Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

14-07-2014 20:13

Zie er niet direct iets mis aan,alleen gebruik je geen mouth trap zie ik.
Weet niet hoe stijf de lijn is die je gebruikt.
Enige andere verschil met mijn chod rigje is de baitscrew(ik gebruik een taska dunne metalen)dus dat gaat geen verschil maken.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

14-07-2014 22:35

Ik vis hem exact hetzelfde .
enkel staat mijn haak punt horizontaal ( lees hetzelfde als de bodem )
Probeer er eens een nog agressievere curve in te stomen .

@peter , door het gebruik van een popup peg als hierboven zul je nog meer drijfvermogen creeren , doordat het ding van plastic is en dus zowiezo al drijft in tegenstelling tot jouw metalen baitscrew :wink:
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

15-07-2014 07:07

jeffrey van osch schreef:
@peter , door het gebruik van een popup peg als hierboven zul je nog meer drijfvermogen creeren , doordat het ding van plastic is en dus zowiezo al drijft in tegenstelling tot jouw metalen baitscrew :wink:


Klopt wat je zegt maar met de popups die ik gebruik geen enkel probleem hoor,die blijven goed drijven.Nu die metalen baitscrews van taska wegen zo goed als niets,zijn zeer dun en vind ze handiger want met zo'n plastic baitscrew durft de popup al eens scheuren(ik weet het eerst voorboren helpt 8) )
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

17-07-2014 11:05

Ik blijf om de een of andere reden altijd nog baitfloss gebruiken. Zeker wanneer ik de chod er lang in laat liggen.
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

17-08-2014 16:45

Ik had laatst wat zogenaamde rigtalk met een medevisser en degene is er heilig van overtuigd dat de inhaking van de chod 100% beter is in combinatie met leadcore ipv unleaded materiaal,.de tegendruk is hoger waardoor de vis zich sneller zal prikken (paniek?).Ik heb dit eenmalig getest op een kraakhelder watertje in de regio en inderdaad het leek wel dat de gehaakte vis met leadcore meer schrok dan bijvoorbeeld de aanbeet met unleaded wat ik daarna gebruikte,.voor de duidelijkheid het was eenmalig maar ik ben benieuwd wat jullie theorie/ervaring is.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

17-08-2014 21:39

In de theorie kan ik enigszins inkomen, denk dat het komt omdat de haak met meer gewicht naar beneden gedrukt blijft.
In dat voordeel zit meteen zijn nadeel, het gewicht van het leadcore zal ervoor zorgen dat de presentatie niet gewichtloos is en dus in ipv op het wier komt te liggen ..
dan heb ik het nog niet eens over de nadelen van de stijfheid van leadcore.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
mark vdm
Berichten: 90
Lid geworden op: 10-10-2006 17:00

18-08-2014 08:54

je kan ook je wartel van je stifrig verzwaren
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-08-2014 09:12

Das niet helemaal hetzelfde denk ik. Ik ga wel mee in het leadcore verhaal. De rig zelf balanceer ik liever mooi uit zodat deze net zinkt, dit ten behoeve van de bewegingsvrijheid en het gedrag onder water. De tegendruk moet dus van de leadcore komen. Aan de andere kant, het gaat me vaak ook prima af met een naked chod. nouja...ik gebruik dan wel tungsten beads als stoppers. Dat kan met unleaded natuurlijk ook.

In wierrijke omstandigheden is het overigens idd wel net even wat anders, als je wilt dat alles mooi bovenop het wier land. Dan gaat de voorkeur misschien toch naar unleaded, maar dan is het kiezen tussen geen aanbeet of een iets minder optimale aanbeet?
leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

18-08-2014 20:33

Andre Jacobs schreef:Das niet helemaal hetzelfde denk ik. Ik ga wel mee in het leadcore verhaal. De rig zelf balanceer ik liever mooi uit zodat deze net zinkt, dit ten behoeve van de bewegingsvrijheid en het gedrag onder water. De tegendruk moet dus van de leadcore komen. Aan de andere kant, het gaat me vaak ook prima af met een naked chod. nouja...ik gebruik dan wel tungsten beads als stoppers. Dat kan met unleaded natuurlijk ook.

In wierrijke omstandigheden is het overigens idd wel net even wat anders, als je wilt dat alles mooi bovenop het wier land. Dan gaat de voorkeur misschien toch naar unleaded, maar dan is het kiezen tussen geen aanbeet of een iets minder optimale aanbeet?


Ik heb mijn unleaded vervangen voor oldskool leadcore (ESP) voor een watertje waar aardig wat wier staat,.de presentatie met leadcore is lomper,daar destijds unleaded op de markt kwam ik behoorlijk verrast was door de soepelheid en per direct stopte met leadcore.Ik ben benieuwd of het meer vis op de kant gaat brengen want ik heb het wel eens gezien dat de vis de chod oppakte en het meteen uitspuugde wat eigenlijk onmogelijk moet zijn.Ik ben benieuwd
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-08-2014 20:46

houd ons op de hoogte :-)
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

19-08-2014 02:19

Niets is onmogelijk, ben erg benieuwd naar je bevindingen !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

26-12-2014 20:50

Zou het ook mogelijk zijn om met 35 honderste nylon een chodrig te gebruiken ipv leadcore?
Ik wil zondag op een water gaan vissen dat maar 1,50 meter diep is en weinig wier, soort van klei/modder bodem.
Zou je hier ook effectief de chodrig kunnen gebruiken?
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

26-12-2014 21:03

Kan perfect hoor.
De naked chod. :D
Gebruik dit zelf op een heel ondiep water vol met wier.
Je kan het op verschillende manieren.
Taska heeft een kant en klaar syteempje en in tungsten zodat je toch een traag afzinkende rig krijgt.
Zelf gebruik ik 2 tungsten beads waartussen de chodrig zijn ding kan doen.
Gaat heel mooi bovenop het wier liggen.
Je kan eerst wat uittesten in een bakje water zodat je zelf ziet wat er gebeurt en aanpassingen maken naar eigen zin.
Als je er dan een vis mee vangt is de voldoening eens zo groot.
Veel succes.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

02-01-2015 02:37

Vooral testen .
je zult niet de eerste zijn die normaal gesproken met leader een chod vist om vervolgens dezelfde setup op je hoofdlijn te gebruiken met als gevolg dat het drijfvermogen van de popup te hoog is en je zaakje op half water komt te hangen.
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
robertino smith

05-01-2015 16:25

Goedemiddag, de vraag?, zijn er misschien al gebruikservaringen met het Fox Rigidity trans kaki stiff rig materiaal door mede boarders??? Het gaat mij voornamelijk over het wringen/ kinken na eventueel een vangst, trekken van de knoop voor de wartel en wikkelen op de steel van de haak! Niet meer stomen voor vorm geven, daardoor de interesse gewekt. Knoop mijn choddy s net iets anders, vandaar mij vraag?

image-2015-01-05.jpg
(87.28 KiB) 1824 keer gedownload


Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-01-2015 21:55

Ben ik ook wel benieuwd naar,2015 word het jaar dat ik voor het eerst eraan ga geloven,en met het chod systeem ga testen,om te beginnen zaterdag samen met jouw Robert,dus neem je praat stoel en onderlijn materiaal mee,ik zorg voor de koffie maat
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-01-2015 22:59

korda mouthtrap blijft ook prima in vorm zonder te stomen. ook de 15 lbs(fijner knopen)
Ach man..Ga toch vissen !!
robertino smith

06-01-2015 10:05

Heel goed Fred, gebruik die namelijk ook (al een paar seizoenen naar tevredenheid in 20 lbs)! Maar ja dat Rigidity is weer nieuw althans voor mij, vandaar toch de nieuwsgierigheid. Eigenlijk of het vergelijkbaar is met de Mouthtrap qua kleur (trans kaki, klinkt bruin/zand tegenover Mouthtrap in mijn optiek groen/ geel/ olijf kleurig).

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2015 17:01

Hoe vinden jullie de naked chod versies ongeacht welk merk,en hoe gooien jullie in,met obs wokkel om je chof ongeacht welk systeem of altijd een wokkeltje eromheen ?
Vind het lastig te concluderen of ne rig goed gelegen heeft met het ingooien,omdat bij het terug naar binnen draaien alles weer los kan draaien en je het dus niet zien kan of je in de knoop lag
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

12-01-2015 20:37

Mijn ervaring is dat je een chod zelden of nooit in de war gooit,gaat geen wokkeltje aan bij mij in elk geval.
Vis bijna altijd een naked chod op de hoofdlijn tussen 2 tungsten taska beads.
Lukt perfect.
Moet wel eerlijk zeggen dat ik momenteel in de winter vooral met de whitty pool aan de slag ga.Vind ik als aasaanbieding toch aanleunen bij de chod.Niet bij de inhaking uiteraard.
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
robertino smith

12-01-2015 21:08

Hoi Peter, mooie spiegels weer in vangsten! Mijn vraag, de whitty pool/ bananen rig, gebruik jij daar de voorgevormde van taska (ook in tungsten) of vorm jij hem zelf met krimpkous??? Verder, kort of lange onderlijn?

Groet.
Gebruikersavatar
Peter Matheesen
Berichten: 684
Lid geworden op: 14-06-2013 22:53

12-01-2015 22:33

robertino smith schreef:Hoi Peter, mooie spiegels weer in vangsten! Mijn vraag, de whitty pool/ bananen rig, gebruik jij daar de voorgevormde van taska (ook in tungsten) of vorm jij hem zelf met krimpkous??? Verder, kort of lange onderlijn?

Groet.


Met een popup van 12mm gebruik ik de weed whitty pool van taska,met een popup 15mm de tungsten whitty pool.
Hangt ook een beetje van het water af.
Water met veel bladafval de tungsten vanwege de zwarte kleur en bij kleiputten of aanwezigheid wier de weed versie.
Ben nu aan het testen met een 10mm popup maar die krijgt de boel niet omhoog :oops:
Ga nu testen met een stukje kurk en dan de 10mm popup en hopen dat dat wel voldoende drijfvermogen heeft.
Grtz
Heb soms heldere momenten zijn wel schaars
robertino smith

12-01-2015 22:44

Heel duidelijk, mijn dank! Eigenlijk helemaal vergeten deze rig, toch ook met succes ingezet. Zeker de moeite om weer te knopen.

Groet.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-01-2015 23:01

En altijd single bait,zoekend naar de vis,of beide hengels chod op een verspreid voertje geschoten bollen in een regio,dit jaar word voor mij volop chod testen in ieder geval
Gebruikersavatar
Thomas v Hastenberg
Berichten: 104
Lid geworden op: 21-12-2014 19:46
Locatie: Een of ander dorpje in Brabant

13-01-2015 21:25

Wat vinden jullie van deze chod rig?
Ik zal de curve iets minder maken zodat deze horizontaal komt de hangen.
Hij hangt net op de bodem, echt heel precies uitgelood.
Bijlagen
chod rig 2.jpg
(51.33 KiB) 1483 keer gedownload
Gewoon genieten van t leven, Enjoy!

PB Schub: 26 pond
PB Gras: 17 pond

Snoek: 78 cm riviersnoek
Baars: 30 cm
Brasem: 60 cm
Zeelt: 54 cm