Homemade variant PB's©® Hit & Run systeem


Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-02-2011 17:36

Erwin
Dat zie je goed, ik gebruik deze variant dan ook in sommige gevallen. Ik neem dan in plaats van de lus een ringetje die ik heb afgeknipt van een ringswivel. Deze ring past over zowel het cliphuis als de loodarm. Op deze manier kan het lood niet meer weg en zal de leader zich centraal doorlaten voeren na een breuk.
Dat ik dit niet op de Freedomclip standaard toepas of in de gebruiksaanwijzing beschrijf is dat juist het verlies van het lood een stok achter de deur kan zijn als de leader door verschillende redenen niet centraal door kan komen.

Denk maar eens aan wier/alg dat opstroopt langs de lijn en als een balletje op de leaderknoop komt vast te zitten. Dit vaak compacte maar o zo stugge balletje vormt een onneembare vesting voor ieder systeem dat werkt volgens het centraal door laten komen van de leader en voorslag. Het is de achilleshiel van deze systemen.

Juist door het alsnog kunnen verliezen van het lood kom je terug in de eigenlijk niet gewenste loodverlies situatie, wat nog altijd beter is dat een vis die blijft zwemmen met de montage inclusief het lood.
Daarnaast kan het verliezen van het lood tijdens een dril soms van groot belang zijn als een vis zich vast boort in een wierveld. Loodverlies is in zo een geval wenselijk omdat anders teveel druk op de haak kan komen te staan. Ik zal hier echter nooit een gewoonte van willen maken want ik ben tegen klakkeloos loodverlies.

Ik lees alle topics over de nieuwe loodmontages en ben wel een beetje verbaast en zelfs ongerust over de termen 100% veilige loodsystemen.
Ten eerste is dat nimmer het geval want de onderwaterwereld heeft vele verrassingen voor ons in petto waardoor
100% veilig nog helaas een utopie is! Wel zijn we door de inzet van een aantal merken en het meedenken door de vissers op de goede weg! Iedere stap vooruit is meegenomen.
Termen als 100% veilig is een fictief gegeven en volgens mij alleen op de kant getest.
Het kan in mijn ogen alleen echt getest worden op een afgesloten water waar na een paar aanbeten de lijnen worden doorgeknipt. Vervolgens wordt het water na een twee weken afgelaten en kun je zien of de montages het echt hebben gewerkt in een praktijk situatie. Ik bedoel in een situatie waar draad algen, grond wier takjes enz op de bodem te vinden zijn.
Ten tweede door te enthousiaste termen (hier moet ik ook mijn hand in eigen boezen steken) als promotie te gebruiken ben ik bang dat juist minder ervaren vissers dit verkeerd zullen interpreteren en daardoor met een volkomen onterecht gevoel van veiligheid op onmogelijke stekken gaan vissen.
Ze kunnen de nieuwe systemen gebruiken als een alibi en denken 'het is toch veilig'. Ik ga in ieder geval mijn gebruiksaanwijzingen aanpassen en minder ervaren vissers wijzen op de nog steeds aanwezige gevaren.

In mijn nieuwe artikel ( Follow the Leader) in de KW wat in april wordt uitgegeven zal ik het uitgebreid hier over hebben.
Ik ben echter enorm verheugd dat we er eindelijk met een hele grote groep over nadenken en zelf systemen aanpassen.
Gr Piet
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

10-02-2011 18:32

@sven
dan kun je toch nog snel lood verwisselen?
je schuift je tail rubber ervan af zoals normaal.
en dan haal je het lusje van de leadcore van de loodclip en doe je er een ander loodje op,
maar goed iedereen zijn eigen manier he^^
ben benieuwd naar je verhaal in de aankomende KW piet.

mvg erwin
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-02-2011 18:50

Erwin,

Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Op het moment dat je het lood bij het gebruik van zo'n clip gaat fixeren vervalt het hele nut van zo'n clip, tenzij je er behoefte aan hebt om snel je lood te kunnen verwisselen.

Die clips waren in beginsel bedoeld om lood te lossen bij enige weerstand ( of zoals die van Fox, geen weerstand :lol: ).
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Erwin Hooijer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11-01-2010 13:59

10-02-2011 18:53

ja klopt helemaal,
maar als je en (100%) veilig wil vissen en snel je lood verwiselen.
dan kan dat met dit systeem,
tuurlijk is de loodclip om je lood kwijt te raken,
en op sommige momenten vis je liever met wartel dan met inlinelood

mvg erwin
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

31-03-2011 11:55

zon loodklip is hadig en de vis raakt het lood kwijt maar ik gebruik een fox horizon lood en dan trek de isert er uit en op het stuk waar je swivel erin komt heb je van die opstekende randjes en die snij ik er af vis haakzich an het lood vis schud zijn kop schuifend lood lijnbreuk raakt de vis het loodkwijt en houwt het zelfde over al bij een loodclip de lij