verre worpen maken


Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-01-2011 19:41

hallo,
Ik ben van nature geen ver werper, dus vroeg me af:
Wat gooit verder 28/00 nylon icm voorslag of
18/oo gevlochten lijn icm voorslag.

Gevlochten lijn is wat ruwer, zou dit niet meer afremmen?

Laat wat meningen horen!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
jasper van gelderen
Berichten: 625
Lid geworden op: 25-09-2009 17:04
Locatie: wamel

20-01-2011 19:45

je hebt ook nog een knoop die het ook flink af kan remmen..
zou het niet weten zou zeggen probeer :wink:
groeten, jasper

"There Are No Shortcuts To A Place Worth Being"
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-01-2011 19:59

Ik heb geen ervaring met gevlochten lijnen

Als ik ga casten gebruik ik 22/00 Nylon met een goede voorslag als lengte van me hengel en 3 extra slagen op de molen!

22/00 vliegt makkelijker door de lucht en hoe minder voorslag hoe beter het is,want hoe meer voorslag hoe meer grove tikken tegen de ogen aan en dat zal afremmen,ook naar de kleinste ogen toe zal het in het nadeel werken,want dikke lijn remt nu eenmaal af

Ook als je met een dikkere lijn als hoofdlijn vist en je gooit naar flinke afstand,zal de lijn door eigen gewicht toch sneller zakken,en krijg je een U vorm naar beneden toe,en dat zal ook afremmen.


Als je een goede en kleine knoop maakt en je zorgt dat de knoop onder aan de spoel zit is er vrijwel niks aan de hand.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

20-01-2011 20:08

leen.. 22/00 nylon??
Is wel heel voorzichtig drillen dan!! Welke lijn gebruik jij dan?
Het liefst een lijn met weinig rek natuurlijk.

gr,fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

20-01-2011 21:01

En als je de voorslag voor het meppen tot maximaal 3 slagen om je spoel houdt bij aanvang worp is er ook niets aan de hand..

Met 22/00 kun je nog wel wat kracht zetten, maar is heel kwetsbaar. En op lange afstand ligt er heel wat op de bodem. Voordeel van werpen is dat je logischerwijs vaak een helicopter-rig gebruikt, scheelt je bij verspelen weer een vis met een eind lijn achter zich aan.

Ik werp beduidend verder met een spod en gevlochten lijn dan met nylon.
K. van den Herik

21-01-2011 07:24

fireline 17/100e. Je hebt dan een verrekijker nodig om het aas te zien neerkomen.

Jacco haalt makkelijk 160 meter ik niet hoor...
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

21-01-2011 15:15

Klaas, is die 17/00 dan i.v.m. schuurbestendigheid? Zo niet, ga je met dunnere Fireline i.c.m. een voorslag nog verder gooien. Zo wel ook, maar dan is de schuurbestendigheid wellicht niet toereikend.
Mijn ervaring is dat nylon i.c.m een gevlochten voorslag (kleine voorslagknoop) het verst gooit. Hoe dunner de nylon, hoe verder de worp. Dien ik er wel bij te zeggen dat ik deze ervaring bij het strandvissen heb opgedaan en ik Fireline nog niet geprobeerd heb als hoofdlijn. Ik gebruik het momenteel wel als voorslag: 30/00 Technium Surf met een tiental meters 32/00 Fireline als voorslag. Gooit erg lekker, maar de hoofdlijn ga ik in de toekomst toch wat dunner kiezen.
Ik weet het ook allemaal niet...
K. van den Herik

21-01-2011 16:13

Jacco had het op zijn peilhengel. Sportex 2,5 lbs. 4500A baitrunner. 100 gram lood en een 35 gram brennan dobber. Meer dan 125 meter. IVM verboden een boot te gebruiken, werd deze hengel vishengel, sow. Je zag het echt niet neer komen.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

21-01-2011 19:25

Komt doordat het ook niet neerkwam. Het hing in de boom achter hem.... :lol:
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

21-01-2011 19:46

een goeie 22/00 kan heeeel wat hebben hoor...
bryan goossens
Berichten: 53
Lid geworden op: 21-01-2010 17:09

21-01-2011 21:46

hey fred,
volgens mij smijt 18/100 gevlochten draad vele verder als 28/100 nylon.
omdat er de lijn gewoon dunner is en veel meer draad op een spoel kan.
als je echt heel verre worpen moet maken lees dan maar eens de nieuwste spiegel. staat ook iets in met een dakgoot om nog 15% verder te werpen.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-01-2011 00:35

Heee! ik zie dat mijn naam wordt gebruikt 8)

Hmmm verwerpen met rig en aas hé...

Natuurlijk is een combinatie nodig die verre worpen ook mogelijk maakt :wink:
Zoals Klaas al aangaf, peilhengeltje, was alleen 23/4-3lbs volgens Vlemmix dan :-?
Dit ging idd al aardig.


Ver werd pas echt ver toen er een goede blank werd gebruikt
Fireline 17/00 met 20lb voorslag Amnesia. 3,25lbs medium tapertje.
112gr zipp lood met een heli montage, pvatje met 2a3 18mm bollen.
Alles monteren en de pva achter de bollen vast binden aan je tube/leadcore zodat het niet slingerde in de lucht.
Eerst rustig en steeds iets meer power uit je stok halen en uiteindelijk kwamen de echte worpen.

Wel heb je een andere techniek nodig dan wat meestal gebruikt wordt bij het karpervissen. :wink:

ik vind het wat lastig te omschrijven maar zal een poging doen Fred.

Neem een opslag van een halve hengel lengte en leg het lood op de grond of op een deksel van een emmer.
Stap iets achteruit zodat je opslag plat op de grond komt te liggen en je hengeltop de grond raakt.
Ga zelf onder 45graden tov van je hengel staan met je molen arm? helemaal gestrekt richting je hengeltop.
Nu Heb je je hengel ong onder een hoek van 30gr tov de grond.
De rest kan je wel raden zeker :wink: maar begin met rustige worpen.
Je zult zien dat bij een redelijk stevige inzet er een enorme druk opgebouwd wordt in de blank en op je vingertje 8)
Deze werp techniek heb ik ooit een keer van een surfcaster geleerd tijden het strandvissen en gebruik ik nog steeds als ik ver moet werpen.
Of ik beaast 160m haalde ?? het was iig ver, erg ver want je zag het lood niet meer neerkomen in het redelijk vlakke water.

Fireline heeft als een van de weinige een super coating om ver te werpen, nadeel van deze lijn, hij drijft.
Maar toen was er nog niet zoveel aanbod als nu en vond ik dit de beste keuze.
Piet Groot
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2008 12:32
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

22-01-2011 01:51

Voor verre worpen kijken wij naar mensen die het casten beheersen. Dat zijn er maar weinig. Zij maken gebruik van pure nylon. Er zijn daar zelfs wedstrijden van. Een aantal mensen uit de Benelux beoefend deze techniek.
Het is wel met zeenylon en sterke zeestokken om het zomaar eens te zeggen. De minimale rek in de nylon, de zwiep van de stok en de souplesse en tevens kracht van de caster zorgen voor eventueel succes.
De wereldkampioen gooit over de 270 meter.
In bladen die betrekking hebben op de zeesport wordt hier wel eens over geschreven. Een fenomeen op dit vlak is Danny Moeskops die in 2010 de top besteeg. Ultima draagt aan dit succes een behoorlijk steentje bij.
GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
K. van den Herik

22-01-2011 07:26

Ik vind die filmpjes over casting ook gaf te zien. Een handicap: hullie hoeven niet te vissen en te zorgen dat een aasje ook nog eens goed ligt.

Daarom is de techniek niet 1 op 1 over te nemen.

Mocht zuiver verwerpen weer een echt onderdeel worden een onderdeel die vis opbrengt, ging ik regelmatig oefenen.
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

22-01-2011 12:02

Fred,

Op warme winterse dagen ga ik met een hengel naar het water. Het liefst waar een boei in het water ligt. En dan een uurtje werpen. Eerst zover mogelijk proberen te komen en daarna de boei proberen te raken.

Ik gebruik hiervoor de spullen, minimaal 3.5 oz lood, die ik ook gebruik als ik ga vissen. Op deze manier weet je snek genoeg waar je aan toe bent. Een 2,25 lbs stokkie dat heel mooi rond gaat tijdens een dril is dus niks voor mij. Hoe vaak heb je tegenwind met gooien? Er zijn er maar weinig die met tegenwind en een beaasde hengel nog in staat zijn ver ( > 100 meter) te werpen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-01-2011 12:48

Mensen tot zover bedankt voor de reactie,s
Vinger protector is gekocht en Hengels zijn in bestelling :wink:
(moet wel een beetje budget blijven :oops: ,is/word geen hoofdvisserij)

Molens: spro incognito lcs 865 (had ik nog,weinig gebruikt)
Hengels: jrc powerplay 13ft -3lbs- 3 delig( persoonlijke keus)
Lijn: 18/00 spro dynafil powerbraid (had 1 molen al vol voor spod)
icm een 37/00 x-line voorslag
Loodsysteem: Ben aan het mc,yveren met een lood/earodynamische snoekdrijver 10cm die ik kan vullen met wateroplosbaar......vanalles
Onderlijn systeem: helicopter/ chod

Als de hengels binnen zijn(eind volgende week) ga ik oefenen met werpen.
En waarschijnlijk ook maar vissen 8) :lol:

gr,Fred
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

27-01-2011 19:50

Fred Hazenbroek schreef:leen.. 22/00 nylon??
Is wel heel voorzichtig drillen dan!! Welke lijn gebruik jij dan?
Het liefst een lijn met weinig rek natuurlijk.

gr,fred


Daiwa duo lijn gebruik ik

22/00 maakt vrij weinig uit verder. Gewoon rustig uit laten drillen de vis. Alleen gebruik ik dit alleen op stukken of wateren met vrijwel geen obstakels. En op BTW is gevlochten vaak verboden.

Voordeel van de 22/00 is gewoon dat je er verder mee gooit. Loopt mooier van de spoel en is minder zwaar in de lucht.

Zeker als je ook nog eens een korte voorslag hebt. Dus zegmaar wat ik eerder zei 3 slagen op de molen tot aan het top-oog en dan nog eens 3 kwart hengel lengte. Is ook makkelijker voor je als je wil gaan werpen dat de knoop meestal gelijk goed beneden aan de spoel zit.

Ik had eerst 7 slagen :lol: en daar was ik ook 5 minuten mee bezig om de knoop goed te leggen van de voorslag.

Met 3 slagen ligt ie gelijk mooi onderop en ligt er geen lijn over de knoop heen wat normaal wel gebeurd bij meerdere slagen.


Maar dit zal je wel weten!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

28-01-2011 17:33

ik ben vanmiddag ff wezen ""testwerpen""
heb een baan uitgezet met stokjes met UITGEMETEN meters.

Heb nog niet voluit gegooit, en tevens nog niet het ideale gewicht
gegooit maar met 78 gram. Heb het idee dat 100 gram verder gaat werpen. Tevens gegooit ZONDER korte helicopter rig

Resultaat: 109-111-110-meters.

Weet nu afstanden(globaal=/- 5mtr) waar ik sta welke boom/bankje
dus ga het v.d week nog eens ""droog"" proberen MET rig.

Weet wel dat vooraf schatten moeilijk is,en kijk op van mensen die beweren 140-150 mtr te gooien!! (gemeten, en MET rig)

iemand anders wel eens gemeten(niet google maps)

gr, Fred

P.S Leen, tip van 3 slagen voorslag wist ik niet, maar scheelt wel !!
Ach man..Ga toch vissen !!
K. van den Herik

29-01-2011 10:13

tuurlijk Fred.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

29-01-2011 12:42

En je bedoeld??
Ach man..Ga toch vissen !!
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

30-01-2011 10:00

Ik gebruikte voorheen Sportex 3 LB, daiwa molens met 30/00 en 100 gr. Gemiddelde afstand met verwerpen lag op 110 meter

Daarna heb ik spro's gehad. Srategy. Die idngen waren niet te breken. Kwam hier ook wat verder mee omdat ik die hengel "kende" en wist wat ik kon en wat zijn max was. Gooide hier met 110 gram mee en ook 30-35/00 op gemiddeld 110-120m.

Nu gebruik ik 13ft shimano speedmaster, shimano molens en 30/00.. Hier eigenlijk weer hetzelfde verhaal..
120-125 meter houdt het wel op. Toch ga ik op een water vissen waar ik gemiddeld met elke worp deze afstand moet behalen. Om het makkelijker te maken kan ik dus, als ik jullie posts lees, beter een dunnere lijn nemen?

Water is zo goed als obstakelvrij. Wel wat wierbedjes. Gevlochten lijn hou ik niet van. Vind dat gewoon klote drillen! Oke, het is wel prettiger voor je beetregistratie. MAar zou een ultima die amper rek heeft ook niet geschikt voor afstand zijn? Of welke nylon gebruiken jullie?

Lees ook dat men een voorslag alsnog er op doet. Kan ik me wel wat bij voorstellen daaar je de boel anders kapot gooit. Maar aan hoe dik moet ik denken met een voorslag? Wordt ewr ook gekeken naar een zware voorslag, fluo etc.? Lijkt mij dat dat ook je worp weer kan beinvloeden?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

30-01-2011 10:11

Ik gebruik de nylon voorslag van Korda

En heb altijd een ultimate voorslag 40/00 gebruikt die nergens meer te vinden in. Was overigens fluor!
Moet zeggen dat ik met die fluor lekkerder gooide dan met het voorslag materiaal van Korda.

Enne max afstand die ik bereik is 115/120.

Vaak genoeg ook minder,maar je denkt dat je 120+ gooid..........Maar ga het maar eens op het strand doen of op een open veld,dan denk je er al snel anders over.

Zijn mensen die 140 knallen of 150 maar dat zijn enkele. En de rest die 200 knallen hebben hengels van 4.20 meter en een bonk zee lood. Alleen dat zijn wedstrijden afstand gooien. Vaak hier op de Maasvlakte.

Maar als iemand zegt 130 te halen omdat zijn marker op 130 meter staat nodig ik uit om het eens op een veld te laten zien ;). Want weet vrijwel zeker dat je nog steeds 10/15 meter van de marker verwijderd bent. En anders heb je arends ogen :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2011 10:49

Er zijn voorslagen met een taper die verlopen van ca. 30/100 naar 60/100e. Ze zijn er voor de karpervisserij, maar die van de zeevissers zijn voordeliger. Ik gebruik Cormoran voorslagen voor dit doel. Het mooie is dat je ongeveer dezelfde dikte hebt bij de verbinding met de hoofdlijn. Dat knoopt een stuk beter en de knoop is minder dik, wat de knoop beter door de ogen doet gaan. Overigens is de lengte van de voorslag minstens 2 keer de hengellengte. Metertje of 8 minstens, zodat de voorslag bij de worp enkele slagen op de spoel ligt, met de knoop aan de rand van de spoel. Bij deze lengte net genoeg lijn buiten de hengel houden om de worp aan te kunnen zetten. Een te lang stuk werpt vervelend, dus geen extreem lange tubing, leader of leadcore.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-01-2011 11:28

En Kees, vis jij dan met gevlochten lijn of nylon als hoofdlijn?
Toch die getaperde voorslag maar eens kopen :wink: . Ik heb het geprobeerd met 3 slagen(Zoals Leen zei,) en met 7-8 slagen.
Met 7-8 slagen gooide de hengel veel ""onrustiger"".

Ik gooide nu met 18/00 spro dynafil powerbraid. Zit er aan te denken om
de reservespoelen met nylon te vullen(25/00), maar ben ook niet zeker welke lijn. Een stugge lijn(x-line of technium) lijkt me minder geschikt.
Gamakatsu heeft ook een dunne sterke lijn(ben ff de naam kwijt) maar deze heeft weer heeel veel rek erin.

Ik beweer trouwens NIET dat men geen 140-160 mtr kan gooien , maar volgens mij is er veel overschatting!!
Ik denk dat er (lijkt wel vissen :roll: ) veel variabelen zijn in zowel materiaal, techniek en omstandigheden. Ook is de massa van een persoon bepalend. Ik ben 1.90 mtr maar (gespierde spijker van 76kg :lol: ) heb niet de massa om m,n gewicht in de worp te gooien.

Ik heb nu op een de"" normale"" manier gegooit, maar wil toch ook proberen
op de manier die Jacco beschreef: Montage op een deksel en uit stilstand.

wordt vervolgd,
gr, Fred

P.s Als men een klosje touw koopt waar 50 mtr op staat, ga er NIET van uit dat dit klopt. 8)
Laatst gewijzigd door Fred Hazenbroek op 30-01-2011 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-01-2011 11:32

Gewoon nylon, maar ik ga daar zelf niet dunner mee dan +/- 28/100e. Mijn ervaring is dat dunnere lijnen te weinig vlees over hebben om lichte beschadigingen op te vangen. Ik wil nog wel een beetje redelijk kunnen blijven drillen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======