Wanneer is jouw haak bot?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

17-06-2011 22:24

Alle haken zijn bot.

Niet?

Dan moet je er maar eens slijpen met een vijltje van JAG: http://www.tackledirect.nl/store/products/JAG-SP-Hook-Sharpening-Stones.html?page=1

Mensen die dit vijltje weleens hebben gebruikt (op de juiste manier) weten wat ik bedoel. Zelfs de scherpste haak krijg je hiermee scherper. Alle haken kun je uit de verpakking nog over je nagel laten glijden met minimale druk, een (goed) geslepen haak niet.

Willem had het over plakken, nou een geslepen haak plakt pas echt!

Nadeel is wel dat de haakpunt waar het vijltje langs is geweest sneller roest. Dit is op te lossen door er een beetje vaseline op te smeren.

Tenslotte: echt scherpe haken hebben een lange, zeer dunne punt, het is dus niet meer dan logisch dat deze punt vele malen kwetsbaarder is dan een kortere, dikkere punt. Het gevolg van een scherpe haak is dus dat deze ook sneller bot zal zijn doordat het kwetsbare puntje of snel afbreekt of snel ombuigt.

Mij boeit het niet dat ik na een vis mijn haak moet vervangen, een aanbeet is mij te kostbaar om hierop te bezuinigen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-06-2011 12:28

En hoe gebruik je dat vijltje op de kuiste manier? Wellicht handig om er meteen bij te vermelde . Lijkt mij een enorm handig ding. Meteen ff bestellen
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-06-2011 13:27

Hmm ja had misschien handig geweest, lol.

Zie hier:http://www.youtube.com/watch?v=__vOoBwx6IY
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-06-2011 16:48

Dankje!

Helaas is die niet op voorraad. Maar ga hem wel bestellen! Bedankt hiervoor
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

18-06-2011 18:04

Er zijn natuurlijk meerdere vijltjes te vinden. Bijvoorbeeld http://www.raven.nl/nl/product/karper/3 ... foxcac221/

Zit er veel verschil in met die an jou Eus?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-06-2011 19:41

Geen ervaring met de andere vijltjes Jan Willem. Wat ik wel weet is dat de vijltjes van JAG van een soort poreus steen zijn en dat je ze niet moet laten vallen want ze breken heel gemakkelijk.

Misschien op de engelse ebay kijken? Neem aan dat de verzendkosten niet veel meer dan de 6,75 van TD zullen zijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Dries Jacke
Berichten: 2360
Lid geworden op: 01-04-2007 09:29
Locatie: Friesland

18-06-2011 22:10

Ik heb een aantal jaar terug een wedsteentje gekocht. De vorm is speciaal ontwikkeld om je haak scherper te maken. Op de juiste manier wordt je haak vlijmscherp ja. Helaas is dat maar een paar keer gelukt. Zal toch nog eens een poging wagen.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-06-2011 18:53

Eus Molewijk schreef:Alle haken zijn bot.

Niet?

Echt niet!
De haken die ik gebruik zijn echt scherp uit de verpakking, na een paar keer ingelegen te hebben wordt het wel snel minder.
Hiervoor probeer! ik wel regelmatig de slijpsteen, een WET steen wil wel eens helpen, lang niet altijd.
Ook ga ik zeker niet een haak proberen scherper te maken dan hij al is, beetje dom in mijn ogen want dan koop je bij voorbaat al bagger 8)

Echt scherpe haken in mijn asortiment zijn, Gamakatsu ls, Esp ls, Owner c1, meer gebruik ik eigenlijk niet.
Ohja, zijn op de Esp na ongecoate haken 8)
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

19-06-2011 21:43

Jacco de Gamakatsu is idd redelijk scherp maar die glimmen mij teveel, de ESP ken ik niet welke type's zijn dat.
CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-06-2011 22:45

Jacco,

Bagger of niet, sommige rigs vragen nu eenmaal om een bepaald type haak en die zijn er soms niet te kust en te keur. Als die in mijn ogen niet scherp genoeg is maak ik die scherper.

En wat is er mis met een scherpe haak nog scherper maken? Een haak kan mij niet scherp genoeg zijn.

Een wetsteen is te grof en daarmee zal je de punt eerder verampeneren dan met een JAG vijltje.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
rick van eekelen
Berichten: 561
Lid geworden op: 15-02-2007 15:58
Locatie: Nederland
Contacteer:

19-06-2011 23:12

http://www.carpforum.co.uk/Shared/Messa ... icID=56580

Zo zie je maar hoe scherp onze haken zijn uit de verpakking... :roll:
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

19-06-2011 23:34

Maar na het vijlen gaat hij dus wel veel sneller roesten of niet?
Als ik na 3 vissen mijn haak al vervang wordt het wel een heel erg dure hobby(was het al haha)
Ik gebruik bijna altijd de kurv shank van korda en heb nooit geen problemen.
Niks vijlen.is hij bot gaat hij weg.
groeten nico
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

19-06-2011 23:38

Owners zijn inderdaad goed scherp, maar vrij snel bot. Gamakatu gebruik ik al tijden niet meer, maar ga ze binnenkort weer is halen.

Verder de kurv shanks, maar zijn niet altijd heel erg scherp. Hayabuse, de oude haken, waren ook super. Nu zijn ze mij veel te dun. Wel scherp, maar buigen als de hel uit :(

De solars schijnen het ook heel goed te doen? Hoor veel positieve berichten hoerover
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-06-2011 23:40

Mijn haak is bot op het moment dat het niet meer scherp is :lol:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

19-06-2011 23:40

Eus, je hebt wet stenen en wet stenen :wink:
De mijne voelt als glad materiaal maar stiekem net ff de finish geven aan een haakpunt :wink:

Bij ieder haak model is wel een scherpe versie van te vinden tegenwoordig.
En dat bepaalde situaties een andere Rig vraagt is volgens mij niet helemaal waar.
Ik zie het anders, Sommige maken een rig zo gecompliceerd dat het een wonder is dat er nog een vis gehaakt wordt.
Cor Nannings schreef:de ESP ken ik niet welke type's zijn dat.


Cor, Esp Raptor Longshank. Wel een wat dunnere haak maar steviger dan een korda standaart model.
Glimmen, achja, Pak je de A1 toch.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

20-06-2011 00:33

ik heb een klein vergrootglas met een ingebouwd lampje,hiermeer controleer ik de punt of hij wel recht is .ik vis 90%van mijn visserij met gamakatsu superhook.deze moeten plakken anders gooi ik ze weg.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-06-2011 17:33

Jacco, het zal waarschijnlijk door onze totaal verschillende wateren en vismethoden komen maar ik ben ervan overtuigd je in sommige situaties verschil kan maken met het inzetten van een andere rig.

Of jij die over gecompliceerd vind is vers 2. Zelfs een "moeilijke" rig kun je vaak simpel(er) maken. Hoe minder componenten ik nodig heb hoe liever maar dan nog kan de rig een heel andere werking hebben dan een "standaard" rig.

Ik vind het juist een wonder dat op bepaalde wateren nog steeds met een standaard rig waar ze al jaren aan worden gevangen vis wordt gevangen. :)

Btw, check de link van Ricky maar eens en dan begrijp je mijn claim dat alle haken bot zijn waarschijnlijk wel. ;)

Bedankt voor de link Rick, ik had de plaatjes al eens eerder ergens gezien maar wist niet meer waar.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-06-2011 17:44

Eus, standaart is ook niet helemaal mijn ding, wel eenvoudig en doeltreffend :wink:
Alle haken bot vind ik wel overdreven, er staan 8 soorten in die link, hoeveel liggen er in de winkel?.
Ja er zijn duidelijk slechte bij maar die komen bij mij al niet in de buurt van het water :lol:

Standaart rig of niet, ik ben niet van de benamingen van rigs, maar een jellywire lijntje met een ls en 1,5cm krimpkous, hair dmv een ringetje zo laat mogelijk vrij komend bij de bocht en een hairlengte van minimaal de boilie tussen bocht en aas is best standaart te noemen.
Doeltreffend? zeker wel 8)

Ik bedoel meer die 360gr whitty bananendingen zegmaar, das nie mijn ding.
En nee, ik vis niet altijd op eenvoudige wateren, ook ik zit geregelt op putten waar de meeste zelden een beet krijgen :P
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-06-2011 17:46

rick van eekelen schreef:http://www.carpforum.co.uk/Shared/Messages.asp?TopicID=56580

Zo zie je maar hoe scherp onze haken zijn uit de verpakking... :roll:


Ergens in 2005 ja.. Zou het nu nog wel eens willen zien met de per stuk vastgezette Fang/Twister/Gapers van Nash... Zelf maar eens wat doen dan van de week..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-06-2011 18:03

Ik weet wat je bedoeld Jacco. Toch zijn er bepaalde omstandigheden waarin afwijken van je "standaard" rig lonend kan zijn.

Een longshank haak zou ik sowieso al niet zomaar overal inzetten, de nadelen van een longshank haak ken je neem ik aan zelf ook wel en weet je wat ik bedoel. ;)

Wat ik eigenlijk bedoelde met alle haken zijn bot is dat ik tot nu toe alle haken die ik in mijn handen heb gehad scherper kreeg met het vijltje. De een meer dan de ander maar verschil was er.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

20-06-2011 22:09

Ik ben bekend met de verhalen omtrend de ls haken, loop al ff mee hé :wink:
Gek dat ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen heb met ls haken.
Van de ruim 50 vissen dit jaar had ik zondag de eerste losser.
Veel vissen heb ik uit de lelies of uit de takken moeten houden.
Sinds kort uit nood een ander type gebruikt en laat ik daar nu net die losser op krijgen :-?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-06-2011 09:29

Jacco,

Dat verbaast me enigszins dat je met LS op obstakels vis. Geen problemen mee?! Mag ik vragen welke haken het precies zijn?

Kies je met deze keuze voor een langere of kortere onderlijn?
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2011 10:10

de nadelen van een ls worden aangeluld door boekjes schrijvers, vaak niet gehinderd door enige ervaring.

die halve cm ijzer van het steeltje meer maakt echt geen fuck uit. En dat is wel ervaring. sinds 1994.

o'shaunesy
LdB, de 1e serie
tiemco
korda, wat ik hier mee gesjouwd heb met een nr 10 no problemo.
gamakatsu sinds 1999
de versie van fox, de klauwhaak met verlengde steel.
Zelfs de SS, semi longshank maar al veel effectiever dan die bollenhook bijv.

Lange en korte onderlijn is ook zo'n overschat fenomeen. 150 graden van de aanzwemroute is het zelfs een nadeel zo'n superkorte onderlijn.

Maar iedereen lekker zijn waarheid.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-06-2011 12:04

Haha interessant gegeven Klaas.

Ik vis zelf eigenlijk niet zo vaak met LS.

Dus waarom geen LS als haak gebruiken "altijd". Meer voordelen dan nadelen op deze manier.
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2011 12:21

Ik heb er een hekel aan een ander wijzer te maken dan ie is. :lol:

Enige verschil en dat is minimaal, is dat een ls misschien wel eens iets minder diep inhaakt. En dat is zo relatief als de kolere daar een maatje 4 al groot is. Komt bij dat alle haakstelen al verlengd zijn.

Ben afgelopen weekend aan het kutten geweest, twijfel, die haak, die haak. en weet je? gamakatsu ls nr 8.
It's okay 2 pay