Free fall losser


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-04-2011 09:18

Na alle positivie eigenschappen van het mooie free fall hier nu een negative .
Kreeg net een run , zette de haak en na een kort contact met de vis schoot de vis los , na gevloek en getier ben ik gaan kijken waar het aan lag en kwam tot de conclusie dat de vis verspild was doordat de gesplicede leader los was gekomen op de lus !

Heb deze zeker goed aangetrokken van te voren .

Wat is de minimale / juiste lengte wat de leader inmekaar moet splicen ?
Hij was ongeveer een cm of 5 ?

Mvg jeffrey van osch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-04-2011 09:43

Ik had hetzelfde, tijdens optuigen alleen. Dat spul is dus veel gladder dan leadcore, en minimaal een centimeter of 5 is wel aan te raden na wat probeerseltjes..

Een drupje lijm op het uiteinde voordat je het in de leader terugtrekt doet wonderen..

Eerste minpuntje van de vrije val..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-04-2011 09:51

Jeffrey
Jammer te horen dat je een vis daardoor hebt verspeeld, ik kan alleen maar zeggen dat ik en ook mijn gehele testteam dat nog niet hebben meegemaakt. Heb je de hoofdlijn wel precies in het midden van de lus geknoopt? Meestal ligt het daaraan want het materiaal gedraagt zich niets anders alle leadcore producten. Hou het lusje ook altijd klein zodat de krachten niet op de zijkant komen te staan maar altijd in het midden.

Mocht je geen vertrouwen hebben in het splicen kun je de wartel ook gewoon aanknopen (het materiaal is niets anders dan braid) en de hoofdlijn door de lus aan de bovenkant van de leader voeren en met een bledknoop op de leader zelf bevestigen.
Deze manier pas ik altijd toe bij Fluoro Carbon en andere mono leaders omdat de nylon/braid hoofdlijn het lusje zou kunnen doorsnijden.

Nogmaals ik kan niet inschatten wat er is gebeurd maar wij hebben het nog niet meegemaakt.

Piet
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

05-04-2011 10:16

ik gebruik voor de zekerheid ook altijd een drupje secondelijm op het uiteinde van het lusje voor ik het erin terugtrek.

Mijn ervaring is dat door vaak opdrogen/nat worden, de lus wel eens kan gaan slippen, ook met leadcore.
Mvg Bas
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

05-04-2011 10:27

Mannen
Ieder product heeft zo zijn kwaliteiten en punten die aandacht vragen. Je kunt trouwens ook de streng door de leader heen trekken en vervolgens het laatste stukje even afbranden met je aansteker. Op die manier knelt hij op twee punten en voorkomt het kleine propje dat de streng terug schiet. verder net zoals boven beschreven houd ik het lusje altijd zo klein mogelijk zodat je het met pielen niet los kan trekken als je het niet hebt gelijmd of aangebrand zoals boven geschreven. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Gr Piet
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-04-2011 11:23

Piet ,

Bedankt voor je snelle antwoord , heb er een paar aangepast en langer gemaakt zo'n 7cm erin ..
Wat betreft het lusje : die was idd zo klein mogelijk.
Ik zal ze voor de zekerheid nog een stukje branden .

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

05-04-2011 18:41

Een drupje lijm werkt ook altijd. Ik deed dit vroeger ook al toen ik leadcore gebruikte. Het is een kwestie van vertrouwen hebben...
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

05-04-2011 18:45

Ken het spul niet maar kun je de hoofdlijn niet door het materiaal halen, zo'n 5 cm verder eruit laten komen en hem dan knopen? Hoofdlijn eruit laten komen op 5cm, 4-5 windingen en dan terug door de eerste lus, nat maken en aantrekken.

Gr.
©
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

05-04-2011 19:06

De wijze waarop Lesley het hier aangeeft werkt ook met freefall...
sjakie lips
Berichten: 191
Lid geworden op: 05-05-2004 20:45

05-04-2011 19:59

euhhhhh piet,
je stopwoordje "mannuhh" is niet meer van deze tijd aangezien er ook steeds meer dames de hengel ter hand nemen en op board aanwezig zijn.
:wink: :wink:
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

06-04-2011 13:33

Piet,

Freefall is toch veel gladder dan leadcore? Dus ik zou zeggen dat als je hem alleen spliced hij sneller terugschiet dan bijvoorbeeld Downforce van PB.
Ik zou een stukje afbranden zodat je inderdaad 2 sterke punten hebt.
De splice zelf is dan sterk, en als hij dan zou gaan schuiven heb je nog de gebrande bobbel die hem tegenhoud.
Tight Lines !
rene mes
Berichten: 2
Lid geworden op: 06-04-2011 17:54

06-04-2011 17:57

Piet

Ik heb zelf een freefall leader gemaakt van een spoel. Mijn vraag is nu als volgt nl:

Ik heb begrepen dat er 2 lussen worden gemaakt. Een voor de wartel en een voor de hoofdlijn.
Na het bevestigen van de hoofdlijn aan de lus viel het mij op dat de freefall blijft hangen op het rubber bij de safety clip (deze loopt immers taps naar de hoofdlijn) als je een lijnbreuk simuleert. De lus kon ik echt niet kleiner maken of heb ik dan de kern van het materiaal niet bereikt. Er is (logischerwijs) een verdikking van het materiaal bij de lus aanwezig waardoor deze lastig door het afdekrubber van de safety clip gaat.

Misschien heb ik iets niet goed gedaan. Hoor het graag van je.

Bvd,

Rene
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

06-04-2011 18:08

Beste Rene,

Je tailrubber aan de bovenkant (het tapse stukje) een klein stukje afknippen waardoor het gaatje iets groter wordt :wink:

Succes
rene mes
Berichten: 2
Lid geworden op: 06-04-2011 17:54

06-04-2011 22:42

De oplossing kan simpel zijn........................................
Had dit ook al gedaan maar wilde zekerheid. Het is voor mij ook de eerste keer 8) .

Thanks
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

08-04-2011 18:13

Heren,
Ik heb die problemen met de leader(die hier boven zijn beschreven) ook mee gemaakt..:o Aan bijna alle lusjes kon je hem er zo uittrekken, terwijl ik dat met andere Leaders die ik heb gemaakt nog nooit had mee gemaakt.. :o
Ik heb nu een knoopje gelegd op het einde van elk lusje zoda hij er niet meer uitgetrokken kan worden, maar dit had ik niet verwacht, want verder is het prima materiaal!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

08-04-2011 19:02

Tom
Met alle respect ik heb dit nog niet meegemaakt als ik zelf een leader maak, daarom raad ik je aan binnenkort het filmpje te bekijken op mijn site dan splice ik een leader en zal er extreem spanning op zetten. Vandaag weer een paar keer gedaan en al wat kapot of los gaat is het lusje! Ik trek nog eerder voorbij de trekkracht van 40 lb en dan breekt de leader zelf. Ik heb twee tooltjes helemaal kapot getrokken!
Een knoopje naast je splicing maken is helemaal niet de bedoeling. Ik weet niet waar je woont maar misschien kun je naar een opendeurdag komen van een winkelier waar ik aanwezig ben dan kun je het zien hoeveel kracht ik kan zetten op een lusje.
Gr Piet
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

08-04-2011 20:01

Hee Piet,
ik woon in Diemen, dus als je naar Hengelsport 2000 komt, dan kom ik even kijken. Ook als je naar Hoving Hengelsport gaat in Hilversu, dan kom ik wel even kijken, dus zeg jij wanneer je bij een van beide winkeliers bent!
Fijne avond,
Tom
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-04-2011 10:25

Piet,

Op spanning laat het niet los. Helemaal waar. Maar juist in spanningsloze situaties ( vissen / foudraal ) kan het TE makkelijk gaan werken en dus lossen. Daar ligt het euvel, en niet in de kracht van de splice.

Die is gewoon goed. Trek ook de tooltjes aan bonken.

Maar juist als je dus geen spanning hebt laat het gewoonweg TE snel weer los. En niemand zit er op te wachten dat kant en klare leaders nog eens een handelingetje nodig hebben. Waarvoor kopen ze anders die dingen? Het is iets waar wel wat mee gedaan moet worden.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

10-04-2011 00:16

Hee Sven,
Je hebt gelijk, qua sterkte voldoet de Free Fall prima! Maar inderdaad als hij niet onder spanning staat laat hij (te ) gemakkelijk los.. Vandaag prima resultaat geboekt met de Free Fall-leader, 2 karpertjes (10 en 12 pond)!
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-04-2011 13:48

Hallo allemaal
Ik heb afgelopen weekend een filmpje gemaakt betreffende het Free-Fall materiaal en hoeveel kracht je op de lusjes kunt zetten. Dit filmpje kun je bekijken op http://www.rigsolutions.nl onder de naam Free-Fall 2. Ik heb ook de fabriek opdracht gegeven de kant en klare double loop leaders te voorzien van een druppeltje lijm zodat deze niet meer los komt als er aan gefrutseld wordt. Degene die nu nog in de winkels liggen of die door één van jullie aangeschaft zou ik aanraden zelf even een drupje lijm te gebruiken of van te voren even veel druk (met twee tooltjes) op de lusjes te zetten. Door het aantrekken zal de leader zich even goed zetten en dat voorkomt ook weer het los pielen. Ik heb het gehele weekend leaders in mijn foudraal op mijn hengels gehad en er veel mee moeten lopen, geen enkele keer waren deze uit zichzelf losgekomen.
Ik hoop hiermee bij te dragen dat het product met veel vertrouwen kan worden gebruikt.
Ik heb zelf het volste vertrouwen in dit product.
Gr Piet
Gebruikersavatar
weerensteyn harold
Berichten: 826
Lid geworden op: 01-02-2006 23:53
Locatie: venlo

13-04-2011 22:03

whatsssssssssssssss uupppppppppp :-?
Plaats reactie