Wanneer is jouw haak bot?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-06-2011 18:37

Stamt dat backwining niet uit de tijd dat molens nog geen fatsoenlijke slip hadden?
Verder hebben die Engelsen wel meer afwijkingen waar ik niet aan mee wens te doen, bijvoorbeeld in hun hengelkeuze...
Wat longshanks betreft, die kunnen best mooi werken en in sommige gevallen mag ik ze graag gebruiken. Echter eigen keiharde ervaring heeft me afgeleerd om ze in deze tijd van het jaar op flink stromend water te gebruiken. Lachen man, zo'n longshankie met een torpedoschub van een kilo of 13 die het leuk vind om een half uur of meer de turbo aan te zetten. Ik heb vele merken geprobeerd door de jaren heen, allemaal hadden ze één ding gemeen. Als het echt hard moet buigt het open als een paperclip. Korda, solar, fox, gamakatsu en zeker nog wel een paar. Ze hebben vast niet voor niks van een aantal van die dingen een stevigere versie op de markt gebracht, die buigt namelijk netjes ietsje later (net voor het net ipv halverwege de dril dus, lachen man!). En wat niet buigt breekt wel. Hoe verklaar je dit verschil in kwetsbaarheid Klaas, als het verschil in de arm verwaarloosbaar zou zijn? Ik heb een degelijke klauwhaak of een superhook/c887 achtig model nog nooit zien buigen in dezelfde omstandigheden. Wat niet altijd wil zeggen dat ie beter houdt hoor, maar hij buigt in elk geval niet.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

22-06-2011 18:52

En wat is de reden dat de engelsen backwinden eigenlijk?
Zelf vind ik het echt zonde, is toch een stukje beleving van de drill die je mist.
Het tikken van de slip, of juist het gieren bij een volle run. Als je slip goed is, is er in mijn ogen niets mis mee om de vis hierop af te drillen. Waarom denken de meeste engelsen hier anders over?
M.v.g Stef Jansens
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2011 18:56

Stef,

Als je backwind gaat de lijn op exact dezelfde manier van je molen af als hij erop gaat. Dat voorkomt een hoop kinken.

Zo gek zijn ze nog niet, die engelsen. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-06-2011 19:34

Eus je vergeet een stukje, aan beet dmv beetrunner/ slip instelling...
Nee blijf maar goed kijken naar de mafkezen, als het nu een meerwaarde zou hebben ok.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

22-06-2011 19:52

Eus Molewijk schreef:Stef,

Als je backwind gaat de lijn op exact dezelfde manier van je molen af als hij erop gaat. Dat voorkomt een hoop kinken.

Zo gek zijn ze nog niet, die engelsen. ;)


Ja dat is ook echt een probleem, dat kinken. Straks moet je nog een paar meter lijn weggooien!
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2011 22:54

Voorkomen is beter dan genezen Daaf.

Bovendien kun je door te backwinden schokken beter opvangen, een slip heeft een bepaald opstartmoment.

Ieder zijn ding toch?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-06-2011 07:42

alleen wat in de bek zit wrikt. het steeltje is verwaarloosbaar sorry. Zelfs de stugge stukken krimpkous geven hetzelfde effect.

Maar je moet niet een lijn met haak in het spek douwen en dan trekken hoor alle kanten. Je ZIET dan wat er gebeurt stel je voor zeg...

En mensen waarvan ik weet hoe ze vissen en wat ze doen en die ik ken vertrouw ik eerder dan een boekjes schrijver uit ver weg. Wel ben ik zo'n lul die dan weer dingen probeer, maar heel vaak ga je dan op de bek.

Nog zo'n flauwe kul ding door backwinden krijg je juist hele grote schokken zeker met de stugge(re) hengels van tegenwoordig. Maar dat zal ook wel niet waar zijn. Zeker als die torpedo van Daaf er van tussen gaat, laat de slinger eens los en pak die dan weer... hahahaha suc7

Daaf.

Ik heb hier al tig foto's geplaats van uitgebogen haken.

van super strong tot weet ik veel wat voor merken.

Van Henk Plesman wat haken gehad.

Afbeelding
Dacht dat dit een superstrong ding was.

887 was de eerste de beste vis die de haak recht had.... weet jij het

Maar ieder doet maar lekker wat ie wil boeit me geen ruk.

Theorien lekker niet kijken, nou ik wel :)
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-06-2011 09:16

Leuk, ervaring. Prima maar het is jouw ervaring en daarom jouw mening


Laat dat nu de 1 van de weinigen zijn die er in de visserij voor mij belangrijk is...

Ben bijna 50, heb niet zoveel geleerd echter wel dat je niet zomaar alles klakkeloos moet aannemen en/ of overnemen.

Nog een voorbeeld?

Weerhaakloos vissen, ik was e ral geen voorstander van. Verschillende xx geprobeerd. Laataste x paar weken terug. Ok de vissen waren daasr allemaal redelijk gehavend. Zie theiorien maken je blind...


haak 1

Afbeelding

haak 2

een esp, weet nu niet welke, medium ls met weerhaak.

Laat nu die 1e een aantal keren een bult schade in de bek te hebben veroorzaakt. Pech? Geluk? Moet ik er mee blijven vissen? Nee dus...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2011 13:03

Kan je weer niet volgen Klaas.

Nog nooit ergens gelezen dat een weerhaakloze haak minder schade aan de bek aanricht, in tegendeel zelfs.

Het gaat er bij een weerhaakloze haak om dat de vis 'm makkelijker kwijt kan spelen in geval van lijnbreuk.

Jouw ervaring sluit hier dus wel aan bij de boekjeswijsheid.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-06-2011 14:03

Afbeelding

http://img221.imageshack.us/img221/3168/hakiesnxe.jpg

Deze dus.

Neem bijvoorbeeld de mening van Peter Eus.\

"Toeval" wilde dat een ls weer prima zijn werk deed, terwijl een door vele geachte veilige haak met zonder weerhaak tot 2 keer (totaal dus 3 inclusief de laatste keer), een bek een beetje extra verampenmeerde.

Verder bedoel ik dat IK het moet doen met MIJZELF en dat ik verder niemand hoef te pleasen zeg maar. Als iets voor MIJ werkt is dat meer dan zat.

Alleen krijg ik soms de kriebels van dat nageblaat zoals ik dat noem. Mouwen zonder daadwerkelijk iets te proberen. GVD wat kan een mens zich dan zelf tekort doen.

Je wordt nooit oud genoeg om alle fouten zelf te maken, maar reken maar dat je veel meer leert door te proberen en de fouten te maken. En weet je teveel te vaak om toeval te zijn is een "boekjeswijsheid "niet waar of gestoeld op een mislukt eenmalig experiment.

Doe er je voordeel mee, of niet. Ik hoef en wil niemand overtuigen, slechts een keer extra zelf na laten denken zou al volstaan.


@allen
Al geprobeerd? Een pure LS en een superstrong met een la van 2 cm totaal? De krimpkous buigt niet mee he? Pas een stukje boven het oog. Onbedoeld ook een ls met dezelfde eigenschappen. Eerlijk zeggen he...

MVG

Klaas
Laatst gewijzigd door Klaas vd Herik op 23-06-2011 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

23-06-2011 15:42

:wink:

mvg.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-06-2011 16:02

ik lul makkelijker dan ik schrijf. Ik ben steeds al 2 regels verder joh hahahaha
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2011 16:04

Dat hoop ik wel Klaas, anders... ach ja. :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2011 16:05

Oh trouwens.. je hebt werk.

Koken.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-06-2011 16:13

It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2011 17:31

Wat is dan de mening van Peter?

In gedachten zie ik je steeds roder en kwader achter je scherm zitten Klaas. Schenk jezelf een biertje in, haal even diep adem en chill dude.

Weet je wat het allermooiste is? Ik heb nergens gezegd dat ik een LS niks vind of wat ook. Alleen dat een langere steel voor meer schade kan zorgen.

Denk je dat ik nooit iets probeer Klaas, dat ik alleen maar voor zoete koek aan neem dat wat alles geschreven staat wet is? Is het niet een eerste vereiste stronteigenwijs te zijn wil je jezelf karpervisser kunnen noemen?

Misschien moet ik alle pakjes haken die ik hier heb maar eens op een hoop gooien en een foto maken. Menig hengelsportzaak zal jaloers worden.

Wat ik al zei, jouw ervaring hoeft niet die van een ander te zijn, er zijn zo ontzettend veel variabelen dat er geen voorgeschreven wetten kunnen bestaan binnen onze hobby.

En maar goed ook, anders kan straks iedereen ineens een karper vangen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-06-2011 17:32

Ik verbaas me een beetje over dit paniekerige ''hou je haak scherp'' gedrag.

Vroeger had je een setje handgemaakte haken en een slijpsteentje, en dan ging je op pad.

En dan kon je wekenlang vissen en vangen met dezelfde haak.

De haken van nu zijn vele malen beter en scherper gemaakt middels een compleet ander productieproces.

Ze zijn scherper, ze blijven scherper en vaak zijn ze ook steviger (niet altijd!). De noodzaak om continu je haak te verwisselen wordt in mijn ogen alleen maar minder.

Is ie niet verbogen? Prikt ie nog een beetje? Dan is het al snel goede hoor.

(heb het voornamelijk over penvissen, met vast lood kan ik me voorstellen dat het toch wat anders ligt)
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2011 17:34

Nog iets Klaas. Die uitgebogen haken van jou, enig idee waar dat door komt? Allemaal kuthaken? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2011 08:36

Nee Eus,

De vorm.
En dan i.c.m. de bepaalde stek.

To adapt zeker Eus? En kwaad worden duuuh.
En meer schade kan veroorzaken is ok, maar het IS niet zo. Bij mij niet bij jacco niet en nu en vroeger nog een aantal. Niet meer dan andere haken, zeker niet haken gevist icm een la van krimpkous.

Peter Otte zijn mening? Zoekfunctie zeker? :lol:
MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2011 09:16

Uitbuigen, losschieters of uitscheurders.

In mijn geval heb ik daar soms last van op 2 verschillende stekken wanneer wel of niet is niet te bepalen.

Beide stekken vergen in de eerste seconden een alles of niks. De vis moet naar links of naar rechts. 4 vissen probleemloos 2 lossers al dan niet met uitbuigen. 10 vissen no probleem en dan ineens weer.

Beide gevallen vis ik de slip dicht. Daarom weet ik ook in welke zijde de vis gehaakt is en weet ik ook, dat ik tendele de vluchtroute kan beinvloeden.

Uitbuigen kan m.i. alleen als de haak slechts met de punt vast zit en dan nog in een hard gedeelte van de bak.

Zie eerder genoemde link van de circlehook. Zou 1 en 1 2 zijn?

Enige wat goed hield waren nash haken de xs versie. Gelukkig hebben ze een goed product vervangen door bagger. Zwarte bovenkant van het zakje meen ik.

Ik viste deze stekken niet met de ls –en. Tja je gaat toch niet zo zwaar drillen met dat spul? Toch mar eens geprobeerd en weet je? Geen probleem meer met uitbuigers uitscheurders of losschieters. Ik kan niet tellen maar

Als 2 op 10 1 op 10 wordt scheelt dat de helft, want laten we eerlijk zijn, de schade is het grootst bij:

Uitbuigen, losschieten of uitscheuren!


Verder denk ik dat we, als in jij en ik, minstens 2 mensen hebben laten nadenken. Stukje van sibbing is zeker 3 keer gedowngeload.

Missie geslaagd voor mij.

@ allen

Overtuig me maar met argumenten, welk onderwerp ook. Je zal merken dat je niet mij overtuigd, maar je boarders stof geeft tot nadenken.

Ik ga overal wel dwars tegenin hoor, zelfs als ik het er niet niet mee eens ben.

@mitsz,
Waarschijnlijk vissen Jacco, Dennis en ik mee. Zo niet kom ik zeker helpen.

Op de bagger vertelde men dat een goeie kok alcoholist is of homo. Ik kan nog geen speld velen in mijn kont, maar ik ben al een redelijke amateur drinker... :lol:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-06-2011 09:51

Ergens in je post sla je de spijker op zijn harses Klaas. Een punt die niet goed indringt, en dan bedoel ik niet de punt van die spijker.

De kracht op de punt is funest, voor elke haak. Die krachten moeten op de bocht, niet op de punt.

Maarja, hoe krijgen we het nu voor elkaar dat die punt goed indringt? Wellicht is het handig om te weten waar de punt dus niet in kan dringen.

Weet je je rig dus zo aan te passen dat ie daar dus niet zal prikken maar in het gedeelte waar de punt wel kan indringen zullen je uitgebogen haken tot het verleden behoren. Zelfs met een haak van dunnere draad.

Dus toch, to adapt ...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-06-2011 12:37

stom toevallig dus de ls van gamakatu. Hoe onlogisch dit (voor sommigen) lijkt. Behalve voor die de haak gebruiken.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

24-06-2011 13:53

Het kan allemaal mooi als theorie bestempeld worden, maar uiteindelijk moet het gebeuren in de praktijk.

En als Klaas dit constateert, wie zou zeggen dat het niet kan? Het kan dus wel, ook word het in de boekjes vaak bestempeld als niet.

Niet iedere situatie zou hetzelfde zijn. Het gaat uiteindelijk dat we de vis veilig op de kant brengen.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

26-06-2011 14:55

http://karperwereld.nl/rigvan/ronald_de_witte.php

Haha, we zijn niet de enige die de + zien van ls haakjes :wink:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

28-06-2011 09:05

En toen was het stil...

Toch een interessante "discussie", waarbij ik toch een vraag nog heb Klaas.

In welke situaties zet jij voornamelijk een LS in?
Indien je die inzet, stiff, semi-stiff en of soepele lijn?

En waarom
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl