Ik heb eens de zoek functie geraadpleegd maar kan geen echt topic vinden over deze rig, vandaar dat ik dit topic hiervoor open.
Laat me er als eerste aan toevoegen dat ik dit topic open voor de chodrig/ flying chodrig dus niet de helicopterrig.

Plaatje gejat van Uncle Jim Shelley. bron
Ik heb me verdiept in de werking van de chodrig en hoewel niemand 100% zeker is over de exacte werking van deze rig is iedereen het er wel over eens dat het principe van deze rig niet echt (of echt niet?) gebaseerd is op het bold effect dat normaal gecreëerd wordt door het lood.
Deze rig dient juist gevist te worden met zo licht mogelijk lood met de rig sliding tussen twee rubber kralen. Door het gekromde rigje krult het als het ware meteen om de onderlip van de vis bij een opname (zoals bij de withy pool rig) en vervolgens geeft de leadcore een soort elastiek-achtig effect waardoor het voor de vis moeilijk wordt van de geprikte haak af te komen.
De lengte van het rigje, lengte van de leadcore, de afstand tussen de rubber kralen, het gewicht van het lood, het type en maat van de haak zijn allemaal dingen waar ieder zijn eigen mening over heeft. Zo vist Terry Hearn de kralen ongeveer 5-6 feet (150-180cm) uit elkaar en Jim Shelly heeft het zelfs over 8 feet (240cm)
Ik ben dan ook nieuwsgierig naar hoe jullie deze rig vissen (als jullie dat al doen) met bovenstaande variabelen in het achterhoofd.
Ik heb zelf nog niet met deze rig gevist maar ben wel van plan er eens mee te gaan experimenteren, puur omdat het toch iets heel anders is dan een gevlochten lijntje met een line aligner aan een 4oz bonk lood.
Verder vraag ik me alleen af wat er gebeurd tijdens de dril, is het de bedoeling dat het rigje opschuift tegen het lood aan of moet dit zodanig gemonteerd zijn dat het niet naar beneden kan schuiven?