Piet Vogel Rigsolutions: Freedom Safety Clip


Plaats reactie
Timon van der Put
Berichten: 21
Lid geworden op: 05-08-2006 11:36
Locatie: NL

19-03-2011 19:33

Beste carpboarders,

ik heb vandaag de freedom safety clips van Rigsolutions aangeschaft. Tevens ook een rolletje free-fall leader (40lb).
Eerst geprobeerd de free-fall te splicen en het gaat inderdaad in het begin lastig maar met steeds meer oefenen gaat het steeds makkelijker.
Ik heb hiervoor wel een sufix splicenaald gebruikt omdat ik die in het pakje nog net iets te dik vond. Maargoed, al met al een goed product die mijn leadcore zeker gaat vervangen.

Echter, waar dit topic over gaat zijn een aantal problemen die ik tegenkom met de freedom safety clips die ik aan een aantal test onderworpen heb.

Als eerste heb ik de free-fall leader gemonteerd zoals de gebruiksaanwijzing vertelt. Vervolgens heb ik een voorslag aan de free-fall leader geknoopt. Daarna de voorslag met een Luc de Baets voorslagknoop aan de nylon hoofdlijn (35/00) bevestigd. Als lood werd een 140 grams grippa lood gebruikt.

Met de test legde ik de montage op de grond en imiteerde een gehaakte karper door de onderlijn op te tillen en een paar keer heen en weer te schudden. De wartel blijft goed zitten bij opname van de onderlijn. Laat vervolgens vrij rap los uit de clip: shocker effect. Dit gaat naar mijn tevredenheid. Nu komt het cruciale punt waar ik mee zit.

De karper gaat ervandoor met de onderlijn, de visser pakt de hengel op en zet druk aan de andere kant van de lijn. Langzaam schuift de clip met lood weer tegen de wartel aan en de boel staat op spanning. Helaas, de lijn zegt PANG! Nu zit de vis dus met het loodsysteem inclusief onderlijn en hoofdlijn opgezadeld. Door het gewicht van het lood trekt de karper langzaam de boel uit de clip zoals het hoort. Tot... de eerste knoop. In dit geval de knoop van leader met de voorslag. Deze komt in contact met het tailrubber. De boel stokt en de karper sleept nu het lood mee want de knoop gaat er niet soepel doorheen.

De karper zwemt rond met de hele rambam nog aan zn bek. Dit is niet de bedoeling neem ik aan. Dan zou ik als laatste redmiddel zien; de karper zwemt het lood vast tussen stenen, takken wat dan ook. Nu wordt de weerstand vergroot en kan de karper zodanig kracht zetten om proberen de knoop door het tailrubber te zwemmen. Helaas... Zoals al eerder bekend met vorige normale loodclips, zal het lood uit de clip worden getrokken bij eventueel vastzitten (eerder dan dat de knoop door het rubber gaat). De karper zwemt nu weer verder met alles nog aan de bek behalve het lood. Nu is er helemaal geen contragewicht meer om de boel door de clip te trekken. Situatie: Karper zwemt nog steeds met de hele boel inclusief voorslag rond totdat het ergens vast komt te zitten (het zwervende stuk lijn achter de clip) en de bek kapot trekt of in ergste geval, het loodje legt.

Ik bedacht toen, oké dan gewoon de free-fall leader laten zitten en de voorslag aan de clip maken zoals gebruiksaanwijzing. Echter, het bovenstaande herhaalt zich weer omdat de voorslagknoop dit maal niet soepel door het rubber gaat. Ik heb de situatie keer op keer herhaald met de volgende aanpassingen:

- tailrubber er compleet aflaten, hoewel dit niet de bedoeling is, de knoop stokt nog steeds op de clip zelf dus het ligt niet alleen aan het tailrubber.
- free-fall leader zónder voorslag, dus direct op de hoofdlijn geknoopt. De boel stokt weer. Dit keer op het knoopje en zelfs al op de verdikking van de free fall leader. De vis sleept de boel achter zich aan. Alleen als nu het lood achter een steen of hobbeltje komt te liggen trekt de vis de boel wel allemaal erdoorheen.

Conclusie: Het lijkt onverstandig om dit systeem met een voorslag te gebruiken. Terwijl er wel op de site staat dat een voorslagknoop er zonder problemen doorheen komt. Ja, als je gaat trekken met de clip in je hand zoals vaak gedemonstreerd wordt. Maar dus niet als je het systeem test zoals het in de werkelijkheid ook gaat.

Misschien doe ik het verkeerd, ik ben in ieder geval nog steeds op zoek naar een veilig loodsysteem voor mijn type visserij. Dan maar weer het systeem met inline lood - rubber kraaltje - big eye swivel gebruiken (ga geen naam noemen, er zijn zoveel varianten, jullie begrijpen wel wat ik bedoel). Hoewel ik deze ook niet perfect vond omdat het lood niet uit de clip getrokken kan worden mocht ik tijdens het binnendraaien met het lood tussen stenen komen of in een talud trekken.

Ik wil graag de nadruk leggen dat dit géén aanval is op dit systeem of de bedenker. Zonder voorslag en met enkel een hoofdlijn zal het in 9 van de 10 gevallen wél goed werken en is die gewoon een goed en veilig systeem. Alleen in de situatie met voorslag (waar ik veelvuldig gebruik van maak omdat de wateren die ik bevis erom vragen) werkt het in mijn ogen niet ideaal, of zelfs helemaal niet. Ik zou zeggen test het zelf een keertje. Dus leg alles op de grond en ga aan de haal met de gebroken lijn en je zult denk ik hetzelfde ondervinden.

Nog steeds zoekende naar een geschikt veilig lood systeem...
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-03-2011 21:07

Hoi Timon
Uiteraard zie ik het niet als een aanval op mij of het systeem. Ik vind het alleen maar goed dat vissers goed en kritisch nadenken alvorens iets in te zetten. Dit board is er voor om je kritisch uit te laten en samen te discussiëren over producten. Ik ben het op een paar punten met je eens en daar zal ik zeker actie op gaan nemen meer op een paar andere punten ben ik het niet met je eens.

Laat ik beginnen met de voorslagknoop die (volgens jou bevindingen) niet gemakkelijk centraal door de clip en tailrubber kunnen komen. Bij mij weten gaat dit wel, alleen kan ik niet inzien wat voor lijndikte/voorslag jij hebt gebruikt in tijdens jouw test. Ik gebruik een voorslag van 0.45mm als shockleader voor mijn gevlochten lijn. Dat gaat er bij mij redelijk soepel doorheen, ik knip echter wel een stukje van de tailrubber top af om zo een grotere diameter te creëren. Dat staat helaas niet in de gebruiksaanwijzing (dat is een gemiste kans echter door de snelle lancering zijn er schoonheid foutjes ontstaan) dat zal ik op korte termijn vanzelfsprekend herstellen en de gebruiksaanwijzing aanpassen. Daarnaast zal ik aankomende week een How to Use filmpje plaatsen op mijn site Rigsolutions.nl om dit duidelijk te maken. Hier moet ik hand in eigen boezen steken en de info verbeteren!!! Echt dikke voorslagen en op een verkeerde manier aangeknoopt (dus niet zoals jij Timon met een Luc de Baets knoop) kunnen blijven hangen.
Ik denk echter dat in een natte situatie (praktijk) en met de krachten van de vis een goed geknoopte voorslagknoop wel centraal door kan worden getrokken. ook heb ik al eens geschreven dak dit soort systemen niet helemaal eerlijk getest kan worden. Dan zul je een vis moeten haken in een afgesloten water, vervolgens de lijn doorknippen en daarna die vis terug vangen. Dan kun je pas echt zien of alles heeft gewerkt zoals op de kant is uitgedacht en zelfs handmatig in het water getest is.

Normale hoofdlijn (mono/gevlochten tot 0.40mm) in combinatie met alleen een Free-Fall leader is in mijn beleving geen probleem om deze centraal door te laten komen, mits de knoop klein gehouden wordt. Ook hier knip ik weer een stukje van de top van het tailrubber af. Zelfs droog komt die knoop na een beetje schudden goed door! Onder water moet het geen probleem zijn. Misschien zal ik een knopen aanbeveling moeten doen in de gebruiksaanwijzing.

Inderdaad is het laatste redmiddel nog altijd het verliezen van het lood uit de clip zoals in de oude situatie. Ik heb nooit beweerd dat deze clip 100% veilig is maar het is wel een stap in de goede richting, zo zie ik het tenminste nog immer.
Het centraal doorkomen van alles boven de clip is het grote pluspunt maar ook een beetje de achilleshiel van alle systemen die zo werken. Hoe groot je diameter ook is 100% veilig is het nooit! Er hoeft maar een klein stukje wier op je voorslagknoop te blijven plakken (propje) en het centrale gat (hoe groot dan ook) is een onneembare vesting. Gaat het goed in 60% van de gevallen dan ben ik tevreden, dat is dus pure winst. Voor de andere 40% moet je dan helaas weer terug kunnen vallen op de oude werking, namelijk loodverlies. Verantwoord nadenken wanneer iets in te zetten ligt dus bij de visser, knip de weerhaak dus bij twijfel plat. Ook dat zal ik op de gebruiksaanwijzing toevoegen.

Helaas kunnen uitspraken als 100% veilig helemaal verkeerd uitpakken als onervaren vissers het als een alibi gebruiken om op onmogelijke plekken te gaan proberen. Er staat toch 100% veilig op! Dat heb ik dus naar mijn weten dus nimmer geschreven.

Onze kleine aanpassing aan een traditionele loodclip werkt goed maar heeft dus wel degelijk zijn beperkingen. Ik zal daar zelf heel kritisch naar gaan kijken en verbeteren. Wel blijf ik bij mijn mening dat het een stap in de juiste richting is.
De clip heeft echt nog twee andere pluspunten buiten de veiligheid, één daarvan heb jij al genoemd 'shokkereffect'. De tweede is de dubbele hoeveelheid lijn die de vis in één keer uit de clip trekt. dat wil zeggen dat als de vis 20cm lijn uit de clip trekt dit op de beetindicator (hanger, swinger enz.) 40 cm is. Dat is vooral van belang als je vist met slappe lijnen.

Verder zal ik op de gebruiksaanwijzing toevoegen (in de nieuwe zending) dat vissers zullen moeten oppassen met aanslaan als men gebruik maakt van deze clip of een soortgelijk systeem. Vooral met zwaar lood kan hard aanslaan tot gevolg hebben dat dit zware lood hard terug getrokken wordt richting de haak. Dit nadat de vis b.v. de wartel 40 cm uit de clip heeft getrokken. Het lood zou dan ten eerste de vis kunnen beschadigen en de haakpunt zou door die klap grip kunnen verliezen. Helaas ook een algemeen min-puntje van dit type systemen. Ook hier zal ik aandacht aan gaan besteden en duidelijk omschrijven. Dit eerst in de How to Use filmpjes op mijn site en zodra ik opnieuw ga bestellen op de gebruiksaanwijzing.

Blijf gerust kritisch Timon want juist daardoor kan alles alleen maar verbeteren

Gr Piet
Timon van der Put
Berichten: 21
Lid geworden op: 05-08-2006 11:36
Locatie: NL

19-03-2011 21:49

Ha Piet,

De voorslag die ik gebruik is de PB Shield, ik dacht dat dit een diameter was van 55/00. Lichter gaat echter niet omdat de bodem van het water dat ik op dit moment bevis bezaaid ligt met (scherpe) stenen. Dikwijls krijg ik een beschadigde voorslag terug dus het is wel degelijk noodzakelijk. Aangezien ik meerdere korte doordeweekse nachtjes pak per week is het ook weer te veel werk om steeds een boot op te pompen en mee te zeulen.

Dacht dat met deze clips mijn probleem met het oog op veiligheid opgelost was, dus meteen aangeschaft die handel. Was van plan om de combinatie te vissen free-fall leader en voorslag. Het grootste euvel is nog wel de eerste knoop tussen de leader en voorslag. Ik gebruik een halve bloedknoop met 7 wikkelingen. Deze knoop is echt te veel van het goede voor de opening van het clipje. Nu snap ik dat dit probleem eventueel omzeild kan worden door het gebruik van andere knopen. Ik heb ook net de lijn zo kort als het maar kan afgeknipt na het maken van de bloedknoop zodat er geen uitstekend (vaak stug) stukje lijn is die de boel ophoudt. Maar jij zult als visser begrijpen dat wij nou eenmaal niet graag afwijken van onze vertrouwde gewoontes. Zo keldert het vertrouwen als ik de knoop zo kort afknip ookal weet ik dat de knoop echt niet gaat schuiven met mono. Hetzelfde geldt voor het ineens gebruiken van een andere knoop. Dus ik denk dat het een zeer goede zaak is om de gebruiksaanwijzing uit te breiden met knopen en tips zodat je de lijngeleiding kunt optimaliseren.

Een stukje van het tailrubber afknippen had ik ook al bedacht. Voor de voorslagknoop maakt die een wereld van verschil en gaat er een stuk makkelijker doorheen.

Wat nog een optie is, is om een tweede clip op de markt te brengen met een grotere opening. Speciaal bedoeld voor het vissen met voorslagen. De vernauwing in de clip heb je eigenlijk niet nodig omdat de wartel gefixeerd zit doordat de lijn er via het gaatje uitloopt als ik het goed zie. Nadelig is weer dat er een nieuwe mal moet komen voor de clipjes en de tailrubbers er minder goed op zouden passen.

Maar het is goed dat er eindelijk gediscussieerd wordt op dit soort fora over de mogelijkheden van het veilig vissen. Zelf ben ik een enorme voorstander voor deze ontwikkelingen.
Timon van der Put
Berichten: 21
Lid geworden op: 05-08-2006 11:36
Locatie: NL

19-03-2011 22:04

PS. heb net net weer opnieuw geprobeerd. Dit keer de boel flink nat gemaakt en ook dit gaat al een stuk beter. in combinatie met de kort afgeknipte lijn glijdt het geheel er nu vrij makkelijk doorheen. Nu nog maar hopen dat de vis het lood niet kwijtraakt voor de lijnbreuk of tijdens het loszwemmen van de lijn. Dan gaat het namelijk wel een moeilijk verhaal worden. Ook essentieel is dus om het tailrubber goed over de clip te schuiven en niet maar half, wat veel vissers doen in de hoop het lood te lossen tijdens de dril of het vastzitten.
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

20-03-2011 19:19

Afgelopen vrijdag ook de free fall leader met de safetyclip gekocht.
Met de bijgeleverde naald gaat het niet maar even een naald gezocht uit moeders naaidoos hier mee ging het wel.( leadcore deed ik voorheen ook al met een naald van de vrouw)
Wel een stukje van de tailrubber afgeknipt ook deed ik voorheen ook met de leadcore.
Aan de gevlochten hoofdlijn geknoopt van 0.30 en hier ging de safetyclib vlot overheen.
Nu eens kijken wat de vissen van deze montage vinden.

Gr JOHN
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

20-03-2011 21:03

Ik ben vrij nieuw wat betreft het lussen van de leadcore, lukt dat met deze free fall ook?
zo ja, hoe gaat het dan in ze werking?
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

20-03-2011 22:02

davey, zelfde als met leadcore, zie link: http://www.carpdreamers.de/pg40.html
Mvg Bas
davey knol
Berichten: 479
Lid geworden op: 20-05-2007 22:06
Locatie: leiden

21-03-2011 20:29

maar er zit hier een kern in?
dus het is gewoon het uiteinde terug trekken
Leer van je fouten, geniet van je succes...

2013 starten met vissen op kanalen.

PR: 56 pond Spiegelkarper (BTW-NL)
PR: 32 pond schubkarper (OPENBAAR-NL)


spoonD voor Instagram en Twitter
Gebruikersavatar
Bas Bro
Berichten: 899
Lid geworden op: 18-02-2007 19:23

21-03-2011 20:51

1) geen kern
2) ja
Mvg Bas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-03-2011 22:07

Freedom Safety Clip en draadwiervastlopers?

Ofwel, hoe safe is de safety clip het komende voorjaar?
Bezint eer gij begint en zie eerst hoe geschikt of ongeschikt de situatie ter plekke is alvorens de boel in te gooien.
Gooi eerst eens in en draai vervolgens de lijn binnen om te zien en te voelen waar de clip op gaat vastlopen.
Zoals Piet al zegt: 100% safe bestaat niet.

Wageningen, Centrum voor Landbouwpublikaties en Landbouwdocumentatie, 1984

Door het gestadig voortschrijden van de eutrofiëring van het
oppervlaktewater krijgen steeds meer waterbeheerders met draadwieren te
maken. Deze lagere planten scheppen een aantal problemen: ze blokkeren
de waterdoorstroming, ze veroorzaken bijzonder grote verschillen tussen
dag en nacht in het zuurstofgehalte van het water, ze maken de meeste
soorten van waterrecreatie onmogelijk, en vissen raken erin verstrikt.
Men duidt de draadwieren meestal aan met de verzamelnaam 'flap'. Vaak is
het echter belangrijk de systematische plaats van de betreffende alg(en) wat
nauwkeuriger te kunnen aanduiden.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

21-03-2011 22:45

Het is een nadelig systeem als er op het diepere gedeelte obstakels aanwezig is en je ligt te slapen.
Het lood kan dan over de bodem mee gesleurd worden en vast raken.
Ben je na een aanbeet redelijk vlot bij je hengel is er geen probleem omdat het lood na het aanslaan weer na de onderlijn wordt getrokken.
Blijft het aanslaan langere tijd achterwege kan het lood over de bodem in obstakels vast geraken.

Gr JOHN
Gebruikersavatar
Bob Klumper
Berichten: 158
Lid geworden op: 01-06-2004 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-03-2011 23:56

Beste John,
Deel jouw mening niet. Snap je gedachten gang in deze ook niet. Vis al een aantal jaren met dit systeem tot volle tevredenheid. Op diep water.

Bob
Pluk de dag want voor je het weet...............http://www.allesisanders.nu
Gebruikersavatar
John Berg
Berichten: 39
Lid geworden op: 29-07-2008 10:52
Locatie: Meeuwen

22-03-2011 17:45

Dag Bob even uitleggen.

We vissen door een water met wat obstakels in het diepere gedeelte.

Bij een aanbeet c.q. kopschuddden gaat de wartel uit het lood.
De lijn loopt door het lood, het lood blijft op de grond liggen.
Nog steeds is er niet aangeslagen en de terug zwemmende vis komt omhoog er loopt nu lijn van boven naar beneden meer lijn dan normaal.
Ik denk ook dat het lood niet geheel stil blijft liggen maar over de bodem gesleept wordt met kans op vast raken.
Het is een doem scenario, maar het kan misgaan als er niet snel wordt aangeslagen.

Gr JOHN
Plaats reactie