Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
tobie derksen
Berichten: 1514
Lid geworden op: 11-02-2005 09:44

31-08-2012 07:10

Oke ik ga eens een lusje proberen dan!
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

24-09-2012 17:58

Goed topic ,waarvoor dank Eus.

Zijn er bij jullie duidelijke verschillen te merken bij bepaalde afstellingen van de chod?

Bv overloaded of kritisch uitgebalanceerd.
Leadcore of fluorcarbon.
Ver van het lood of juist wat dichterbij.
Volledig schuivend of met een backstop.
De punt schuin of horizontaal :)

Ikzelf heb aardig wat varianten gebruikt en ik ben er noch niet helemaal over uit!
Een aantal gevangen vissen waren naar mijn inzien te diep gehaakt.
Hoe is dat bij jullie?

Gr,
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

26-09-2012 01:18

Overloaded heeft mij ook prima doen vangen. Ik viste deze onbewust omdat ik niet wist dat mijn pop ups na enkele uren lek raakten toen ik ze nog doorprikte. Ik vis nu kritisch uitgebalanceerd.

Ik vis mijn chod met Freefall of Unleaded. De lengte vanaf het lood hangr heel erg af van de bodem en wiergroei, hier heb ik geen standaard lengte voor. Probeer wel leaders van +- 1.5m te gebruiken zodat ik lekker veel speelruimte heb.

Daarnaast vis ik hem lekker schuivend, ik vis hem met +- 40 gram lood puur voor het werpen, heb dus weinig last van het kopschudden als mijn rig naar het lood schuif. Op de 22 chod vissen dit seizoen geen lossers gehad. Alles keurig in de onderlip gehaakt met een horizontale haak.

Ik heb je overigens enkele pb's gestuurd m.b.t. de delkims. Nog geen reactie tot dusver, hieruit maak ik op dat ze al reeds verkocht zijn?

Gr, Philip
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-09-2012 01:39

leon van der schelling schreef:Ik werk sinds kort met de sleeves van Korda icm de tang en daar waar ik er eerst twijfelend over was moet ik eerlijk toegeven dat het een verademing is.


Ik gebruik deze tegenwoordig ook, bevalt mij uitstekend.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

26-09-2012 22:18

Heb voornamelijk schuivende versie gebruikt ( 7 cm ) en ga nu de vaste ( zonder schuif speling ) gebruiken ..
Vis ze op ongeveer 20 cm van het lood .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

27-09-2012 11:07

@jeffrey: dan is het toch geen chod meer maar een helicopter?

Ik ga hem volgende week uit proberen tijdens mijn frankrijk sessie(naked version),
ben benieuwd hoe het gaat!

grtz
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

27-09-2012 14:06

Berry , zolang er fluo of mouthtrap oud gebruikt word en deze bevist word met een popup oid is het voor mij echt een chod , wanneer deze gewoon met een onderlijn en zinkende bol bevist word is het een heli .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2012 14:02

En een zinkende bol aan een heel kort rigje een dikke meter van het lood?
Ik zou trouwens niet mijn chods op 20cm van het lood willen fixeren, het mooie aan dit systeem vind ik juist dat de rig zo'n eind bij het lood vandaan zit, als ik hem daar zo kort boven zou zetten pak ik liever een hinged stiffje of banaantje oid.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

01-10-2012 16:51

Daaf Wolters schreef:als ik hem daar zo kort boven zou zetten pak ik liever een hinged stiffje of banaantje oid.


Wat bedoel je met banaantje Daaf? Zou je hier wat meer over willen uitleggen?

Groeten,
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-10-2012 19:03

Bananenrig of withy pool rig
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

01-10-2012 21:20

Haha had het fenomeen 'bananenrig' nog nooit eerder gehoord. Bedankt voor de uitleg!
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

02-10-2012 20:19

Heb de chod op dit moment ook al enkele nachten geprobeerd maar helaas nog niets op gevangen, wel op mijn normale rits. Hopelijk vanavond/vannacht meer geluk. Ik vis hem nu op 30cm van het lood met daartussen ongeveer 1m naar de volgende kraal. In nakend vorm trouwens.

Grtz
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-11-2012 18:46

Na een mentale omschakeling ben ik ook met de chod aan het vissen :-)

Centimeter of 8/9, lead core, korda haak, alles vrij standaard maar haak echter nog steeds de helft in de mondhoek...terwijl ik juist hiervoor met de Chod ging vissen! Heeft het soms zin om de onderlijn verder in te korten, om de inhaking wel in het midden van die onderlip te krijgen??
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

28-11-2012 19:53

Heb je misschien een foto?

Ik heb gisteren nog een vis keurig in de onderlip gehaakt met een chod.
Verder kan ik me niet herinneren dat ik een vis 'niet' in de onderlip heb gehaakt met mijn chod.
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-11-2012 18:21

Ik heb geen foto momenteel, zal er zsm eentje proberen te uploaden. Heb ze ook wel mooi midden in de onderlip gehaakt hoor, maar toch ook enkele richting of in de mondhoek. Het enige wat ik me kan bedenken is de rig enkele centimeters inkorten (van 9 naar 6cm oid) of kun je met de onderlijnlengte niet op die manier de plaats van inhaking beïnvloeden?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-11-2012 19:36

Ik vind zelf 9cm wel redelijk lang ja.
Of het daar aan ligt ga ik me echter niet aan wagen, zo'n expert ben ik dan ook weer niet. :oops:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

29-11-2012 21:20

Laurens,

Probeer m eens een stuk korter te maken, zeg een cm of 5-6 en dan een wat agressievere curve in het rigmateriaal buigen. Gebruik je wel heel stijf materiaal om je rigjes te knopen zoals mouthtrap of ESP bristle filament?

Gebruik je een lusje om het rigje aan je wartel te knopen? Met een lusje heeft het rigje net wat meer bewegingsvrijheid waardoor de haak misschien net wat beter in positie in de bek kan komen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

06-12-2012 17:11

Hummm in de zijkant gehaakt.

Dan is de pop up wel ver genoeg naar binnen geweest en is de vis volgens mij gewoon links dan wel rechts afgeslagen, of werkt dat bij zwevend aas totaal anders?

Dat draaien van de (overgeloade) chod zal op een wat troebelere bodem aardig tegenvallen.
Zo als ik hem vis met Solar unleaded en heel langzaam zinkend snap ik er noch steeds geen hout van waarom ze echt wegknallen op deze rig..

Ik heb heel lang zonder pop up rigs gevist, maar deze blijft :D

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

17-12-2012 19:17

Waarschijnlijk zit ik helemaal mis met die zwevende bal, of heeft iemand er een andere kijk op?

De vissen waren bij mij op 1 uitzondering na allemaal uit het midden ,en vrij diep, gehaakt.
De curve te wijd?
De punt te plat?

Nu vind ik dat niet zo heel erg ,zolang ze maar op de kant komen zonder al teveel kleerscheuren, maar voor mij is het een fabel dat deze rig altijd, of dan tenminste het merendeel, in het midden haakt.
Niet alles in die dvd tjes klopt.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-12-2012 14:01

Eus,

Nogal late reactie, maar beter laat dan nooit :-)

Gebruikte idd mouth trap om hem te knopen, echter geen lusje maar gewoon een vaste halve bloedknoop, dus hier ligt een kans ter verbetering die ik inmiddels al inzet.... de afgelopen twee/drie weken heb ik ook de aanbeveling om de rig in te korten al in de praktijk gebracht, maar wegens de barre omstandigheden nog niet in de praktijk kunnen testen (altijd wel een smoes te bedenken 8) )....Ik hou jullie wel op de hoogte. Mensen bedankt voor het meedenken.

Greetz LAurens
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

19-12-2012 09:49

Eus, heeft de karper dan ook niet meer bewegingsruimte om hem vervolgens weer uit te spugen?
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

19-12-2012 12:03

Laurens,

Een beetje finetunen aan de omstandigheden kan, net als "normale" bodemrigs betere resultaten opleveren. Persoonlijk denk ik dat een chodrigje al snel te lang is. Een cm of 4-5, gemeten van haakoog tot aan de wartel heeft mijn voorkeur.
Succes en laat even weten of de aanpassingen hebben geholpen.

Mike,

Denk het persoonlijk van niet. De agressieve curve zorgt ervoor dat het als het ware om de onderlip heen vouwt en welke kant de vis ook op beweegt, hij zal altijd de tegendruk van de leadcore ondervinden. Daarom vind ik het gebruik van leadcore ook essentieel bij deze rig.

De haak zal dus onder lichte tegendruk in de onderlip geprikt zitten. Het lusje zorgt er alleen maar voor dat het rigje nog vrijer kan bewegen en daardoor natuurlijker aan zal doen. Tevens zal het rigje nog makkelijker kunnen draaien.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

22-12-2012 13:45

Ja, opzich is je uitleg duidelijk. Dacht zelf echter door het stijvere gebeuren het meer naar achter gedrukt werd ipv 180 draaibaar.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-01-2013 19:09

Eus,

Na 3 weken blanken de 28e eindelijk de ingekorte, iets meer gekromde chod met lusje kunnen testen... 1 zwaluw maakt natuurlijk geen 2 nesten, maar de vis zat wel perfect in het midden en mooi voorin die grote toeter gehaakt! Ik denk dat je zeker gelijk hebt dat een chodrig al snel te lang is. Kleine aanpassingen kunnen op dit gebied idd verschil maken. Zo'n gekromde kortere rig met lusje draait echt goed...
Altijd alle vissen perfect in de midden vd onderlip haken is waarschijnlijk een illusie, maar voor mijn gevoel benaderd deze rig de gewenste situatie wel in goede mate.

Daarnaast is zo'n korte onderlijn zelf (mede dankzij het lusje) wat stugger en dus ook minder snel 'uit vorm' door bijvoorbeeld een platte.

Verder ben ik blij dat ik heb kunnen testen dat Dynamite pop ups idd hun drijfvermogen behouden (nav tip in dit topic). Na 40 uur tilde de pop up de rig incl wartel nog steeds mooi recht omhoog. Ik kan nu met gerust hart mijn aas blijven doorboren, want zo'n lusje zie ik net als sommige anderen in dit topic ook ECHT niet zitten....zeker niet met al die kreeften, of erger nog, wolhandkrabben die mijn aas soms kennelijk als boksbal of schaarslijpsteen aanzien :lol:

Verder las ik nog een opmerking van Frank Meyer die niet snapte waarom ze met dit systeem soms echt wegknallen....blijkbaar ga jij er vanuit dat hiervoor een directe flinke prik van een zwaar lood voor nodig is, maar vanuit mijn struinvisserij weet ik dat een deel van de vissen dat al doet nadat ze een freelined-broodvlok -die minimale weerstand biedt- opzuigen.... Verder knalt de vis er vandoor omdat er een onverwachte situatie ontstaat waar hij even geen raad mee weet (uitblijven van de prik vh lood en geleidelijke weerstand).

Greetz Laurens
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

08-01-2013 20:59

Goed om te lezen Laurens.

Ik vind ook een pop up die hoger dan een centimeter of 5-6 boven de bodem wordt aangeboden niet echt gunstig, zeker niet als de vissen stijf tegen de bodem azen.

Vooral die agressieve curve icm het lusje maakt dat de haak draait als een gek en doordat het mouthtrap materiaal zo stug is vouwt het zich als het ware om de onderlip heen.
En dan kan je weleens een knallende fluiter krijgen! :)

Laat ons weten of het bij die ene zwaluw is gebleven man.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."