Wie vist er nog met een snowman?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

09-12-2010 18:31

Klaas, i know, maar Jacco opperde dat de vissen in het wellicht in het donker wel gevangen konden worden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ray dek
Berichten: 208
Lid geworden op: 23-09-2009 12:14
Locatie: den haag

09-12-2010 19:42

hilco

heb het artikel al vaker aangehaald in het onderwerp vangen of toeval
sven heeft het artikel ook al aangehaald geloof ik alleen niet met name genoemd
namelijk in de karperwereld het artikel "visuals"van martin post
interessant over dooie hoek geur en kleur dus ook wat voor jou klaas.
"wind op de kant is karper op het land"
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

09-12-2010 21:42

Wat ik me ook afvraag, Daniel,
er lagen bij Koen 2 hengels op de pod. Waar werd de ander (waar dus geen camera bij stond) mee gevist.
Ik neem aan dat dat geen snowman was. En daar gebeurde verder ook niets op?
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-12-2010 23:18

HaPe van Ee schreef:Hilco,

De Nederlandse woorden voor oral en buccal cavity?
Wat denk je zelf?
'K ben niet universitair geschoold, ze wezen me af.
Men ondekte bij mij een vrij lage Intelligence Contigent (IQ).
Toen ben ik maar op karper gaan vissen.

Maar goed, oral cavity is niet zo moeilijk, de mondholte.
En dat buccal ken ik alleen uit de franse taal.
Wat heeft deze terminologie met de karper van doen ?

met ongeschoolde groet

HPE


HaPe,

Sibbing verdeelt het voorste deel van de bek op in twee gedeelten.
Het deel vlak achter de lippen heet de oral cavity en het deel daarachter (tot het palataal orgaan) heet de buccal cavity.

Jij had het over de driehoekige schedelhoornplaat, vandaar dat ik dacht dat jij het misschien wist.
Als je de woorden vertaald uit het Engels, krijg je dezelfde betekenis, n.l. mondholte.
Hou het voorlopig maar op de Engelse woorden.

Met dubbel gebekte groet,

H.M.
HaPe van Ee
Berichten: 295
Lid geworden op: 07-12-2010 18:14

09-12-2010 23:30

Hilco,

Dan weet jij vast ook wel dat een karper klein aas, anders verwerkt dan groot aas.
Wat er binnenin de bek van de karper zich precies afspeelt, is en blijf voorlopig een grijs gebied.
Zeker als een onderlijn daar een rol inspeelt.
Volgens de wetenschap is een karper een ideaal proefdier, en ook het vermogen tot af-en aanleren moet niet onderschat worden.

Als je deze topic nog eens terug leest zitten de meningen toch verdeeld.
En dat is iets wat altijd zal terugkeren binnen de karpervisserij.
Daar zal de karper zelf wel voor zorgen.

Of de snaar-theoretici van Princeton moeten inmiddels klaar zijn met hun;Theory of Everything.

met onverklaarbare groet

HPE
Met de wind van gisteren kan men vandaag niet zeilen...

http://www.youtube.com/watch?v=xxGUeonyNnE
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

09-12-2010 23:38

HaPe van Ee schreef:
Of de snaar-theoretici van Princeton moeten inmiddels klaar zijn met hun;Theory of Everything.

met onverklaarbare groet

HPE



Unificatie of illusie, wie zal het zeggen?

Met een laat mij maar dom blijven groet.

Hilco
Gebruikersavatar
bram de groote
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-07-2010 17:24
Locatie: tiel

10-12-2010 00:00

ik vis nog vaak met een 15mm snowman en ik vang er goed op.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

10-12-2010 01:32

Waar zouden we het meeste van kunnen leren?

Haakaas en gevoerde bollen exact hetzelfde.
Verspreid voeren, b.v. een paar bollen (of desnoods één) per vierkante meter en met een standaard rig vissen.
Vooral geen sneeuwpoppen, pop-ups e.d.

Mogelijk zijn daar al beelden van, zo ja, dan zou ik die graag eens willen bekijken.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

10-12-2010 02:12

Dag Mannen,

Ik ben even weg geweest en ik moet zeggen, Jezus Christus het lijkt wel alsof er een bom is ontploft. Iedereen doet op een positieve manier mee. Ge-wel-dig!!!

@ Dries

Wat is de oplossing voor dit specifiek geval? Gewoon kleiner vissen (tenzij natuurlijk je volledig zou richten op de zeer grote jongens! Hebben we ook gedaan op de Sloterplas sessie, als gevolg direct vangen. Dat was echter niet de bedoeling de laatste keer omdat we erop gebrand waren om aan te tonen dat het eerste filmpje niet op zichzelf stond en niets te maken had met de wijze van voeren. Was al sceptisch overigens over het argument voor verspreid voeren als oplossing.

@ Sven

Man heb jij een kronkel in je hoofd of zoiets. :lol: Bedoel ik niet verkeerd hoor! Jij bent gewoon echt fanatiek kerel. Wat betreft je opmerkingen: ik heb al verschillende keren uitgelegd waarom ik denk dat het niet klopt (veelal richting Hilco die jou mening grotendeels deelt) daarom ben ik er niet meer op in gegaan maar omdat je zo erg je best doet heb ik een voorstel voor jou. Ik beloof je dat als ik een keer in mijn eentje de gelegenheid heb om te gaan filmen (kan natuurlijk niet een heel bedrijf betrekken omdat iemand op het forum een individualistisch verzoek heeft) ik best bereid ben een poging te wagen, echter wil ik wel dat je een tegenprestatie uitvoert mocht je suggestie niet kloppen (en niet gaan zeuren als die weer niet naar binnen gaat hè). Iets waar ik echt hard om moet lachten want anders doe ik het niet! :)

@ Martijn van den Haak

Wij praten nooit over wetmatigheden. Die bestaan niet! Dat neemt echter niet weg dat wanneer je ziet wat voor obstakels het natuurlijk gedrag teweegbrengt je de sleutel onderdelen kunt gebruiken voor de vele variërende situaties die je als visser tegenkomt. Hypothetisch: Stel dat het enige probleem dat we hadden waargenomen de aanzuig richting was geweest. Dan zou je deductief kunnen redeneren dat wanneer die aanzuig richting bij andere omstandigheden feitelijk niet meer kan voorkomen (denk aan een snow-man die wegzakt in de modder waardoor de vis altijd het geheel van boven benaderd) zou je kunnen concluderen dat de snow-man in zijn traditionele maten daar wel zou werken. In de praktijk is het natuurlijk veel gecompliceerder maar ik probeer het op deze simplistische manier uit te leggen. Een goede visser kan de situatie lezen en het geheel daaraan aanpassen. Dat is wat Klaas bedoelde!

@ Jacco

Je hebt een punt met mocht de situatie veranderen (in het donker) dan zou de uitkomst er totaal anders uitzien. Gaat natuurlijk voor heel veel variërende details op, met de filmpjes heb je nu wat meer houvast om te experimenteren totdat je hetgeen hebt gevonden wat tijdens die specifieke situatie het best werkt. Moet je overigens nog steeds zo hard lachen om onze filmpjes. :D (PB film, mag ik even lachen?)

Resumerend:

Ik wil nog een laatste ding zeggen en dan laat ik het over aan een ander.

De reden dat we nog steeds met de snow-man vissen is om de belangrijkste pluspunten.

Valt meer op tussen het losse voer.

In het laatste filmpje is het moeilijk te zien omdat de vissen sowieso goed aasden op de losse boilies, maar iets dat constant terug komt bij het filmen op circuit water is dat de meeste vissen steeds maar weer slechts enkele deeltjes van de voerplek pakken bij hun bezoek (onderschat dit probleem niet). Het is cruciaal om ervoor te zorgen dat het haakaas daar tussen zit om voor de hand liggende redenen. Contrasterend haakaas is één van de mogelijke oplossingen. Hoe je dat exact doet en wat je nog meer kunt doen laat ik aan jullie eigen fantasie over.

Selectief onder de meeste omstandigheden in zijn traditionele maten.

In bepaalde omstandigheden is het onmogelijk of onwenselijk om je door alle vissen heen te worstelen totdat je tot die ene vis komt. Niet altijd hoor! Schoonheid en beleving is niet voorbehouden aan het formaat!

Presenteert beter dan welk ander haakaas op een 'schone' zachte bodem. Ik persoonlijk vind het een beter alternatief voor zachte bodems ten opzichte van pop-ups of een zinkend bol die centimeters begraven ligt.

Ik hou het voor gezien! Heb het erg druk en moet ook nog naar Engeland om een aantal winterkarpers te vangen. Man wat heb ik het soms zwaar!

Mannen maak er een mooie discussie van!

met vriendelijke groet,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-12-2010 06:46

Sven,

Wel goed leren duiken en geen last hebben van koud water hoor. Daniel schijnt een echte onderwaterrat te zijn is me vertelt. :lol:

Groet,
Peter
K. van den Herik

10-12-2010 08:12

Volgens den Nand himself is er niets waar wij mee vissen wat tot gulping leidt. Heel misschien hennep. Klein aas voor Nand, is kleiner dan hennep.
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

10-12-2010 12:13

Daniel in dat topic doelde ik puur op jouw uitspraak welke later iets bijgeschaaft werdt :wink:

In deze situatie blijkt dat een ...........is nu de zin
Voor vissen tot 15kg is deze combinatie te groot....was de zin.

Natuurlijk moet ik lachen :P alleen al om het idee dat wij met zn allen verschrikkelijk in de maling genomen worden door de karper :wink:

Ik zie wat er kan gebeuren Daniel, probeer er in mijn visserij iets mee te doen en ik moet zeggen dat het best resultaat geeft, dankzij of ontdanks.

Het leuke is dat ik de beelden wel heb gezien en mijn zoon niet, deze vind alles mooi en pakt regelmatig een onderlijn uit de oude doos en propt daar dan in mijn ogen een aascombie op die echt niet meer kan....
Aan zijn vangsten te zien maakt het niet veel uit waar wij vissen, mannetje is 10 jaar en vangt de sterren van de hemel in zijn ogen 8)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-12-2010 12:19

Jacco,

Zo vader zo zoon :wink:

Groet,
Peter
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

10-12-2010 23:39

Zal ik hem nog een keer vragen.
@ Daniel,
waarmee werd de 2de hengel beaasd? De hengel die niet voor de camera lag?
Als dit dus een zinkende "normale" aanbieding was en daar werd ook niets op gevangen kan het natuurlijk zijn dat er geen vis op die plek aanwezig was (geen camera ter controle), óf er was ook voldoende vis aanwezig (kan me namelijk niet voorstellen dat als je weet dat er veel vis aanwezig is op de cameraplek dat je de 2de hengel daar niet in de buurt legt met een "normale" aanbieding).
Als dit dus zo is geweest is de hengel met de normale aanbieding dus ook telkens gemist/geweigerd.
Dan kan je je dus afvragen of er niet iets anders is dat de vissen detecteren?
De te weinig bewegingsruimte van het aas? Het aanvoelen van het metaal?
En werd er met vastlood gevist waar eerst de wartel uitgetrokken moet worden? Ik zag namelijk dat de swinger lager gehangen werd voor meer ruimte?
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-12-2010 01:26

Ik denk, dat we het toch in de mechanica moeten zoeken, gekoppeld aan het geheugen van de vissen.
Oftewel de beperkingen van onze rigs.
Belangrijke vraag is dan, wat voor koppeling maakt een vis?
Gevaar (conditionering)? of is het misschien heel simpel, dat bepaalde stukje voedsel krijg ik (om wat voor reden dan ook) niet normaal naar binnen en laat ik voortaan dan ook maar links liggen.

Denk dat het laatste zeker een reële optie is, want dat beest heeft natuurlijk een perfecte plattegrond van zijn leefomgeving in zijn kop zitten.

Wat voor zaken spelen een rol?

Cruciaal is de bewegingsruimte van je aas en jammer genoeg hebben we dat zelf meestal niet in eigen hand.
Wat je wel kunt doen, is regelmatig opnieuw inwerpen, wil vaak nog wel eens het verschil maken.

Verder kun je nog gebruikmaken van het moment en de manier van aanzuigen van de vissen, want daar zit wel degelijk verschil in.
Daarnaast, natuurlijk ook nog de manier van voeren.


Jacco heeft het overigens heel mooi verwoord.


jacco noordermeer schreef:Geeft mij het gevoel dat de vis totaal geen probleem heeft met alles wat er onderwater ligt zolang er maar geen rig aan te pas komt.
En dat is dus wat wij allen proberen te ontcijferen.
Is het het extra gewicht van de haak?
is het dat het minder vrijheid geeft in de bek of voelen ze te snel het materiaal.
Ik weet het niet en zal er ook nooit achter komen.
Wat ik wel weet nu is dat je vaak geluk hebt als een haak prikt.
Zolang dit bij mij meer gebeurt dan bij anderen op dat water ben ik tevreden.
Of dit nu komt door het gebruikte aas of de manier waarop je het inzet zal mij verder een biet zijn zolang het maar werkt.
Laatst gewijzigd door Hilco Meijer op 11-12-2010 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

11-12-2010 01:27

Edwin, die andere hengels lagen ver van de camera af. De camera stek was een verzamelplek voor de karpers die na een dag rusten tussen het riet één voor één naar buiten kwamen. Na een paar uur van rond de camera stek azen hebben ze vervolgens (tijdens de schemer) rustig aan de rietstek verlaten richting het open water. Dit kon je ook heel goed aan het springen zien. Een aantal hengels lagen op wat plateaus in die richting waar ze overheen zwommen en hier is dan niet veel later een aanbeet vanaf gekomen. Twee halve boilies overigens, wat ook in het filmpje wordt verteld. Naast begrijpend lezen is begrijpend kijken ook niet echt een sterk punt van je hè. :lol:
kan me namelijk niet voorstellen dat als je weet dat er veel vis aanwezig is op de cameraplek dat je de 2de hengel daar niet in de buurt legt met een "normale" aanbieding

Zodat je een aanbeet krijgt op die hengel en je, één geen flauw idee hebt hoe het PRECIES is gegaan en twee je ook de vissen voor de camera weg hebt gejaagd. Voor vergelijking met de snow-man zou ik gewoon even de filmpjes van augustus terug kijken, zijn namelijk allemaal onder dezelfde omstandigheden geschoten. We gebruiken overigens nooit vastlood montages. Die hengel werd gewoon nog verder slap gelegd dan dat hij al was.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

11-12-2010 01:29

Hilco, na je laatste post begin ik steeds meer van je te houden. :D Vooral je eigen bijdrage! Kijk eens naar de individuele vissen die voor de aanbieding gaan. Sommigen proberen het meerdere keren en geven het op een gegeven moment op.

groet,

Daniël
Hilco Meijer
Berichten: 1476
Lid geworden op: 17-11-2009 22:25

11-12-2010 01:43

De gemiddelde mens heeft een IQ van 100.

Volgens sommigen hebben karpers een IQ van een gemiddelde student.

120?

Of ben ik nou veel te optimistisch??? :D
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

11-12-2010 01:46

Goeie vragen Edwin! (edit: ik zie dat er inmiddels ook al antwoorden zijn)

Wat mij net als iedereen in eerste instantie opvalt is dat in dit filmpje inderdaad die snowman op de een of andere manier niet werkt. Als je het filmpje bekijkt zonder geluid, en de reeds gelezen commentaren even wegdenkt is het inderdaad makkelijker om zelf even na te denken en je eigen beeld te vormen.

Allereerst het gedrag van de aanwezige vissen. Ik denk te zien dat deze vissen, hoewel tot azen bereid, toch een zekere reserve houden. Geen stofzuigerpartijen, maar doelbewust telkens een of twee aasjes pikken en weer weg zwemmen. Dat gedrag kennen we allemaal, en ik denk dat dit het gedrag is van vis die doorheeft dat er gevaar zou kunnen dreigen. Ze gaan niet vól op het voer, maar zijn enigszins voorzichtig.

De bodemaasjes worden goed genomen, maar die snowman wordt al iets argwanender benaderd, zo is mijn indruk. Nieuwsgierig zat, maar een beetje onzeker. Nieuwsgierigheid wint van onzekerheid, want ze proberen het aas wel. Maar wat doet de vis net als elk ander dier als het nieuwsgierig maar onzeker is? Hij wordt voorzichtig.

Zo krijg ik de indruk dat de vis bij uiteindelijke aasopname domweg afgeschrokken wordt door het afwijkende karakter van het aas, in combinatie met de rig. Ik denk te zien dat de vissen de bolletjes allen maar tussen de lippen nemen, of enkel even aanraken met hun bek.

Ze VOELEN dat er iets niet deugt, uitspugen, negeren en/of wegwezen, al naar gelang de schrik.

Ik vermoed dat het metaal van de haak een factor is die wij allemaal over het hoofd zien, en dat karpers dat metaal proeven of voelen. Vooral karpers die eerder met haken in aanraking zijn gekomen zijn misschien extra alert hier op?

Verder zou het feit dat het twee bolletjes zijn, met een flexibele verbinding de karper al extra alert kunnen maken, ik weet zo gauw in de natuur niks wat voor karpers als voedsel zou dienen en een dergelijk "mondgevoel" heeft.

Of ze enkel voor het bodemaas gaan durf ik niet te zeggen, maar het is hoe dan ook interessant om eens in die richting te denken, en eens een tijdje popups te gebruiken van dezelfde samenstelling als het bodemaas. Of uiteraard wafters, nog beter misschien, al is het gebruik van die sneeuwmannetjes in sommige gevallen (vooral op de grotere rivieren) juist weer handig om dikke brasems een beetje te ontmoedigen.

Hoe dan ook stof tot nadenken!
Laatst gewijzigd door vincent bakker op 11-12-2010 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

11-12-2010 01:50

@ Hilco

Ik zat net die thread te lezen. Geheugen heeft overigens niets met IQ te maken. Wat ik eerder zou willen weten is het IQ van de mensen die dat beweren. :lol: Niet te lang over nadenken anders krijg je spontaan een blinde vlek!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-12-2010 09:35

Snowman "The Return

Ben erg benieuwt wat ons het komend jaar nog allemaal te wachten staat van de PB mannen.

Jullie zijn goed bezig,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-12-2010 11:18

Ja, en geheel belangeloos! :lol:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

11-12-2010 12:58

@daniel,
als ik wil worden afgezeken dan vraag ik je dat wel. Ik kan nu met hetzelfde toontje gaan schrijven maar dat heeft weinig meerwaarde aan dit topic. Doe maar privé als je wat te melden hebt naar mij persoonlij. Volgende keer blijf ik wel gewoon weg. Mag je me ook gewoon vragen. Ik ben niet de moeilijkste.

Je praat over een aantal hengels. Uiteindelijk 1 run. Wat ik dus bedoel is waarom zouden er op de andere voerstekken geen vissen geweest zijn? Of zal het daar dus ook bij jullie "gewone" aanbiedingen hetzelfde zijn gebeurd. Als dat zo is dan moet je het niet zoeken in de snowman maar in de overeenkomende factor tussen alle aanbiedingen. De haak, de onderlijn, de bewegingsvrijheid, de gedraging onderwater etc. (mechanica zoals Hilco omschrijff?)
Want als je dus weet waar de rustplaats is, je weet waar de verzamelplaats is én je weet waar ze naartoe trekken dan hebben de andere hengels ook goed gelegen, toch?
En ik had gelezen en gehoord dat er 1 (slechts 1) vis vis was gevangen met al? die andere hengels. Vind ik dus niet echt een bijzondere meerwaarde. En dat op een enkel aasje (half/half).
Had je nu meerdere vissen gevangen dan was er een wezenlijk verschil geweest. Je ziet namelijk dat de snowman vele malen gepakt is. Zal uiteindelijk ook wel eens een keer haken. Misschien dus dat op alle andere stekken ook de vis vol aan het proberen is geweest, dezelfde beelden had opgeleverd en uiteindelijk 1 vis zich geprikt heeft waarop dan een conclusie word getrokken dat het 1 niet werkt en het ander wel.
mvg,
edwin
Het leven is mooi, je moet het alleen WILLEN zien.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-12-2010 15:17

pj otte schreef:Sven,

Wel goed leren duiken en geen last hebben van koud water hoor. Daniel schijnt een echte onderwaterrat te zijn is me vertelt. :lol:

Groet,
Peter


Tot 15-16 graden durf ik nog wel aan, en een meter of 8 diep moet ook geen probleem zijn.. 8)

Daniel Jawadnya schreef: ik heb al verschillende keren uitgelegd waarom ik denk dat het niet klopt


Er is een wezenlijk verschil tussen denken en testen. Uitsluitsel enzo. Ga morgen een nachtje doen. Snowman style :P

In ieder geval lekker vissen..

Kom er later nog wel even op terug, nu drukdrukdruk
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

11-12-2010 16:54

Beste Daniel,

dank voor je heldere antwoord. Ik denk dat Klaas nu ook begrijpt wat jij al begreep dat hij begrijpt. Ik begrijp het zeker, maar snapte het ook al. Een antwoord op mijn vraag is het alleen niet. Maar geeft niet. Ik begrijp het al.

deze onderstaande quote?

Daniel Jawadnya schreef:Ik heb ermee gevangen dus het werkt overal! Als dat geen wetmatigheid is dan weet ik het ook niet meer.

Plaats reactie