Het chod rig topic


Plaats reactie
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

29-06-2013 08:28

jeffrey van osch schreef:En 20 jaar geleden reed men nog met paard en wagen .
Er is een hoop veranderd .
Evolutie was het tog ?


Dat zal bij jullie in het dorp ongetwijfeld het geval geweest zijn maar hier in het westen waren we destijds toch al een stukje verder in de evolutie,paarden werden bij ons toen al uitsluitend voor recreatieve doeleinden gebruikt :lol:
Verder nog bedankt voor je nuttige bijdrage!

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-06-2013 09:12

Mark , je hebt dus geen ervaring met de chod en durft er wel uitspraken over te doen ?
Om jezelf maar even te quoten :
mark bres schreef:Misschien moeten we niet altijd alles willen verklaren maar gewoon ervaring opgedaan vanuit de praktijk aannemen dit iets werkt :wink:


Ik doelde zoals je zelf al had kunnen begrijpen meer op het feit dat niet alles wat vroeger goed werkte , het nu nog steed doet.

Groeten uit het boeren dorpje denbosch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

29-06-2013 09:49

Zolang niemand mij kan overtuigen, blijf ik bij mijn uitspraak...
De haak penetreerd pas goed door het lood of spanning van de slip op het lood.
De leader of hoofdlijn (overloaded met wat putty) kan er niet voor zorgen dat de haak voldoende penetreerd, doordat het drijfvermogen van de popup de leader/hoofdlijn lichter maakt.

De haak kan hooguit achter het randje van de onderlip blijven steken/hangen.

Ik ben nou eenmaal eigenwijs, maar ook eigenwijs is wijs zeggen ze.
Wannie Wedduh?!
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

29-06-2013 10:03

jeffrey van osch schreef:Ik doelde zoals je zelf al had kunnen begrijpen meer op het feit dat niet alles wat vroeger goed werkte , het nu nog steed doet.


Dus uit jou woorden begrijp ik dat de karper in de tijd mee geevolueerd is?
Ik vis nog steeds voor het grootste deel mits de omstandigheden het toelaten mijn lood los op de lijn hoor ondanks we onderhand 20 jr verder zijn!!
Ik denk trouwens ook dat er maar weinig karpervissers de afgelopen 20 jr consuquent met losse loodjes gevist zullen hebben.
Dit doe ik niet omdat ik mijn gelijk wil halen maar om het simpele feit dat ik er van overtuigt ben zo effektiever te vissen.

Ik heb mijn eerdere reacties geplaatst om een reden aan te geven waarom de chod rig volgens mij zo effektief zou kunnen zijn.
Ik heb ook geprobeerd om het voor iedereen zo begrijpelijk mogelijk te maken maar gezien jou reactie ben ik daar in jou geval duidelijk niet in geslaagd.
Omdat ik in jou geval niet de illusie heb dat het me straks wel zal gaan lukken zal ik het verder ook niet meer proberen.

Gr,

Mark
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-06-2013 12:15

Proberen kan altijd .
Maar succes ermee .
Ik trek mijn plan zelf wel .
No hard feelings !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-06-2013 12:17

Overigens deel ik de mening van davy
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

30-06-2013 03:33

Eigenlijk zou ik ook niet meer moeten reageren, in dat opzicht is Mark veel verstandiger.

Running lead is idd. ook een manier om het probleem te omzeilen, vooral op druk beviste wateren. Is het conditionering , of gewoon een praktische oplossing (zeg maar afvalscheiding)
Waarom gaat een vis spugen? Daar draait het om!!!!! Mogelijk is het niet meer dan een reflex? Of is het misschien toch een reactie?
Ik vis al meer dan veertig jaar en dan is het laatste toch de meest logische verklaring. Eigenlijk best wel grappig, een vis is mogelijk heel vaak slimmer dan ons! Hoe doet ie het?
Oftewel hoe weet ie dat er iets niet klopt.

Evolutie in 20 jaar? De haak blijft achter zijn onderlip hangen? Dat noem ik gewoonweg dom. Fikkie terug naar je hok!

Er zijn natuurlijk wel opties (en ik heb het nou niet over de chod rig). En dan maakt de lengte van je onderlijn en het gewicht van je lood helemaal niks meer uit. Ik heb het zelf niet bedacht, maar ik begin het te begrijpen.

Fata morgana zou ook nog kunnen. Oftewel vier van de vijf keer kan ik beter thuisblijven, als ze niet eten…
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

30-06-2013 06:32

Hilco , klopt . Als ze niet eten vang je niets.. of tog wel dmv het visuele van de chod uit nieuwsgierigheid ?

Owja .. live from the bank , zojuist een absoluut prachtige bak gevangen op once aggain the chod !!!

Ik ga nog ff genieten nu . Slapen zit er tog niet meer in
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

30-06-2013 08:08

Hilco,

Aangezien jij persee je gelijk wilt halen, zal ik er niet meer op ingaan...
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-06-2013 08:40

De pot verwijt de ketel? :lol:

Volgens mij wordt er heel wat bij elkaar langs gepraat en hebben we het niet over dezelfde dingen. Wat versta jij davey bv over onvoldoende prikken? Nee ik geloof niet dat dmv de chod de haak diep penetreerd tot bv over de weerhaak. Maar ik geloof zeker dat enige spanning (hoofdlijn niet perse snaarstrak) op de hoofdlijn voldoende moet zijn om ervoor te zorgen dat de haakpunt vlees voor een lichte eerste prik. Dit is vast genoeg om te blijven ziten tijdens kopschudden (immers geen lood) en de vis te doen bolten waarna je melding op je beetmelder krijgt en de vis kunt gaan landen.

Als de aanbeet leidt tot een vis in het net is in mijn ogen de prik voldoende geweest. Net even achter de onderlip blijven hangen doe je de situatie behoorlijk te kort mee, ik den dat je de druk van de hoofdlijn onderschat. 50 grams loodje dat ik gebruik icm chod is zeker niet voldoende om de vis beter mee te haken (dan die erste prik) en fungeert puur als werp gewicht. Als ik denk dat een rig onvoldoende zou prikken, zou ik er niet mee vissen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

04-07-2013 08:32

Als we allemaal nu eens de helft van onze emotie en de helft van onze gekleurde bril achterwege zouden kunnen laten. Dan zou dit een fantastisch topic kunnen worden.

Ik denk dat we inderdaad veelal elkaars post niet geheel goed interpreteren, waardoor we gaan kissebissen over de bijzaken en niet de essentie.

De nu openstaande vraag is, imho: Wat is voldoende prikken.
1. Initiele prik waardoor de vis de haal niet meer zonder inspanning kan lossen. Dus met het puntje er 2mm in?
2. Voorbij de weerhaak zodat de vis de haak helemaal niet meer zelf kan lossen, wat hij ook doet.

Persoonlijk ben ik voor 1, en daar borduur ik in mijn hoofd dan ook maar op verder. Wat gebeurd er na deze initiele prik? Komt dan het loodgewicht in het spel of toch meer de weerstand van je lijn in het water. Dit is dan weer afhankelijk, imho, van de afstand tussen hengeltop en loodje en plek van de wartel t.o.v. lood of stopper (indien je een stopper gebruikt) en de kant waar de vis heen zwemt.

Stel je vist recht vooruit tegen de andere oever. De vis pakt het aas en kan reeel gezien maar 3 kanten op, de vraag is wat gebeurd er in welke situatie.
1. Vis zwemt naar links of rechts evenwijdig aan de oever.
2. Vis zwemt naar jou toe, dus het wijd op.

De burelen zijn weer open voor de verdere discussie :-)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

04-07-2013 12:18

Die 2 mm. krijgt ie er niet weer uit.

Een fluiter of een zakker.

Ben nou met een bodem versie bezig, iets met overloden.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-07-2013 12:45

Net mijn eerste chodjes ooit geknoopt. Fluitje van een cent moet ik zeggen. Wel m.b.v. de Korda krimp tool, erg handig dingetje. Eerlijk is eerlijk.

Vanzelfsprekend heb ik gelijk de badkuip vol laten lopen en een chod, gemonteerd op een leadcore leader en beaasd met een 20 mm. pop-up, te water gelaten.
Mijn angst dat het hele spul wellicht niet vlak op de bodem zou komen te liggen door het grote drijfvermogen van de pop-up, bleek volkomen onterecht. Als een baksteen...
Toen de volgende test: het prikken. Want ik heb hier meegelezen en had, zonder ooit een chod gemaakt of gebruikt te hebben, een idee over de druk die leader, lood en lijn zouden geven. :oops: Met vlakke hand de haak "geschept" en van het lood (80 gram) weg bewogen: ik voelde wel enige druk, maar voelde de haakpunt niet prikken, terwijl ik toch echt het lood over de bodem verplaatste. Nou is een badkuip-bodem niet helemaal een juiste afspiegeling van de praktijk, maar toch. De druk die het lood gaf viel behoorlijk tegen. Overigens nog een kanttekening die ik hierbij moet plaatsen: ik heb nogal eelt op de handen (van het werken...), terwijl een karperlip vaak een vrij zacht oppervlak heeft.
Andere "weg zwem-richtingen" heb ik niet getest. Ik kan in de badkuip immers geen representatieve test doen m.b.t. het naar het lood toe zwemmen. Daarvoor moet je een minimale hoeveelheid lijn onder een bepaalde druk uit hebben staan. Ik had nu slechts de leader in bad liggen.

Bovenstaande wilde ik even delen. Het is geen exacte wetenschap, dat moge duidelijk zijn. Toch blijft het leuk en handig om zulke testjes te doen. Krijg je toch een beter beeld van hoe zaken echt werken.

Overigens denk ik dat dezelfde discussie ook over de standaard rigs gevoerd kan worden. Wellicht vang je vissen op de chod, die je met een standaard rig niet gevangen zou hebben. En vice versa. Voor mij moet de chod vooral voor een stukje zekerheid m.b.t. mijn aaspresentatie zorgen. De werking daar ben ik wel van overtuigd. Of niet. Het is maar hoe je het bekijkt: ondanks of dankzij?
Ik weet het ook allemaal niet...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-07-2013 13:12

Nou Mart, dan stel ik voordat je je handen eerst voorweekt voor een meer representief
resultaat. Graag de resultaten van 1uur-2 uur-3uur voorweken.
Wel watertemperatuur 17-18 gr graag!

Misschien wordt het ook tijd voor een jaccuzi?
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-07-2013 13:35

Ga zo naar de dierenspeciaalzaak Fred. Koop ik voor een prikkie een kleine koikarper. Koppie er af en ik heb een perfect testmodel. Na gebruik invriezen, dan heb ik er nog vaak plezier van.

Ik ga bovenstaande niet echt doen natuurlijk hè...
Ik weet het ook allemaal niet...
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

04-07-2013 13:54

Hmm, schijnt dat structuur vd lip veranderd door invriezing.
leuk bedacht, maar korte termijnoplossing dus.
Koi en pavlov misschien??
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-07-2013 15:10

Bij deze ook een plaatje van mijn eerste chod ooit:
Afbeelding
Liever had ik een haak met rechte punt gehad, maar daar til ik niet zo zwaar aan. Vind 't er best vangkrachtig uit zien, met zo'n mooie roze knikker eraan.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-07-2013 15:47

Hallo mart , je chod ziet er goed uit voor de eerste keer !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

04-07-2013 16:19

Moet zeggen dat het knopen me alles mee viel Jeffrey. Al scheelt het wel dat ik de laatste verbinding m.b.v. een dubbele sleeve maak. Dit maakt het heel makkelijk om de chod op de gewenste lengte af te werken. Lijkt me een stuk lastiger als je hiervoor een knoop gebruikt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

04-07-2013 17:42

Persoonlijk knoop ik m wel met lusje opt einde , gewoon omdat ik geen vertrouwen heb in de krimps .
Ik weet het ze zullen ongetwijfeld strak zitten en met geen mogelijkheid los te krijgen zijn , maar met gemiddeld 15 vissen per jaar op het water dat ik bevis neem ik geen enkele risico's . ( nouja rechte punt dan wel )
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-07-2013 11:52

De weerstand is idd. een belangrijk punt van aandacht. Dat heb ik ook al een paar keer aangegeven. Te licht en de eerste prik is onvoldoende ( te veel bewegingsruimte en dus uitspuwen)?
Vandaar de bodemversie en het overloden, dan kun je dat zelf bepalen en dan praat ik over minimaal 8 gram. Bol uitgebalanceerd
De rig moet wel kunnen draaien, dus die bestaat uit twee delen.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

05-07-2013 13:25

Ipv kralen van die tungstenbeads gebruiken, is dat mogelijk een verbeteringsslag voor de chodrig? enig nadeel vind ik dat die tungstenbeads behoorlijk 'zichtbaar' zijn (donker of zelfs zwart)
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

05-07-2013 19:50

2 zwarte kralen? Zou me er niet druk om maken. Doe gewoon net of het 2 hennepkorrels zijn...
Ik weet het ook allemaal niet...
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

07-07-2013 02:13

Mart Honen schreef:Bij deze ook een plaatje van mijn eerste chod ooit:
Afbeelding


Korda mouse trap?
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

07-07-2013 08:37

Ja.
Ik weet het ook allemaal niet...