Het chod rig topic


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

05-06-2012 09:33

Rob, dat was ook precies waar ik aan dacht, door het blobben hoef je een miniscule beschadiging niet te zien maar is het toch een zwak punt, en zomaar voor je haak breken kan bijna niet anders dan daarmee te maken hebben.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-06-2012 09:44

Gewoon leadcore van ESP gebruiken Leon. Dit is 1 van de redenen dat ik dat unleaded/free fall spull niet gebruik. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

06-06-2012 10:38

Tja, wat is bewerkelijk? je balanceerd e.a. toch goed uit op deze manier en hoort ook bij deze manier van vissen toch.
Wat je overigens kunt doen is een ( net als bij shot on the hook, een shot on the swivel proberen ), dat je het moet uitbalanceren is een feit!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

06-06-2012 10:39

Leon, toch de pop-ups maar zelf maken dan.

Kurkenballetjes gebruiken met daar om heen de mix kneden, goed drijfvermogen, het drijfvemogen neemt niet af en je hoeft maar eenmalig uitloden.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

06-06-2012 10:48

Toch denk ik dat kritisch uit balanceren en putty eraf of erop beter is dan, kurken balletjes.
Kurken balletjes hebben wel een vast drijfvermogen als je altijd dezelfde gebruikt! maar drijft weer minder als je deeg iets dikker is als normaal, een andere mix gebruikt welke iets zwaarder is.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-06-2012 15:57

Atomic Chodda haak maat 6 en een 15mm corkball pop up met een 12 of 13mm kurken balletje ging bij mij altijd perfect.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

22-06-2012 22:59

Na een avondje prutsen, een mijn inziens perfecte Choddy geknoopt. Wellicht nog een andere wartel proberen, maar ik ben erg tevreden over de kromming en de stand van de haak!

Iemand commentaar, of doe ik het zo goed?

Afbeelding
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2012 23:24

Hij staat op het gewicht van de swivel! Dat betekend dat de pop up te weinig drijfkracht heeft, hij moet zinken op het gewicht van de leadcore.

Jouw pop up heb je overigens lek gestoken, doordat je je naald er doorheen hebt gestoken kan er water in de pop up binnendringen waardoor deze nog meer drijfkracht verliest.

Daarom vis ik altijd met een corkball pop up, die ik aan het ringetje knoop met dental floss.

Ik zou ook een ring swivel nemen i.p.v. een big eye swivel maar dat had je zelf denk ook al in gedachte.

De kromming is heel redelijk, een pop up met meer drijfkracht zal de haak nog iets optillen en dan staat ie perfect.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

22-06-2012 23:35

Eus Molewijk schreef:Hij staat op het gewicht van de swivel! Dat betekend dat de pop up te weinig drijfkracht heeft, hij moet zinken op het gewicht van de leadcore.

Jouw pop up heb je overigens lek gestoken, doordat je je naald er doorheen hebt gestoken kan er water in de pop up binnendringen waardoor deze nog meer drijfkracht verliest.

Daarom vis ik altijd met een corkball pop up, die ik aan het ringetje knoop met dental floss.

Ik zou ook een ring swivel nemen i.p.v. een big eye swivel maar dat had je zelf denk ook al in gedachte.

De kromming is heel redelijk, een pop up met meer drijfkracht zal de haak nog iets optillen en dan staat ie perfect.


De swivel wordt inderdaad omgeruild voor een ring swivel, dat sowieso! Dit was een probeersel om de kromming te krijgen. Morgen zal ik een 18mm popup aanknopen ( dit is een 10mm), ben benieuwd wat deze doet met het drijfvermogen!

Voor nu heb ik de huidige rig nog in het aquarium liggen, morgenochtend maar eens kijken of hij nog wil drijven. Wil wel met de huidige popup gaan vissen omdat deze dezelfde flavour heeft als mijn bottom baits waar ik mee voer. Als de pop up het de hele nacht vol houdt, is het dan een mogelijkheid om er 2 boven elkaar te plaatsen? Op deze wijze moet het lukken qua drijfvermogen, ik vraag me alleen af of de karper dan niet geneigd is de bollen meer van bovenaf te benaderen waardoor het draai effect ( vermoedelijk) zal afnemen?

Thanks voor de snelle reactie Eus!

Gr gr
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

23-06-2012 00:00

Persoonlijk , vind ik de haak wel heel "scherp" .
Laten we zeggen dat ie nu 90 graden staat , vis ik hem 45 graden en mijn vissen zijn ALTIJD perfect gehaakt ( niet in mond hoeken ).
Vis m zelf met cm of 7 totaal ( recht ) ring swivel en 15 popup , doorboord met een bore-ring van rigmarole gevist icm freefall van 140 cm en daar zinkt ie perfect op .
Heb nog niet eerder gezien dat ie na inhalen water heeft opgenomen .

Ik zal morgen als ik tijd heb eens een foto plaatsen .

Mvg
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-06-2012 08:05

Philip, ik zou het persoonlijk ook bij 1 bol laten aan een choddy, ik heb hetzelfde idee als jij... Buiten dat de pop up iets te weinig drijfvermogen heeft ziet de rig er idd zeer aardig uit, goed werk!

Jeffrey, de stand waarin de haak staat bij de rig van Philip is wel degelijk de meest rendabele voor een choddy. Je haakt je vissen ook goed met minder curve, maar je draai effect zal minder goed werken... Is een pagina of twee geleden ook omschreven ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-06-2012 08:09

Jeffrey,

Als die water opneemt zie je dat ook niet maar het drijfvermogen neemt wel langzaam af. Voor een goede presentatie met deze rig heb ik het liefst een pop up met veel drijfvermogen.

Philip,

Mijn voorkeur gaat sterk uit naar een enkel balletje met deze rig. :wink:

Zo, en nu ben ik als de sodemieter naar de waterkant!
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

23-06-2012 08:12

Ik wordt zojuist wakker, en jahoor! Mijn pop up hangt op half 7. Lek dus!
Morgen maar eens kijken hoe ik dat drijf/montage probleem ga oplossen!

Gr gr
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

29-06-2012 00:44

Eus ,
Natuurlijk gaat het tenkoste van het drijf vermogen .
Maar heb jij nog ( buiten het antwoord hierboven ) hedendaagse popups gezien , die hun drijf vermogen verliezen na inprikken ?
Ik niet .
Ik vis met dynemabaits popups en die drijft in iedergeval nog na 2 dagen onderwater genoeg om mijn chod omhoog te houden .

Maargoed er zullen ongetwijfeld nog minder drijvende tussen zitten .

Vamorgen vroeg nog een platte op de chod trouwens , voor mij de 1e keer .

Met vriendelijke groet jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

01-07-2012 18:52

Ik heb vandaag de eerste keer een chod gebruikt met succes, de vis zat perfect gehaakt in het midden van de bek, iets wat mij met gewone onderlijnen op dit water maar niet lukt.
Een minpuntje vond ik wel dat de curve van de chod na de dril een nogal rare vorm had aangenomen. Ik kreeg de gewone curve er niet meer in en de rig was dus niet meer bruikbaar. Waarschijnlijk dat ik door de chod boven stoom te houden wel de goede curve er terug inkrijg.
Hoe doen jullie dit na elke gevangen vis of behoudt jullie chod zijn curve na een dril? Na iedere gevangen vis nieuwe chod eraan?
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

01-07-2012 21:41

Persoonlijk beoordeel ik dit bij inspectie van de rig na de dril .. Meestal heb ik standaard 2 chods on mn rigbox .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Roy Hanrats
Berichten: 169
Lid geworden op: 29-09-2009 19:20
Locatie: Grashoek

08-07-2012 18:24

Het is mij ook gelukt om een aantal visjes te vangen d.m.v. een Chod-rig. Mooi systeem is het. Maar wat is jullie kijk op het voeren bij een chod? Vissen jullie ze single-hookbait? Voeren jullie breed? Pva?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

08-07-2012 19:18

Ik gooi er meestal een 7-8 bollen omheen .
Let wel , verspreid !
Afentoe ook wat pallets en dan geen bollen , daar heb ik paar weken geleden de prijs voor betaald met een dikke slijmjurk !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

11-07-2012 10:54

Nogal afhankelijk van het water waar je vist. In de meeste gevallen volstaat een pva zakje met pellets voor mij. Uiteraard niet aan de haak geknoopt :'). Als je teveel risico op platten loopt dan laat ik ze achterwege. Soms single hookbait als ik bv met mn andere twee hengels op een voerstek lig, soms net buiten de voerstek. Op een kanaal waar ik kan smaak op wat flinke grassers, boven een bedje van particles met een zoete pop-up.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-07-2012 10:34

Afgelopen weekend ook even een 'fun' sessie gedaan met oude vrienden. Met zn 5en(!) maar liefst op een putje van 3-4 ha ofzo. Ik wist als enige een visje te strikken mbv de chod :-). Mn favoriete dynamite baits squid en octopus pop-up eraan, zonder verdere pva of wat dan ook en zo ver mogelijk weg richting de wat rustigere kant van het water deed de truc.
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

25-07-2012 00:39

Chod blijft hot
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

26-07-2012 22:31

Mooi onderwerp mannen :) Heb redelijk vlot deze chod in elkaar weten te draaien (Korda Mouth Trap 15lb en Fof SR haak mt 8). De drijfkracht van eigenmaak pop up (met 50% meanline pop up mix) dat ik de wartel voorzien heb van klein beetje putty. Wel heb ik de boilie doorboort, ik zal morgen kijken of de boilie hiervan erg slechter wordt...

Afbeelding
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

27-07-2012 07:06

Is het niet de bedoeling dat de putty op het tonnetje van de wartel moet, ipv op het bovenste oog?
Doordat de putty op het oog zit, heeft de Chod minder bewegingsruimte en word zo de inhakingskans kleiner.

Correct me if i'm wrong
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

27-07-2012 08:42

Wrong. :lol:

De knoop (wartel aan chod-lijn) is ook een strakgetrokken knoop, dus heel veel zal dit niet uitmaken qua draaiend vermogen//bewegingsvrijheid. Het is de ring in combi met het onderste oog van de wartel die voor het draaien moet zorgen, en dat gaat prima zo.
Er kan naar mijn idee zelfs nog wel wat bij, ik heb de ronding liever nog groter.
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

27-07-2012 10:03

Haha ja is ook zo, thanks for correcting(A)

Ik vis mijn Choddy op deze manier, vandaar dat ik mijn putty op het tonnetje van de wartel plak;)

http://www.youtube.com/watch?v=bgnx9eDhrQA&feature=related

Kon het niet hier in laten afspelen ofzo:(
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!