Aanbeten genoeg, maar niets haken...


Plaats reactie
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

03-04-2011 22:53

Hallo,

Ik zit momenteel met mijn handen in mijn haar omdat ik amper een vis gehaakt krijg. Ik vis op een klein riviertje met breedte varierend tussen 4m-5m en een enorme modderbodem (50cm slijk) met hier en daar een hardere plek. De vissen hebben bijgevolg allemaal een zeer zachte bek. Er wordt bijna niet op karper gevist, dus van hengeldruk is geen sprake. De vissen azen met volle vertrouwen.
Ik vis momenteel op een plaats die in het voorjaar enorm goed loopt, op een avondje vissen van 2 uur schiet mijn waker zeker 15 keer tegen mijn hengel en daar stopt het meestal bij. Ik mag blij zijn als ik er één van gehaakt krijg.
Andere jaren kom ik min of meer hetzelfde probleem tegen, maar haakte ik toch één op drie/vier aanbeten. De vissen die ik daar ving zijn altijd gehaakt in de zijkant van de bek, nooit in het midden van de onderlip.

De dingen die ik dit jaar al heb geprobeerd:
- Vast loodsysteem/schuivend loodsysteem.
- Lengte van de onderlijn varierend van 7cm tot 25cm, steeds soepel onderlijnmateriaal.
- Haaktypes: Ashima C887 maat 6/8 (met/zonder line aligner), korda longshank maat 8/10, korda kurvshank maar 6, owner C1 (met/zonder line aligner)
- Loodgewicht van 40gr - 60gr - 120gr.
- Rekkerrig.
- Verspreid/compact voeren, op/naast de voerplek vissen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze omstandigheden en weet iemand een eventuele oplossing voor mijn probleem?
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

04-04-2011 11:16

probeer een een stijve chod, die haakt altijd! in de onderlip!
Mvg Bas
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

04-04-2011 12:00

Bas, kan je dit ook met bodemaas vissen of werkt dit enkel met een pop up, want ik vis natuurlijk het liefst met het gene ik voer.
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

04-04-2011 12:06

dit is met pop up! je vist het liefst met waarmee je voert, logisch, maar dat heeft bij jou dus niet het gewenste resultaat toch?

Probeer het eens en voer zeer verspreid wat bollen, erg compact voeren ben ik geen fan van met de chod.

Afbeelding
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-04-2011 20:58

Wat Bas zegt, een chod rig. :wink:

Anders zou ik sowieso met een kort onderlijntje vissen, zeg 10cm of korter. Dit omdat je zegt dat alle vissen in de hoeken zitten gehaakt, dit is vaak een indicatie dat je de vis teveel ruimte geeft. Verder compact voeren zodat de vis wat rustiger aast (lees: minder zwemt tussen opnamen) en ik zou een vrij grote klauwhaak als de widegape van Korda in maat 4 gebruiken.
Aangezien er niet veel gevist wordt kom je wellicht goed weg met een relatief grote haak.

Lood tussen de 60 en 100 gram als uitgangspunt.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-04-2011 00:55

Korda wide gape Gebruiken maar zachte bekken en grote haak zou IK nooit doen , kortere onderlijntjes a max 10cm , compact voeren idd en wat is de lengte van onderkant haak / bovenkant bol ?

Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-04-2011 08:51

Waarom zou jij dat nooit doen? Een grotere haak kan toch meer vlees pakken dan een kleine? Hoe meer vlees, hoe meer houvast omdat een groot stuk vlees meer kan hebben dan een dun velletje.

Hoe zie jij dit dan?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-04-2011 15:15

50cm slijk

Lengte van de onderlijn varierend van 7cm tot 25cm


Kijk eerst maar eens hoe ver je lood weg zakt in de smurrie.
Pas daar de lengte van je rig op aan :wink:

Zachte bek? klauwhaak en liefst zo dik dradig als je maar kan vinden.

Super snag Gamakatsu bv :wink:
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-04-2011 21:51

Eus ,

De haak moet klein zijn omdat het voordeel van een kleine haak is dat hij eerder gevuld is en een haak die gevuld is scheurt veel minder snel uit , niet dat een grote haak niet vult maar minder snel .
En als het gaat scheuren met een maat 4....
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-04-2011 22:28

Normaal gesproken met harde bekken ben ik het (gedeeltelijk) met je eens. Met zachte bekken moet je gewoon wat meer vlees pakken voor een betere houvast.

Vissen die met een beetje vertrouwen azen zouden gewoon prima te haken moeten zijn met een viertje. In het pre-de-baets tijdperk visten duizenden met maatje 4, zonder problemen. Bedenk je wel: een goed gevulde 4 kan meer hebben dan een goed gevulde 6. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
dan vlaspoel
Berichten: 102
Lid geworden op: 26-03-2002 01:00
Locatie: ijmuiden

07-04-2011 23:34

Hoe groot of klein is je aas ten opzichte van je haak en hoe is de ruimte tussen hair en haak?
Hier valt ook wel wat winst te behalen.
Wie het kleine niet eert .........
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-04-2011 09:08

Das een goeie..de lengte van de hair. Te kort staat garant voor een flink serietje lossers. De boilie moet gewoon vrij onder de bocht door kunnen bewegen, liefst met een paar mm speling.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

08-04-2011 16:00

Ik zal enkele van de tips eens proberen dit weekend. Ik zal ook eens foto's posten van hoe mijn rig's en aas eruitzien, maar dit is allemaal vrij standaard.

Ik ben ondertussen wel op een andere plaats op het riviertje gaan vissen, een ingang met een "vijver" die ermee in verbinding staat. Hier heb ik gewoon een rig gebruikt waarmee ik op het riviertje zelf vis en hier heb ik in een uurtje vissen 3 vissen gevangen, zonder ook maar één losser. Het enige verschil met het riviertje zelf is dat ik hier min of meer uit de stroming vis.
Kan het misschien zijn dat de lossers op het riviertje zelf komen doordat mijn onderlijn gestrekt ligt? Ik vis nochtans met de stroming mee en vermits de vissen tegen de stroom in azen dacht ik altijd dat dit geen probleem kon geven (of toch wel?)?
bart loman
Berichten: 420
Lid geworden op: 24-07-2010 14:44
Locatie: blaricum

17-04-2011 20:25

het zou kunnen zijn dat als je onderlijn gestrekt licht en de vissen tegen de stroming in aasen dat ze het aas dan niet ver genoeg naar binnen krijgen en een goede inhaking niet mogelijk is. mischien kun je dan een langere onderlijn gebruiken die omdat hij langer is en de steentjes en kuiltjes op de bodem net wat meer ruimte voor de vis geeft om het aas wel naar binnen te krijgen. wie weet?

gr bart.
Plaats reactie