Welke Haak voor een Combi-Rig


Plaats reactie
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

29-04-2011 10:28

Goede Morguh, Beetje lang verhaal maar onderdaan staat de vraag voor de ongeduldige


Ik heb vorige week Haken gekocht van Piet Vogel omdat ik het zat was dat mijn fox haken na 1 karper de prullebak in konden omdat ze bot werden(ja echt goed bot meerdere lossers hierdoor gehad)

Maar nu komt het ergste. Vorige week overdag 2 keer gezeten en 4 runs. Maar gewoon alle 4 de keren na 2 seconden contact de vis verdwenen.

Naja ik dacht dit kan misschien nog wel toeval zijn en ging Zondag lekker nachtvissen, als enige op het hele water wist ik 2 runs te krijgen, je raad het dus al. Alles weer los na 2 tellen.
Tot overmaat van ramp vannacht weer hetzelfde. 2 runs en 2 lossers.

Ik vis altijd met combi rig, ik heb alles geprobeerd, Krimpkous korter/langer. De krimpkous meer gebogen en rechter gedaan maar niks hielp. Zelfs met line aliger werkte het niet. Ik wist het zelfs voor elkaar te krijgen om met korsten 5x de korst uit de bek te slaan terwijl de karper zeker 3 seconden die korst al naar binnen had geslurpt.

Ben Dus helemaal klaar met die piet vogel zooi.
Nu zit ik me hier op me werk helemaal op te vreten en ga straks na het werk gelijk langs de hengelsport zaak.


Maar nu dus mijn vraag:
Ik vis altijd met een combi rig en wil hier ook mee blijven vissen omdat de succes hiervan zich dubbel en dwars heeft bewezen.

Maar ik wil dus af van mijn Fox haken(en zeker van de Piet vogel haken haha). Nu lees ik veel Goede reacties Over de Korda Wide Gape haken in combinatie met een Combi rig

Maar kan iemand mij nou vertellen wat precies het beste is voor een combirig. Ik bedoel dan vooral het verschil tussen bv normale haken en long shanks etc.

Ik hoop dat iemand me wat goede tips kan geven. Ondanks dat ik nu al zo’n 4 jaar vis met combi rigs ben ik me vertrouwen erin ff helemaal kwijt dus hoop wat nieuwe informatie er over in te winnen.



Mvg,


Raymond Slinken
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

29-04-2011 13:14

Ik snap de link tussen combi-rig en de haaksoort niet helemaal. Ik geloof niet dat je een combi-rig alleen met een bepaalde haak kan vissen.
Ik gebruik ook veel combi-rigs, zowel samengestelde als van gecoat/gestript materiaal maar ik gebruik altijd Korda haken en heb daar geen klagen over. Ik vis altijd met de Wide Gape of de Kurv Shank. De laatste is toch wel mijn favoriet.
jur spijkers
Berichten: 123
Lid geworden op: 11-07-2010 23:23
Locatie: tilburg en JRC sti brolly

29-04-2011 13:34

miss ligt het wel aan de lengte van je onderlijn maar ik heb geode ervaringen met de longshank haak van piet vogel in maat 8.
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

29-04-2011 13:50

Jeroen Visser schreef:Ik snap de link tussen combi-rig en de haaksoort niet helemaal. Ik geloof niet dat je een combi-rig alleen met een bepaalde haak kan vissen.
Ik gebruik ook veel combi-rigs, zowel samengestelde als van gecoat/gestript materiaal maar ik gebruik altijd Korda haken en heb daar geen klagen over. Ik vis altijd met de Wide Gape of de Kurv Shank. De laatste is toch wel mijn favoriet.



Ik bedoel ook niet dat je alleen met een bepaalde haak kan vissen ;) maar ik las ergens op een forum dat sommige haken beter inhaken als de ander als je een Combi rig gebruikt, en vroeg me af wat daar nou waar van is en wat niet.
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

29-04-2011 17:27

Welk model en maat fox en piet vogel heb je gebruikt?
Het is belangrijk om te weten waarom de vis is gelost.
Heeft de haak niet diep genoeg geprikt,op de verkeerde plek of heeft de vis op het water een zachte bek.

Jeroen heeft het over de Kurv Shank.Dat is een goede haak prikt snel(bij verkeerd gebruik te snel),maar nu het water warmer wordt en de bek van de karper zachter zal ik die niet gebruiken.Omdat dat geen goede dril haak is.Dus om uitscheuren te voorkomen niet doen.

Ik gebruik nu vaak de Wide gape kaptor (wel afhangkelijk van het water).
Daar heb ik goede ervaringen mee.

Mvg Niels
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

29-04-2011 18:02

Het model fox zou ik niet meer durven zeggen. Het waren vrij simpele (nog voor de verpakking in de doosjes van tegenwoordig) ik heb toen goedkoop 25 pakjes bij iemand kunnen kopen. Maar als ik op internet wat foto's bekijk denk ik dat het de Ssbp haken waren.

De haken van Piet vogel waren Coated Super Strong hook css-2. Zoals ik al zij heb ik alles geprobeerd. Korte hair, lange hair. Krimpkous in alle mogelijk vormen gehad. Zelfs met pop up geprobeerd en daar had ik wel piepjes op maar geen run(wil natuurlijk niet zeggen dat dit karper was ;)



Ik ben trouwens net ff langs de hengelsport zaak geweest. Ik heb de Korda Wide Gape, Gamakatsu Super hook en de Korda kaptor wide gape B meegenomen(met me stomme kop zonder weerhaak). Vooral de wide gape lijkt veel op de haken van fox die ik gebruikte.

Gr Raymond
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

29-04-2011 18:09

De haken die je noemt zijn gewoon goede haken ook de haak van piet vogel.
Welke maat heb je gekocht?
Plaats anders even een foto van je rig (met aas aan de hair).
Kunnen de bezoekers mischien meer uithalen.

gr Niels
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

29-04-2011 18:14

Size 8. Gebruik ik al jaren.


Ik ben nu nieuwe aan het maken. Heb al me rigs met die piet vogel haken vannacht en woede gelijk daar in de prullebak achter gelaten :lol:

Maar zal van de nieuwe ook wel een foto plaatsen ;)
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

29-04-2011 20:04

26 aanbeten op de piet vogel longshanks, 26 gevangen, 0 lossers, lijkt mij dat je iets verkeerd doet.
Mvg Bas
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

29-04-2011 20:34

Zoveel lossers door haken? Wow..

Daarnaast vervang ik na elke worp mijn haak, soms wat scherper vijlen maar over het algemeen bespaar ik vrijwel nooit op een haak..

Die dingen kosten, korda kurv btw, 50ct per stuk. De meeste hookbaits zijn tegenwoordiger nog duurder en die gebruik je ook geen meerdere keren.

Bespaar gewoon niet op je haak! Als je rig in het water ligt en je draait in kan hij al een steentje aantikken en weg is je punt.

Over je vraag.. Zelf gebruik ik nagenoeg altijd korda kurv shank, vaak zonder weerhaak maar zo nu en dan ook met nog nooit geen problemen mee gehad, wide gabe kan trouwens ook als je daar meer vertrouwen in hebt/.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

30-04-2011 09:17

ik heb nu zelf ook fox haken. ik geloof de ssc (kurvshranks). heb er dit jaar 2 karpers mee kunnen landen op dezelfde haak. hij voelt nog wel scherp aan maar ik heb er ook al 2 lossers mee gehad.
ik had ook om te proberen wat okuma haken (okuma carp hook: €2,50 - 10 stk) meegenomen en die hebben me nog geen lossers gegeven, mijn vismaten gebruiken precies dezelfde haken en in totaal is er 1 losser geweest.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-04-2011 10:12

Goed verhaal: ik los een hoop vissen, dus geef ik de hakenboer de schuld en flikker al m'n haken weg... Me dunkt dat de fout ergens anders zit. De Fox SSBP is een klauwhaakje, als die eenmaal vast zit schiet die echt niet zo maar los. Tenzij...je rig niet in orde is en er dus geen goede inhaking plaats vindt. Wellicht dat een andere haak op jouw water betere resultaten op zou leveren, maar dat maakt van de SSBP nog geen slechte haak. Zelf vis ik haast niet anders dan met deze of soortgelijke haken. Geen enkel probleem mee, of ik ze nu combi of soepel vis.
Ik zou zeggen: foto van een beaasde rig!
Ik weet het ook allemaal niet...
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

30-04-2011 13:12

Lennart Zoeter schreef:ik heb nu zelf ook fox haken. ik geloof de ssc (kurvshranks). heb er dit jaar 2 karpers mee kunnen landen op dezelfde haak. hij voelt nog wel scherp aan maar ik heb er ook al 2 lossers mee gehad.
ik had ook om te proberen wat okuma haken (okuma carp hook: €2,50 - 10 stk) meegenomen en die hebben me nog geen lossers gegeven, mijn vismaten gebruiken precies dezelfde haken en in totaal is er 1 losser geweest.


Als je 4 van de 7 vissen verspeeld.Ben je niet echt goed bezig.
Ik zou je Kurv Shank ( net als elke benthook)weer terug in vistas doen en deze pas weer in de winter gebruiken.Op de juiste manier dus met een lange hair.

De kans is groot dat je de vissen verspeeld omdat,of de vis een te zachte bek heeft door onder andere de water temp,of omdat je een te korte hair gebruikt en de vis dus tevroeg haakt.In zeg maar het geheemelte van de bek ipv de lip.

Ik zou gewoon een goede klauwhaak nemen in cobinatie met een goede line-aligner heb je dan alleen de goede eigenschappen van een benthook en een klauwhaak samen.Op deze manier zul je niet alleen minder vissen verspelen maar ook nog eens minder vissen beschadigen.

Gr Niels
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

02-05-2011 08:58

Nou mensen, Van het weekend me nieuwe haken getest (Korda Wide Gape en nee niet bedoeld als reclame) en het liep allemaal weer zoals normaal.

Eerste keer in me leven dat ik blij was met een brasem :lol: Maar het werd nog veel mooier.
Zag een karper springen op een zeer ondiep stuk. Dus toch maar 1 hengel binnengedraaid en daar neer gegooid. Na een uur 3 piepjes. Maar me top bleef tikken dus toch maar me hengel van de steun gehaald en jawel na 25 min drillen kwam mijn 2e karper van dat water boven water. Geloofde me ogen niet toen ik het beest in het net zag liggen. Me eerste 30 ponder en dat na anderhalve week alleen maar gezeur. Heeft me schietgebedje toch zin gehad. :lol:


Maar ik snap gewoon nog steeds niet waarom die andere haken niet werkte. Ik heb ook de Gamakatsu Super hook op me andere hengel gemonteerd en ook hierop lande ik een brasem. niet om trots op te zijn maar het gaat erom dat het weer werkt ;)

En Mart, als je even goed leest ging het om de haken van Piet en niet om die van Fox ;)

Wat me wel opviel is dat de haak punten daarvan erg ver naar binnen zitten gebogen. Maar of dit de reden is geweest zou ik ook niet durven zegge. Ik zal vanmiddag wel even kijken of ik nog ergens een onderlijntje met die haak heb liggen en zal dan gelijk even een foto plaatsen.
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

02-05-2011 11:56

Raymond,

Alles op 1 factor afschuiven is makkelijk, het blijft een samenspel van vele factoren welke zorgen of jij wel of niet een vis vangt. Dan gelijk roepen dat fox en rigsolution haken kut zijn is wel erg kortzichtig vind je niet?

Fox haken worden snel bot dat is mij ook opgevallen.....

Goede haken voor een combi rig blijven voor mij toch echt:
Super hook --> gamakatsu
SS hook --> PB
CSS 2 hook --> Rig solutions
C887 --> Ashima

Of de longshanks van rigsolutions, korda, pb.


Feit is wel dat je moet vissen met dat waar je vertrouwen in hebt en als dat voor jou betekend dat je dan niet meer met rigsolution haken en fox haken vist en zo wel je vissen vangt is dat toch helemaal top!

Succes
Raymond Slinken
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-01-2008 20:26

02-05-2011 12:30

Bart Ik ben het helemaal met je eens dat je niet alles zomaar kan afschrijven. Maar na zoveel runs is dat geen toeval meer. Om ook maar gelijk de piet vogel beschermers hier tevreden te stellen: Ik zeg alleen dat ik dit type haak niks vind. Ik gebruik ook andere producten van deze man en ben daar wel tevreden over.

Ook heb ik nooit gezegd dat fox haken kut zijn. ik heb er jaren me vissen op gevangen, zal een beetje raar zijn dat ik ze dan opeens als kut bestempel is het niet? Ik heb alleen gezegd dat ik van de fox haken afwil omdat ze snel bot worden. Voor de een is dit geen probleem omdat ze na iedere run hun onderlijn vervangen maar dit word mij te duur.


Groeten, Raymond
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-05-2011 22:48

kijk is naar de lengte van je combi rig.en de ruimte tussen je haak en je boilie .
oja en op welke plek je hair weg komt.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Richard Mol
Berichten: 436
Lid geworden op: 17-12-2009 21:17
Locatie: Westfriese carp scene
Contacteer:

03-05-2011 18:03

Plaats nou gewoon ff een fototje van je rig met aas dan kom je toch veel verder
Plaats reactie