Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-07-2013 14:03

Gisteren tijdens een korte sessie weer 2 visjes kunnen verschalken op de chod. Gewoon single hookbait, met weliswaar een erg attractief pop-upje (imo). Wel had ik ze allebei wat lelijk in de mondhoek gehaakt. Nu kun je dit natuurlijk nooit helemaal voorkomen en zal vooral te maken hebben met hoe de vis het aas benaderd. Toch vind ik het wel een beetje gek, zoals ik het voor ogen heb zou de vis toch vrij snel gehaakt moeten zijn na opname en ik verwacht toch wel een beetje bij het aanzuigen van het aas dat aas + haak door t midden van de bek naar binnen gaat. Of is dit een hele gekke gedachtengang?

Mijn rig ziet er eigenlijk precies zo uit als die van Mart. Choddy haakje, Weliswaar zonder krimpje maar met lus, maar daar verandert de rig natuurlijk weinig van. Kan ik nog iets doen om de haak nog meer naar t midden van de onderlip te geleiden of is het gewoon pech hebben? Visjes gelukkig wel kunnen landen :-). Had alleen niet het idee dat er veel marge over was zeg maar...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

11-07-2013 17:03

Andere curve ?
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

11-07-2013 17:10

Maar denk dat het niet veel zal uitmaken .
Het zal meer , zoals je zelf al aangaf , liggen aan de manier van azen.
Heb met dezelfde chod een vis gehaakt , en de 2e vis ook in de hoek terwijl de eerste perfect in het midden zat .
De ene vis is de andere niet :wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-07-2013 23:26

De grootste kracht zit in het centrum van de aangezogen waterstroom, dus je bol gaat idd. door het midden van de bek naar binnen.

Heb je de chod voor het inwerpen met P.V.A. vast gezet (tussen de kralen) op je leadcore?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-07-2013 23:58

Ik heb m niet vastgezet nee, maar de kralen heb ik wel redelijk stevig op t sleevje gedrukt. Die gaan er niet af tijdens de worp.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

12-07-2013 00:26

Laat je je lood op je lijn afzinken (en hoeft misschien niet eens), wat gebeurt er dan met je pop up?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

12-07-2013 15:27

Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoeld, of ik mijn lood op mijn lijn laat afzinken?

Hier een fotootje. lijkt misschien wat groter dan dat ie in werkelijkheid is. Deze is zo'n 6 cm met een 14 mm pop-up. wartel alleen is genoeg om 'm te laten zinken. Ik viste de laatste keer met redelijk strakke lijnen. Bij haken met een rechte punt doe ik een wat grotere curve, meer een halve cirkel waar deze toch wat flauwer is. Ik kijk eigenlijk vooral naar de punt van de haak, of deze licht naar beneden, of uiterlijk horizontaal staat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

12-07-2013 15:39

Persoonlijk vis ik ab-so-luut geen strakke lijnen met chod .
Je wartel ligt nog een klein beetje , mag nog iets omhoog in mijn ogen .
En persoonlijk gebruik ik ook geen klauwchods.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

12-07-2013 16:00

jeffrey van osch schreef:Persoonlijk vis ik ab-so-luut geen strakke lijnen met chod .
Je wartel ligt nog een klein beetje , mag nog iets omhoog in mijn ogen .
En persoonlijk gebruik ik ook geen klauwchods.


Misschien staat het hier al ergens, maar waarom geen strakke lijnen? In dit geval kon ik overigens niet anders (ja voor een andere rig kiezen), ivm omstandigheden (over obstakel heen vissen, dus toppen omhoog en lijnen redelijk strak).

Hoe wou je de wartel omhoog krijgen...? ik wil persé met deze pop-up vissen en meer drijfvermogen krijg ik er niet in :-).

Klauwchods, nee ik over het algemeen ook niet, niet zozeer om de haak zelf want die is echt goed vind ik (superscherp...totdat je 1 vis vangt :P). Wel omdat je met een rechte punt de curve iets agressiever kunt aanhouden. T heeft me in de laatste sessie wel 2 vissen opgeleverd in 2 uurtjes tijd :-)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

13-07-2013 20:45

Pfff ik weet niet hoe k t anders doe maar kreeg het nu weer eens niet voor elkaar om dat mouthtrap 3 keer door dat ook te krijgen en met andere knopen blijft het steeds rommelig. 20lbs mouthtrap en choddy's mt8 gaan niet goed samen...volgende keer maar combinatie 15lbs haakmaat 6 doen...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

13-07-2013 21:34

Andre ,

Heb hier ook een tijdje mee zitten stuntelen .
Totdat ik de oplossing had : knip het uiteinde zo schuin mogelijk af , zo creër je een puntje dat er gemakkelijk doorheen gaat .
Tegenwoordig gebruik in enkel nog chodda gunsmoke's , deze hebben een iets groter oog waardoor het er vanzelf gesproken makkelijker doorheen gaat.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

13-07-2013 22:44

Andre Jacobs schreef:Ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoeld, of ik mijn lood op mijn lijn laat afzinken?

Hier een fotootje. lijkt misschien wat groter dan dat ie in werkelijkheid is. Deze is zo'n 6 cm met een 14 mm pop-up. wartel alleen is genoeg om 'm te laten zinken. Ik viste de laatste keer met redelijk strakke lijnen. Bij haken met een rechte punt doe ik een wat grotere curve, meer een halve cirkel waar deze toch wat flauwer is. Ik kijk eigenlijk vooral naar de punt van de haak, of deze licht naar beneden, of uiterlijk horizontaal staat.
Afbeelding


Met je lood op je lijn laten afzinken bedoel ik, dat je vlak nadat je lood het water raakt, je je vinger op de spoel legt en het lood op een strakke lijn laat afzinken. Ik doe dat altijd, ligt je leadcore mooi strak en je kan zelfs de ligging er van bepalen.
Als je de chod niet vastknoopt met P.V.A. heb je grote kans dat ie tegen de bovenste kraal aan ligt en daar wil ik hem beslist niet hebben.

Waarom gebruik je een knotless? Een Domhoff (hoeft ie er maar twee keer door) is m.i. de beste knoop voor een haak en met een beetje oefenen echt niet moeilijk te knopen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-07-2013 10:09

In die zin zink ik altijd af op het lood idd.vastknopen met pva doe ik nooit. Waarom zou je m niet tegen de bovenste kraal aan willen.

Domhoff, right hoe ging die ook al weer even checken
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

14-07-2013 21:24

Hoi Andre,

Ik heb momenteel ook een shitload aan 14 mm popups en had dus ook gelijk het euvel dat de wartel praktisch liggend neerkwam. Een micro ring swivvel (mt 11) is wellicht de oplossing. Een stukje lichter en hij wordt gebruikt voor bijvoorbeeld een hinge stiff rig, dus qua sterkte zit het ook vast wel goed.

Sinds enige tijd heb ik de overstap gemaakt van leadcore naar leadless leaders en wel die van fox en Solar, maar ik zoek nog goede (veilige) kraaltjes. Van welke maken jullie chodders gebruik bij zulke leaders? De kleinste kraaltjes van korda vind ik vooral bij de leadless leaders 80 lb fox en solar. Bij de freefall van piet waren die kraaltjes nog wel veilig te noemen omdat deze leaders een stukje dunner zijn.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-07-2013 22:16

James ,

http://www.avidcarp.com/AVA-20_Item

Ik heb soort gelijken kralen , weet niet exact meer van wel merk maar elk merk heeft zoiets wel in zijn assortiment .
Deze lopen taps en dan schuif je het kraaltje erop , deze kun je zwlf zo strak alsje wilt zetten en als het kraaltje dan van het sleevje af komt kan je swivel er gewoon veilig overheen .
Zowel bij gebruik van pv freefall 40 als solar unlead 80 .

Ik ken mijn thuiswater op mijn duimpje en gebruik ook vaak een vaste chod .
Dit is het zelfde princippe alleen vast gemonteerd .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

15-07-2013 02:10

Andre Jacobs schreef:In die zin zink ik altijd af op het lood idd.vastknopen met pva doe ik nooit. Waarom zou je m niet tegen de bovenste kraal aan willen.

Domhoff, right hoe ging die ook al weer even checken


Je wou ze toch niet in de mondhoek haken?

Het drijfvermogen is heel eenvoudig op te lossen en dan heb je (als je iets van aas weet) waarschijnlijk ook nog een veel betere bol.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

15-07-2013 16:29

Jeffrey, bedankt voor de tip :D

Hilco,

Hoe kun je dit oplossen dan? Ben benieuwd namenlijk.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-07-2013 16:44

Je kunt er ook een schijfje kurk onder bij zetten .
Of dezelfde popup in een maat groter .
of dumbel en afknippen
Enz enz
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-07-2013 20:10

Ik weet eigenlijk niet eens zeker of de pop-ups waar ik graag mee vis ook in grotere maten zijn te verkrijgen, maar een stukje kurk is natuurlijk simpel toe te voegen. Ik had het zelf al bedacht, maar ook James geeft het aan, voorlopig neem ik even genoegen met de maat 11 ring swivels voor gebruik met de chod.

Heb ook gisteren overigens in een korte sessie weer een karper weten te haken. Helaas vis verspeeld in het riet. Naked chod is leuk, maar een leadertje biedt toch iets meer zekerheid. De brasem die ik kort daarop ving was overigens wel precies in het midden van de onderlip gehaakt, maar ja daar past zon bol ook niet veel anders door dan door het midden natuurlijk :lol:

Afbeelding
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

29-08-2013 10:47

hallo,

als jullie met slappe lijnen en een chod rig vissen wat is dan het tegengewicht waarmee de vis zich zou moeten prikken?

alvast bedankt
van jasper
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-08-2013 14:06

Ik denk dat je even een aantal pagina's van dit topic moet doorspitten Jasper. Is al enkele malen uitvoerig aan bod gekomen :wink:
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

29-08-2013 14:49

ga ik zeker doen

thanks
leon leendert
Berichten: 144
Lid geworden op: 26-05-2013 10:13

30-08-2013 09:19

@ James,

Heb je de Solar chod backstop beads wel eens geprobeert?
Ik vind ze tot nu toe de beste op de markt in combinatie met de
unleaded.
grt
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-09-2013 19:21

Afgelopen weekend weer een lekkere instantsessie gehad, met 5 vissen op de mat. Maar liefst 3 hiervan single hookbait op de chod. Perfect :D. Ik ben nu overigens overgestapt op chod haken met rechte punt. Ik merk dat die wel dieper haken! Misschien de curve iets aanpassen zodat de gape kleiner wordt. Met t klauwhaakje is de gape natuurlijk al snel kleiner. Ik blijf iig nog lekker doorvissen met de chod!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

15-10-2013 00:23

Idemdito andre .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl