Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-04-2015 22:06

Dan gooi je een aardig eind met 36 gram ( 100 meter ? )

Ik snap niet waarom dat lood zo licht gevist word,en ik denk dat dat wel eens 1 van de redenen kan zijn van je lossers.
Ik vis gewoon met 85 of 100 gram de chod,heb nog geen losser gehad en allen goed gehaakt.
Altijd met freefall overigens !
Maak anders eens een foto van je chod rig,mischien dat hij nog wat fine getuned kan worden ?
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

26-04-2015 22:24

Ik heb geen 100m gegooid,ik gooide een meter of 40 en heb toen mijn hengel verder uitgelopen via de kant waar ik zat...
Ik merk wel verschil met met ingooien tussen 35/50 gram.

Als ik op een plek gooi waarvan ik weet dat er vis ligt wil ik dit zo min mogelijk verstoren en dus zo licht mogelijk vissen.
Er staat geen stroming dus waarom zou ik dan met 85 gr willen vissen?
Voor de inhaking heef heeft het mijns in zien geen meerwaarde.

Zoals ik al schreef had ik de lossers op de hengel met de freefall leader nadat ik mijn Andere hengel had voorzien van leadcore ging het beter
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

26-04-2015 22:51

De inhaking puur op gewicht van je lijn geloof ik niet zo in,vergeet niet dat je beads dicht bij het lood zitten en dus je lood gewicht wel degelijk nee spelen in het penetreren van de haak.
Dan zou je met normale aas aanbiedingen ook zo licht lood kunnen gebruiken maar heb daarmee vroeger toch flink experimenten mee uitgehaald om vast te stellen dat onder de 75 gram je vaak lossers had bij het oppakken van de hengel of een keiharde run die ermee stopte voor je bij de hengel was.
Ik en meerdere maten van me vissen allen met freefall en sommigen zelfs naked chod.
Ik weet dat als jij je chod goed knoopt dat het 100 % aan je lood gewicht ligt.
Dit is gewoon te licht om de haak goed te penetreren.
Maar als jij er vertrouwen in heb moet je het uiteraard blijven doen.
Geef mij in ieder geval maar freefall materiaal met zo'n 3 tot 4 ounch lood.
Laatste keer op een meter water kon ik me swinger er nog niet eens op hangen en hij ging al,valt allemaal wel mee joh met vis verjagen
robertino smith

26-04-2015 22:56

Om de lossers nou aan het leader materiaal te dichten :roll: . Maar goed, doe het nu met Nash, als de situatie er om vraagt doe ik het weer met freefall :roll: .

Groet.
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

26-04-2015 23:22

Ik heb pas 1 vis op de chod gevangen (brasems niet mee gerekend) dus ik kan nog niet op mijn eigen ervaring terug vallen.
Ik ben nog aan het experimenten met wat voor mij het beste werkt....
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-04-2015 02:04

Niks leadcore, niks freefall, en niks naked, gewoon een chod rig!!

Groet, Peter

ps je kent het wel, 8 knoop, 15 cm semi stiff, 8 knoop met chod en gaan!!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

27-04-2015 02:14

O ja, net voor de 8 knoop met chod een 0,5 cm gestript en een valloodje geknepen van 3 gram, overloaded dus!! Werpgewicht van 80 gram wartel.

Groet, Peter
robertino smith

27-04-2015 07:32

Morgen, in mijn geval 10 cm flexibel, whitty/ banana aligner/ 1x 8 knoop/ tungsten bead (? grams). Wederom hetzelfde effect (hinged), maar goed, zo komen de vele manieren om die pop- up te vissen naar boven.

Groet.

image-2015-04-27.jpg
(48.39 KiB) 1804 keer gedownload
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-04-2015 08:05

Rik koster schreef:De inhaking puur op gewicht van je lijn geloof ik niet zo in,vergeet niet dat je beads dicht bij het lood zitten en dus je lood gewicht wel degelijk nee spelen in het penetreren van de haak.
Dan zou je met normale aas aanbiedingen ook zo licht lood kunnen gebruiken maar heb daarmee vroeger toch flink experimenten mee uitgehaald om vast te stellen dat onder de 75 gram je vaak lossers had bij het oppakken van de hengel of een keiharde run die ermee stopte voor je bij de hengel was.
Ik en meerdere maten van me vissen allen met freefall en sommigen zelfs naked chod.
Ik weet dat als jij je chod goed knoopt dat het 100 % aan je lood gewicht ligt.
Dit is gewoon te licht om de haak goed te penetreren.
Maar als jij er vertrouwen in heb moet je het uiteraard blijven doen.
Geef mij in ieder geval maar freefall materiaal met zo'n 3 tot 4 ounch lood.
Laatste keer op een meter water kon ik me swinger er nog niet eens op hangen en hij ging al,valt allemaal wel mee joh met vis verjagen


toch gek dat ik juist op running rigs zonder backstop zeer goed vis vang. het is niet alleen het gewicht van de lijn maar zeer zeked ool de weerstand van de lijn die op de bodem ligt
robertino smith

27-04-2015 08:11

Ok, ok, Martijn vis jij die running rig pop- up dan???

Groet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-04-2015 08:55

meestal niet maar dat staat los van wat er gesteld word, dat een vis zich slecht prikt.op de weerstand van de lijn.
Overgens is de laatst getoonde rig in dit topic geen chod.maar een gewone.popup rig
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 09:20

@ Martijn...

Het kan heel goed dat jij een bepaalde stek,techniek,lijn,en laatste meter en vooral een bepaalde afstand vist waardoor jij er geen problemen mee heb ondervonden,maar de regel duid als je uit gaat van simpele logica hoe zwaarder hoe harder en dieper het haakje penetreren gaat.
Als jij op een afstand van 10 méter vist,of een afstand van 100 meter maakt in lijngewicht al een verschil.
Ik heb echt verschil gemerkt met heel licht lood,en voor mij nooit weer.
Ik heb ook gevangen hoor,zeg niet dat het niet werkt,maar had met zwaarder lood meer vissen gepakt.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-04-2015 09:28

de vraag is of je per se wil dat ie diep penetreerd.....de kracht van de chod en in zekere mate een running rig, is een prik met daarna een constante licht druk op de haakpunt. dat is voldoende om het beestje in paniek te laten raken
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

27-04-2015 09:33

Wel grappig,lees nu een beetje je in op diversen forums,zowel Nederlandse als Engelse, en de meningen blijven verschillen over de gebruikte materialen,de afstand van het lood tot de eerste stopper,en het gewicht.
Het is gewoon een kwestie van proberen en kijken waar ik het beste gevoel bij krijg en vooral,het meeste vertrouwen.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 09:43

De kralen van de chod zitten zo dicht bij het lood dat het lood gewicht zeker bepalend is in mijn ogen.
Nu de hamvraag,jij zou ook met een knijploodje van 0,5 gram zo vissen ?
Of is dan toch het lood gewicht te laag ?
Dan is het dus toch bepalend...
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

27-04-2015 10:10

@Rick

Wanneer je wilt dat door het gewicht van je lood je weerhaak tot in het vlees penetreert zul je met gewichten van boven de 250 gr moeten gaan vissen...
Zoals Martijn al aanhaalde zal er door het lichte lood een lichte penetratie plaatst vinden en zal de weerhaak pas penetreren op het moment dat de druk gelijdelijk toeneemt.
Door een zwaarder lood gewicht te gebruiken heb je alleen maar meer kans door middels van kop schudden( automatische reflex, ook bij maagdelijke vissen) de vis de haak kwijt raakt.
Mijn beste resultaten heb ik freelinend vissend behaald met lood gewichtjes van 20 gram vlak onder de kant, uiteraard ook zwaardere loodjes uit geprobeerd maar met zichtbaar slechter resultaat.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

27-04-2015 10:13

rik

mijn lijn geeft meer weerstand dan jou knijploodje....
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 10:28

Ik vis altijd running systeem,bij het kopschudden schiet de licht gefixeerde wartel los en gaat het lood schuiven.
Ik heb slechte resultaten met licht lood jongens,kan er ook niks aan doen.

1 sessie waarbij ik er 4 lossers had en mijn lood van 40 gram veranderde naar 120 gram loste het probleem direct op.
Het was een sessie die liep als een trein,en om er zeker van te zijn na nog 2 gehaakte vissen veranderde ik nogmaals het loog gewicht om weer een paar keer een keiharde tik te krijgen zonder resultaat en een volle run waarbij ik.met het oppakken van de hengel in de lucht sloeg zonder vis.

Die sessie en sessies daarvoor te samen hebben mij besloten om nooit meer te licht te vissen.het kopschudden is bij mij al jaren niet van toepassing omdat ik freefall dubbelloops door de insert haal en dit direct schuiven gaat na inhaking.
Ik wil niet de bet wet er uit hangen,spreek alleen mijn ervaringen uit
Michel Mester
Berichten: 486
Lid geworden op: 14-04-2014 15:18

27-04-2015 10:58

@ Rik,

Het enigste waar ik het gewicht van het lood voor nodig heb is om in te werpen.
Je snapt zelf ook wel dat ik geen 40 meter kan over bruggen met .5 gram.
Als ik echt 100m moet werpen dan zou dat voor mij een reden zijn om voor 50 gram te kiezen.

Ik laat minimaal 25cm tussen het lood en de eerste bead om te voorkomen dat de vis zichzelf kan onthaken of zelfs verwonden aan het lood tijdens het kop schudden.

Ik merk dat een hoop mensen het chod systeem teveel vergelijken met het traditionele zelfhaak systeem waarbij het inhaken volledig op het gewicht van het lood gaat.

Ik maak met een bottom bait gebruik van een inline lood systeem waar ik juist dit seizoen het gewicht omhoog heb gebracht.
Kansloos gezeik!
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 11:04

Nee ik vergelijk dat zeker niet met traditionele lood systemen Michel.
Maar ik vis mijn beads 40 cm van het lood af ongeveer,en tussen de beads in zit zo'n 5 cm ruimte.
Dus contact met het lood is zeer zeker aanwezig na de eerste prik.
Ach een ieder heeft zo zijn ideeën theorieën en ervaringen.
Ik vang niet minder met zwaarder lood,maar wel minder met lichter lood.
Dit is geheel mijn ervaringen,en mischien die ik met het lichtere lood systeem wel iets verkeerd dat kan.
Maar ik heb geen enkele reden om lichter lood te vissen nochtans.
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

27-04-2015 11:11

Je vist dus niet met een running rig, bij een running zit je lood niet gefixeerd los op je lijn!
Jou ervaringen staan echt lijnrecht tegen over mijn ervaringen en mijn vismaten, wij hebben echt heel uitgebreid geexperimenteerd op zowel makkelijke over bezette putjes als moeilijker dunner bezette water.
Mijn maatje heeft er toen zelfs nog een spraakmakend artikel in de karper van de ksn over geschreven.
Destijds hadden we er nog geen verklaring voor het succes maar het werkte gewoon..pas later toen de onderwaterbeelden er kwamen werd het ons duidelijk dat het succes van de running rig voort kwam uit het feit dat de vissen het lood gewicht niet meer konden gebruiken om zich van de haak te ontdoen.

Wanneer ik die 5 gram mijn onderlijn op de plak zou kunnen krijgen waar ik deze hebben wil en hier ook zou blijven liggen zou ik ook met een 5 grams loodje vissen..
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-04-2015 11:32

Semi running rig,klopt mark het was nog vroeg mijn excuses.
Dat ik andere ervaringen heb kan toch ?
Ik heb ook net gezegd dat het zou kunnen dat ik wat verkeerds doe en ik geen betweter ben.
Mijn ervaringen zijn gewoon anders en gedachten erover idem dito.
Nogmaals ik ben geen betweter en ieder zijn ding.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

27-04-2015 21:26

35 en dan nog 100m? das best knap ;) maar hey goeie vis op de mat, dus who cares :P. ik had er vandaag ook eentje op de chod. Kleintje weliswaar, maar wel op freefall leader. Werken doet t wel dus ;). Had m wel mooi uitgebalanceerd, misschien maakt dat t verschil? op een simpele vlakke bodem is er uiteraard ook niets mis met leadcore :)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

28-04-2015 09:01

ow spuit elf...ik loop een bladzijde achter :'). Ik vis ook met zo licht mogelijk lood, puur bedoeld als werpgewicht. Op de stadsvijvertjes hier betekent dat 35 gram. Ik kan me voorstellen dat zelfs een pva zak ipv loodgewicht in dat geval genoeg zou kunnen zijn. Verder ben ik het met de uitleg van Martijn eens:

[quote=Martijn Nederpel]de vraag is of je per se wil dat ie diep penetreerd.....de kracht van de chod en in zekere mate een running rig, is een prik met daarna een constante licht druk op de haakpunt. dat is voldoende om het beestje in paniek te laten raken[/quote]

Dit heb ik ook mijn artikel van kortgeleden proberen uit te leggen: The chod...still is hot
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

28-04-2015 09:22

Veel voorstanders van licht lood met chod dus...je Ven nooit te oud en te eigenwijs om iets aan te nemen te leren en uit te proberen zeggen ze... Binnenkort maar eens de chod met een zeer licht loodje proberen dan...nog specifieke dingen waar je op letten moet dan mensen...