Wanneer is jouw haak bot?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

28-06-2011 13:12

Ik vond het overbodig om hier een nieuw topic over aan te maken, maar zojuist heb ik een pakje korda widegapes gehaald. Er zat een aardige productiefout in.. komt dit vaker voor?

Afbeelding
M.v.g Stef Jansens
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

28-06-2011 13:16

Dit kan zeker voorkomen. Massaproductie he. Maar denk niet dat dit het juiste topic is..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

28-06-2011 13:20

Ik wil nog 1 toevoeging doen, 1tje van Michel en 1tje die precies verwoord wat ik denk, doe en voel:

Ik wil elke karper vangen. De eerste aanbeet moet hem zijn en wel zsm. Pas als ik een vis gevangen heb, kan ik afhankelijk van de bevindingen eventueel aanpassingen doen.
It's okay 2 pay
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

28-06-2011 13:37

Dank klaas
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

21-07-2011 00:19

ik ben ook gek van longshank haken,en gebruik ze dan ook best vaak moet ik zeggen.ik ga zelfs tot haakmaat 1 van gamakatsu op de rivier en dan kan je echt sleuren zonder "schade" te maken.wel is het in mijn ogen inspelen op de situatie,ik heb gemerkt dat wanneer vissen zachte bekken hebben longshanks echt taboe zijn,dan word het ineens een blik opener,verschillende malen gezien dat er echt een snee in de bek zat.ook het aas gedrag heeft hier een grote waarde bij,hoe diep word de haak geprikt is hierbij mijn insteek.als een longshank te diep gehaakt word,zal hij ook snijden.maar naar mate je langer vist op een water leer je de strategie kennen,weet je hoe te vissen.en vooral weet je ook wanneer je het goed doet met een ls of liever een wide gape model.verder heb ik haast nog nooit een omgebogen haak gehad moet ik zeggen,maar probeer ook zo min mogelijk te varieren van haken.er zijn er zo veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet en dat wil ik voorkomen.

en wanneer mijn haak bot is ? zodra deze niet meer lekker pakt op mijn nagel,of dat het puntje van de haak een braam heeft.verder heb ik altijd reserve rigs bij me,en na elke vis wil ik dan nog wel eens me rig omruilen voor een nieuwe haak/rig.vervolgens kan ik op mijn dooie gemak spelen met de rig die me een vis opgeleverd heeft om te kijken of hij me nog goed lijkt ja of te nee.

ps : leuke discussie :)
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-07-2011 01:35

Hallo Stef,

Machientje wat even niet deed wat het moest doen? :wink:

Die dingen worden machinaal en masse gemaakt.

Zie foto.

Of zou Judy van Partridge overgelopen zijn en uit frustratie met een tang hebben zitten spelen?

Groet,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

21-07-2011 06:17

Mijn haken zijn al bot zodra ik ze koop in de winkel haha :lol:
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

07-12-2011 21:03

Ik vervang me haak/onderlijn bij 2 brasems/zeelten of 1 karper verder kijk ik ook bij elke worp me haak met een loop :oops:
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

08-12-2011 16:57

Jeffrey Boven schreef:verder kijk ik ook bij elke worp me haak met een loop :oops:



En...WAT zie je dan? Waar let je op?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

08-12-2011 17:02

Op een vlijmscherp puntje en geen onheffenheden zowel dan gooi ik de haak/onderlijn weg 8)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-12-2011 18:25

Ik had laatst een zakje korda longshanks waarvan ik er 8!!!! meteen weg kon pleuren. Ook een zakje kant en klare chods was er ook 1 op 3 waardeloos. En dat is niet de eerste keer dat ik bij korda belachelijke percentages aan slechte haken aantref, ik pas de volgende keer. Genoeg andere merken die de zaakjes wel voor mekaar hebben.
Een haak is bot wanneer hij zonder druk over je nagel krast ipv op het punt waar je hem er op zet meteen te blijven hangen. Hij moet "plakken", als ie krast is ie bot. Loepjes zijn leuk en gebruik ik veelvuldig als aanvulling op de nageltest, maar met alleen één van beiden kan je imo nooit een haak 100% checken. Soms wil een beetje slijpen best helpen, maar niet altijd, als hij niet met een paar keer strijken weer scherp is gaat ie alsnog de prullenbak in.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

08-12-2011 18:44

Wanneer is mij haak bot?! Goeie vraag!

Mijn haken zijn nooit bot, want wanneer een haak niet meer 100% scherp is gebruik ik hem al niet meer.
Dit kan voorkomen vóór ik er uberhaupt een onderlijn mee knoop. (dus rechtstreeks van pakje naar prullenbakje :wink: )
Ook tijdens en/of na het vissen kan dat gebeuren, en wanneer ik een vis heb gevangen/verspeeld is wat mij betreft de haak altijd afgeschreven. Ik ben namelijk van mening dat een haak na de dril nooit meer zo scherp kan zijn als op het moment van uit de verpakking komen.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

08-12-2011 21:22

maar word een haak nou het beeste bot door de bek van de vis? of komt het misschien omdat er nog al wat steentjes op de bodem liggen?
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

08-12-2011 22:23

Dat is uiteraard lastig te zeggen, we weten immers (bijna) nooit wat er zich op de bodem exact afspeelt.
Juist daarom vind ik het zaak om haken altijd op scherpte te controleren! :wink:
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

08-12-2011 23:52

Ik verving vroeger ook na elke vis, maar dat tegenwoordig toch niet altijd meer. Als ze echt nog 100% scherp zijn zie ik er het nut niet van in om ze te vervangen, liever vervang ik ze nadat ze een nacht in het water hebben gelegen. Na een losser vervang ik ze wel altijd!!! Soms kan je een keer pech hebben, maar ik heb te vaak in het verleden een rig waarop ik een vis loste weer terug geslingerd omdat ie nog goed leek om er vervolgens weer een vis op te lossen
Of ze van het haken van een vis bot worden? Zal denk ik van de inhaking af hangen. Als ie in één keer strak indraait en op zijn plaats blijft heeft ie denk ik niks te lijden. Als ie een paar keer schampt ofzo misschien wel. Denk iig dat ze meer bot worden door beweging onder water, vooral op steenachtige bodems.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-12-2011 09:27

Olger Glorie schreef:Wanneer is mij haak bot?! Goeie vraag!

Mijn haken zijn nooit bot, want wanneer een haak niet meer 100% scherp is gebruik ik hem al niet meer.
Dit kan voorkomen vóór ik er uberhaupt een onderlijn mee knoop. (dus rechtstreeks van pakje naar prullenbakje :wink: )
Ook tijdens en/of na het vissen kan dat gebeuren, en wanneer ik een vis heb gevangen/verspeeld is wat mij betreft de haak altijd afgeschreven. Ik ben namelijk van mening dat een haak na de dril nooit meer zo scherp kan zijn als op het moment van uit de verpakking komen.


Mensen mensen, het is toch werkelijk van de zotte dat haken bot in de verpakking zitten. (zie respons van Dhr D.Wolters)Ze worden verkocht middels reklame als de scherpste haken die jij je maar kan wensen. Of nog zo'n leuke ; voor het betere trek en sleur werk. Jaja, mijn klote!

Ik koop iets en verwacht simpelweg dat die dingen scherp zijn, ik betaal (jullie overigens ook) plm € 5,- gemiddels voor een zakkie haken waarvan je dan de helft of meer zou moeten weggooien. Te gek voor woorden.
Tegenwoordig ben ik zo brutaal (zo brutaal was ik nog nooit,ik ben niet bot ) om de haken in de winkel(nee, ik koop niet via internet) te testen. Dit is een klein adviesje!

Nageltest is m.i. nog steeds de ultieme test.

Gr Harnold
Gebruikersavatar
Fred Tegelaar
Berichten: 73
Lid geworden op: 08-06-2011 22:25

09-12-2011 18:41

Klopt, als ik lijn ga halen in de winkel rol ik hem altijd eerst helemaal uit voordat ik afreken.
Altijd even kijken of er geen beschadigingen opzitten..
2010: 20.9 KG Nederlandse vis
2011: 22.6 KG Franse vis
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

09-12-2011 18:54

Fred Tegelaar schreef:Klopt, als ik lijn ga halen in de winkel rol ik hem altijd eerst helemaal uit voordat ik afreken.
Altijd even kijken of er geen beschadigingen opzitten..


Ik spoel m daarna gelijk in de winkel op de molen, hang er 140 gram lood aan en kijk of je er minimaal 100 meter mee kan gooien.

PS: serieus.. uit de verpakking halen doe ik zoveel *als mogelijk* als ik in een gewone winkel ben. Ze liggen nl. niet op de hoek van de straat en ik heb er een pokke hekel aan om terug te moeten. En als ik online bestel gaat het gewoon retour. Nooit problemen mee (die heel af en toe dat het voorkomt).
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-12-2011 12:55

Ja leuk die nageltest maar maak je die haak juist niet bot op die manier? Ik voel gewoon met mn vinger en dan weet ik genoeg. blijf er verder vanaf. Het liefst vis ik met superhooks ( rechte punt ) maar heb ik ik veel last van botte haken door stenen mosselen of andere troep op de bodem gebruik ik liever klauwhaken. Zodra ik het niet vertrouw vervang ik de onderlijn.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

10-12-2011 16:12

Ron..jij slijpt ze dus nooit begrijp ik?
Ach man..Ga toch vissen !!
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-12-2011 16:52

klopt fred. Ik heb wel twee verschillende dingen ervoor en heb het dus wel gedaan maar ben tevreden met Gamakatsu haken zoals ze zijn. Wel controleer ik de haak maar als deze bot is vervang ik gewoon de onderlijn.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

10-12-2011 19:54

Ron,
Dit is nou precies wat heel veel mensen verkeerd doen met die nageltest. Je moet GEEN druk zetten en de haak moet "plakken" Als je onder druk gaat lopen krassen dan krast niet alleen elke haak maar loop je ook het risico dat ze inderdaad bot worden
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-12-2011 03:45

Hangt er helemaal vanaf wat je onder bot verstaat...

Een haak die niet bot is kan ook een botte haak zijn. Een botterik is niet bot maar messcherp.,

Veel denkplezier,

Adieu!
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Michel van Druten
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-10-2009 20:20
Locatie: Zuid-Holland

11-12-2011 08:37

Mensen mensen, het is toch werkelijk van de zotte dat haken bot in de verpakking zitten. (zie respons van Dhr D.Wolters)Ze worden verkocht middels reklame als de scherpste haken die jij je maar kan wensen. Of nog zo'n leuke ; voor het betere trek en sleur werk. Jaja, mijn klote!

Ik koop iets en verwacht simpelweg dat die dingen scherp zijn, ik betaal (jullie overigens ook) plm € 5,- gemiddels voor een zakkie haken waarvan je dan de helft of meer zou moeten weggooien. Te gek voor woorden.
Tegenwoordig ben ik zo brutaal (zo brutaal was ik nog nooit,ik ben niet bot ) om de haken in de winkel(nee, ik koop niet via internet) te testen. Dit is een klein adviesje!

Nageltest is m.i. nog steeds de ultieme test.

Gr Harnold


Harnold,

Dat de haken bot worden komt dat ze los in een zakje zitten en tegenwoordig ultra dunne punten hebben (super scherp maar hierdoor ook sneller bot).
Vervolgens komt de punt van een haak in aanraking met de steel van een andere haak waardoor de haak bot wordt.
Begrijp ook nog steeds niet waarom alle fabrikanten niet overstappen op de montage in een zakje ala Nash of de oude boiliehooks in het doosje. Dan is het botte haak verhaal vanuit de verpakking gelijk voor 99% opgelost.

Groeten,
Michel
Gebruikersavatar
Michel van Druten
Berichten: 96
Lid geworden op: 17-10-2009 20:20
Locatie: Zuid-Holland

11-12-2011 11:45

Met Korda haken (en trouwens ook met onderlijn materiaal van Korda) heb ik altijd al slechte ervaringen gehad en gehoord. Door gebroken haken e.d. zelfs bij het binnendraaien na een nacht vissen :-? . Ben dus niet zo'n fan van Korda door die slechte ervaringen.

Groeten,
Michel