Het chod rig topic


Plaats reactie
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

22-04-2012 22:07

een kleinere lus knopen gaat wel lukken en de juiste curve krijgen dmv stomen ook nog wel,

maar die haakpunt recht boven die wartel krijgen kostte me nog de meeste moeite.
Waarom is dat zo belangrijk?
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

22-04-2012 22:36

Frank Meyer schreef:Maar wel in deze positie Eus?
De punt evenwijdig met de vloer.

Zelf vis ik weinig tot nooit pop up, maar ik vraag me af waar de trend van steeds krommer vandaan komt.
Het begon zelfs recht.
Mochten ze altijd van voren komen vind ik het wel een mooi systeem.

Mvg


De curve van de choddy zorgt ervoor dat de haak meteen naar de onderlip van de karper draait, zelfs als hij het onderlijnmateriaal van de achterkant (dus buitenkant curve) aanraakt ;)

Martijn, het ziet er idd al veel beter uit! De haakpunt boven de wartel is gewoon om maximaal rendement te verkrijgen, de rig werkt op die manier gewoon het beste ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

22-04-2012 22:38

We zijn ook niet snel tevreden hè Eus :lol:
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-04-2012 22:42

Frank, jazeker in deze positie. De curve is om de haak zo snel mogelijk te laten draaien. Zodra de lip van de vis de curve raakt draait de haak meteen om en hangt dan meteen in de juiste positie. Het sluiten van de bek doet de haak indringen.

Dave Ellyatt legt het in deze video haarfijn uit: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=eh_CPJOGinM#!

Martijn, dat is belangrijk omdat dan het tegengewicht exact in lijn is met de haakpunt. Dit maakt de haakpunt het zwaarste gedeelte van je rig en zal daardoor het eerste deel zijn wat in contact met de onderlip van de vis komt.
Laatst gewijzigd door Eus Molewijk op 22-04-2012 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Toon Teniers
Berichten: 102
Lid geworden op: 17-04-2008 21:31

22-04-2012 22:43

Hoe monteren jullie de chod op de hoofdlijn en met welke materialen? Vast tussen kralen of schuivend, leaders of gewoon op de hoofdlijn, zwaar of licht lood enz...?
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

22-04-2012 22:46

Eus Molewijk schreef:Mijn mening:
Ik vind ze beiden iets te lang en teveel wikkelingen om de steel. Verder staat die van André wat mooier qua positie van de haak maar die van Martijn heeft geen contra gewichtje bij de wartel dus het zou kunnen zijn dat ie met een gewichtje eraan anders komt te staan.

Leuk om te zien dat jullie dit topic levend houden. Jullie hebben waarschijnlijk ook wel in de gaten wat een dodelijke rig de chod is wanneer die op juiste manier op de juiste plaats wordt ingezet. :)


Qua lengte vertekend de foto ietwat denk ik, lengte tussen haakoog en wartel is 4,5cm ofzo. ik heb de wikkeling expres wat langer gehouden, zodat de haak meer onder de boilie komt ipv voor de boilie. Stand van de haak gaat contra gewicht niets aan veranderen, 't is puur de curving. Ik geloof idd wel dat als die chod goed geknoopt is en goed zn werk doet, dat ie heel effectief kan zijn. Aan de andere kant zit je er ook makkelijk naast met deze rig en dat kan je vissen kosten.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-04-2012 23:10

Hebben jullie ook al eens gewoon een soepel hairtje aan je chod rigje geknoopt? Heb er nu een paar keer mee gevist en het was goed voor 3 beten (2x karper, 1x zeelt) en ze waren alledrie erg mooi gehaakt.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-04-2012 00:11

Wat bedoel je juist Kevin? In gebruik (zoals iedereen hier waarschijnlijk) een stukje baitfloss...
Dit is al best soepel, maar mijn interesse is wel gewekt... ;)
Wel fijn dat dit topic zo hot aan het worden is, allemaal choddy-lovers 8)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

23-04-2012 10:36

Ik ben helemaal geen fan, ik vind t nog altijd klote knopen, maar ik wil vangen ;-)
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

23-04-2012 17:13

Ha Eus, thanks voor de link.

Maar in dat esp filmpje staat de punt van de haak ong in een hoek van 45 graden t.o.v de bodem.
Lijkt mij ook de beste kans bieden op inhaking, de curve noch verder buigen zie ik het nut niet van in.
Helemaal als de vis de rig moet laten draaien is het niet denkbeeldig dat het tegen de rand stoot imo.

Wel een rig waar ik mee aan slag wil gaan zo rond mei.
Met de punt in een hoek van 45 graden :wink:

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

23-04-2012 17:22

Het beste rendement verkrijg je toch echt met een horizontale haakpunt hoor frank, test maar eens zij aan zij uit ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-04-2012 18:54

Nee, geen baitfloss. Maar gewoon een ouderwetse hair in plaats van een D-rig. Zelf maak ik pop-ups zonder kurken balletje en deze bevestig ik gewoon op een normale hair. Deze hair knoop ik van normaal soepel gevlochten onderlijn.

Tip voor de mensen die een chod lastig vinden knopen: sleeves + sleevetang.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

23-04-2012 20:01

Mijn eerste poging eens gedaan, het glas vertekent een beetje waardoor hij erg lang lijkt.
Afbeelding
Afbeelding

Is het wat?
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

23-04-2012 20:43

kevin diederen schreef:Hebben jullie ook al eens gewoon een soepel hairtje aan je chod rigje geknoopt? Heb er nu een paar keer mee gevist en het was goed voor 3 beten (2x karper, 1x zeelt) en ze waren alledrie erg mooi gehaakt.



bedoel je door de pop up heen? of gewoon met een lusknoop eromheen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-04-2012 09:10

Ik trek ze er gewoon doorheen en heb met mijn zelf gemaakte pop-ups geen last er van dat ze een stuk minder goed drijven. Gebruik overigens de Polaris pop-upmix van Mainline.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

24-04-2012 09:50

Ik gebruik meestal readymade fluo's Kevin en ook ik trek de baitfloss erdoorheen... Gewoon voor het vertrouwen, zodat ik zeker niet zonder aas lig te vissen :) baitfloss is overigens wel bevestigd aan een ringetje en dan aan de standaard D, maar zonder vrij stukje onder de pop up, als je snapt wat ik bedoel... Dus de pop up recht tot tegen het ringetje geknoopt... ;)

Philip, de stand van de haak is zo zeer goed, probeer echter wel de curve wat vloeiender te krijgen... Verder zit je met een 'recht' stukje bij de wartel, probeer het onderlijnmateriaal na het haakoog zo een stukje rechtdoor te laten lopen en de curve tot vlak aan de lus bij de wartel te laten gaan, dan hangt de haakpunt ook boven de wartel en zal de haak net wat meer ruimte hebben om vlees te pakken ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

24-04-2012 11:25

Philip Du Puy schreef:Afbeelding

Is het wat?


Het lusje compenseert, maar ik zou wartels gebruiken met een extra oog, ipv een groot en een klein oog, voor extra bewegingsvrijheid.

Zulke dus:
Afbeelding
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

24-04-2012 19:07

Rob,

Dat zou zo maar kunnen ik heb er weinig tot geen ervaring mee.
Het lijkt mij alleen wat lastig voor een wat kleinere bek om het aas van achteren op te nemen.
Of vouwen ze de bek er gewoon over heen?

Mvg
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

24-04-2012 20:17

Frank, als je je choddy zo knoopt, leg hem dan eens in een aquarium en raak de achterkant van de curve maar eens met je vinger aan, als alles goed geknoopt hebt en de componenten goed gekozen zijn, dan zal de haak binnen no time richting bek draaien...
De karper pakt het aas dus als het ware altijd van voren ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

26-04-2012 18:54

Om toch even te tonen dat ik niet zomaar uit mijn nek lul :lol: zo vis ik ze tegenwoordig ;)

Hangend buiten het water:

Afbeelding

In het water:

Afbeelding

En na een kwartiertje knopen: (ik gebruik ESP bristle filament 20lb en korda krimps, hierdoor gaat het echt wel stevig vooruit ;))

Afbeelding

Zo berg ik ze btw op, behouden ze de curve lekker en is ook gewoon handig ;)

Voor ik een boel commentaar krijg over de wartels in verband met visveiligheid: ik verbind deze wartels nog aan een speciale quicklink met een groot oog en zo dan aan de leader ;) Ik ben paranoia over haakscherpte en daardoor vervang ik zo goed als na elke vis mijn rig (maximaal na twee vissen). Met een normale choddy kan dit al eens lang duren doordat je je leader van de hoofdlijn moet knippen, met deze quicklink is het te vermijden en de choddy heeft nog altijd genoeg bewegingsvrijheid, een goede tip dus ;)

Groeten ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

03-06-2012 20:27

Varen jullie dit systeem ook weleens uit?(voerbootje) of alleen werpen?
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

03-06-2012 21:23

Het systeem is gemaakt om op elke bodem bij een worp de perfecte presentatie te hebben, uitvaren is dus eigenlijk een beetje nutteloos...
In dat geval zou ik voor de hinged stiff rig gaan, zoek maar eens op, is eigenlijk een variant op de choddy ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Gebruikersavatar
R. Vos
Berichten: 268
Lid geworden op: 30-06-2008 21:53

03-06-2012 21:37

beetje lastig met uitvaren ook , bungelt de rig zo achter je bootje aan , daarom vroeg ik het een beetje....
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

04-06-2012 15:48

Had afgelopen week in Frankrijk moeite om de bocht er goed in te houden na een aantal worpen. Ik kreeg steeds meer een spiraal ipv het halve rondje zeg maar en ik kreeg de goeie curve maar moeilijk terug. Meer mensen met deze ervaring? Heb trouwens ook 1 x lijnbreuk gehad op de rig, op wat als een goede vis aanvoelde :-(. Breuk was precies voor de haak en heb van tevoren niets kunnen ontdekken met de onderlijn inspectie. Hopelijk was het exemplarisch. Ik gebruik 20lbs korda mouthtrap. Om de haak te bevestigen gebruik ik een grinner, die ik over de haaksteel knoop. Da's de enige manier waarop een nette knoop krijg met dit materiaal...
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

04-06-2012 18:03

Andre, als je zoiets voorhebt, berg de rig dan even gestrekt op, dan kan je als het ware met een blanco canvas opnieuw beginnen met het aanleggen van de curve...

Wat de lijnbreuk betreft, ben je zeker dat je het onderlijn materiaal niet per ongeluk een beetje verbrand hebt bij het 'blobben' van de D op de haaksteel?
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o