Systeem dat Lood En hoofdlijn lost bij karper!


Plaats reactie
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

25-04-2011 18:59

Ik vind het uitermate intressant om dingen te ontdekken, uit te vinden dan dat soort dingen. Echter heb ik dit nog nooit toegepast in de karper visserij. Nu lees ik al meerdere topics over vis veilige sytemen wat geen hoofdlijn lost maar alleen het lood.

Ik denk dat ik hier nu een redelijk simpele oplossing voor heb. belangrijk is dat mijn paint tekenkunsten niet erg bijzonder zijn dus inlevingsvermogen is wel makkelijk.

Een aantal details heb ik nog niet echt uitgetest dus dat is nog discutabel,

De legenda:

Foto 1:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us



Hier is de rode lijn de onderlijn vrij ABC. Deze zit met een lusje op een wat grotere quick change swivel. Deze zit niet gelockt! iets wat ook niet nodig is omdat het belangrijk is dat de het lusje van de quick change wel goed of iig iets van sluit met de swivel! Niet helemaal makkelijk te zien op mijn schilderij;).

Hieraan, aan de ring van de swivel zit de hoofdlijn/braid/leadcore met daarop een simpele safety clip!

Het lood zit gewoon op de safety clip maar er zit een extra verbinding van iets heel sterks! met de andere kant van de quicke change swivel! belangrijk hierin is dat het lood lusje eerst is geplaatst en daarna pas de onderlijn lus!



Foto 2:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Hierin is er te zien wat er gebeurt na de lijn breuk op de hoofdlijn. De safety clip doet zijn werk en schiet los, het lood valt uit de clip en hierdoor zorgt hij ervoor dat de quick change swivel naar beneden getrokken word!! Door deze neerwaarste bewegeging komt de onderlijn als het goed is heel simpel uit de quick change clip!

Ik ben helaas niet in staat om test swivels te maken zoals maar ik mag toch aannemen dat een betje testen en rekenen een uitermate makkelijke swivel kan worden ontworpen die precies genoeg druk heeft om alles tijdens het vissen erop te houden, en alleen pas bij lijn breuk kans geeft o lossen van het lood.


Het word trouwens wel een utidaging als het lood tijdens de dril van de clip schiet. ik vis zelden tot nooit met clips dus ben niet iop de hoogte of dit ooit gebeurt?
















6
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

25-04-2011 19:13

Waarom niet gewoon helikopter systeem? Is al heeeeeeeeeel wat jaartjes op de markt en makkelijk te knopen.
Wil je met safetyclips vissen, kun je even naar google gaan en: Rig Solutions intypen. Voor een paar euri heb je een prima werkend veilig systeem zonder al teveel poespas.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

25-04-2011 19:15

Afbeelding

Afbeelding

Lus over de clip. bij lijnbreuk van de hoofdlijn zal het lood zijn werk doen en zal de hoofdlijn door de clip loskomen en laat alles achter zich behalve de onderlijn natuurlijk.

Laatste foto is de lus niet over de clip,maar is wel de bedoeling om het beter te laten werken.

Zorg er overigens wel voor (Heel belangrijk) dat het gaatje groot genoeg is voor de knoop van de lus en wellicht de knoop van de voorslag of dergelijke!!
Laatst gewijzigd door leen goudappel op 25-04-2011 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

25-04-2011 19:17

James warner schreef:Waarom niet gewoon helikopter systeem? Is al heeeeeeeeeel wat jaartjes op de markt en makkelijk te knopen.
Wil je met safetyclips vissen, kun je even naar google gaan en: Rig Solutions intypen. Voor een paar euri heb je een prima werkend veilig systeem zonder al teveel poespas.



Ikzelf vis zelden tot nooit met safety! Ik zag net een aantal berichten van mensen die toch liever met safety vissen maar wel een systeem willen dat lood en lijn lost.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

26-04-2011 20:21

Ik denk dat je verdomd op de goede weg zit, alleen is het nog steeds niet zo dat je het lood kunt lossen zonder je onderlijn kwijt te raken. Het één gaat niet zonder het ander. En dat is jammer. Je wilt na het lossen van lood in het wier wel de vis vangen. Je lood raakt wel los van de clip tijdens de dril, maar kan niet geheel loslaten.

Voor die situatie kun je gewoon PB of PV of Leen of Dries zijn systeempjes gebruiken. Het is een beetje een omweg naar die Freedom clips van Piet. Daarbij moet je wel je lood locken zodat je bij lijnbreuk wel je onderlijn van het systeem lost..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

28-04-2011 12:32

misschien een keertje eentje maken? en als je dat gedaan hebt kun je zien of het werkt en eventueel en foto plaatsen
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

28-04-2011 15:05

Sven van Anrooy schreef:Ik denk dat je verdomd op de goede weg zit, alleen is het nog steeds niet zo dat je het lood kunt lossen zonder je onderlijn kwijt te raken. Het één gaat niet zonder het ander. En dat is jammer. Je wilt na het lossen van lood in het wier wel de vis vangen. Je lood raakt wel los van de clip tijdens de dril, maar kan niet geheel loslaten.

Voor die situatie kun je gewoon PB of PV of Leen of Dries zijn systeempjes gebruiken. Het is een beetje een omweg naar die Freedom clips van Piet. Daarbij moet je wel je lood locken zodat je bij lijnbreuk wel je onderlijn van het systeem lost..


Het lood hoeft volgens mij niet van dat gewicht te zijn als mede waarvoor hij dient normaliter, dus haken en of werp gewicht.

Wat mischien kan is een groot werpgewicht en een kleiner los gewicht wat aanelkaar zit tijdens het werpen maar oplost in water, PVA!


Dan kan je dus gewoon je 100gr+ lood zo maken op de hoofdlijn dat hij lost bij hij wier, echter zorgt het kleine gewicht 20gr? ofzo ervoor dat eventueel de onderlijn van de hoofdlijn kan raken op het moment van lijnbreuk.

Klinkt wat ingewikkeld maar volgens mij redelijk makkelijk uitvoerbaar. Tis lastig uit te leggen mischien ga ik zodadelijk even wat uit proberen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-04-2011 06:49

Denk je dat het allemaal niet wat TE ingewikkeld en "storingsgevoelig" wordt? Ik heb het liefst zo weinig mogelijk poespas aan mijn lijn ;)

maar goed, misschien stuit je wel op iets heel revolutionairs. Alleen zou ik er dan wat mee doen ipv het openbaar te gooien.. :P GEkopieerd wordt het dan toch wel..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

29-04-2011 20:29

Als er eenmaal een werkend, relatief ingewikkelde oplossing is weet je iniedergeval in welke hoek je moet zitten, en daardoor kan je dus vanzelf met wat uitvogel werk de simplistische vorm gaan bewerken.

Over er wat mee doen? Waarom zou ik? Net zoals P vogel iets ontiikkelen voor het welzijn van de karper en daarna en daarna er de hoofdprijs voor vragen? Best hypocriet...

Ik zou graag zien dat een hopeloos merk als X2 of iets in die richting zo een systeem zal kopieren, het zijn namelijk de kopers van die merknamen die relatief vaak weinig feeling hebben voor de hobby op zich.

Ik heb daarnaast ook een nieuw soort run rig die altijd het werp gewicht lost. Alleen denk ik niet dat het smart is om elke visser elke worp/run zijn lood te zien dumpen.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

30-04-2011 13:23

Piet Vogel en de hoofdprijs vragen? Ben ik het niet mee eens..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

30-04-2011 21:04

3 leaders van rig solutions zijn duurder dan fox leaders...

Elke niet na denkende visser zal van de 100 keer 99x die fox leaders kiezen, zowel 20% goedkoper alsmede een zeer bekend merk!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

30-04-2011 23:01

Dus de niet nadenkende visser kiest de goedkoopste leaders. Impliceert dat de nadenkende visser de duurste leaders koopt. Rare jongens, die nadenkende vissers...
Ik weet het ook allemaal niet...
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

01-05-2011 09:42

Kwaliteit zit (te) vaak in de prijs! En de meeste nadenkende vissers kiezen standaard voor kwaliteit als het gaat om fish care en/of materiaal dat vis op de kant dient te brengen.
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

01-05-2011 10:00

Michael Walraven schreef:Kwaliteit zit (te) vaak in de prijs! En de meeste nadenkende vissers kiezen standaard voor kwaliteit als het gaat om fish care en/of materiaal dat vis op de kant dient te brengen.
Michael Walraven schreef:3 leaders van rig solutions zijn duurder dan fox leaders...

Elke niet na denkende visser zal van de 100 keer 99x die fox leaders kiezen, zowel 20% goedkoper alsmede een zeer bekend merk!



Fox verkoopt hun spullen wereldwijd.En verkoopt dus bijv veel meer leaders.Doordat ze hun leaders in veel grotere aantallen laten maken kunnen ze de prijs drukken.En dus goedkoper verkopen,maar uitendelijk wel meer winst hebben per leader.

Zou mooi zijn als kwaliteit goedkoper was dan (rotzooi).
Laatst gewijzigd door Jan Huis op 01-05-2011 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

01-05-2011 18:09

Je mist mijn punt.
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

01-05-2011 18:55

Als je het over de uitspaak hebt van 99 van de 100 onnadenkende vissers hebt.
Heb je mischien wel een punt,maar ik bedoel te zeggen dat piet daar weinig aan kan doen.
De winkelier echter wel door bijv beter advies tegeven en geen onveilige systemen meer te verkopen.
Michael Walraven
Berichten: 142
Lid geworden op: 21-03-2006 11:19
Locatie: Den Haag

01-05-2011 23:00

De goedkoopste leaders zijn niet de veiligste!

Dat moet je omdraaien! Maak die leaders lekker non profit, en flikker wat eurotjes op de nylon spoelen.

Zo kan je er voor zorgen dat je een veel breder publiek trekt!

Namelijk de echte vissers die hier bijv rondzwerven,

De Goedkope vissers die gewoon het goedkoopste zoeken,

En als laatste krijg je ook nog max van de ''rijke'' hype vissers aangezien iedereen die leaders gaat kopen.

Nu probeert, net zoals elke andere ondernemer, piet vogel gewoon winst te maken met zijn leaders! Hij maakt dus winst met het verkoop praatje dat hij veiligere leaders heeft dan de rest... Winst maken over de rug van de vis, en dat is iemand die dichtbij de vissers staat? Doet mij serieus pijn.
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

02-05-2011 08:58

Geef Piet groot gelijk dat hij hier winst op maakt.

Maar als je het zo goed weet, ga jij die spullen ontwikkelen en tegen kostprijs verkopen...
Oh ja.... Waar ga je dan van leven?
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-05-2011 09:01

Neemt niet weg dat Fox leaders gewoon K.L.O.T.E. zijn. Die leadcore is veel te stug, die adaptive camo wordt wit, maar daar ging het niet over..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
dave staal

16-06-2012 11:00

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Volgens mij had iemand een dergelijk systeem ergens geplaatst op het forum ,kan het niet meer vinden.

Met het stukje lijn fixeer ik de cone aan de wartel(van het lood) zodat bij een aanbeet de big eye wartel eraf schiet en de cone blijft zitten,aangezien de wartel niet kan draaien om de cone ,zou ik hem met een soepele onderlijn vissen,ivm dat stiff rig recht omhoog zou kunnen komen te staan.

Wil graag jullie reactie erop horen ,voor en nadelen.

B.V.D
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

17-06-2012 11:13

Michael Walraven schreef:Over er wat mee doen? Waarom zou ik? Net zoals P vogel iets ontiikkelen voor het welzijn van de karper en daarna en daarna er de hoofdprijs voor vragen? Best hypocriet....


De "hoofdprijs" wordt vaker gevraagd door winkeliers hoor. Waarom biedt de ene winkelier de PV free-fall aan voor € 9,95 (geen actieaanbieding ofzo) en de meeste andere voor € 12,95.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

17-06-2012 11:18

Michael Walraven schreef:De goedkoopste leaders zijn niet de veiligste!

Dat moet je omdraaien! Maak die leaders lekker non profit, en flikker wat eurotjes op de nylon spoelen.

Zo kan je er voor zorgen dat je een veel breder publiek trekt!

Namelijk de echte vissers die hier bijv rondzwerven,

De Goedkope vissers die gewoon het goedkoopste zoeken,

En als laatste krijg je ook nog max van de ''rijke'' hype vissers aangezien iedereen die leaders gaat kopen.

Nu probeert, net zoals elke andere ondernemer, piet vogel gewoon winst te maken met zijn leaders! Hij maakt dus winst met het verkoop praatje dat hij veiligere leaders heeft dan de rest... Winst maken over de rug van de vis, en dat is iemand die dichtbij de vissers staat? Doet mij serieus pijn.


Van winst worden salarissen betaald en van verlies doet de overheid (wij allemaal dus) dit.

Gewoon losse onderdelen kopen en zelf maken is het devies (meestal heb je tijdens het vissen het niet zo heel erg druk toch..;-) ).
Of iets nog goedkopers al hobby kiezen (iets creatiefs met lege wc-rollen doen ofzo).

Zolang ik nog keuze heb of ik iets wel of niet koop zie ik geen enkel probleem anders dan dat ik mezelf gek zou maken dat ik iets "moet" hebben. Dat laatste lees ik veel hier. Waarom dat is? Geen idee..
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

17-06-2012 15:34

Dave,
Alle systemen met een big eye aan de goede kant van het lood zijn echt een hele goede eind in de richting.
Maar het feit dat de ring niet kan draaien vind ik persoonlijk niet echt fijn.

Zelf boor ik de centrale gang van mijn korda inline loden uit en boor een extra gang schuin omhoog waar je de leader cq voorslag kan verankeren.
Gooit goed prikt goed en met snotalg op de knoop werkt het ook.
Nu nog een soort van insert vinden binnen het bestaande aanbod van klein materiaal want een tientje per pakkie gaat mij wat te ver en ik doe meestal weinig concessies vwb mijn mareiaal.

The search continues.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Plaats reactie