De rigs van Bart


Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

02-01-2011 12:21

Ok thanks voor je antwoord!
Dan weet ik over welke prik het gaat haha :wink:
Carp spirit!
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

03-01-2011 02:03

Bart,

In dit geval bedoel ik met de eerste prik, een zeer goede kans op een inhaking.
Door de druk op de haakpunt (hair in het verlengde hiervan) en het daardoor zeer snelle kantelen van de haak vang ik misschien een paar vissen extra?
Vis meestal met een 15 mm. en zit dan te denken aan een hair van halve bol lengte.
Heb het op het “droge” uitgetest en hoeft echt niet langer, zelfs met de bol tegen de onderkant van de haak en dan werkt het nog steeds perfect, mogelijk zelfs beter.
Wel natuurlijk je haakmaat aanpassen aan de grootte van je bol.

Geloof zeker (bij sommige rigs) in de meerwaarde van een shot on the hook, alleen in dit geval werkt die niet (zwaartepunt).

Al of niet spugen blijft een onzekere factor, ik denk overigens, dat dat niet met al te veel kracht gebeurt.
Daarnaast heb je bij een gehaakte vis, natuurlijk direct tegendruk van je lood (al of niet vast) en je lijn.

Ik ga het in ieder geval, dit jaar zeker een kans geven.

De details (en daar draait het om bij het karpervissen) zal een ieder voor zichzelf moeten bepalen.

Morgen wieder an der arbeit.

Ik heb er wel zin in, blijft toch ook altijd weer een uitdaging.

H.
Gebruikersavatar
Tom de wal
Berichten: 205
Lid geworden op: 03-01-2008 16:44

03-01-2011 10:44

Welke haakmaat gebruik je Hilco?

T,
Carp spirit!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-01-2011 14:49

Hee Hilco,

Je hebt je keuze al gemaakt zo te merken. Spugen van de vis is voor jou geen belangrijke factor :) Waarom zou dat trouwens niet met veel kracht gebeuren?

Ik vind je theorie over je shotje wel interessant... zou je mij uit kunnen leggen in welke situaties of bij welke rigs je een shot van toegevoegde waarde vindt? Je noemde iets van zwaartekracht? Ik heb er zelf denk ik een andere mening over maar hoor graag eerst die van jou :)

groeten Bart
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

03-01-2011 16:30

Zwaarte kracht?

interessant onderwerp, ik denk dat je versteld zult staan wat de verschillende gewichten van de boilies onder water doen, en dan heb ik het over soortelijk gewicht.

ook te korte hairs zijn niet echte inhakingsmachines, hoe vaak gebeurt het dat de boilie naar het palletaal orgaan wordt gezogen, de lijn strekt zich en de hele handel schuurt met de punt van de haak langs de binnenkant van de bek weer naar voren alvorens de echte inhaking plaatsvind? vaker dan je denkt.

lange hairs waarbij de boilie diep wordt opgezogen , de haak voorin de bek blijft en door behulp van een line alligner inhaakt in combi met een korte onderlijn zijn wel effectief gebleken,

ga daar maar eens over filoso....phyloisi......eeuuuuhhh nadenken :wink:

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

03-01-2011 18:00

Bij mij bepaaldt het bodem-verloop de lengte van mijn onderlijn.
In een kuil of op het talud vis ik met een langere onderlijn, als op een vlakke bodem.
Daarbij vind ik het nogal een verschil maken of er instant vis of op een voorgevoerde stek.

met knopende groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

04-01-2011 00:59

Ik vraag mij dan altijd weer af hoe lang de verlening (vd haaksteel) moet(mag) zijn voordat je een kantel-effect gaat krijgen?
Daarnaast, wordt het aas geklemd voor/tijdens het wegzwemmen of wordt er daarvoor al gespuwd?

met nadenkende groet (HpE)

Ruben
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

04-01-2011 09:20

Ger,

Interessant wat je noemt. Ik denk juist (en dat is ook wat ik op veel onderwaterbeelden heb gezien) dat het aas, zeker bij korte onderlijnen, helemaal niet zo diep in de bek van de karper komt.. In mijn ogen zorgt een korte rig met lange hair juist voor missers omdat de haak niet in de bek komt!

HaPe,

Wat is jouw gedachtegang achter die aanpassingen van onderlijnlengte aan de bodemverloop?

Ruben,

Hoe langer de verlenging, hoe eerder hij inhaakt. Een té lange verlenging levert echter weer lossers op, hoe dit komt weet ik niet! Mijn ideale lengte is met een stukje krimpkous van ongeveer 1,5cm die ik net over het haakoog schuif..
Waar zou het aas geklemd worden?

Groet Bart
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

04-01-2011 10:09

Bart,

Een karper kan op een vlakke bodem heel makkelijk in een liggende stand opzuigen.
Wanneer men hier een te lange onderlijn gebruikt, dan is de vis niet makkelijk te haken.

Als een karper op een boilie van een schuin talud, onderin het talud, een kuil, een bultje of de rand van een plateau gaat azen dan pakt de vis het toch meer met een zwembeweging op.
Dus de karper komt aanzwemmen, gaat zowat rechtstandig staan, zuigt het aas op, keert terug in horizontale stand en haakt zich.

Wel ben ik er van overtuigd (aan de hand van observeren), dat een wantrouwende karper niet makkelijk te haken is.
Welke onderlijn men ook inzet.
Toen ik met het boilie-vissen begon gebruikte ik geen onderlijnen.
Slechts een hairtje aan de haak; de haak aan de hoofdlijn met daarboven een vrijschuivende arseley-bomb, die op twintig cm van de haak werd gestuit door een stuitje. :D

met lange-hairs dragende groet :lol:

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

04-01-2011 13:24

bart van bezouw schreef:
Wat betreft het plat liggen van de haak heb je denk ik deels wel gelijk alleen toch wat belangrijke nuances: Bij een diepe aasopname moet de haak echt als het ware "terugglijden" richting voorkant van de bek en vervolgens moet hij daar vlees pakken. Tijdens dit terugglijden moet hij dan niet te vroeg vlees pakken omdat we anders een diepe inhaking krijgen.
Wat ik opmaak uit jouw verhaal is dat jij er vanuit gaat dat dat "terugglijden" gebeurt terwijl de haak plat ligt en dus geen vlees kan pakken. Ik denk dat dit niet per definitie waar is. Pak maar eens een haak met rechte punt en ga deze verlengen met ongeveer 1.5cm krimpkous (dus echt gewoon recht door laten lopen!). Trek deze vervolgens over een handpalm of ander stuk huid en je zult zien dat hij meteen de neiging heeft om in te haken/te kantelen. Zou je die combinatie dus te lang vissen dan heb je dus kans op een te diepe inhaking!

Groet Bart


Zeer interessante discussie in dit topic.

Echter over het terugglijden heb ik ook zo mijn vragen.
De handpalmtestjes die wij uitvoeren, zijn deze nu wel zo representatief?

Het gewicht en gedrag van een haak boven water is naar mijn mening heel wat anders dan onder water.
Zo'n haakje weegt onder water natuurlijk een stuk minder dan op je hand, en een karpberbek is ook een stuk natter en gladder dan een handpalm. (niet gaan fantaseren jongens :lol: )
Ik ben van mening dat een karperhaak ook veel vaker zweeft dan wij denken. Combinatie van een kleine lichte haak (onderwater) en de beweging van een boilie in de bek (ook met een lange hair). Het uitspugen van een zwevende haak is voor een karper al een stuk makkelijker dan een liggende haak.
We zien allemaal op verschillende beelden dat de onderlijn vaker uitgespuugt wordt dan wij in eerste instantie denken. Het zweven van de haak heeft hier toch ook een aandeel in denk ik persoonlijk, zeker bij vissen die niet of amper bewegen. Bij wegzwemmende vissen is het mij al helemaal een raadsel hoe ze het haken weten te ontwijken zonder kopschudden.
We gaan er vanuit (de meesten dan) dat de haak plat in de bek ligt, maar is dit ook wel zo? Mocht dit wel zo zijn, dan kan zelfs de meest ideale onderlijn hier door de gladde natte binnenkant niet altijd ideaal prikken zoals wij bovenwater op de hand nabootsen. Draait de haak namelijk onderwater ook precies hetzelfde, en prikt deze dan ook altijd vlees? Hier heb je denk ik nooit geen 100% controle over. Een shot on the hook verzwaart een haak wel aanzienlijk, maar is dit genoeg in alle situaties? Je blijft zitten met een aantal onverklaarbare dingen, hoe mooi de onderlijn soms ook wel niet is, de theorie is niet bij elke opname 100% gelijk aan de praktijk helaas.
Uiteraard door het perfectioneren van de gehele onderlijn verhoog je de prikkansen kansen wel, en dat is natuurlijk waar wij allemaal wel op uit zijn.

Bij korte onderlijnen is de situatie natuurlijk weer heel anders omdat de haak/onderlijn een stuk minder bewegingsruimte heeft, wat direct ook weer het grootste nadeel is vanwege het strekken van de onderlijn wat al eerder vertelt is.

Interessante materie allemaal, alleen zullen we ooit 100% de controle er over krijgen? Ik denk van niet :wink:
En gelukkig ook niet, want het houd je scherp en gemotiveerd! We willen immers altijd beter.

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

04-01-2011 14:43

Bart,

De gedachte achter de korte onderlijn met lange hair is simpel,
de boilie bevind zich in of op het smaakkussen en de haak net over de rand van de lip.
Bij de minste beweging van de vis prikt de haak in de voorkant van de bek, of hij nu horizontaal of op zijn kop aast, voor mij part in de rugslag, prikken doet hij zeer snel.
Hoe langer de onderlijn en hoe korter de hair, hoe simpeler de haak achter de boilie weer naar buiten vliegt.
juist de extreme ruimte tussen boilie en haak nogmaals met een perfecte line alligner prikt gewoon voor 100%.
wel een loodgewicht van minimaal 150 gr. of een licht loodje van een gram of 40, dat krijgt hij dus ook niet uitgespuugd :wink:

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

04-01-2011 18:17

jongens ,jongens gaan we nou de laatste tijd/jaren niet een beetje te ver met dit soort gein?? ja sorry hoor maaaarr euhh tuurlijk geloof ik er ook in of ben ik van sommige dingetjes heilig overtuigd,ook ik gebruik stukjes krimpkous bij standaard/normale rigs,, en vis de laatste tijd vaak met shot on the hookrig=met loodkogeltje hangend aan de bocht achter de weerhaak dan wel alleen in combinatie met stiff nylonrig d rig fluo pop up.dus dan staat de haak idd beetje rechtop op z,n bocht :D en door het loodkogeltje= shot zal je de vis altijd en altijd onderin of in de hoek onderin haken!
zwaartekracht/weerstand van shot zorgt dat ie bij opname in bek naar benee valt.
Maaarrr zit er nou voor een aantal misschien wel flink aantal procenten ook geen kwestie/factor van geluk bij qua aasopname of aanzwemroute???
zelf heb ik jaren terug hier op een binnenwatertje met tigers gevist vanaf eind aug. tot eind sept.,,ik weet gewoon zeker dat er zeer weinig tot nooit met tigers was gevist laan we dat voorop stellen,,niet schrikken hoor ik kreeg in een maand tijd met zeg maar 12 avondjes na werk en 3 nachtjes meer dan 80 runs maaarrr verspeeld de helft en ondertussen door mijn schrik van alles geprobeerd want ik bleef vis verspelen ik probeerde korte rigs lange,kleine haken grote haken ,korte hairs lange 1 tiger 2, 3 tigers alles ging uit de kast maar geloof me niks hielp!!
wat mij wel opviel toen ik ongeveer halverwege was dus bij 40 a 50 runs dat ik al 11 a12 vissen aan de buitenkant gehaakt had in zeg maar wang /kieuwdeksel,mijn conclusie is en zal altijd blijven, mede doordat ik zulke agressieve aanbeten kreeg ze waren zo gretig ze werden echt helemaal gek van die tigers en z,n slijm,gewoon verkeerde/wilde aasopname,s,dus misschien ook al dan niet in het zachte gedeelte zo wild dus zichzelf al beetje uitscheurde!!
zal je zeggen met een hengel lag ik tegen een treurwilg aan waarvan er takken in het water hingen,kreeg een run zo hard vis kwam boven water uit dook boven water door die takken heen echt niet normaal!!
zo nu jullie weer of jij weer Bartje ut grun!
Trouwens Ger beste wensen nog he brabo!! :lol:
........de zoveelstebaits
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

05-01-2011 02:38

Bart en alle anderen,

Ik ben er nog lang niet uit hoor, maar ik wil met één hengel toch weer wat nieuwe dingen uitproberen.

Spugen, doet een vis volgens mij alleen door zijn bek uit te stulpen en is dus niet het omgekeerde van het aanzuigen.
Oftewel hij gebruikt daarvoor zijn kaakspieren en daarom gebeurt het niet met veel kracht, in ieder geval met veel minder kracht, dan waarmee ie het aas aanzuigt.
Ook komt er na de prik sowieso veel meer druk op de haak te staan, vandaar dat ik daar niet zo’n punt van maak.

Kopschudden, een hot item tegenwoordig
Hoe vaak werkt het tegen je? en is dat eerder regel of is het misschien eerder uitzondering?
Misschien krijgen we juist daardoor wel al die mooie runs.
Aan de andere kant, waarom krijg je van die gigantisch snelle runs met een shocker rig?
Prikken, kopschudden, minder weerstand en bolten?
Wie het weet …

Shot on the hook kan zeker een meerwaarde hebben, haak gaat met de punt naar beneden naar binnen (in het gunstigste geval) en zo niet dan zorgt die bij het strekken van de onderlijn, voor het sneller kantelen van de haak.
Als je de hair in het verlengde van de haakpunt laat uitkomen, wat mijn bedoeling is, werkt dat niet. Bovendien heb je dan je stukje siliconen tube op de plaats waar je normaal gesproken het loodje bevestigd.
Overigens heeft een shotje volgens mij het meeste effect, als je hair de haak in het begin van de haakbocht verlaat.

Lengte hair, speelt zeker een rol bij de inhaking.
Ik gebruik net als Bart het liefst een zo kort mogelijke onderlijn, met daarnaast ook een zo kort mogelijke hair. Zal ook wel moeten natuurlijk, want de haak moet ook naar binnen.
Wat daarbij volgens mij heel belangrijk is, hoe ligt je haak in het water, t.o.v. je bol.
Ben van plan dit jaar vooral met uitgebalanceerde bollen en overgelode pop-ups te gaan vissen, zodat de hair zich in het water, altijd aan de onderkant van je bol bevindt.
Ik draai zelf mijn bollen en een stukje kurk doet wonderen.
Met zinkers kun je beter een wat langere hair gebruiken, zeg maar minimaal de lengte van de doorsnede van je bol.
Een korte onderlijn in combinatie met een hele lange hair (5 cm.?), zoals Ger gebruikt, zal in bepaalde gevallen best wel effectief kunnen zijn.
Op de onderwaterbeelden zie je echter vaak, dat het aas niet zo heel ver naar binnen gaat, om wat voor reden dan ook. Een hair van 5 cm. en de haak komt dan vaak niet eens in de bek?

Daarnaast speelt de manier van azen en dus het aanzuigen een heel belangrijke rol.
Daar kun je natuurlijk ook gebruik van maken. Hoe? weet ik zelf nog niet helemaal zeker.

Waarom de hair in het verlengde van de haakpunt?
Volgens mij, kantelt de haak dan op het uiterste puntje van je haak en prikt daardoor veel sneller en ook veel beter.
Zwaar lood en een super scherpe haak zijn daarbij onontbeerlijk.

100 procent controle is een utopie en een beetje geluk hoort er vaak ook bij.
We schakelen de geluksfactor wat meer uit en we vangen ook wat meer?

Onmogelijk is het denk ik zeker niet.

En de boer hij ploegde voort.

Soms is het leven en soms is het overleven.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-01-2011 11:52

Ger,

Ik denk toch dat je een hoop vis gaat missen.
Het strekken van de onderlijn is zeker bij korte rigs een niet te onderschatten beperkende factor bij aasopname. De rig die jij beschrijft gaat in mijn ogen uit dat het haakaas altijd voldoende diep opgenomen kan worden en ik weet vrijwel zeker dat dit echt in enorm veel gevallen niet zo is..

Hee Henry, daar ben ik weer hoor, Bartje uit Grunn :lol:

Je kwam er lekker op tijd achter dan na 50 runs dat er 12 aan de buitenkanten waren gehaakt :lol: :lol: :lol: Het lastige met tijgers is inderdaad dat de vis er erg wild op kan azen, zeker als er redelijk wat vis op de put zit en het zomer is. Goed haken is dan vaak lastig. Zeker ook omdat tijgernoten bijna niks wegen wat voor de inhaking ook weer minder is (het gaat dwarrelen in de bek en is amper te sturen)
Wat dan wel eens wil helpen is om een rigje van ongeveer 12cm te vissen met een klauwhaak en een iets langer stukje krimp die rond gebogen is. Daarbij op ongeveer 3cm van de krimpkous een dikke loodhagel (gram of 3) op de onderlijn. Ook een loodhagel onder de tijgernoot (dus eigenlijk je aas zwaarder maken) helpt dan vaak erg goed. Je krijgt misschien iets minder beet maar van de vissen die je haakt vang je er veel meer.

Hilco,

Ik ben zeer benieuwd hoe dat vetrekpunt van de hair je gaat bevallen.
In mijn ogen werkt het namelijk vaak tegen je. Vertrekpunt aan het einde van de haaksteel/begin van de haakbocht in combinatie met een shot on the hook is dan voor mij absoluut favoriet..

Dat uitbalanceren van aas ben ik zelf niet zo'n enorme fan van. Hoe lichter het aas hoe minder goed de inhaking te sturen is. Het dwarrelen van het aas in de bek zorgt vaak voor rare inhakingen (hè Stotijn, woehaha)

Kopschudden is trouwens in mijn ogen terecht een hot item. In zeker 80 a 85% van de aanbeten die ik op onderwaterbeelden heb gezien doet de vis het. Aangezien er genoeg systemen zijn die dit probleem op behoorlijk goede wijze tackelen en tevens sowieso al effectief zijn, zie ik er geen heil in om hieraan te twijfelen.

Groeten Bart
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

05-01-2011 17:25

yooo bart tja zou zeker wel MISSCHIEN een optie zijn bij het vissen met tigers ook een shot on the hook plaatsen net als bij de D rig met het fluoootje :D
valt iig de haak sneller naar benee bij aasopname denk ik de kortere rigjes van 10 a 12 cm en krimpkousje naar binnen gebogen had ik uiteraard toen ook al geprobeerd maar bleef toch verspelen!!
en je moet wel goed lezen ouwe gruningse kruidkoek ik kwam er niet pas na 50 runs achter dat ik 12 vissen aan de buitenkant had gehaakt natuurlijk was bv. al bij vis nr 3,nr 7 enz. enz. en tussen door verspeelde ik idd vissen was toen eigenlijk al aan het veranderen van mijn rigs en ook zwaarte van lood uiteraard!! :o :o ouwe groningse bokkeknots HIHA!!!
maar idd ik denk dat bij alle rigs of iig heel veel rigs beter een shot on the hook kan zetten om het inhaken te bevorderen.
Maar de meeste vissers zijn uiteraard mierenneukers en vinden dat maar raar staan zo,n kogeltje aan je bocht aan een een of ander kevlardraadje ofzo.
Maar wat lig er allemaal niet op de bodem voor kleine rotzooi en ja ook naast je haak of rig dus dat kleine klotekogeltje maakt echt niks uit volgens mij!!
Het loodkogeltje op je onderlijn boven je krimpkous vindt ik of lijk mij een stuk minder doeltreffend hoor!!en zeker niet van 3 gram :o denk dat dit juist averechts werkt en juist de haak naar buiten wil trekken. denk daar maar is over na gronings kuikentje!!xxx henry de ....
........de zoveelstebaits
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

06-01-2011 02:43

bart van bezouw schreef:Hilco,

Dat uitbalanceren van aas ben ik zelf niet zo'n enorme fan van. Hoe lichter het aas hoe minder goed de inhaking te sturen is. Het dwarrelen van het aas in de bek zorgt vaak voor rare inhakingen (hè Stotijn, woehaha)

Groeten Bart


Dag Bart,

Dat de inhaking minder goed te sturen is ben ik met je eens. Of ie daardoor ook minder wordt is punt twee.

Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel?

Wat je in ieder geval weet is, dat je bol altijd als eerste naar binnen gaat, gevolgd door de haak.
Bij een zinker weet je nooit hoe je bol en je haak in het water liggen.
Mogelijk zal de bol dan in veel? gevallen (bij het strekken van de onderlijn), een draai moeten maken in de bek van de vis.

Verklaart misschien ook het succes van sommige andere rigs, eerst de bol(len) en dan de haak?

Vragen, vragen en nog eens vragen.

Wie maakt me vrij?

Gr.

Hilco
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-01-2011 06:28

henry stotijn schreef:y
Het loodkogeltje op je onderlijn boven je krimpkous vindt ik of lijk mij een stuk minder doeltreffend hoor!!en zeker niet van 3 gram :o denk dat dit juist averechts werkt en juist de haak naar buiten wil trekken. denk daar maar is over na gronings kuikentje!!xxx henry de ....


Henry, rare snuiter:

DAt loodje trekt uiteraard de haak sneller weer uit de bek.

Met als voordeel in mijn ogen een nellere prik, en heel voornaam ook weer dat het zooitje op dat moment al naar beneden wordt getrokken en niet pas op het moment van strakzwemmen.

Hebben van de zomer ook met soortgelijke rigs gevist, lange hair, vertrekkend vanuit het laatste stukje bocht dus contra aan de richting van de haakpunt, licht zinkend aas.

Zonder zwaar stuk putty wilde het nog wel eens missen, maar met heb ik alles perfect in de onderlip gehaakt.

Waarom werkt een Withy-Pool zo mooi met zwaar hagel? ;)

Ik geloof er wel in, pas het ook al een tijdje toe. En met langere onderlijnen dan normaal. Ik denk dat je door het lood op een cm of 2-3 van de haak op andere gebieden weer wat extra speling hebt.

Afijn, zolang het mij mijn vissen blijft opleveren (die ik andere jaren niet gevangen kreeg ;) ) hou ik het erin ;)

Puntjes van aandacht:

- Hoe meer de hair naar de haakpunt vertrekkend is, hoe beter het bij mij werkte
- Hoe zwaarder de putty hoe beter de inhaking

Dit was net voor de volgende bevindingen en hiermee lostte ik de eerste aanbeet. DAarna bovenstaande aanpassingen gedaan en niets meer aan de hand. Geen krimpkous nodig, doet het stukje coating voor me ;)
Afbeelding
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

06-01-2011 06:43

rare snuiter :o ?? vindt je?
nou ja ieder z,n ding he toch??vooral zo door blijven vissen dan vreemde snuiter :P :P gelukkig vis ik hoofdzakekijk op rivier (als ik vis) :D daar hoef je gelukkig helemaal niet zo moeilijk te doen qua rigs!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

06-01-2011 07:28

Dacht, ga even mee in de heersende manier van reageren ;) Verder niks hoor..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-01-2011 09:32

Toch haakt een scherp rigje ook op de rivier meer vissen Henry, en ook op de rivier gaat een karper na 1e inhaking meteen kopschudden, da's een natuurlijke reflex. Heb je trouwens al op het door mij getipte rivierdeel gevist ouwe???
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

06-01-2011 10:17

Hilco,

Persoonlijk vind ik het niet enorm belangrijk om te weten hoe je haak staat of ligt in het water ten opzichte van je aas. De reden hiervoor is dat je het toch amper kan controleren, al helemaal niet als er veel witvis op de stek is! Enige belangrijke in mijn ogen is dat de boel niet in de knoop ligt en de hair niet rond mijn haak is gedraaid. Voor de rest zal bij het opnemen van het aas de hair strekken en de haak er achteraan komen.

Dat uitbalanceren zorgde bij mij voor veel meer inhakingen in de mondhoeken en ook vaak oppervlakkige inhakingen. Een beetje zoals je dat met tijgernoten ook soms ziet (hè Hen de gekste :lol: ).

Sven,

Mooie uitleg en ook precies wat ik bedoel! Hoe zwaarder het loodje hoe meer de haak na opname richting onderlip wordt getrokken. Zelfs met wat langere rigs kun je nu nog een vrij snelle schrikreactie veroorzaken.

Hen,

Kun je eens een foto plaatsen (of laten plaatsen door iemand anders :lol: ) van je favoriete tijgernoot rigje en een foto van je favoriete rivierrigje? Ik ben wel benieuwd!

Groeten Bart
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

06-01-2011 19:02

@ Kees, het door jou getipte rivierdeel??? :o :o geloof toch echt dat ik het zelf had ontdekt omdat ik daar had gewerkt,en moest toen aan jou denken of jij er misschien had gevist of er iets vanaf wist vadaar dat ik je dat had gemaild/gevraagd!!! dusss jij heb mij toch niet die tip gegeven over dat stuk rivier?? maar heb er geen tijd voor vrij gemaakt dit afgelopen najaar druk,druk met werken maar komend seizoen komt het helemaal goed joh met Ome henry :D LET OP!!!!!!!!!
maar wel bedankt ii geval voor de verdere tips over het water :lol: :P
keessie is oke ,ole,oleeeeee keesie is oke keesie is oke ole OLE!!!
@bart PPPFFFF meen je dat echt bart??rigs pakken uit m,n pb rigwalet digi camera pakken enz. enz. en dan ga jij ventje van 24 schat ik,, mijn 41 jaar rigs op zeker toch weer zitten verbeteren :D dit/dat zal altijd zo zijn en blijven. iedereen maak ze eigen rigs waar die vertrouwen in heeft, je zou het kunnen vergelijken met de vloeibare flavours die vroeger iig meer gebruikt werden dan nu .
Iedereen zal dat ene flesje pakken die hij zelf lekker vindt ruiken of stinken maar er de volste vertrouwen in heeft/had!! :lol:
Kn je nog wel blij maken om mijn rigs min of meer uit te leggen RIVIERrig:meestal 2 soorten:
1:PB green hornet xs is geloof ik nu niet meer leverbaar sinds afgelopen jaar maargoed cm.of 20a23 lang krimpkous zwart 15 mm lang coating van green hornet afgestript vanaf haak tot 1a2 cm. boven de krimpkous uitkomend, haak beetje naar binnen buigen boven waterkoker haak 6 of 8 gamakatsu A1 teflon coated super snag soort klauwhaakje dikdradig,of armapoint haken wartel inline lood 140 gram of 170 gram.

2:stiff nylon ridigity fox 25 lbs of 12 cm lang stiff rig of gewoon weer 20 cm ofzo A1 haak opnieuw of armapoint knotless knot bij korte stiff rig doorlopende hair,bij lange rigs hair van soepel onderlijn matGEEN krimpkous.
Wat tigerrigs betreft zoveel vis ik ook niet met tigers hoor tuurlijk op haringvliet ofzo heb ik ook vissen aan tigers gevangen maar dan gingen ze gewoon aan de zelfde soort rigs!
op het binnenwater zou ik deze rigs ook toe kunnen passen met watvoor aas dan ook.
denk alleen op zware dressuurwateren dat ik niet de dikdradige haken in zal zetten maar armapoint van fox en klein 8 of 10!! :D
........de zoveelstebaits
K. van den Herik

07-01-2011 07:29

tering dit is niet hen the men maar de buurvrouw die zijn inlog heeft gejat

zuurpruim
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

07-01-2011 09:21

henry stotijn schreef:@bart PPPFFFF meen je dat echt bart??rigs pakken uit m,n pb rigwalet digi camera pakken enz. enz. en dan ga jij ventje van 24 schat ik, mij wijs maken, ik ben toch niet gek ? Nee ik ben... DE GEKSTE en ik ben niet de buurvrouw wat SpecuKlaas hieronder oppert


Goh Bart, je wordt toch 2 jaar ouder geschat. Dat is toch weer een postieve opsteker ;-)
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

07-01-2011 18:42

hahahahahha goed bezig pili hahaha bart maak mij wijs :lol: hihi :evil: :oops: al knap dat je dat helemaal veranderen kan mannn en @ klaas idd Klaas v/d heerik en als ik zin heb mastuurbeer ik,, hou nou eens je kop over mij joh :evil: :P met je zuurpruim heel de tijd!! let jij nou maar op dat witte zaad in je mondhoeken als je weer eens lazerus bent :D :lol: :P
Bart waar ben je nou?? o ja lange remco geef natuurlijk een lezing zo meteen in drente?groningen over al zijn nichtjes!! :lol: samen met daniel leuke lezing hoor al gezien bij ksn rotterdam toen het nog gezellig was!! He KLAAS?? :P
........de zoveelstebaits