Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-01-2011 16:45

Nee, niet kraal c weglaten, dan kan de haakpunt onderin het lood prikken en bot worden en of vast komen te zitten. Kraal c moet ingesteld worden naar gelang de diepte van de chod/wier.

Kraal e zit overigens verkeerd gemonteerd op dit plaatje, het stukje sliconenslang moet precies aan de andere kant van de kraal zitten anders kan de kraal nooit vrij richting de hoofdlijn glijden en is deze rig niet veilig. Dit alleen in geval van twin bore kralen maar dat hebben de meeste rubber kralen tegenwoordig volgens mij.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-01-2011 19:46

schuift de onderlijn over het algemeen niet sowieso richting kraal e bij het inwerpen?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-01-2011 19:55

Ja, dat wel maar dan kan het al te laat zijn. Als de punt in de coating van het lood prikt en je hebt het niet door kan deze vast blijven zitten. Kans is niet heel groot maar als je het uit kan sluiten zou ik dat doen. Bovendien lijkt het me niet bevorderlijk voor de haakpunt als deze in contact komt met het lood.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

15-02-2011 16:13

Dan komt je tweede punt, het lood. Het lood is bij deze montage puur werpgewicht, niets anders. Een zwaar lood zou je visstek alleen maar meer verstoren door de harde plons en ten tweede zal een zwaar lood dichter bij de bodem blijven tijdens een run/dril en daarop de kans op vastlopen op de bodem obstakels vergroten. Het lood hangt gewoon onder de vis tijdens de run en in de beginfase van de dril.
Afhankelijk van hoe je de montage in elkaar zet blijft dit zo of anders schuift het rigje langzaam richting het lood.


Ben het ermee eens dat een zwaar lood je visstek zou kunnen verstoren maar aan de andere kant kan het ook helpen bij het kopschudden. Door de feitelijke running en het "bungy" effect zou zwaar lood de inhaking imho kunnen verbeteren.
Denk maar eens na hoe dit eruit kan zien bij aas opname.

Ik ben zelf ook van mening dat mijn lood niet half over de bodem zwabbert tijdens de dril, tijdens de run daarentegen zou het wel in je nadeel kunnen werken, maar ik vermoed dat dit zeer summier is.

Ik zet trouwens de kraal boven het lood dan ook zo vast dat tijdens de dril de kraal zo naar beneden kan schuiven.
Momenteel test ik conische rubbertjes met een sleuf erin zodat je de kraal kan vastknopen met pva voor je de cast begint. Dit om puur je rig op een door jou bepaalde afstand van het lood te houden. Dit werkt aardig, alleen vind ik het weer zo'n ge-eikel om dan steeds weer die pva te gebruiken.

Wat ook goed visveilig is voor de bovenste kraal is om een halve heli-chod systeem van PB in te zetten. Dus alleen het tapse rubbertje met 1 kraal en dan niet al te vast, wel wat meer poeha maar werkt als een trein.

Zelf gebruik ik overigens lood van 1 tot 5 Oz echt verschil heb ik nog niet mogen merken. Wie wel vraag ik me af? Eus, als ik vragen mag, heb jij deze ervaring wel ondervonden?
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

15-02-2011 19:50

Interessant topic!

Even iets anders over het gebruik van de chod rig.
Hoe kun je nouw goed meten of zien hoe hoog het wier van de bodem staat?

En is het gebruik van toplood (op korte afstanden) hierbij noodzakelijk om zo het stijve leadcore laag te houden tegen het wier?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-02-2011 20:07

zodra veel wier niet gebruiken. Grondwier wel mogelijk.

bij veel wier (hoog wier) ziet het er best vaag uit ook als je chod systeem over het wier ligt :)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

15-02-2011 20:36

En toch denk ik dat het in bepaalde situaties bij warm weer dan wel weer kan Leen ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

15-02-2011 21:10

Alleen grond wier:P??
Afbeelding

Met alleen grond wier kan je ook redelijk goed uit de voeten met een standaard lijntje of heeft de chod dan toch nog voordelen?

En als ik het me zo indenk is het gebruik van toplood toch wel een 'noodzaak' ?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-02-2011 21:12

Hans,

Voor de kralen zijn veel oplossingen te bedenken. Degene die jij aandraagt met het halve helichod systeem vind ik eerlijk gezegd geen beste. De wartel schuift nogal moeilijk het tapse rubber op en over. Dit kan echt vele malen simpeler.

Het beste kant en klare systeem is dat van ESP:

Afbeelding Beschrijving: http://www.esp-carpgear.com/viewProduct.php?id=214

Dit werkt echt super en is gebaseerd op het principe dat de onderste kraal naar beneden schuift in de beginfase van de dril.

Voor wat betreft het loodgewicht, ik ben pas begonnen met deze rig maar ik heb tot nu toe niet zwaarder dan 1.5oz gebruikt. Het is verbazingwekkend hoe ver je dit nog kan werpen met een normale karperstok!

Mijn motivatie voor licht lood heb ik al beschreven, hier blijf ik voorlopig bij tot de praktijk mij mogelijk anders doet inzien. (Of mogelijk jouw ervaringen ;))

Leen, het voordeel van deze rig is juist dat je 'm gewoon overal blind in kan gooien, dat is voor mij ook op of tussen wier.

Joey, geen toplood, gewoon slappe lijn. Hoe hoog het wier staat kun je meten door in het water te duiken. :D Zonder gekheid, das heel moeilijk. Bij helder water met de boot erop en dan kijken en anders gewoon gokken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-02-2011 21:18

Met een standaard lijntje?

Geloof toch echt dat de chod-rig er voor bedoelt is ''grond wier'',en juist voor de veiligste methode(Dat is dus het grootste voordeel). Grondwier is het zelfde als gewoon in de blubber vissen,dankzij de chod zal de boilie boven het grondwier blijven liggen evenals met blubber. Gewoon lood (inline of safety) torpodeer je het vol in de blubber of in het wier.

Waar zou de naam Chod/Choddy toch van afleiden he.

Is maar mijn persoonlijke mening.

@ Eus

Ik heb daar geen vertrouwen in helaas....Vooral op de manier hoe het dan door en over het wier loopt.

Gaten harken doe ik dan liever 8)

Maargoed dat is een persoonlijke mening.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-02-2011 21:27

Ik zag dit btw ergens op I-net

Afbeelding

Afbeelding

wat is hier het nut van?

Ik snap het niet helemaal eerlijk gezegd
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

15-02-2011 21:31

Ik gebruik hem meestal semi-slap en een sliding backlead.

wat me opvalt met wat lichtere loodgewichten is dat de inhaking niet optimaal is en vaak vol in de mondhoek, terwijl met de zwaardere loden 3 Oz+ een netere inhaking heb. Of dit tot het toeval behoord zal de toekomst uitwijzen.

Dat 1,5 Oz nog ver werpt klopt uiteraard. Bij gebruik bij wier zou ik ook kiezen voor wat lichter lood.

Die beads die je laat zien had ik pas ook in mijn knuistjes echter twijfelde ik een beetje...Deze glijden dus nog aardig? Zo ja, dan cross ik nog even langs de viswinkel.

Maar mijn wartel komt zeer eenvoudig over dat tapse rubbertje hoor vervolgens heeft de bead een groter gat dat zo over de needle knoop schiet. Pas nog, onder water (!) getest.

Ik moet wel bekennen dat die esp beads er wel gelikter uitzien. Iets minder poespas is altijd beter. Probleem is dat ik terughoudend ben is dat als zo'n kraal te strak zit je direct een killer rig hebt en dat is wat ik nou niet wil :-p

Leuke informatieve topic dit!

Hoe lang is trouwens jullie chod..Ik ga voor zo kort mogelijk. De mijne zijn zo'n 5-6 cm als ze de bocht hebben hou ik zo'n 4cm effectief over..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-02-2011 21:51

Leen,

Toen ik voor het eerst een boilie zag dacht ik ook: ik vis liever met een aardappel. De chod is vooral out of the box denken. Als ik de resultaten van Jim Shelley met deze rig bijvoorbeeld zie durf ik hem niet tegen te spreken. Hij smijt 'm gewoon overal in, wier, bagger, whatever.

Dat plaatje wat je heb gepost is het Colne Valley safety system wat 20 jaar geleden volop aan de rekken in de hengelsportwinkels hing. Als je het onderste plaatje goed bekijkt zie je hoe het werkt. Heden ten dage zijn er absoluut betere systemen op de markt.

Hans,

Dit systeem is goed doordacht, de bovenste kraal heeft een groot gat zodat ie over de knoop van je leader kan schuiven en de kraal wordt vast gezet op een stukje siliconenslang dat wordt bijgeleverd. Dit stukje slang is al voorgesneden, je trekt er zo een stukje vanaf dat precies op maat is.

De onderste kraal heeft een gat dat nog voor een klein stukje dicht is. Hier prik je je boilie/splice naald doorheen en rijgt 'm dan op je leadcore. Zo loopt ie een beetje stroef over je leadcore maar kan toch nog vrij makkelijk naar beneden schuiven.

Werkt echt erg goed.

De lengte die jij aangeeft voor het rigje is wat ik ook ongeveer gebruik.

Voor wat betreft loodgewicht, bij mij in de wijk lopen wat singels met wat kleine putjes eraan met een enorme prutbodem. Toen ik hier een paar jaar geleden ging vissen viel me op dat mijn gangbare 3.5 oz echt veel te zwaar was. Ik heb toen 2 oz loodjes gekocht en moest bijna lachen om hoe kinderachtig dat eruit zag.
Het resultaat was echter uitstekend, perfect gehaakte vissen en op meer dan 30 aanbeten nul lossers! Echt geen een! Voorwaarde is wel een megascherpe haak.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

15-02-2011 21:58

Dan schaft ik ze toch maar aan ;-)

Uiteraard is loodgewicht ook bodemafhankelijk. Je kan deze rig echt overal inzetten maar dan ook echt overal. Maar dat haalde je zelf ook al aan

Scherpe haken zijn altijd een vereiste natuurlijk bij welk systeem dan ook.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

16-02-2011 13:11

[quote][/quote]Gewoon lood (inline of safety) torpodeer je het vol in de blubber

Laat ik daar (op bijv. lage bergse bos) nou net de beste ervaringen mee hebben...
(wel de manier van voeren aangepast= compact en veel). In het wier is t weer anders.. meeste choddy's belanden toch in of tussen t wier, niet meteen maar nadat lijn is gezonken en de waker erin hangt. Oplossing is je rig verlengen maar dan kun je net zo goed 'op t lood' vissen.
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

16-02-2011 21:38

Ik ben dus nog "chod rig maagd" maar ik was gewoon benieuwd of deze rig ook met bodemaas ingezet kan worden...
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

18-02-2011 10:56

Ik doorboor de kralen met een bolienaald haaks op het gat hierdoor zitten ze wat steviger op de leadcore. Ik vis nooit met een "vaste" kraal aan de voorkant (lood) en de achterste zit op ongeveer een meter van het lood. De bedoeling van deze rig is volgens mij dat je boven grondwier kan vissen dus met pvazakjes zakt de rig toch tussen het wier wat een optimale inhaking kan belemmeren. als je toch met een pvazakje wilt vissen kan je hem aan het lood binden.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

18-02-2011 12:43

Had het topic niet gevolgd vanaf het begin. Net even alles doorgelezen.

Ik ben het voor het grootste gedeelte eens met Eus. Ik vis de chod zelf ook met een licht loodje. Laat maar zeggen 56 gram-75 gram. Het lood wordt hier inderdaad niet gebruikt om de eerste prik te geven. Daar is de leader voor. Je bouwt langzaam een spanning op die de karper niet herkent. Het voordeel van het korte onderlijntje is ook dat de onderlijn niet strak gezwommen hoeft te worden. Bij de geringste beweging naar boven, onder of opzij van de karper zou die weerstand voelen. Dit is zeker niet het geval bij een normale onderlijn die we dagelijks gebruiken.

Een vereiste van het systeem vind ik wel dat er met slappe lijnen gevist moet worden. Als er met een strakke lijn gevist zou worden, zou het voor de karper lastiger zijn om het leadcore op te tillen. En hier schuilt namelijk een groot pluspunt van deze rig! Dus vis met slappe lijnen, anders kan je hem net zo goed niet vissen vind ik.

Zwaar lood vind ik hierbij dan ook nutteloos (hierbij gezegd te hebben dat het niet zou vangen). Dan heb je een betere werking met een choddy direct vanaf je inlinelood ;-)! Ook het proberen waar trouwens.

Voor de korte onderlijntjes heeft Korda superspul uitgevonden! Ben zo even de naam kwijt.

Tijdens het gooien komt het onderlijntjes tegen de kraal die het verst verwijderd is van het lood. Tegen deze kraal ligt die dan ook op de bodem. Mij tweede kraal komt vlakbij het lood. ongeveer 10cm.

Tijdens een aanbeet zou het onderlijntje richting lood gaan. Zorg ervoor dat het onderlijntje niet direct tegen het lood kan komen. Voor de vis is dat niet erg fijn, als er telkens een bonk lood tegen ze kop aanslingert. Stukje krimpkous of siliconentube vanaf het lood naar de eerste rubber sluit dit uit.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

18-02-2011 12:50

tino beunk schreef:
Voor de korte onderlijntjes heeft Korda superspul uitgevonden! Ben zo even de naam kwijt.



Mouth Trap? Mooi spulletje..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

18-02-2011 13:16

tino beunk schreef:
Tijdens een aanbeet zou het onderlijntje richting lood gaan. Zorg ervoor dat het onderlijntje niet direct tegen het lood kan komen. Voor de vis is dat niet erg fijn, als er telkens een bonk lood tegen ze kop aanslingert. Stukje krimpkous of siliconentube vanaf het lood naar de eerste rubber sluit dit uit.


Hoi Tino, bedankt voor je input. Het lijkt er idd op dat we ongeveer dezelfde visie hebben over de werking van deze rig. Alleen bovenstaande quote heb ik mijn vragen bij.
Als het onderlijntje helemaal tegen het lood aanzit en de lijn staat strak tijdens de dril denk ik dat het lichte loodje nauwelijks zal slingeren en de vis zal daar geen hinder van ondervinden.

Ik vind het lastig een goed systeem te bedenken hoe de onderste kraal tijdens de dril niet zal schuiven, tot nu toe schuift bij alles wat ik heb geprobeerd de onderste kraal toch naar het lood toe, wel in veel mindere mate met sommige oplossingen.

Je zou hiervoor ook voor de Terry Hearn oplossing kunnen kiezen: Een stukje 2mm siliconen slang van een cm of 5 lang dat je over het oog van het lood schuift met daarboven een kraal. Het stukje slang werkt dan als buffer alleen weet ik niet of het lood dan nog in contact kan komen met de vis.

Een lood dat tijdens de dril onder de vis hangt heeft naar mijn idee ook weer z'n nadelen.

Sven van Anrooy schreef:Mouth Trap? Mooi spulletje..


Ja Mouth Trap idd. Zeker mooi spul maar volgens mij is het niks anders dan bijv ESP bristle filament maar dan in het groen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

19-02-2011 17:51

heeft er al iemand ervaing met het ''chod'' systeem en dan icm bodemaas?
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

20-02-2011 01:20

korda heeft mooi chod fillement. zoals hun het noemen. volgens mijn gewoon bristel .

het grootste voordeel dat de engelse doen met hun rig. is dat je montage niet op je lood wordt aangeboden zodoende lange leaders en licht/ klein lood dat niet opvalt .bij andere rigs licht je haakaas altijd binnen 50cm van het lood soms er boven op zelfs.op dressuur water kan dit zeer effectief zijn .mvg mk
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

20-02-2011 04:52

Ik vind het schuiven van de onderste kraal geen ramp de vis is dan toch al gehaakt maar als je de onderste kraal meer wilt fixeren kan je hem net als ik bij de bovenste doe met je bolienaald doorboren en dan op je leadcore schuiven zit hij echt redelijk stevig vast.
Gebruikersavatar
melvin verhoeven
Berichten: 415
Lid geworden op: 05-04-2010 20:26
Locatie: Velp

20-02-2011 16:54

heeft er al iemand ervaing met het ''chod'' systeem en dan icm bodemaas?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-02-2011 21:07

Lijkt me geen succes Melvin, de rig is gebaseerd op een pop-up, deze bepaald de stand van de haak en het draaien van de rig voor een heel groot deel.

In Korda underwater deel 6 vist Nick Helleur 'm ook met een bodem aas en dat is ook niet echt een succes.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."