lengte van de hair


Plaats reactie
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

06-05-2003 10:08

Heren/dames,

Als ik vis met een vastloodcombinatie vis ik meestal met een haak owner flyliner maatje 6, 16 mm boilies en de hair lengte zodanig dat de boilie zo`n 5 mm onder de bocht van de haak hangt. Verder een standaard rig van zo`n 20 cm. zinkende kryston onderlijn en een linealigner van krimpkous waarmee ik tevens de haaksteel ongeveer 1 cm. verleng.
De vissen die ik vang zijn meestal netjes voor in de onderlip of zijkant van de lip gehaakt.
Vorige week heb ik met de kinderen in een makkelijkputje bij ons in dorp gevist met frolic. Omdat een frolicbrok groter is dan mijn boilies heb ik de hairs wat langer gemaakt waardoor de frolic zo`n 1,5 cm onder de bocht van de haak hangt. Ook heb ik 3 zakjes met owner flyliner maatje 8 kunnen scoren. Een iets kleiner haakje dan ik normaal gebruik dus. HEt was een succesvolle sessie, van 17.30 tot 21.30 uur 9 runs en 7 vissen gevangen.
Maar van de 7 vissen waren er 6 aan de buitenkant van bek gehaakt.
Wie heeft hier een verklaring voor? Zelf denk ik dat het met de lengte van de hair te maken heeft.
Verder vraag ik mij af of het verlengen van de haaksteel met de linealiger bij kleinere haken (vanaf maatje :cool: averechts kan werken omdat op het moment dat de haak draait, de punt van de haak door de kleinere bocht vrij in de bek hangt en geen vlees raakt waardoor de haak misschien als het ware gaat dwarrelen.

Wie van de rigexperts heeft hier een onderbouwde mening over.

Met vragende groet,


Henrie de Vogel
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-05-2003 14:39

Henri,
ik vis zelf altijd met lange hairs,dat wil zeggen echt lang dus,tot 7 cm ruimte tussen haakbocht en boilie durf ik met een gerust hart te gaan.
Het buiten de bek haken van de vis kom ik echter maar zelden tegen meestal zit de haak perfect,ook losschieters heb ik zelden(afgelopen jaar 2 losschieters gehad op een heel behoorlijk aantal runs).
Gemiddelde rigs bij mij hebben minimaal een afstand van 1,5 cm tussen de bocht en de boilie.
Een verklaring voor het buiten de bek haken kan ik je niet geven(of het moet het anders azen op de frolic brokken zijn).

Ook ik ben fan van het verlengen van de haaksteel echter niet iedere haak leent zich hiervoor.
Hou er echter rekening mee dat hoe kleiner de haak hoe relatief korter je verlenging mag zijn.
Gezette klauw haken lenen zich goed voor het verlengen,rechte haken in veel mindere maten en enkele modellen zelfs helemaal niet,slechte ervaringen net verlengen van haakstelen heb ik met juist ja de Owners maat 8,reden ze haken dan veel te snel en wel in het zachtere gedeelte van de bek en schieten dan tijdens de dril los,met wat geluk pakt hij nog ergens anders vlees en land je de vis alsnog maar meestal is het einde oefening en ook "sleuven" trekken in de bek van de karper is meer regel als uitzondering.
Dus haak veranderen of gewoon het verlengen achterwege laten.
Ben wel geen "rig expert" (bij nader inzien ben ik in niks een expert)maar ik hoop dat je ondanks mijn niet compleet antwoord er iets mee kunt doen.

Wil
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

06-05-2003 15:41

Wil,

Bedankt voor je antwoord. Een hair van 7 cm. is wel aan de langekant. Vis je dat met vastlood en een extra lange onderlijn of vis je dat met een free line systeem?

Dat uitscheuren van de fly liners heb ik alleen gehad met grotere (nr. 4) maten, maar op de 6jes en 8 jes heb ik dat niet. De kleine flyliners bevallen met over `t algemeen goed. Ze haken goed en verplaatsen zich tijdens de dril nauwelijks.

Wat betreft de lengte het verlengen van de haak doe ik altijd de handpalmtest, maar dat is natuurlijk niet representatief voor de situatie onderwater in een karperbek.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

06-05-2003 16:11

hoy henrie,

ik vis zelf ook meestal met een hair van zon 2 cm tussen boilie en haakpunt!.

de enige verklaring die ik kan geven voor het haken buiten de bek is de vorm van het aas! ik maak mijn boilies nu altijd vierkant en ben tot de conclusie gekomen dat ik er behoorlijk meer lossers had dan met ronde boilies.
het kan zijn dat door de vorm van de hondebrok de haak iets anders draaid dan met rond aas.

groeten rob
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

06-05-2003 21:52

Henrie,
wat betreft de lange hair,deze vis ik op een normale onderlijn van ongeveer 20 cm in combinatie met lood van 180 gram.
Deze rare rig leverde op een dressuur water in 1,5 maand 26 runs op en ook 26 vissen geland,op het water waren op dat moment nog 6 vissers bezig zij moesten met zijn alle 3 vissen delen(kantekening ook mijn aanpak van het water was geheel anders dus de vangsten kunnen niet volledig op het konto van de rig worden geschreven,deze was slechts een onderdeel van de taktiek)

Toch moet ik je bekennen dat ik de fly liner een knap waardeloze haak vind,echter voor mijn visserij,wat dus niet zal wegnemen dat deze haak voor andere mensen wel kan voldoen,mijn ervaringen met deze haak zijn dus anders dan jij ze hebt.

Een handpalm test is niet volledig representatief voor het werken van je rig.
Het is een redelijke norm waar je rig aan moet voldoen echter onder water gelden andere normen wat zwaarte kracht betreft en ook het wervelen van water in de bek van de karper spelen mee(bij uitspugen ben je zowieso kansloos al gebruik je alle antie eject systemen tegelijker tijd)
Wat boven en onder water wel blijft bestaan is de soepelheid van de hair,deze bepaalt uiteindelijk als je haak goed wil draaien naar de lip van de karper.

Een groot nadeel van het verlengen van je haak is het te snel draaien van de haak waardoor deze te vroeg haakt,een euvel wat de benthooks hadden maar ook de Tiemco 700 (een favoriet van mij waar de steel juist niet verlengt moet worden omdat deze haak al langstelig is)dit kun je op vangen door korte onderlijnen te gebruiken,bij de Tiemco gebruik ik alleen nog onderlijnen van 10 cm,gebruik ik een langere onderlijn dan krijg ik losschieters(de haak trekt een sleuf en schiet dan los).

Het probleem van het aan de buitenkant haken kun je ook proberen op te lossen door eens een kortere onderlijn(met lange hair)te gebruiken,verzwaar deze op 1 plaats met wat putty/loodhageltje en kijk eens of er dan nog zo'n rare inhakingen gebeuren.

Al met al misschien een wat warrig verhaal maar ik hoop dat je eruit komt.

Wil
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

07-05-2003 13:28

Henrie,

Ik heb zelf wel eens gedacht dat het aan de buitenkant van de bek haken van een vis wel eens zou kunnen liggen aan dat als de vissen zich echt goed op je aas storten, dus dat ze alles zo snel mogelijk wegzuigen. Hierbij zou het kunnen zijn dat de haak aan de buitenkant van de bek prikt.

Of het tegenovergestelde,

dat ze juist voorzichtig azen, en dat ze op een of andere manier geprikt worden terwijl ze het aas aan het uittesten zijn.

Is maar een ideetje, heb zelf ook situatie meegemaakt dat 2 van de 4 vissen aan de buitenkant gehaakt zaten, en dat was in een uitzonderlijk goede nacht, dus die eerste optie van de vis goed op je aas hebben lijkt mij beter passen, maar kan dit niet met zekerheid zeggen.

Wat denken jullie???

Met gelukkig niet altijd aan de buitenkant hakende groet Ferdi
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

07-05-2003 14:53

Ferdi,

Jouw suggestie over het aan de buitenkant haken doordat de vissen als een wilde azen veroorzaakt door voedselnijd zou wel eens waar kunnen zijn. DAAR HAD IK NOG NIET AAN GEDACHT. Dit was de eerste keer dat ik het meemaakte. Het was in een "makkelijk" putje bij ons in dorp en het ging me er meer om dat de kinderen een beetje actie hadden zodat ze vissen leuk gaan vinden. Er wordt daar verder bijna alleen maar met readymades gevist en dan ook nog eens weinig. Ik had een weekje of zo iedere dag voorgevoerd met een pondje frolic en tussen 17.30 en 21.30 uur 9 runs, dus ze aasden buitengewoon.

Wil,

De flyliners bevallen me omdat ze gewoon goed vastzitten en tijdens de dril zelden lossen.
De lossers had ik met fox en gamakatsu G carp. Dat gebeurde met name tussen de lelies (Waar ik vis staan overaal veel lelies) wanneer de vis zich vast zwom en ik dan de lijn slap moest laten vallen. Meestal schoot de vis dan los. Met de flyliners, maar ook met haybusa heb ik daar geen last van. Die zitten gewoon goed vast. Nu vis ik met relatief lichte hengels nl. 2,25 lbs medium tapers. Vroeger zouden dit overigens de zwaarste hengels uit mijn collectie geweest zijn.

groeten,

Henrie
Plaats reactie