12-2011 11:55

Eus Molewijk schreef:@James: Als de vis erg los is en nogal "wild" aast kan je montage behoorlijk ver naar binnen gaan. Als de haak zo diep al meteen draait en prikt zit ie of in de keiharde keeltanden/platen waarin de haak waarschijnlijk geen houvast gaat vinden en uitgebogen terug komt, of iets verder terug in het zachte gedeelte in de bek waarin de haak zal gaan "lopen".

Alleen als het humeur van de vis er om vraag zou ik zo scherp vissen. Voorwaarden zijn relatief lange hair en korte onderlijn, om bovenstaande redenen.


Eus, als je je haakpunt netjes afschermt met krimpkous, lijkt me toch dat de punt niet eerder vlees zal vinden voordat de je haaksteel (krimpkous) voorbij de onderlip is en de haak daadwerkelijk gaat kantelen. Daar is het hele krimpkous gebeuren toch voor bedoeld en dan heb je dat probleem toch niet? Hoe kijk jij daar tegenaan?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

01-12-2011 13:31

Andre,

Dan ga je een shot gebruiken om 'm supersnel te laten prikken en dat ga je dan weer vertragen door met een stukje gebogen krimpkous de punt af te schermen.
Doesn't make any sense to me. :-?

Een rigje met zo min mogelijk toeters en bellen heeft dan zeker mijn voorkeur.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-12-2011 14:04

Om ervoor te zorgen dat ie niet nóg verder vertraagd (en dus de bek zou verlaten zonder te prikken)?

Shot on the hook gebruik overigens ook nooit hoor. Voor mijn gevoel kan het alleen maar in de weg zitten, alhoewel ik er in het verleden wel mee gevangen heb...
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

01-12-2011 14:10

Ik gebruik ook weleens een soth.
Heb er dit jaar een beetje mee gespeeld, maar om de reden die Eus hierboven aanhaalt (te diep haken) gebruik ik deze enkel als ik met extreem korte onderlijntjes vis op dressuurwatertjes met schrikvissen.

Het idee erachter is dat de vis zich al moet prikken terwijl deze na aasopname haar bek sluit, dus niet pas na het wegzwemmen en het evt strekken van de onderlijn. Ben zeker geen rigexpert ofzo en deze gedachtengang komt ook niet helemaal van mezelf (heb het eens op een lezing mee gekregen).

Echter, omdat je naar mijn idee het best een heel kort onderlijntje kunt gebruiken, valt het systeem voor mij snel af. Dat kan (in mijn visserij) namelijk lang niet altijd.
Krimpkous gebruik ik niet icm soth. Ik denk dat juist een soepel stukje boven je haak het systeem net dat beetje flexibiliteit geeft die het nodig heeft. Ik heb ook enkel haken met een recht oog en een rechte punt (logisch) gebruikt.

Heb er dit seizoen iig een paar lastige klanten mee op de kant gekregen. Ik denk zelf dankzij, maar zou natuurlijk ook ondanks soth kunnen zijn.
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

06-12-2011 18:39

Snel draaien en in de juiste stand staan v/d haak interessant.

Frank Warwick met ze ankertje ,een stukje stijf onderlijn materiaal haaks door de krimpkous, aligner.
Mocht (met nadruk op mocht) het op de plek komen waar het moet staat de haak al gekanteld.
Bij de minste beweging van zijn kop zou ie moeten hangen.
Ik ben altijd van mening geweest dat juist dat haakie ons parten speelt bij het vissen/haken.

Hoe kan je dit nu omzeilen, iemand enig idee?

Ze blijven ons gewoon voor gek zetten die kerpers......amper op de kant maar wel (flink) zwaarder worden.

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-12-2011 20:03

Shot on the hook kan een prachtig systeem zijn, heb het af en toe met veel succes ingezet. Mijn soth rig is vrijwel exact gelijk aan die die hier op de site een keer omschreven werd door ik meen Bart van Bezouw.
Het is echter wel een rigje wat niet altijd geschikt is en behoorlijk wat beperkingen heeft. Ten eerste moet ie erg kort gevist worden om te diep inhaken te voorkomen, wat betekend dat ie bij snel azende vissen moeilijker op te nemen is. Daarnaast haakt ie dusdanig rap dat dit soms problemen oplevert met platten. De rig kan ook té scherp zijn, een heel iets minder snel hakende rig vangt in deze situatie minder/geen platten waardoor de kans om een karper te vangen soms een stuk groter kan worden.
Ook met stroming, vooral icm harde bodems, valt er weinig mee te beginnen, de haakpunt rost dan zo veel over de bodem dat ie vrijwel altijd heel snel bot is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

12-12-2011 15:52

Daar ben ik t wel meer eens Daaf.
In mijn ogen is de keuze voor een bepaalde rig eigenlijk altijd een compromis ..