met strakke lijn te bevissen?


Plaats reactie
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

19-05-2011 11:18

Hallo,

Ik zit te denken om met dit systeem te gaan vissen! http://www.youtube.com/watch?v=uJpoeQ9Q ... ded#at=456

zie de link: Die tweede montage. Dat de indicatie dubbel lijn op de kant aangeeft.

Idee van piet vogel met de freedom clip en freefall leader materiaal.

Maar nu is mijn vraag. Maar hij zij dat het erg handig is voor slappe lijn vissen (snap ik ook wel), maar is het systeem ook effectief met strakke lijn? Ik neem aan van wel...!?!?

Gr, Rick
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

19-05-2011 13:43

Beste Rick,

Ik vis al een tijdje met dit systeem maar ook inline op een soortgelijke manier.
Bij een strakke lijn lukt het schuiven van het lood minder goed, het lood heeft geen ruimte om te schuiven door de druk van de lijn op de wartel aan / tegen de clip.
Om het kopschudden goed op te vangen en het systeem goed zijn werk te laten doen is het beter om niet geheel strak te vissen, volledig slap hoeft niet perse, maar het dan werkt het nog iets beter.
Doordat er ruimte onstaat voor de leader om te schuiven, creeer je dus het effect dat de karper met kopschudden niet meer / minder makkelijk de haak kan losschudden.
Strak vissen heeft dat effect niet.

Maar als je niet voor het kopschud effect gaat wat natuurlijk ook kan met dit systeem, dan is het systeem wel een stuk veiliger dan een traditioneel loodclip systeem, mocht je lijnbreuk hebben dat blijft de vis niet met een volledige leader rondzwemmen maar alleen een onderlijn.

( Lusje van je leader om de hefboom van de clip ( waar het lood aan moet ) zodat je niet zomaar het lood kunt verliezen heeft de voorkeur )

Gr.

Edward
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

19-05-2011 19:25

bedankt voor je reactie! Oke, maar met hangers, zet je del ijnen sws neit heel erg strak. ik vis vooral met toplood, en dan vis je niet met slap, maar met toplood heeft dit systeem wel effect toch? Ik denk niet dat je echt veel vis minder gaat vangen als je met strak vist.
het gaat mij vooral om het veilige systeem, en ik wil niet met inline vissen!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-05-2011 07:27

Zolang je je hanger niet te hoog hangt en niet te licht lood gebruikt zal het op jouw manier ook wel gaan. Zoals al gezegd wordt, bij spanning op de lijn werkt het niet meer..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
rick kloekke
Berichten: 271
Lid geworden op: 06-05-2010 10:57

20-05-2011 07:43

oke, bedankt! Ik snap het. Ik heb core lite's dus ik maak de hanger lekker licht, en hang hem dan gewoon heel laag, zodat er weinig spanning op staat!
Plaats reactie