Wie vist er nog met een snowman?


Plaats reactie
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

12-12-2010 04:55

Martijn, ik heb je vraag niet duidelijk begrepen. Hebben jullie een onderzoeksplan gemaakt t.b.v de snow-man? Was dit dan je vraag?
Nee we hebben geen duidelijk onderzoeksplan wat we jou kunnen tonen maar natuurlijk heb ik wel alle goede kritische noten en andere zaken die de aandacht verdiende voor mezelf op papier gezet en vervolgens getest. Was mijn lezing op Carpeventt ook op gebaseerd.

'Ik heb ermee gevangen dus het werkt overal! Als dat geen wetmatigheid is dan weet ik het ook niet meer.'

Dit is de indruk die ik kreeg van de bijdrages van Dennis de Wilde. Wat ik hiermee probeerde te zeggen was het volgende:

Stel nou dat die vissen op dat water niet waren weggetrokken na enkele uren maar de hele dag in die zone hadden geaasd. Dan hadden we waarschijnlijk 30-40 pogingen tot opnames kunnen realiseren. Wat nou als we dan twee à drie vissen hadden kunnen haken, met zelfs een dertiger erbij. Vanuit het perspectief van de visser zonder onderwatercamera krijg je dan de indruk dat je goed hebt gevangen, namelijk drie vissen met maar liefst een dertiger ertussen. Kun je echter dan spreken van een goede aasaanbiedingen als die maar liefst 37 keer geen inhaking heeft opgeleverd. Nee natuurlijk niet!

Ik richt me even aan jou en Edwin.

Op dit moment heeft de snow-man een scoringspercentage van ongeveer (kleine variaties daargelaten) 1 op 15, terwijl al het overige iets van 1 op 3 of 1 op 5 laten zien. Ook met dezelfde rig Edwin. Dan kun je nooit spreken van iets effectief. Martijn dat doe jij ook niet dat weet ik maar de punten waarop het steeds fout gaat kun je onverminderd naar andere situaties VERTALEN (dus rekening houden met de variërende omstandigheden). Dat is geen wetmatigheid natuurlijk want het vereist verdere kennis (ervaring) maar bied je wel meer houvast om die snow-man goed in te zetten.

Edwin, ik probeer je niet af te zeiken. Ik vind het wel jammer dat je met regelmaat over bepaalde dingen heen leest/kijkt en dat kost mij onnodig veel tijd om weer recht te praten. Hetgeen jij vroeg is gewoon te vinden in de eerdere filmpjes van de sloterplas (Aligner rig, lood systemen etc...) Ik probeer iedereen te woord te staan wat al op zich veel tijd kost, zit nu zelfs om vier uur nog te typen na een dag hard werken, ik hoop dat je mijn situatie begrijpt.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

12-12-2010 12:11

@ Daniel,
Ik snap best dat je moe kan zijn na een dag werken en dat je niet altijd even vrolijk bent. Helemaal als je je telkens aangevallen voelt.
Maar in dit geval heb ik goed gelezen en heb ik de filmpjes goed bekenen en lees jij wat je graag wilt lezen; dat ik het niet begrijp.
Ik heb inderdaad niet al je filmpjes gezien. Deze 2 echter wel.
En wat ik dus stel is (en daar heb ik volgens mij nog geen antwoord op gekregen); vind je 1 vis op een combie op ? 2-3-4-5-6? hengels tegenover 0 op de snowman ( 1 hengel) dan een beeld geven dat de andere systemen beduidend beter zijn? Wie zegt mij dat er op de andere hengels niet hetzelfde beeld te zien is. Veel oppakken en niet haken. En dat het dus blijkt dat het niet aan de snowman ligt maar aan een andere factor? Zoals ijzer, beperkte ruimte etc. Komen er in je andere filmpjes wel beelden voor waar er met een enkele bol word gevist en waar die meteen word opgenomen en de vis gehaakt? Of zullen we bij beelden van een enkele bol op montage hetzelfde beeld gaan zien. Is het niet de camera die de vissen gestressed maakt waardoor ze zich anders gedragen?
Dit bedoel ik met de vele factoren die nog niet (volgens mij) bekeken zijn om een serieuze uitspraak te kunnen geven of het de snowman is waaraan het ligt, het type water, het moment (gefocused op klein natuurlijk aas en dus direct op de bodem zoeken), etc.
Met uitgeslapen groet,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

12-12-2010 12:20

En nu lees ik waarschijnlijk écht niet goed.
Jij schrijft 1 op 3 tot 1 op 5 op de andere systemen?
Dus dit heb je wel getest? En ook op beeld? Dat zou dan betekenen dat op dat water in België die andere hengels nauwelijks tot niet bezocht zijn door de karper? 1 vis gevangen op de alle andere hengels.
Of betekend dit dat de snowman zoveel interresanter is voor de vis dat hij vaker gepakt word? Want als hij vaker gepakt word is de scoringskans misschien wel laag ( 1 op 15 ) maar daardoor de kans om vis te vangen nog altijd hoger als een singel presentatie die niet gepakt word met een ahnkingskans van 1 op 3-5?
1 op 3 tot 5 is 3 tot 5 x beter dan de snowman zoals door jullie gebruikt, maar nog steeds een slecht resultaat (helaas). Dus welke factoren spelen er dan mee dat het vrije aas wel gepakt word en welk systeem dan ook veel minder? Moeten toch andere factoren een belangrijke rol spelen.
Met beter lezende groet,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

12-12-2010 21:34

Hi Edwin,

Ik heb het bewuste filmpje voor je opgesnord.

http://www.youtube.com/watch?v=7DatNKK57_g

We hebben hier kleine snow-mans gebruikt die een heel ander resultaat gaven dan de traditionele maten. Dus de voordelen van opvallen zonder de buitensporige nadelen. Zelfde lijn als leren die snow-man beter in te zetten op basis van de beelden. Gaaf toch! Overigens zelfde dag en stek als eerste snow-man filmpje.

2x 1 op 1
1x 1 op 2
1x 1 op 3

Ik dacht dat het zo klopte het was dus niet meer dan 2 missers en dan een gehaakte vis. Is overigens een normale score. Iets slechter heb ik ook wel gezien maar dan is er vaak wel iets te doen om het naar deze waardes te krijgen.

Overigens heb ik inderdaad het vermoeden dat de overige stekken op dat Belgisch water tijdens die nacht niet goed zijn bezocht. De vis die we ook vingen hadden we niet voor de camera gezien en is vermoedelijk dan ook een vis die niet direct met de bewuste school optrekt. De grote groep trok denk ik vrij vlug door na het besluit om het ruime sop op te gaan.

groet,

Daniël Jawadnya
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 12-12-2010 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

12-12-2010 21:42

Daniel, kijk, met zo'n antwoord kan ik meer.

het roept ook weer vragen op. Maar ik moet even tijd vinden om dat goed te verwoorden.

Ik waardeer het zeer dat je de tijd neemt om te antwoorden op al onze vragen en opmerkingen. Wat mij betreft hoef je dat zeker niet 's nachts te doen. Dat is verder aan jou.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-12-2010 00:55

Dank je voor de moeite van het filmpje opzoeken.
Wat ik daar zie is dat er veel met klein voer gevoerd is (pinda's en tijgernoten?) en dat de snowman is aangepast aan de gevoerde maat en de pinda/noot is gebruikt.. Op zich logisch, maar dat had ik eerder al genoemd.
Vandaar dat ik zelf altijd verschillende maten voer en mijn snowman aanpas aan waar ik mee voer.

Maar als ik dit nu vergelijk met wat ik vraag kom ik niet echt tevreden uit.
Je vermoed dat de gevangen vis uit het diepe is gekomen (niet uit de school), je vermoed dat de vissen snel zijn vertrokken en je vermoed dat de andere hengels niet zijn bezocht.

Maar afijn, neemt niet weg dat het leuke beelden zijn en dat we er zelf uit kunnen halen wat we willen. Ik persoonlijk vind het nog te vroeg voor conclusies.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-12-2010 11:35

En wat ik bedoelde kan je zien op http://www.carpfeeling.com
Hier zie je precies het omgekeerde!!!!!!
De normale boilie word 2x opgenomen zonder te haken. Hierna word de onderlijn ingekort en er een pop-up mais bijgezet (type snowman?).
Nu zie je overdag de vis 2x het aas opnemen, zich haken maar zichzelf ook direct lossen (komt de opname en het haken nu door de pop-up waardoor het geheel lichter wordt? doordat het meer zichtbaar is waardoor er gerichter geaasd word? Of word er nu gehaakt door de kortere onderlijn?).
Hierna word het loodsysteem aangepast (intussen is de nacht ingevallen) en ook nu weer goede opnames met de "snowman" ook de haking en nu door het loodsysteem een konstante run.
Resultaat met enkele boilie 0 uit 2
resultaat snowman 4 uit 4 (hakingen dan)!!
Dan is nu de vraag: welke conclusie kunnen we hieruit trekken?
Het CF loodsysteem werkt!
In dit geval de snowman (enkele boilie met popup mais werkt hier ook goed)!
In dit geval werkt de enkele boilie niet!

mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-12-2010 17:42

Ed,

Ik heb het steeds over de TRADITIONELE Snow-Man gehad (20+15 of 15+15) die onder bepaalde omstandigheden niet werkte. Het gaat hier om de belemmering van het aas om de aas/haak combinatie goed op te kunnen nemen, het heeft niet DIRECT iets te maken met inhaken en uitspuwen, waar alle rigs en aasaanbiedingen hun tekortkomingen hebben. Ik krijg steeds meer het idee dat je hoe dan ook je gelijk probeert te halen terwijl je er duidelijk geen kaas van hebt gegeten. Laten we deze discussie maar aan andere mensen overlaten want zo komen we nergens.

mvg,

Daniël Jawadnya
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

13-12-2010 17:55

Zoals ik heb gezegd denk ik dat we dit beter prive kunnen bepraten als we elkaar tegen komen. Ik kan ook neerbuigend en sarcastisch gaan praten maar daar hebben anderen niets mee/aan.
mvg
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-12-2010 18:05

Edwin als je uit het niets in één keer een dubbele en exacte gelijke reactie plaats bij een ander topic waar mensen niets mee kunnen omdat de hele eerdere discussie ontbreekt begint het heel erg op afzagen te lijken dan een nette discussie. Die topic ging over de commercie en niet over vistechnische kanttekeningen! Ik laat het hierbij Edwin, want dit is zonde van ons beide energie.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

13-12-2010 19:42

Daniel,
Zit er bij de traditionele snowman nog verschil tussen een aasaanbieding van 15-15 en 20-15 millimeter?
Of maakt dat geen zak uit?
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-12-2010 20:15

Olger, het eerste filmpje in augustus op de sloterplas was met 20+15, de laatste beelden waren met 15+15. De gedragingen die we in de eerste beelden zagen zijn eigenlijk gewoon herhaald maar dan vaker (omdat we meer pogingen zagen in de laatste beelden). We hebben nog geen echte grote verschillen gezien tussen de twee. Overigens zou ik als ik zelf de traditionele maten zou gebruiken. Bijvoorbeeld op een zachte bodem of een water met veel grote vissen, of selectief op vooral de grotere vissen (bij combinatie van deze omstandigheden nog beter), eerder voor een dubbele 15mm opteren. Gewoon omdat die iets kleiner is.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-12-2010 20:58

Blij dat we ook nog zinkende boilies maken, want als ik dit allemaal zo lees is de aanval op het pop-up kartel door "de Pop'em down Brigade" geopend en zullen we komend jaar maar weinig drijvende balletjes draaien... :P 8) Informatief, dat zeker, maar absoluut geen sluitend bewijs. Zoals al eerder aangegeven in een gelijke topic bewijzen mijn persoonlijke vangsten en die van vele anderen toch het tegendeel ten opzichte van de geschoten beelden, hoeveel mislukte aasopnames aan deze vangsten ten grondslag lagen zal me eerlijk gezegd een zorg zijn, ik vang er gewoon meer vissen op. Feit blijft dat ik, ondanks vaak met beide aasaanbiedingen gevist, ik toch ruim 80% van mijn vissen gevangen heb op uitgebalanceerd aas / een snowman. Ik ben er ook van overtuigd dat dit dankzij de presentatie was en niet ondanks. Als karpervissers moeten we accepteren dat karpers ons aas proeven en uitproberen, waarbij ze herhaaldelijk het aas op zullen nemen zonder gehaakt te worden of zelfs mis zuigen (simpelweg omdat ze geen ogen in de punt van die neus hebben zitten). Hier kan geen rig of aasaanbieding tegen op, want een karper heeft nu eenmaal geen handen maar doet alles met zijn bek. Zoals ook gezegd zijn de laatste geschoten beelden wel heel mooi om nu eens het aasgedrag van karpers te zien op een ruim opgezette voerplek, waarbij ze moeten zwemmen. Maar voor mij zijn de beelden in ieder geval geen sluitend bewijs (bestaat ook niet, maar dat terzijde) en zal ik ook komend jaar lekker doorvissen met een snowman of een variant hierop...

PS: wel leuk om zo te lezen wat een paar filmpjes losmaken in de karperwereld zo tijdens die koude dagen... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-12-2010 21:04

Je kan natuurlijk ook proberen dit soort presentaties selectiever in te zetten, of te proberen de prikkende eigenschappen te verbeteren. Je hebt het over zwevend en uitgebalanceerd aas, maar dat gedraagd zich compleet anders als een snowman. Maar sluitend bewijs, nee dat is het niet, word ook nooit beweert. Ik zie het meer als een eyeopener
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

13-12-2010 21:27

Hey Bart,

Alles goed! Leuk dat je weer mee doet.

ontopic:
Ik ben blij dat je in ieder geval nu erkend dat er iets gebeurd in plaats van 'jullie hebben niet op de juiste wijze gevoerd en met te klein aas'. Immers het resultaat is gelijk gebleven. Besluiten dat de tekortkomingen van een snow-man niet de voordelen overschaduwt kan ik heel goed begrijpen van jou. Overigens het formaat vissen waar jij meestal op richt zijn niet echt belemmert door een traditionele snow-man. :wink: Echter wil ik het volgende punt maken. Is het niet veel verstandiger om te proberen om de voordelen van de snow-man te behouden terwijl je de nadelen ervan terug brengt?
Vraagje aan jou: Sluitend bewijs voor wat precies? Ik begrijp niet echt wat je hiermee bedoelt. Wij hebben nooit beweerd dat je de snow-man in al haar verschijningen niet moet gebruiken, maar dat je bewust moet zijn van enkele dingen.

Een hypothetisch geval:

Het doel: zoveel mogelijk vissen vangen!

Jij vist met één hengel op het plateau van het laatste filmpje met een 20+15 combinatie.
Ik vis er een meter naast met een 15mm bol plus imitatie maïsje.

Wie vangt er beter?

(Iedereen mag reageren!)

groet,

Daniël Jawadnya
Laatst gewijzigd door Daniel Jawadnya op 13-12-2010 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-12-2010 21:28

Hoi Bart,

Wat let jullie als firma die zeker goed aan de weg timmert (jouw inbreng) :wink: om ook degelijke video’s te maken. Hoop dan dat jullie de andere kant kunnen laten zien om je eigen ervaringen kracht bij te zetten. We hebben hier in Oost-Brabant genoeg heldere zandputten waar je mooie opname kunt maken.

Dat er vragen overblijven (ook voor de PB mannen) die zelf met dergelijke beelden niet beantwoord worden is maar gelukkig ook. De lol zou er dan snel afzijn van het spelletje wat we karpervissen noemen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

13-12-2010 21:31

Ahh Bart,
sneeuwman..variantje er op?
Geniaal in ieder geval..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-12-2010 21:36

Bart als sneeuwman moet er eerst wel een halve meter sneeuw vallen, is anders geen doen. :lol: :lol:

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-12-2010 23:38

Hoi Peter e.a.,

Er zijn ook mensen die moeten werken Peter :wink: en daarbij kan je je geld maar een keer uitgeven en als ik eerlijk ben dan weet ik wel een betere manier om je geld te besteden. Je kan er natuurlijk voor kiezen om je producten duurder te maken, maar dat is niet onze filosofie en dan laat je de consument voor iets betalen wat ze al (kunnen) weten. Waarom is Korda bijvoorbeeld gestopt na de serie onderwater DVD's? Mij lijkt het omdat er geen eenduidige conclusies te trekken zijn en je veel beter aan voorlichting kan doen, dus hoe je het beste het materiaal in kan zetten en in welke situaties. Want, zoals gezegd in de vorige reactie, heb je gewoon met een levend wezen te maken. Een levend wezen dat constant zijn gedrag in geringe of grote mate verandert, beïnvloed door de omstandigheden. Karpers zullen altijd in een bepaalde mate geconditioneerd worden en daarbij hebben gewoon de natuurlijke manier van azen en proeven. Ze gebruiken die bek voor alles en we kunnen ze überhaupt pas vangen als ze definitief besluiten om ons aas op te nemen. Wat ik net al zei, het zal me een zorg zijn hoe vaak mijn aas opgenomen of getest wordt, ik kijk naar mijn vangsten. Hierbij probeer ik zo scherp en goed mogelijk te vissen, maar heb ik in ieder geval niet de illusie dat er een wonder rig of aasaanbieding bestaat. Dit wil niet zeggen dat ik stil zit, zeker niet, want ook ik blijf altijd zoeken naar de combinatie van stek, aas en aanbieding die het meeste rendement oplevert.

(Mede als reactie op Daniel) Ik geloof niet dat je de snowman presentatie kan verbeteren, ik geloof er wel in dat in bepaalde gevallen een andere presentatie beter en dus meer rendement heeft dan een snowman presentatie. Ik snap best dat Daniel aan de geschoten beelden een conclusie wil hangen, namelijk dat de snowman nadelen bezit, die inderdaad in twee gevallen duidelijk worden getoond. Zoals net gezegd geloof ik niet in een wonder rig of aasaanbieding, ook wonderboilies bestaan niet, en zijn er dus altijd wel voor- en nadelen te vinden. Het blijkt opmakend uit deze twee gevallen en geldend voor de getoonde situaties, dat wanneer de vissen dicht met de bek tegen de bodem azen en relatief snel azen (mede door de concurrentie van de andere vissen), ze met grote regelmaat het aas snel op willen zuigen en dit door de wijze van benadering vaak niet lukt. De combinatie wordt namelijk in de breedte aangezogen, waarbij het zwaartepunt bij de onderste boilie ligt en hierbij raakt de pop-up de bovenlip. In de eerste filmpjes zou dit mede kunnen komen door de wijze van voeren (compact en klein aas), waarbij ook toen ik erkende dat er iets gebeurde Daniel, maar had ik grote twijfels bij jouw stellige conclusies. Nu laat je meer ruimte en is terecht inderdaad de conclusie dat op dit water in deze situatie de snowman waarschijnlijk niet de beste keuze is. Waar ik wel benieuwd naar ben Daniel, is of jullie tijdens diezelfde dagen ook andere montages de kans hebben gegeven voor die camera? Of bewaren jullie die beelden voor de volgende Karper? :wink: Want zou inderdaad die enkele 15mm bol met maisje of uitgebalanceerd resulteren tot meer vangsten op die dag in die situatie? Het ultieme blijft om juist twee verschillende montages naast elkaar te vissen, maar dat zijn las ik de plannen voor volgend jaar. Door in dezelfde omstandigheden te gaan vergelijken kan je stelligere conclusies gaan trekken, al blijft het wel enkel voor die situatie. Algemene conclusies kan je mijn inziens moeilijk of niet verbinden aan onderwaterbeelden, want er blijven gewoon te veel variabelen in het spel, of je moet zoveel verschillende situaties filmen dat je de onzekerheid uitsluit om stellig te zijn (statistiek...)

Laat ik toch een bescheiden poging doen, gebaseerd de beelden en wat logische redenatie. Des te groter de bek en des te trager de vis aast, des te geringer de kans dat de pop-up de aasopname zal belemmeren, is dan een mijn inziens wel een logische algemene conclusie die je uit deze situaties voorzichtig kan trekken. Wat mij trouwens opvalt is dat ik op een snowman (15-15 of 20-15) bijna geen bijvangsten heb van vooral brasem. Gezien de wijze van azen van brasems (strak tegen de bodem) en de kleinere bek, met de wijze van aanzuigen van een snowman in het achterhoofd, misschien dus wel weer een groot voordeel van die snowman presentatie. Als ik er zo over terugdenk dan kan ik me eigenlijk niet herinneren ooit een brasem gevangen te hebben op een snowman, maar wel een karrevracht aan karpers. Ik vraag me af of ik net zo selectief zou kunnen vissen met een 15mm boilie met daarop een kunstmaisje of een uitgebalanceerde boilie, waarop ik eigenlijk het antwoord ook al weet... Elk nadeel heb z'n voordeel om maar in een cliché te vallen...
mvg

Bart van den Hurk
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

14-12-2010 02:10

Hai Bart een aantal opmerking na je post. Onthoud ik heb je lief (nee niet op die manier viezeriken :D ).
Waarom is Korda bijvoorbeeld gestopt na de serie onderwater DVD's?Mij lijkt het omdat er geen eenduidige conclusies te trekken zijn en je veel beter aan voorlichting kan doen, dus hoe je het beste het materiaal in kan zetten en in welke situaties.

Zijn nooit gestopt, hebben het nog een keer geprobeerd niet gelukt en besloten om op iets anders te gaan richten. Gaan overigens in de toekomst weer een poging wagen. Het lijkt mij dat die beelden juist een stukje voorlichting is dat met feitelijke beeldmateriaal gevormd wordt en ondersteund. Is veel sterker dan 'hier hebben we zoveel (grote) vissen op gevangen' naar mijn mening en meer objectief.
Wat ik net al zei, het zal me een zorg zijn hoe vaak mijn aas opgenomen of getest wordt, ik kijk naar mijn vangsten. Hierbij probeer ik zo scherp en goed mogelijk te vissen,

Hoe doe jij dit dan? Enkel kijken naar de resultaten? Het zijn toch juist al die variabelen waar je het steeds over hebt die ervoor zorgen dat dit geen betrouwbare vorm van zoeken is. In ieder geval niet zo betrouwbaar als het daadwerkelijk zien. Was het dit keer het aas, stek, etc..., dat de doorslag gaf.
Ik geloof niet dat je de snowman presentatie kan verbeteren.......Want zou inderdaad die enkele 15mm bol met maisje of uitgebalanceerd resulteren tot meer vangsten op die dag in die situatie?

Bart toen we op de sloterplas de grote snow-man inruilden voor een kleine snow-man vingen we alsnog meerdere vissen. Dat lijkt me een verbetering van de snow-man voor dat moment, dus hij is wel te verbeteren! Dat die grote snow-man daar niet werkte heeft echt niets met dat kleine aas te maken. Dat hebben we nu wel bewezen met het tweede filmpje waarbij we op jouw verzoek zijn ingegaan om louter boilies verspreid te voeren.
Laat ik toch een bescheiden poging doen, gebaseerd de beelden en wat logische redenatie. Des te groter de bek en des te trager de vis aast, des te geringer de kans dat de pop-up de aasopname zal belemmeren, is dan een mijn inziens wel een logische algemene conclusie die je uit deze situaties voorzichtig kan trekken.

Dit is de reden waarom ik je vroeg: 'sluitend bewijs voor wat?' Dit is namelijk voor het grootste gedeelte de conclusie die ik trok, namelijk dat een grote snow-man selectief is! Deze opmerking maak je nu maar na het eerste filmpje zei je nog stellig dat het aan het kleine aas lag, maar goed ik denk dat we voornamelijk op dezelfde lijn zitten nu. Ik gebruik de snow-man overigens nog steeds hoor maar pas hem aan naar situatie en doel. In mijn beleving is dat voortgang. Hetgeen weer gebruikt kan worden in de voorlichting en mogelijk productontwikkeling, en de cirkel is weer rond.

Resumerend:
De grootste fout die ik eigenlijk gemaakt hebt is dat ik er vanuit ben gegaan dat iedereen ziet dat wanneer een cruciaal omstandigheid verandert de conclusie ook verandert. Ik was niet zozeer stellig maar onvolledig met mijn uitleg waardoor die stellig overkwam. Vaak in de poging om volledig te zijn wordt iets saai maar soms ontkom er je dus niet aan.

Bart vang er maar een dikke op die snow-man, ik zal dat zeker ook niet laten.

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

14-12-2010 02:31

Al met al een vruchtbare discussie, waarbij de gemoederen soms hoog oplopen!
Maar ja, dat heb je nou eenmaal met verschillende ego’s.

Waar we het in ieder geval (denk ik) wel over eens zijn is, dat de vissen verschillende manieren van azen (lees, vooral aanzuigen van het aas) hebben.
Cruciaal daarbij is, wat doet ie met zijn toeter (qua vorm).
Wat dat betreft kun je aan de hand van deze beelden wel degelijk conclusies trekken.

Volgend jaar toch maar eens een zakje kippengrit kopen.

Daniel, je bent alweer laat. :D
K. van den Herik

14-12-2010 07:20

Wat Bart zegt is voor mij de enige reden om snowman te vissen. Het zoveel mogelijk uitsluiten van bremmen. Dit werkt op zeker.

Wat mij ook is opgevallen, dat 50/50 floaters, dus een deel mix gebruikt plus flink gesoakt in de meuk wat ook door mijn aas zit, beter vangt dan een gekleurd balletje.

Ik vind in de filmpjes een stukje bevestiging terug van wat ik vermoed. Meer is het niet , leuk zeker wel.

Neem het kopschudden. Ik meen dat het 1 van de fameuze 5 was die het gebeuren zag vanuit zijn bootje boven een voerplek. Enige wat toen vermeld werd, dat vis niet werd gehaakt en dat voerplek leeg was en dat alleen haakaas er nog lag. Ik meen 1986 bij Bruin Boxmeer in een presentatie kort aangehaald.

Weinigen deden er iets mee en nu? Op sommige plekken waar en hoe ik vis, kan je het zien gebeuren, alleen is het loze vissertje een gewaarschuwd mens en heeft zijn voorbereidingen getroffen. Ergo minstens 1 extra karper op de mat.

Werkt het? Wat? De eerste die omschakelt zal het potje op dat moment uithalen. De gene die vastgeroest zijn ding blijft doen, zal misschien heel gelukkig zijn en nooit weten wat zou hebben kunnen gebeuren zeg maar.

Er bestaat gewoon niet iets zoals altijd het beste.

Ik weet niet wie verkondigde dat het opzet was en een snowman zou moeten mislukken snapt het werkelijk zelf niet. Du moment de snowman 100% beter zou scoren en PB zou het bewijzen, was het gemakkelijk om een hele lijn plastic aasjes plus potjes pb pups in de lijn op te nemen en te verpanjeren.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-12-2010 11:56

Hoi Daniel,

In mijn reactie op de eerste filmpjes op de Sloterplas heb ik het volgende gezegd, namelijk: "...met veel klein aas in een compacte omgeving. Je kan ook zien dat de vissen relatief dicht tegen de bodem vooruit schuifelen en dan is het ook logisch dat een Snow-Man, zoals de beelden laten zien, moeilijker naar binnen gaat. Kleiner aas zou hier inderdaad de oplossing zijn, zoals je terecht aangeeft. Maar,... Ik ben er zelf van overtuigd dat bij een andere voermethode met groter aas over een verspreid gebied de vis meer moet zwemmen en dan ook ander gedrag vertoont. Ze verplaatsen zich iets hoger boven de bodem, zoekend naar een voedseldeeltje, en gevonden wordt het meer van bovenaf benaderd. De kans dat hij dan zijn bek over de Pop-Up plaatst is vele malen groter..." Ik heb sterk het gevoel dat je met de beelden op zoek bent naar bewijs voor een (algemene) conclusie, maar daarvoor kan je het mijn inziens niet gebruiken. De beelden laten enkel zien dat in die specifieke situatie de aasaanbieding niet niet past in het totaalplaatje en het geheel dus niet effectief blijkt. Zo zeg je nu dat het kleine gevoerde aas op basis van de tweede film geen invloed had op het al dan niet effectief zijn van die grote snow man, knap hoor dat jij die conclusie durft te trekken op basis van een andere situatie, een ander water en andere vissen. Ik zou daar mijn vingers niet aan durven branden...

Ondanks dat je gefilmd hebt op een ander water, waardoor het weer risicovol is om stellige aannames te doen, zie je wel dat de vissen inderdaad anders azen op een grotere voerstek waarop verspreider gevoerd is. Ook zie je dat in deze situatie de snow man toch niet de beste keuze bleek en er veel opnames mislukken. Niet te min blijft de vraag of je met een andere montage die dag ook daadwerkelijk meer gevangen had, want aasopnames koop je geen brood voor. De vraag is ook of dit mislukken van de aasopnames met de snow man te maken heeft op dit water bij deze vissen, of dat het een logisch gevolg is van andere variabelen zoals de gekozen stek (vlak plateau), veel vissen gelijktijdig op de stek, de ondiepte, periode van het jaar, wijze van voeren (ben wel benieuwd hoe verspreid was deze stek eigenlijk opgezet?).

Ik snap dan ook niet dat je zegt dat de snow man presentatie te verbeteren is, want dat is hij namelijk niet. Wel bestaat de kans dat een andere montage in diezelfde situatie meer resultaat op kan leveren. Met behulp van een camera zie je heel snel wat er op dat moment gebeurt op je stek, en kan je dus ook veel sneller inspelen op de situatie. Voor de specifieke situatie, op dat water waar je op dat moment filmde, bleek de snow man niet de beste keuze te zijn. Helemaal waar, maar deze conclusie kan je toch niet naar het algemene trekken en staat model voor alle vissituaties, ik neem aan dat je her hier mee eens bent Daniel of niet? Aangezien de meeste karpervissers geen camera op de stek hebben staan moet je het doen met logisch verstand. Je vraagt je af hoe ik dan tot een keuze kom, inderdaad door te kijken naar resultaten (gevangen vissen) en niets anders. Er is niet een ding wat de doorslag geeft, daar ben ik ook niet naar opzoek en ga je met je redenering mijn inziens volledig de mist in, het is het totaalplaatje wat ervoor zorgt of je al dan niet (goed) vangt. Hoe ik of wie dan ook redeneer en kom tot bepaalde keuzes is denk ik het meest leerzame voor anderen, maar het blijft wel altijd subjectief en gestoeld op aannames. Toch zijn de aannames en keuzes weer gebaseerd op ervaring, iets dat je enkel krijgt door vooral te vissen en vis te vangen in mijn ogen. Niet te min blijft het vooral leuk om zo met anderen na te denken over een bepaald onderwerp, want samen weet je nu eenmaal meer als alleen.

Met sluitend bewijs doel ik op de filmpjes en op de stelling in zijn algemeenheid of een snow man al dan niet effectief is, de vraag die hier wordt gesteld in deze topic. Ik zeg dan ook niet dat jij die conclusie trekt, dat op basis van deze filmpjes de snow man überhaupt niet effectief blijkt. Ik wil, uit de ervaring die ik heb vanuit mijn visserij, enkel aangeven dat het niet juist is om de conclusies in deze specifieke situaties in zijn algemeenheid te trekken. De filmpjes hebben dan ook een tot op zekere hoogte educatieve waarde, maar moet je oppassen om hieraan algemene conclusies te verbinden. Hierbij geld enkel de macht van het getal, want hoe vaker je dergelijke verschijnselen tegen komt, des te stelliger kan je in het algemeen een conclusie trekken. Als jullie doel echter voorlichting is, met daaraan gekoppeld productontwikkeling (en verkoop) van artikelen, dan verwondert het mij wel enigszins dat je het gaat zoeken in de aasaanbieding, of zijn jullie ook van plan om boilies te gaan maken omdat er op het gebied van rigs niks meer te verbeteren is? :wink:

Eigenlijk zou ik nu moeten genieten van een weekje vakantie en lekker in Frankrijk zitten, maar het ijs dat sinds zaterdag op het water ligt gooit roet in het eten, vandaar dat ik jullie nu maar aan het vervelen ben met mijn mening. En dat zo op m'n vrije dag...
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 14-12-2010 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-12-2010 12:04

Oh, voor de duikers onder ons: wat doet een snowman presentatie op een diepte van bijv. 4 meter? Staat hij dan net zo fier overeind of gaat hij dan plat/schuin liggen? Ik weet het antwoord ook niet, maar het helpt wel in deze topic.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-12-2010 12:18

Bart van den Hurk schreef:Oh, voor de duikers onder ons: wat doet een snowman presentatie op een diepte van bijv. 4 meter? Staat hij dan net zo fier overeind of gaat hij dan plat/schuin liggen? Ik weet het antwoord ook niet, maar het helpt wel in deze topic.


Op 6 meter staat ie ook nog geweun overeind. Een 20mm Proline balleke met een solar 14mm poppert ;)

Iets met snorkelen enzo.. ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm